Kultography

  • Az otthon hívó szava
    Az otthon hívó szava Pataki Anita 2017. február 24. 18:01Az Oroszlán (12) az idei Oscar-jelöltek között a mezőnyben már-már kötelezően szereplő "keserédes sírós film". Nem azért, mert sírnak benne, hanem mert a filmet nézve majd' mindenkinek legördül az...
  • Háború csillagok nélkül
    Háború csillagok nélkül Pataki Anita 2016. december 16. 18:44A Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet (12) nem az a könnyed Star Wars-film, amire a karácsonyi forgatagban be lehet ülni a gyerekkel hogy legalább két órára kimenjen a fülünkből a Jingle Bells....
  • La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal
    La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal Kultography 2016. december 04. 19:00Eleged van a karácsonyi őrületből és az ünnepi ételek hallatán is a frász tör ki? Mi steakeket próbáltunk ki a La Parrillában, és elmondhatjuk: valódi ünnepi hangulatba kerültünk tőle. A karácsonyi...
  • A szó veszélyes fegyver
    A szó veszélyes fegyver Pataki Anita 2016. november 15. 21:01Mi, kritikusok szeretjük azt gondolni magunkról, hogy minket már semmivel nem lehet meglepni. És ez, legyen akármilyen jó vagy rossz, a legtöbb esetben így is van. Ezért amikor egy filmnek mégis...
Eifman: „Nagyra tartom a magyar táncosokat"

Eifman: „Nagyra tartom a magyar táncosokat"

Mittelholcz Dóra írása itt: - 2014-03-28 17:05

Korábban dolgozott már  magyar táncosokkal, nagyra is tartja őket, most azonban a saját társulatával és egy különleges, szerelmi háromszöget bemutató előadással érkezik hazánkba, Boris Eifman. A Szentpétervári Eifman Balett kétszer lesz látható a Budapesti Tavaszi Fesztiválon a Vígszínházban Rodin című előadásával. Az alapító, Boris Eifmannal a darabról, az orosz balett titkáról és a magyar táncosokról is beszélgettünk.

eifmanslid.jpg

Honnan jött az ötlet, hogy Rodin életéről és a szerelmi háromszögéről készítsen előadást? 

Nem igazán vagyok jó abban, hogy előre megtervezzem, miről szeretnék előadást készíteni, egyszer csak jön eifman.jpgegy megérzés és azt követem. Más részről az, hogy Rodinről készítsek darabot egyértelműnek tűnt, nem is értem, hogy miért nem csináltam már korábban meg. Rodin az életet az emberi testtel való munkának szentelte, a szobraiban az emberek érzelmi és spritiuális életét próbálta meg ábrázolni. Másképpen szólva: a munkája nagyon hasonlított egy koreográfuséhoz.  Mindemellett a szenvedély és szenvedés, amely Roden és Camille Claudel kapcsolatát jellemezte, nagyon közel áll hozzám.

Rodin története mögött miről szól az előadás, mi az üzenete?

- Az előadás segítségével arra szeretném emlékeztetni a közönséget, hogy az igazi, nagybetűs Művész folyamatosan önfeláldozással és önmegtagadással él, hogy az igazi mesterművek megalkotásáért a mester az egészségével és a boldogságával fizet. Ez a szörnyű igazság. Az embereket ezeket általában elfelejtik, amikor a múzeumokban megcsodálják ezeket a kincseket.

Mit szeret a leginkább Rodinben és a munkáiban?

– Hihetetlen tehetsége volt ahhoz, hogy egy-egy ember mélyebb érzelmi szintjeire lemenjen, hogy az a legbonyolultabb pszichés állapotokat, érzelmi és intellektuális folyamatokat márványba és bronzba öntse. Ez ugyanígy igaz Camille Claudelre is. Azt gondolom, ezek a művészek képesek voltak megérteni az emberi szenvedély történetét, ráadásul mindezt majdnem jobban, mint bármelyik másik kortársuk.

Nehezebb egy ilyen előadást elkészíteni, mint például egy olyan klasszikus balettet, mint a Hattyúk tava?

– A balett semmiképpen sem lehet könnyű munka, minden kemény munka eredénye. De talán nem szabad összehasonlítanunk a különböző művészeti ágakat. Nekem és egy olyan koreográfusnak, aki klasszikus balettet állít színpadra különböző esztétikai problémáink vannak. Az utóbbinak a színpadon több évtizedes (vagy még idősebb) történelemmel rendelkező történetben kell létrehoznia a harmóniát és a szépséget, miközben figyelemmel kell kísérnie az elődei tanításait is. Én viszont a saját művészi világomat hozom létre, mindenkitől függetlenül alakítom a dramaturgiát, a zenét és a filozófiai tartalmat. Általánosságban szólva, nekem nincsenek meghatározott irányvonalaim, amit követnem kellene.

Rodin.jpgAz orosz balett világhírű. Mi a titka?

– Mindenekelőtt a tradíciók iránti tisztelet, és az a felbecsülhetetlen mértékű művészi és pedagógia örökség, amelyet azok hagyták ránk, akik elérték, hogy az orosz balett világhírű legyen. Hozzá kell azonban tennünk, hogy napjainkban vannak problémák a balett körül, személyiségbeli problémák. Sajnos azonban ez világszerte igaz. A mi feladatunk az, hogy a nemzeti balett ne veszítse el a kivívott vezető pozícióját. Ezért mindent eg kell tennünk.

Hogyan látja a balett jövőjét?

– A XX. század végén véget ért a modern tánc egyeduralma és külön vált a tánc és a színházi művészet, mint olyan. Ha arra gondolunk, hogy milyen kellene, hogy legyen a XXI. század koreográfiája, akkor személy szerint én hiszek abban, hogy a tradicionális és a fizikai színházból kell épüljön. Így lehetünk tanúi a valódi, aktuális modern balett megszületéséhez, amely közel áll napjaink emberéhez.

Milyennek látja a magyar balettet?

- Nagyra tartom a magyar táncosokat. A Karamazov testvérek című előadásomat 2009-ben nagy sikerrel mutatták be az Operaházban, a Magyar Nemzeti Balett tagjaival. Ez az egyik legnehezebb a darabjaim közül, a magyar táncosok azonban képekes voltak tökéletesen elsajátítani és újragondolni a koreográfiát.

Min dolgoznak jelenleg?

 – Jelenleg egy F. Scott Fitzgerald regényt, Az éj szelíd trónjánt adaptálunk balettra. A zenét Gershwin, Schubert, Schoenberg és Berg munkáiból válogatjuk. Nagyon bízom benne, hogy ez a projekt új kreatív lehetőséget nyújt majd a csapatomnak.

Milyen a jó táncelőadás?

– Az amelyik érzelmi reakciót vált ki a nézőből, amely elárasztja érzelmekkel őket és ezáltal közelebb viszi őket a katarzishoz. Az pedig, hogy ezt hogyan lehet elérni a művész egyéniségén és a táncos előadásmódján múlik.

Irány vasárnap a belvárosi ingyenes programok sokasága!

Irány vasárnap a belvárosi ingyenes programok sokasága!

Március 30-án számos érdekes, ingyenes program várja azokat, akik a budapesti belváros felé veszik az irányt. Vár a Budapesti Tavaszi Fesztivál ArTÉR nevű egész napos művészeti fesztiválja, nyit a megújult Design Terminál az Erzsébet téren, nyit az Akvárium és a Fröccsterasz is.

pasosajto.jpg

 

Az ArTér részeként a Városháza téren felállított színpadon fellép Budapest Bár, a Muzsikás, illetve pasosajto.jpgfeldolgozásszámokat játszik majd a PASO. A banda híres magyar és nemzetközi zenekarok dalait, népszerű filmzenék feldolgozásait játssza a saját stílusában. LGT, Illés, Rihanna, Cseh Tamás, Amy Winehouse, Blur, Trónok harca, Ponyvaregény, Nancy Sinatra, Macskafogó, Liszt Ferenc, Gershwin. Sztárvendégeik: Kiss Erzsi, Harcsa Veronika, CèAnne és Szűcs Krisztián.

A Gozsdu Manó Klubban vasárnap délután a népszerű improvizációs színházi csoport, a Momentán Társulat lép fel, akik azt állítják magukról, hogy még ők sem tudják, mit tesznek majd 5 perc múlva. És ez igaz is, a nézőkön múlik, mi fog történni! Őket az Elefánt követi, ami egyszerre tud nagyon melankolikus és energikus is lenni. Egyedi hangzásvilágukat és erős szövegeiket már most rengetegen szeretik. A Rájátszás-koncerten fellép Beck Zoltán (30Y), Erdős Virág, Grecsó Krisztián, Kollár-Klemencz László (Kistehén) és Szűcs Krisztián (HS7).

Az Ankertben a tavalyi évben első magyar nyelvű lemezével jelentkező Szabó Benedek és a Galaxisok, akik megénekelték, milyen érzés is 25 évesnek lenni. Mit kezd egymással Shakespeare és a népszerű hip-hop csapat, az Akkezdet Phiai és az Irie Maffiából is ismert Sena? A WH fellépésén rengeteg szonettet lehet hallani. Az vagy nekem, mint testnek a kenyér - szövegelhetjük a fellépőkkel. Este 20:30-kor lép fel Jónás Vera. Az énekes, dalszerző, gitáros Jónás Vera olyan crossover stílusban írja és szólaltatja meg dalait, amely az élő elektronikát teljesen akusztikus hangzással ötvözi, s teszi ezáltal is egyedivé és eredetivé a szerzeményeket.

A koncerteken kívül lesznek gyerekfoglalkozások (Szamárfül Projekt, Ezerarcú Multikulti, Cellux Csoport, Tündérflotta) a BTF-házban és színházi műsorok is. Részletes programot és kezdési időpontokat itt találhatóak.  https://www.facebook.com/events/656039007797018/

Vasárnap nyit a megújult Design terminál is, ami az Erzsébet térrel együtt megújult, valamint új funkciókkal bővült. A nyitás alkalmából a szervezők egész napos programsorozattal várják a látogatókat. A felújítás után  rendezvény helyszínként megnyílik a második emeleti terasz, valamint kibővül a konferenciaterem is. A földszinten a Terminál Étterem és Gastroshop kap helyet. Továbbá egy külső kiállítások és workshop-ok rendezésére alkalmas korszerű mobillétesítménnyel is bővül a Design Terminál, az épülettel szemben található parkrészen. A Pavilon a természetbe simuló modern mini ház, ami a térről közvetlenül vonzza be a látogatókat.
A nyitónapon egész napos pop-up Design vásárral, Streetfashion bemutatóval, Kreatív Budapest konferenciával, a magyar kreatívipari hősökről szóló Csúcstámadók című könyv bemutatójával és a Mini Terminál gyermekprogramjával várja az érdeklődőket. Az ingyenes programok délelőtt 10 órakor kezdődnek.
A Mini Terminál évadnyitó programja során a gyerekek egy teljesen egyedi, óriás társasjáték megépítésén dolgoznak közösen. Az alkotófolyamat során nem csupán a csapatmunkát gyakorolják a résztvevők, a játék részeként saját karakterüket is kitalálhatják. Alapanyagként építőkockákat használnak a gyerekek, amit különböző anyagokkal kombinálhatnak majd. A program végül egy közös társasozással zárul.

Ugyanezen a napon nyit a felújított Akvárium is, ahol délelőtt szintén családi programmal várják az érdeklődőket.

  

 

Barba Negra Track lesz a Zöld Pardon helyén

Barba Negra Track lesz a Zöld Pardon helyén

zold_pardon_mti.jpgÚj néven, új koncepcióval kezdi a 2014-es szabadtéri szezont a Rákóczi híd budai hídfőjénél az elmúlt két évben Zöld Pardon néven működött szabadtéri koncerthelyszín. A Barba Negra Track az újbudai Barba Negra Music Club szabadtéri kiadása.

zold_pardon_mti.jpgA nyitásra külsőleg is megújuló koncert- és partyhelyszín április 30-án egy négynapos fellépéssorozattal kezdi meg az egész nyáron át tartó szezont, a nyitókoncertet a Hooligans tartja.

Május elsején a brit tánczenei színtér egyik kedvence, a Kosheen lép fel a Barba Negra Trackben, másnap a Supernem mutatja be új albumát, a hosszú hétvégét az Intim Torna Illegál május 3-iki, szombati műsora zárja. A koncertek után az elektronikus tánczene kedvelői szórakozhatnak a helyszínen.

A Barba Negra Track tavaszi-nyári idényében ünnepli 16. születésnapját az Isten Háta Mögött, a 20.-at a Junkies. Fellép Ganxsta Zolee és a Kartel, a Paddy and the Rats, a Pál Utcai Fiúk, a Hősök, DSP, a Magashegyi Underground, a Fish!, a  Kaukázus és az Anima Sound System. A nyár közepén az amerikai metálzene egyik legendája, a Death ad koncertet a Barba Negra Trackben. Hosszú idő után itt fog újra Budapesten játszani a klasszikus felállású Korál, de zenél a 30Y, a Bëlga, valamint a HétköznaPI CSAlódások is.

A cél minél több zenei stílust beletenni a programfolyamba a koncertzenekaroktól az elektronikus tánczenéig, de hangsúlyt fektetünk a kiegészítő és a családi programokra is, valamint több jótékonysági megmozdulást tervezünk - szerepel a szervezők közleményében. Mint írták, a helyszínen egy speciális fedéssel a küzdőtéren a közönség nagy része megvédhető az esőtől, a nagyszínpad minőségi hang- és fénytechnikát kap, és lesz egy zárt körű terület a szakmának, amely a helyszínre látogató művészek exkluzív klubjaként szolgál. A Track kisszínpadán lehetőség nyílik a bemutatkozásra fiatal, feltörekvő tehetségek számára.

forrás: MTI

 

„Szeresd újra" Johnt a STRAND-on!

„Szeresd újra" Johnt a STRAND-on!

Alakul a tavaly indult balatoni fesztivál, az  augusztusi STRAND – Nagyon Zene Fesztivál programja is. A Nagyon Balaton sorozat keretében, Zamárdi Szabadstrandján zajló, négynapos eseményre Parov Stelar mellé John Newman, a Knife Party, Dub FX és Wilkinson is csatlakozott, de a hazai mezőnyből a Petőfi Rádió 100 legfontosabb előadója is színpadra lép majd. Augusztus 20-án ugyancsak itt ünnepli 25. születésnapját a Tankcsapda.

Decemberben elsőként igazolt a STRAND programjához a Parov Stelar Band, akik már hazajárnak hozzánk. Igaz, most állítják:  2014-ben imindössze egyetlen, igazán nagy koncertet adnak nálubk, azt pedig a STRAND-on. Hozzájuk csatlakozott a fiatal brit popsztár, John Newman, aki az elmúlt időben a világ legfontosabb slágerlistáit hódította meg. Newman “Love me Again” című dala hosszú ideje állandó vendége a leghallgatottabb, igazán minőségi zenét játszó adóknak, de a Rudimental “hangjaként” is sok rajongót szerzett már magának és idehaza is sokezres táborral bír. A hihetetlen hanggal megáldott sztár - egy világkörüli turné keretében - most először lép fel Magyarországon.

Jön még a Knife Party, Dub FX és Wilkinson is. A hazai előadók közül csaknem 100-an teszik tiszteletüket a rendezvényen, köztük a Quimby, az Irie Maffia, a Punnany Massif és a Brains. Augusztus 20-án, a STRAND nyitónapján pedig igazán ünnepi, egy teljes életművet bemutató nagykoncerttel lép színpadra a 25 éves Tankcsapda.

Az augusztus 20. és 23. közötti fesztiválra április 15-ig a négynapos bérlet ára 11990 forint.

Felépítették Leonardo da Vinci Kolosszusát Pécset

Felépítették Leonardo da Vinci Kolosszusát Pécset

Tegnap átadtaák azt a 8,5 méter magas lovat, amely a Leonardo da Vinci által megálmodott eredeti Koloszus pontos mása. A szobor ahhoz az Európában egyedülálló Leonardo teljes életművét bemutató kiállításhoz kapcsolódik, amely április 15-én nyitja meg kapuit a városban.

foto2.jpg

A 8,5 méteres szobor eredetijét Leonardo da Vinci Francesco Sforzának, Milánó hercegének tervezte bronzból, foto2.jpgazonban csak annak hatalmas agyagmodellje készült el, amit végül a Milánót megszálló katonák elpusztítottak. A Széchenyi téren felállított ló részeit két kamion szállította Pécsre. A 13 tonnás építmény talapzatába statikai okokból, körülbelül 8000 liter vizet töltöttek, felállítását közel egyhetes építő munka előzte meg. A Leonardo ló az áprilisban nyíló tárlat első darabja, amelyet a Firenzei Galileo Tudománytörténeti Intézet és Múzeum állított össze.

A Pécsen nyíló tárlat nemcsak Magyarországon, de egész Európában egyedülálló, hiszen ez az eddigi legnagyobb volumenű összefoglaló Leonardo mérnöki munkásságáról. A kiállítás a világhírű olasz polihisztor találmányai alapján készült több mint 50 méret- és korhű modellt, eredeti rajzokat, kéziratokat mutat be; valamint a modern kor multimédiás eszközeivel segíti a látogatók eligazodását Leonardo korában.

Az átadásal egy időben elindult a visszaszámlálás is. Leonardo ló szobra mellett egy zászló jelzi a kiállítás megnyitásáig hátralévő napok számát. A zászlót minden délután 5 órakor reneszánsz zeneszó kíséretében cserélik ki a Széchenyi téren.

A kiállítás a Janus Pannonius Múzeum két helyszínén, a Modern Magyar Képtárban (Pécs, Papnövelde u. 5.) és a Martyn Múzeumban (Pécs, Káptalan u. 4.) lesz látogatható szeptember 30-ig.

 

 

Óriáspolip-kultusz London alvilágában

Óriáspolip-kultusz London alvilágában

China Miéville regénye az urban fantasy legjobb hagyományait ötvözi a szerzőre jellemző frissességgel és intelligenciával. A Kraken egy, a műfaj rajongóit minden szempontból kielégítő, fantáziadús és letehetetlen alkotás.krakslid.jpg

China_Mieville_Kraken_b1_72dpi.jpg

China Miéville hasonló alapossággal és játékossággal nyúl az urban fantasy-hez is, mint ahogy a sci-fit átértelmezte a Konzulvárosban - annyi különbséggel, hogy a Kraken műfaján kicsit kevesebb fogás maradt már. Az urban fantasy (vagyis a jelenben, modern, városi környezetben játszódó, ám mágikus-misztikus elemeket nem nélkülöző történet) ugyanis már maga a fantasy szűkített körű, ha úgy tetszik alműfaja, így kevesebb benne az újításra való lehetőség. Ennek ellenére Miéville könyve, amellett, hogy a jól ismert alapokra építkezik, mégis tud meglepetéssel szolgálni. Egyfolytában a tragédia és a komédia, a groteszk és a tárgyilagos, a halálosan komoly és a paródia határvonalán egyensúlyozik, amitől az alapvetően is őrült és szórakoztató történet még sokkal élvezetesebb lesz.

A Kraken története akkor indul be, mikor a Londoni Természettudományi Múzeumból ellopnak egy preparált polipot. De nem akármilyen polip ez, fajának leghatalmasabb példánya, így a maximum csak daruval mozgatható, tekintélyes súlyú állat köddé válása sokkal nagyobb fejtorést okoz mindenkinek, mint egy mezei rablás. Billy Harrow, az állat egyik preparátora és a bűncselekmény felfedezője hasonlóképp értetlenül áll az események előtt, de amibe ezután keveredik, ahhoz hasonlóról még talán álmodni sem tudott volna. Az még csak egy dolog, hogy a kultuszrendősrég be akarja szervezni szakértőként, de hogy a lakásában varázsütésre megjelenő emberek rabolják el, hogy aztán egy beszélő tetoválás próbálja kifaggatni, na az már kicsit sok. És ez még csak a kezdet...

A Kraken gyakran Neil Gaiman-t, a műfaj egyik legjobb és legismertebb íróját idézi mind motívumaiban, mind történetszövésében, de ez egyáltalán nem jelent rosszat. Ahogy egy különösnél különösebb szereplőkkel tarkított, varázslattal, kultuszokkal és szektákkal megbolondított alvilágba ereszkedünk le, London olyan arcát ismerhetjük meg, ami nemcsak a hétköznapi emberek, de az ebben a dimenzióban élők kollektív szeme elől is rejtve marad. Éppen ezért ki tudja, vajon nincs-e legalább egy csipetnyi igazság az olvasottakban? Ez az urban fantasy, és így a Kraken egyik legnagyobb vonzereje: a körülöttönk lévő világot olyan ügyesen fűzi össze a mesével, hogy végeredményben el is hihetjük, hogy ez a valóság. Miért ne hihetnénk, hogy a szürke aszfalt alatt egy izgalmas világ rejtőzik, csak mi vagyunk túl egyszerűek ahhoz, hogy bejussunk? Az ellenkezőjét bizonyítani legalábbis nem tudjuk. Billy Harrow figurájával együtt pedig abban a kiváltságban is részünk lehet, hogy mégis bepillanthatunk ebbe a sokszor taszító, ám összességében lenyűgöző világba, ami talán sokkal pontosabb tükröt is tart elénk, mint azt gondolnánk.

A műfaj rajongóinak mindenképpen ajánlott a Kraken, de az urban fantasy-vel, vagy a fantasy-vel csak barátkozók is bátran tegyenek vele egy próbát, nem fogják megbánni.

A kötet az Agave Kiadó gondozásában jelent meg.

Apokalipszis anno

Apokalipszis anno

Úgy tűnik a hollywoodi rendezők tízévente fejükhöz kapnak, és felkiáltanak "Hát persze, ott a Biblia, mennyi el nem mesélt sztorit lehet még abból kiszedni!" Aztán mégis maradnak az örök klasszikus Jézus-történetnél (idén ebből is érkezik egy újabb) vagy Mózesnél, a Biblia egyik legnagyobb "akcióhőse", Noé meg csak áll a sarokban, felhasználatlanul - eddig. Ám a Noé (12) éppen annyira ingatag lábakon áll, mint igazából bármilyen vallás, ha azt logikus szemmel vizsgáljuk: részleteiben sokszor remek, de leginkább csak a hit tartja össze. 

noe6.jpg

noe5.jpgNoé, a bárka és az özönvíz történetét valószínűleg még a legmegveszekedettebb ateisták is ismerik. Az apróbb részletek vagy különböző források és fordítások által kínált olvasatok már nem ennyire elterjedtek - éppen ezért, a Bibliában csak közepesen járatos nézőként (amivel úgy gondolom a legtöbben ugynígy vannak) bőven tartogatott újdonságokat és meglepetéseket a Noé. Ami, tekintve, hogy a film végét úgyis mindenki pontosan tudja, kifejezetten jó dolog. Az már más kérdés, hogy így mennyire hű alapanyagához a film, de véleményem szerint, hiába legyen szó a Bibliáról, ezt is pontosan ugyanúgy kell számításba venni, mint más könyvadaptációnál. Egy könyv filmes verziója pedig akkor sikeres, ha az eredetit ismerőknek is tud újat adni és attól függetlenül, a saját jogán, filmként is működőképes. Ezt pedig a Noénál majdnem teljesen sikerült elérni azzal, hogy ügyesen két vonalra ülteti a történetet: a konkrét cselekmény és a bibliai utalások egymás mellett működnek, így nem kell behatóan ismerni minden szimbólum jelentését ahhoz, hogy kerek egészet kapjunk, ismeretük viszont hozzátesz az élményhez. Ám amikor ez nem működik és mégis magyarázatra van szükség, az kínosan nyögvenyelősre sikeredik, amitől darabos és egyenetlen lesz az egész film.

Ilyen például a kőóriásokként szereplő bukott angyalok (akik egyébként inkább teszik nevetségessé a filmet, mint érdekessé - valószínűleg nem véletlen, hogy az előzetesből ki is maradtak) eredettörténetének, a világ keletkezésének vagy a bűnbeesésnek az elmesélése. Főleg, hogy ez utóbbi nem egyszer visszatérő motívum, így a játékidő felére már az is kívülről fújja a dolgot, akinek még a Paradicsom létezése is új volt a film elején. Mert legyen akármilyen remek jelenetsor az angyalok Földre vetése, legyen akármilyen szép és kreatív a kőóriássá változásuk magyarázata, vagy ugyanígy lélegzetelállító az evolúciós montázzsal kombinált világteremtés egészen Ádám-Éváig, minden ilyen szekvencia kidob a sztoriból. És itt lesz különleges a Noé: úgy sikerült, hogy ezek a nézőt kivető részek a legszebbek, legélvezetesebbek, leghitelesebbek, és amikor végük van nemhogy örülünk, hogy újból hőseinkre koncentrálhatunk, de sajnáljuk, hogy megint velük vagyunk. Ha pedig a néző inkább maradna egy gyönyörű timelapse-felvételben, mint hogy a karakterekkel törődjön, ott vannak problémák.   

noe3.jpg

Színészi fronton nincsenek nagyobb gondok, (bár Anthony Hopkins érezhetően csak a buli miatt jelent meg a forgatáson, végül is mi az neki, évente féltucat ilyen, a vásznon öt percig feltűnő bölcs öreget játszik el kisujjból), a női szakasz színészválasztása viszont elhibázott kissé. Emma Watson valószínűleg akkor sem tudna kamera előtt sírni, ha az élete múlna rajta, amivel eléggé elveszi az élét egy-két nagyon is drámainak szánt jelenetnek, Jennifer Connelly pedig egyszerűen hiteltelen szubmisszív, állandóan védelemre szoruló nőként. Amikor erőt kell sugároznia az tökéletes, de ez az erő akkor is ugyanúgy ott van benne, amikor éppen halálra váltan rettegnie kell a férjétől, és nehéz elhinni, hogy ez a nő nem verné meg inkább a tébolyult férfit. Russell Crowe ezzel szemben szép ívet jár be a szimpatikus, erős családapától a zavaros tekintetű vallási fanatikusig, az ő teljesítményére nem lehet semmi panasz - az általa megformált karakterre viszont annál inkább.

Mert értem én, hogy senki nem fekete vagy fehér, főleg a Bibliában, és jól is van ez így. Sőt, mindenki tudja, hogy egy jól eltalált pozitívból negatívba fordulás mennyire izgalmassá tud tenni egy filmet. Azonban Noé kvázi megkattanása a film háromnegyedénél olyan pozicióban hagyja a nézőt, ahol szerethető karakter nélkül marad. Persze ott van Sém (Douglas Booth) és Ila (Watson), a legidősebb fiú és felesége, mint a tökéletes tisztaság és hűség megtestesítői, de ők túl jók, a középső fiú, Hám (Logan Lerman) lázadó és apját folyamatosan megkérdőjelező természete eddigre értelmetlen, erőtlen és kicsinyesnek tűnő bosszúvá válik, bölcsességet sugárzó anyjuk pedig önmaga halovány lenyomata csupán. Ha Aronofsky kifejezett célja az volt, hogy a film végére már kicsit se érdekeljen, élnek-e vagy halnak a bárkán sínylődő szereplők, akkor elérte - ha viszont nem, akkor valami nem stimmel. 

noe4.jpgGyönyörű film lett a Noé, de beletört a bicskája a mindenkinek való megfelelésbe. Hiába bevallottan Aronofsky "személyes víziója" csupán (gondolom így próbálva lerázni a bibliahűség terhét), mégis az az ember érzése, hogy túl sokat akart de csak keveset fogott. Ettől még helyenként igazán jól műkődik, de a túlmagyarázás és a sok hiteltelenség (amiket nagyon bután lehetne csak azzal elaltatni, hogy "ebben hinni kell") miatt mégis keserű szájízt hagy a nézőben. Mert míg az emberiség aljasságát zsigerig hatolóan mutatja meg, addig a jóságát csak ímmel-ámmal felskiccelt, magasztosnak szánt pillanatokban veti oda. Ha pedig az ember ennyire tökéletlen teremtmény, akkor végülis egyet lehet érteni a filmbéli Noé vágyával, hogy fiaival együtt kihaljon az egész fajunk. Mégis, talán éppen erre az elérhetetlen tökéletességre való törekvése kárhoztatja az embert a hibákra. Ha elfogadná a világ dolgainak tökéletlenségét, az abban rejlő életet és erőt, akkor sokkal közelebb kerülhetne az áhított eredményhez - legalábbis e film tekintetében sokat segített volna ez a szemlélet.

Környezettudatosságra nevelnek az ország legnagyob arborétumai

Környezettudatosságra nevelnek az ország legnagyob arborétumai

Összefogtak az ország legnagyob arborériumai, hogy különleges programokkal, road show-val környezettudatosságra neveljék a kicsiket és nagyokat egyaránt.

Szarvasi_Arboretum_01.jpg

A Szarvasi Arborétum hazánk nagy arborétumainak és botanikus kertjeinek példa nélküli összefogásával Szarvasi_Arboretum_01.jpgkörnyezettudatos gondolkodásra és magatartásra nevelő nagyszabású országos programot és versenyt indított március 20-án, Új módszerekkel a zöld jövőért címmel. A 20 állomásos országos roadshow során a magyarországi arborétumokban és botanikus kertekben interaktív programokkal, Futurobi, az ökomanó zenés színházával és családi versenyekkel várják a családokat, osztályokat március 20. és június 7. között.

Az összefogás célja, hogy hamisítatlan természeti környezetben mutassa meg gyakorlati példák, játékos feladatok segítségével és Futurobi, az Ökomanó színházán keresztül a gyerekeknek és a szülőknek, hogy kis odafigyeléssel mi magunk is mennyi mindent tehetünk környezetünk és egészségünk végelme érdekében. A Szarvasi Arborétumból induló országos roadshow-ban összesen húsz arborétum és botanikus kert vesz részt. A Környezet és Energia Operatív Program támogatásával induló rendezvénysorozat valamennyi állomása jeles zöld napokhoz kötődik, így a botanikus kertekben és arborétumokban a látogatók például a Föld Napján (április 22.) vagy a Madarak és Fák Napján (május 10.) maguk is részt vehetnek a természeti környezet megóvásában, ápolásában, és számos praktikus információt szerezhetnek. 

A programban a Szarvasi Arborétum mellett a Pilisi Parkerdő, a Pécsi Botanikus Kert, a Nyíregyházi Botanikus Kert, a Szegedi Fűvészkert, a Budai Arborétum, a Vácrátóti Botanikus Kert, a Kecskeméti Arborétum, a Agostyáni Arborétum, az ELTE Fűvészkert, a Zirci Arborétum, a Pannonhalmi Arborétum, az Alcsúti Arborétum, a Soproni Botanikus Kert, a Tápiószelei Agrobotanikus Kert, az Avasi Arborétum, a SZIE Botanikus Kert, a Szent Mauríciusz Monostor Arborétuma, a Debreceni Botanikus Kert és a Festetics Kastélypark vesz részt.

Az Új módszerekkel a zöld jövőért események pontos helyszíneit és időpontjait, valamint a kezdeményezéssel kapcsolatos legfrissebb híreket a program weboldalán (www.zoldbaratok.hu) követhetik az érdeklődő gyerekek és szüleik.

Ora-mű pontossággal jelentett be újabb neveket a Sound

Ora-mű pontossággal jelentett be újabb neveket a Sound

voltfesztival2013 306.jpgTöbbek között a többszörös Grammy-díjas Timbaland, a nyolc év szünet után összeálló Deep Dish, a slágergyáros Martin Solveig és a lehengerlő Rita Ora is csatlakozott a napokban a MasterCard Balaton Sound felhozatalához. A hazai színeket az Irie Maffia, a The Carbonfools, a Punnany Massif és a Brains képviseli Zamárdiban.

Timothy Zachery Mosley, alias Timbaland valódi intézmény a szakmájában. Többszörös Grammy-díjas producer-óriás, kinek szakértelmében a kortárs könnyűzene nagyágyúi bíznak, kivételes képességű, trendformáló dalszerző és szövegíró, fülbemászó, a nemzetközi listákon mindig kiemelkedően teljesítő slágerek szerzője.

Az idei évi line up egyik legnagyobb szenzációjának minden bizonnyal a nyolc év szünet után újra összeállt Deep Dish fellépése ígérkezik. A fantáziadús, eklektikus és progresszív house anyagairól, világhírű előadók számaiból kikevert remixeiről híres iráni-amerikai DJ-producer páros, Ali “Dubfire” Shirazinia és Sharam Tayebi duója a kilencvenes évek közepén került reflektorfénybe, és a kétezres évek elején váltak a műfajt meghatározó, kultikus alakulattá.

Richie Hawtin a modern e-zene történetének egyik legkiemelkedőbb egyénisége. Innovatív, elektronikus zenészgenerációkat inspiráló és kinevelő minimal techno művész. Egyedi stílusát az elektronika nagy klasszikusainak illetve a detroiti techno-közösség hagyományos ütemeinek vegyítéséből nyeri, önálló mix szériáiból és formabontó albumainak anyagaiból felépített vegytiszta szettjei óriási tömegeket vonzanak világszerte.

voltfesztival_2013 (111).JPG

Martin Solveig egy excentrikus francia elektronikus zenész, DJ és producer, könnyed, 0-99 éves korig korlátlanul fogyasztható, popos house trackjeivel hódító slágergyáros, aki minden őrültségre kapható a keverőpult mögött, hogy önfeledt bulizásra késztessen mindenkit. Hosszú ideje kirobbanthatatlan a DJ Mag 100-as listájáról, nevéhez köthető az utóbbi idők legkedveltebb bulihimnusza, a ‘Hello’, eddigi munkássága négy, több milliós példányszámban elkelt stúdióalbumot ölel fel és köztudott, hogy rajong a Balaton Soundért.

ritaorra.jpgAz ellenállhatatlan Rita Ora csodás előadói képességekkel megáldott és lehengerlő, karizmatikus egyéniség. Ő az egyik legizgalmasabb, feltörekvő popcsillag; az önfeledt bulizásra csábító mainstream elektronika és a dögös r'n'b egyaránt jól áll neki. A huszonéves testvérpár, Alex és Chris Andre alkotja az utóbbiidőben zajos sikereket arató DVBBS (ejtsd: dubs) formációt. Kegyetlenül hangos, bivalyerős, a hangládák decibelkapacitását próbára tevő, izzasztó, könyörtelenül intenzív elektronikát tolnak. Két mindenre elszánt, ambiciózus fiatal, tehetséges holland DJ-producer, Thom Jongkind és Idir Makhlaf áll a Blasterjaxx mögött. Lendületes, korszerű és nagyszabású, az electro, a big room és a progresszív house leghatásosabb elemeiből szintetizált elektronikában utaznak, s megjelenésről megjelenésre komolyabb hírnévre tettek szert.

A nemzetközi felhozatal mellett természetesen a legjobb magyarok is sorban igazolnak le a Soundra. A mostani csokorban már megtaláljuk az Irie Maffiát, The Carbonfools-t, a Punnany Massifot és a Brains-t is.

Az Erőszakik főszereplőjének új filmje nyitja a Titanicot, a zárásról Loki gondoskodik

Az Erőszakik főszereplőjének új filmje nyitja a Titanicot, a zárásról Loki gondoskodik

A Brendan Gleeson főszereplésével készült, külföldi fesztiválokon nagy sikert aratott Kálvária című film nyitja az idei Titanic Nemzetközi Filmfesztivált. A zárófilm is hasonlóan izgalmas lesz: JIm Jarmusch Tom Hidleston és Tilda Swinton főszereplésével forgatott vámpíros szerelmes alkotását vetítik majd ekkor.

Calvary3.jpg

Április 4-től idén is öt helyszínen, az Uránia Nemzeti Filmszínházban, az Örökmozgóban, a Toldi moziban, a Only_Lovers_Left_Alive_Film_still_6.jpgPuskin moziban és az A38 hajón várja a közönséget a Titanic, melynek programja minden eddiginél frissebbnek és színesebbnek ígérkezik. John Michael McDonagh filmjével, a hit és moralitás témáját sokrétűen bemutató, sötét humorú Kálvária című angol-ír drámával nyit a fesztivál, melyben a főszereplő Brendan Gleeson élete eddigi egyik legjobb alakítását nyújtja.

Idén is több szekcióban mutatják be a filmeket, az Amerikai függetlenek szekcióban például a öt alkotást mutatnak be, az egyik például a Berlinalén is vetített Jobb angyalok, amely Abraham Lincoln gyermekkorát mutatja be. Szintén öt film lesz látható a Világkörüli út blokkban, itt vetítik például A bűn érintését is (Touch of Skin), amely a kortárs kínai mozi kiemelkedő alakja, Jia Zhangke a 2013-ban Cannes-ban a Legjobb Forgatókönyv díját elnyert filmjében négy megtörtént esetet dolgoz fel, melyek a bosszúban manifesztálódó boldogtalanságról szólnak. A Filmdokk kategóriában öt érdekes dokut vetítenek majd, közülük minden bizonnyal a legmegrázóbb Kambodzsa Oscar-jelölt alkotása, A hiányzó kép, melyben Rithy Panh agyagfigurákkal, archív felvételekkel és saját narrációjával rekonstruálja a Vörös Khmer rémuralmát, akik 1975 és 1979 között több mint 2 millió embert mészároltak le Kambodzsában. A Zene mindenkinek válogatás nyolc filmje több évtizedet fog át a hatvanas évektől napjainkig.

A zsűri elnöke Szász János lesz. 

A fesztivál végleges programja a http://www.titanicfilmfest.hu oldalon érhető el. Március 27. és április 3. között kedvezményes 900 Ft-os áron vásárolhatók jegyek, utána 1100 Ft-ért, április 4-től pedig öt és tíz jegy vásárlása esetén olcsóbban – 900 illetve 800 Ft-os áron - válthatóak a jegyek.

Nemcsak túlélni, de élni is kell - Kukorelly Endre új könyvvel jelentkezik

Nemcsak túlélni, de élni is kell - Kukorelly Endre új könyvvel jelentkezik

Kukorelly Endre különleges pozícióba került az elmúlt években: több mint két évig parlamenti képviselőként működve a közélet olyan szintereibe kapott bepillantást, ahová írótársai közül csak igen kevesek. Ennek az időszaknak a lenyomatait, történeteit, esetleg tanulságait teszi közkincsé a most megjelent Országházi divatok.

kukslid.jpg701045_2.jpgBár a kultúra, főképp az irodalom és a politika nem voltak mindig ennyire össze nem egyeztetett dolgok, mint ma. Ahogy arról a kötetben is szó esik, Jókai és Mikszáth korában egy művészembernek nemhogy helye volt a parlamenti padsorokban, de megbecsült véleménye is a döntéshozatalban. Ma viszont hatalmas hírértékkel bír az, ha, Kukorellyhez hasonlóan, egy író a politikai közéletben szeretné kipróbálni magát. Mit keres ő ott? Mit akar elérni? Egyáltalán miért érdekel egy művészt a politika? Pedig mind a művészet, mind a politikai szerves része a mindennapi életünknek, maximum dönthetünk úgy, hogy ignoráljuk őket. Kukorelly viszont, mint a jó írók általában, nem dugta homokba a fejét, hanem megragadva a kínálkozó lehetőséget kipróbálta magát ebben az átlagembertől oly' távol álló parlamenti forgatagban. Hogy aztán ott kiderüljön, nincs is akkora különbség a kettő között. 

A kötet amellett, hogy emléket állít a kultúra és a tömegsportok felkarolásának, a két, Kukorelly által a parlamenti szereplése alatt erősen támogatott ügynek, bepillantást enged az író/képviselő mindennapjaiba is. Ezek a mindennapok pedig abban az időben mindenféle apró-cseprő politikai cívódásokkal, találkozókkal, jelentőségteljes és értelmetlen megbeszélésekkel és végeláthatatlan szavazásokkal voltak teli. No meg persze a képviselők a Parlament falain belüli viselkedésével, kapcsolataival és történeteivel. Mint ilyen, rengeteg nevet és helyzetet tartalmaz az egyébként szócikk-szerűen felépített kötet, ami elsőre lehet, hogy rémisztőnek tűnik, de nem az. Csupán egy olyan "világ" apró részletei ezek, ahova nincsen ugyan napi belátásunk, de elméletileg az ott lévők éppen miattunk és értünk teszik azt, amit, így teljesen jogos a kíváncsiságunk. Főleg, hogy ők sem mások, mint mi, akik a falakon kívülről nézünk befelé.

Az Országházi divatok talán egy apró lépéssel közelebb viheti az olvasót az igazi szabadság felé, hiszen, ahogy Kukorelly említette, az ókori görögök nem tekintették szabad embernek azt, aki csak a túléléssel törődött. A szabadság és az élet ezen túl kezdődik el.

A kötet a Libri gondozásában jelent meg.

„Az embernek muszáj próbára tennie magát ahhoz, hogy hű lehessen önmagához" – interjú a Cirque Éloize alapítójával

„Az embernek muszáj próbára tennie magát ahhoz, hogy hű lehessen önmagához" – interjú a Cirque Éloize alapítójával

Különleges táncos-akrobatikus előadással érkezik április 22-én hazánkban az Cirque Éloize, akik egyszer már elkápráztatták a magyar közönséget. Ez alkalommal az ID című előadásukkal érkeznek hozzánk.  Tavaly, egy másik produkciójukkal a Művészetek Palotájában léptek fel, idén már a Papp László Sportarénában láthatja őket a közönség. A show kapcsán Jeannot Painchauddal, a társulat alapítójával, az előadás rendezőjével begszégettünk.

cirqueslid.jpg

Magyarországon a legtöbben a Cirque du Soleil előadásait ismerik. Mi a különbség a Cirque du Soleil és a JeannotPainchaud_CirqueEloize_Print.jpegCirque Éloize között?

- Mind a Cirque du Soleil, mind pedig a Cirque Éloize abból az első generációból nőtte ki magát, akik meg akarták változtatni a Québecben (Kanada -  a szerk.) a cirkuszi világot. Mi azonban úgy döntöttünk, hogy színházi térre készítünk előadásokat. A célunk ezzel az volt, hogy közelebb lehessünk a közönséghez, hogy intimebb környezetben tudjunk fellépni és ezáltal sokkal inkább színházi élményt nyújtsunk a nézőknek, mintsem hagyományos cirkuszit. Így olyan előadásokat hoztunk létre, amellyekkel könnyű beutazni a világot, amelyek ötvözik a cirkusz, a tánc és a színház világát. A produkcióinkban felimerhetőek a művészek, az előadáson keresztül megismerhető a személyiségük. Ami még különbség, hogy a mi show-inkban számos „egyszerű", mindennapi elem (mint például bicikli, ugrálókötél, görkorcsolya és break dance) és helyzet található. A dinamizmusnak és a megfelelő atmoszférának kulcsfontosságú szerepe van az előadásainkban a jelmezek és díszlet mellett.

Hogyan kezdődött a kapcsolata a cirkusz világával?

– Szinte rögtön azután találtam rá a montreáli National Circus Schoolra (Nemzeti Cirkusz Iskola), hogy láttam a Cirque du Soleil legelső bemutatkozását. Belszerettem az egészbe és hobbiként elkezdtem a cirkusszal foglalkozni. Végül artista lett belőlem. Az volt a célom, hogy a művészetemmel beutazhassam a világot, és végül ezt is csináltam! Artistaként több társulatnál is dolgoztom, köztük például a Cirque du Soleilnél, de utcai előadóként is felléptem.  Néhány évvel később pedig, néhány Magdalen-szigeteki barátommal – innen származom – (szigetek Kanadában -  a szerk.) úgy döntöttünk, hogy megalapítjuk a saját társulatunkat.

Mennyit változott a cirkusz az elmúlt 20 évben?

- A társulatot 1993-ban alapítottuk, az elmúlt húsz évben utaztunk, világszerte több országban megfordultunk, annak az álmunknak élve, hogy a művészetünkből éljünk meg. Még mindig van olyan rész a világnak, ahova nem igazán merészkedtünk be. De a műfaj fejlődik, ezáltal a lehetőségeink is egyre jobbak lesznek. Jelenleg abban a fázisban vagyunk, hogy újrapozícionáljuk magunkat. Amikor kezdtük, senki nem értette meg, hogy mit szeretnénk, hova tartunk...  A célunk mindig az volt, hogy a különböző művészeti ágak ötvözésével megújítsuk a cirkuszi műfajt. Büszkék vagyunk arra, hogy most már látjuk a munkánk eredményt, hatását.

cirk.pngMi adta az ötletet az ID című, most Budapestre érkező előadáshoz?

–Körülbelül öt évvel ezelőtt jött az ötlet, amikor Koreában voltam. A hotelszobámból mindenhol épületeket láttam magam körül. És elkezdtem elképzelni, hogy milyen lenne, ha artisták ugrálnánk az épületeken városszerte. Embereket, akik például trampolin segítségével épületről épületre ugrálnak. Ez volt az első kép, az előadásban azonban ez a záróképpé vált. Megfogott a szabadság ötlete, az, hogy a fiatalok átvegyék az uralmas a város felett... és táncoljanak mindenhol a városban.

Egy kicsit olyan a történet, mintha a cirkuszi Rómeó és Júlia lenne, vagy a West Side Story.

 – Igen, valóban ezek a történet valóban az egyik inpirációt adták a show-hoz. Mindemellett fontos volt számunkra, hogy megtaláljuk azokat a pontokat, ahol a cirkusz világa és a városi tánc egymáshoz kapcsolódhatnak. Vannak köztük ilyen pontok, ezt mutatjuk meg az ID-ban két klán segítségével. Ez az egész arról szól, hogy magad lehess és megtaláld azt a csoportot, amelyhez tartozol. A honnan jöttél, a hol van a te klánod és ki a családod mind-mind részei a cirkusznak és a táncosok világának is.

Mi az előadás üzenete?

Ami a legfontosab, hogy emlékzzünk arra, hogy mindig az érzéseinket és az intiúcóinkat kövessük. Keresgélni kell ahhoz, hogy legyőzhesd magad! Az az ötlet, elképzelés, hogy az embernek muszáj próbára tennie magát ahhoz, hogy hű lehessen önmagához.

Mennyi ideig tart egy olyan léptékű produkció elkészítése, mint az ID?

Az, hogy az ötletből a megvalósításig eljussunk, akár évekig is eltarthat. A tényleges koncepció pedig körülbelül egy év alatt áll össze. Először megkerestük a rendezőt, aztán összeraktuk a kreatív csapatot. Utána elkezdtük kiválasztani a művészeket, végül pedig jött a betanítás és a próba. Amint minden megvolt, elkezdtük kialakítani a környezetet, ritmust és kidolgozzuk az esztétikai részleteket.

A show melyik részét kedveli a legjobban?

Nehéz megmodani, mert ez kicsit olyan kérdés, mint a melyik gyerekét szereti jobban az ember kérdés. De el kell ismernem, hogy leginkább az előadás azon részeit szeretem a leginkább, ahol az egész társulat együtt van a színpadon, vagy ahol a különböző művészeti ágak összecsapnak, létrehozva ezzel a show lelkét.

Ha valaki megkérdezné, hogy miért kell megnéznie az ID-t, mint mondana, miért?

– Az ID egy igen energetikus, izgalmas akrobatikus elemekkel teli show, amelyben a tánc és a cirkusz világa varázslatos módon ötvöződik. KItűnő művészek, rengeteg tánc és remek zenék várják a nézőket, de mindemellett különböző olyan izgalmas elemeket tartalmaz mint például a kézen egyenysúlyozás, görkorcsolyázás, kínai rúd és még sorolhatnánk. Mindemellett számos különlegesség is lesz az előadásban, de ezeket nem árulnám el, hogy legyen meglepetésük is a nézőknek.

 

Több mint tízezer lepke lepte el Budapest belvárosát

Több mint tízezer lepke lepte el Budapest belvárosát

Különleges dolgot láthatnak azok, akik mostanában az Erzsébet tér környékén járnak: a teret megszállták a lepkék. Összesen 15 ezer pillangó „vert tanyát" a kedvelt belvárosi helyszínen.

DSC_3215.jpg

A lepkék a Budapesti Tavaszi Fesztivál eseményeként szálták meg a várost. A tavaszköszöntő programsorozat DSC_3223.jpgszámos újdonságot nyújt idén: a szokásos koncertkavalkád, a felvonulás vagy a gasztronómiai séta mellett például új túristamágnest kapott a főváros. A Hello Wood csapata állította fel a Hősök terén a csúcsminőségű fából készített, Philips fénytechnikával felturbózott Budapest feliratot, és további hat piros, fesztivál-promotáló kockát is elhelyeztek a város fontos csomópontjain. De 15 ezer lepke is leszállt a fővárosban: hajnalra papírlepkék özönlötték el az Erzsébet téren álló, a március 27-től 29-ig tartó művészeti programoknak helyet adó Lepkeház környékét.
 
DSC_3207.jpgA Lepkeház önmagában is egy újító gondolat eredménye: egy színpad építészeti újragondolása, és éppen ez a sokszínű felhasználási mód volt a legnagyobb kihívás az alkotók számára: a Lepkeház ugyanúgy teret adhat egy komolyzenei együttesnek, mint egy csoport artistának. A változatosság pedig nem csupán a Lepkeházban fellépő művészek sokaságára jellemző: maga az épület is mobilis, azaz bármikor szétszedhető és újra összeszerelhető. A 300 négyzetméter alapterületű faszerkezet az IVANKA által biztosított betonalapokkal együtt mintegy 29 tonnát nyom, elkészültéhez pedig több mint 20 köbméter fát használt fel az építői csapat, melynek külön oda kellett figyelnie a tervezésnél a magas szerkezetekre veszélyt jelentő szélre is. 

A lepkeház programjában orgonaimprovizációval, elektroakusztikus művekkel, lézer-fényhárfával, kortárs cirkusszal, operával és DJ-remixszel; divatperformansszal, breaktánc- és parkourbemutatóval is várják majd az érdeklődőket.

Tompos Kátya "felnőtt" lemezt készített

Tompos Kátya "felnőtt" lemezt készített

Valószínűleg nem túlzás azt mondani, hogy a pár hete Jászai Mari-díjjal is kitüntetett színésznő generációja legtehetségesebb művészei közé tartozik. Az sem újdonság, hogy nem csak színpadi és filmes alakításai, de hangja is sok rajongót szerzett neki. Ezek után pedig az sem meglepő, hogy első lemeze mellett sem lehet csak úgy elsétálni.   tompossl.png

tompos1.jpgTavaly év végén került a boltok polcaira a Keresztül Európán című lemez, amire valószínűleg már nagyon régen nagyon sokan vártak. A Kátya hangja iránti őrület 2008-ban indult el, amikor elénekelte a Valami Amerika 2-ben azt a bizonyos Magányos csónak című dalt. Egyből mindenki rákattant, ezt játszották a rádiók, őt akarták küldeni az Eurovíziós Dalfesztiválra, és valószínűleg sokak számára elsősorban ezzel a dallal lett azonosítva a színésznő neve. Akkor színészi munkáira való hivatkozással a dalfesztiválos felkérésre nemet mondott, ám úgy tűnik, hogy egy, a saját igényeinek inkább megfelelő lemez ellen nincs kifogása. És ez így is van jól.

Akik egy Magányos csónak típusú popos, könnyed lemezre számítottak, minden bizonnyal csalódni fognak. Ez nem az az anyag, amit berakunk, és háttérzeneként jól szól a tennivalóink mellett. Nem, ez "odafigyelős" zene. De nem is zene ez, sokkal inkább a színművészet, a líra és különböző hangzásvilágok változékony randevúinak sora. 

"Én nem tudom mi ez, de jó nagyon" - írta Juhász Gyula Szerelem című versében, és a költemény nem csak az album dala is egyben, hanem meghatározása, amit érzünk, miközben hallgatjuk a Hrutka Róbert által áthangszerelt dalokat. Merthogy Hrutka Róbert az, aki egyébként is letéteményese az igényességnek. 

tompos2.jpgNem csak Juhász Gyula, akinek lírája alapanyagként szolgál a lemezen, van itt még vers Lackfi Jánostól, Kosztolányi Dezsőtől, Szép Ernőtől, vagy éppen Weöres Sándortól. Az "alapanyag" kifejezés nem is annyira pontos, mert nem afféle masszáról van szó, amit feltétlenül uralni akar a hang, vagy a zene. Mert ez utóbbiak sokkal inkább fűszerek, amik kiemelik a költemények igazi ízét. Ez pedig Kátya részéről igazi alázat, és egyben elegáns átlépése a megzenésített versek buktatóinak. Nem utolsó sorban pedig nem más ez, mint ő maga: irodalom és zene - nyers és szívbemarkoló hitelességgel. 

A crossover, mint zenei kifejezés az albumon többféle értelmezést nyer. Egyrészt a zenébe illesztett versek mellett 2-2 dal erejéig- fontos szerepet kap a franciásra vett európai dzsessz és az orosz dalok, amelyek távoliak, ridegek és mégis szívet melengetők, mint egy naplemente Szibériában. Másrészt Tompos Kátya értelmezésében a U2 With Or Without You című örökbecsűje nyugodtan megfér a Tavaszi szél vizet áraszt című dalunkkal, vagy éppen Weöres Sándor verse a Feeling Good-dal. Így sikerülhetett nem újabb bőrt lehúzni valami ismertről, hanem egymásba oltva valami újat létrehozni. 

Igazi "fine dining" ez a lemez a magyar könnyűzene menzáján, külcsín és belbecs kéz a kézben jár dalról-dalra. Vannak itt könnyebb dalok, és nehezebben emészthetőek is, de bármelyiket is választjuk majd, megérdemlik az odafigyelésünket. Tompos Kátya pedig talán egyik szerepe kedvéért sem vetkőzik le annyira, mint ahogy teszi azt dalaiban - megőrizve azt a hitelességet és eleganciát, amiért eddig is szerethető volt.

A Keresztül Európán a Tom-Tom Records gondozásában jelent meg.

A lemezen elhangzó számok listája:

1. Szerelem?

2. Les Passants

3. Másik felhő

4. Hajnali részegség / Little Wing

5. Вы Сестрицы-Подруженьки

6. Радка Майка Си Думаше

7. Csak a szívem érzi

8. With Or Without You

9. Az én kutyám

10. Belleville Rendez-vous

11. Sej elaludtam / Feeling Good

 

 

 

A hétvégén újra Belvárosi Sajtfesztivál

A hétvégén újra Belvárosi Sajtfesztivál

Idén március 28-30. között, a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik állomásaként kerül megrendezésre a II. Budapesti Sajtfesztivál. A jó sajtok, borok, sörök, pálinkák szerelmeseit a Duna partján, a Bálnában várják a szervezők.

sajlslid.jpg

sajt4.jpgA sajtfesztiválon ismét a legjobb hazai és nemzetközi kézműves sajtokat, borokat vagy éppen pálinkákat kóstolhatjuk meg, minden olyan minőségi, hazai termékkel összhangban, mely a sajtkultúrával szorosan összefügg. De nem csak megkóstolhatóak lesznek a különleges ínyencségek, hanem megtanulható lesz azok elkészítése is. Az érdeklődők a sajtkészítés minden rejtelmébe bepillantást nyerhetnek, kezdve egészen a tejköpüléstől a több éves érlelési folyamatokig. Ezen kívül a sajtmesterek és népszerű gasztroblogok közreműködésével azt is megtudhatjuk, milyen ételek készíthetők el sajtból. Végül szakmai zsűri hirdeti ki a „Legnemesebb Sajt”-nak járó címet.

A külföldi gasztronómia idén sem marad távol a fesztiváltól, ez alkalommal a leghíresebb sajtbirodalomból, Franciaországból érkező sajtkészítő mester teszi tiszteletét a rendezvényen, aki különlegességekkel kápráztatja majd el a sajtrajongókat. A szervezők ezen felül egy különleges kézműves sörrel is készülnek a fesztiválra. Az Aquarius névre keresztelt belga India Pale Ale egy Chimay trappista élesztővel készült 8,2%-os világos sörkülönlegesség, melyet a Sajtfesztiválon kóstolhatnak meg először a látogatók. A sörre jellemző a trappista sörök markáns illat és ízvilága, ami a komlótól kapott virágos, enyhén gyümölcsös aromával egészül ki. 

A három napos gasztronómiai fesztiválra ingyenes a belépés, emellett az első napján, pénteken az első ezer vendéget egy Toulouse-i gyümölcsös sajtleves kóstolóra invitálják meg. Illetve aznap több kiállító is kedvezményes árakkal várja a látogatókat a fesztivál kupon-szórólapja ellenében.

James Blunt ősszel visszatér Budapestre

James Blunt ősszel visszatér Budapestre

Peter Gabriel, Iron Maiden, Anthrax, Kylie Minogue, Micheal Bublé - és most James Blunt is. Alakul az idei év koncertek szempontjából Budapesten, igazán nem lehet panaszunk.

Az első sikerei után James Blunt visszatér Budapestre, új, Moon Landing elnevezésű turnéjával október 27-én a Budapest Arénában lép fel. Az egykori katona, aki  You're Beautiful című slágerével lett világhírű egyszer már elkápráztatta a magyar közönséget, reményeink szerint októberben sem okoz majd csalódást nekünk.

A You're Beautiful aztán elindította a siker útján: két albumot és négy újabb listavezető slágert öt Grammy jelölés követett, (valamint BRITS-, Ivor Novellos- és MTV-díjak), egy hattagú zenekar, hét teljes év úton, nyolc botrány; majd a nagy számok kora: közel 17 millió eladott lemez, 20 millió dalletöltés világszerte. Továbbá 5 millió like a Facebookon, 250 millió Spotify lejátszás és egy elképesztő, 257 milliós nézettség a You Tube-on.

Ezek a mutatók élete nagy élményeit, egyben ifjúkora túlkapásait is jelzik. Emellett lehetőséget adtak arra is, hogy hírnevével nemes ügyeket szolgálhasson: háromszor is megpróbált kijutni Afganisztánba, hogy az ott szolgáló katonáknak játsszon; jótékonysági szerveket - mint a Medicines Sans Frontiers, vagy a Help For Heroes – támogat; valamint az éghajlati változás sürgető ügye mellett is kampányol a mai napig.

Legújabb albumával a Moon Landinggel azonban visszatért - az alapokhoz: fiatalkori álmokhoz, kötődéshez, az első szerelemhez és saját hangzásvilágához: a zene érzelemközvetítő erejének egyenes és őszinte újrafelfedezéséhez.

Jegyek március 27-én reggel 6 órától kaphatók a www.livenation.hu. oldalon keresztül.

 

Írók, akiktől bármit megveszünk

Írók, akiktől bármit megveszünk

Általában megválogatjuk, hogy mit olvasunk, nem veszünk meg bármit. Azonban vannak olyan szerzők,akiknek minden vagy szinte minden könyvét, művét megvesszük, elolvassuk. Ők a Kultography csapatának kedvencei. Tény: vegyes az ízlésünk.

konyvesslid.jpg

Cecelia Ahern

ahernborito.jpgCecelia Ahernt a P.S. I love you írójaként (Utóirat: Szeretlek!) ismerték meg a legtöbben hazánkban, amikor a Gerard Butler főszereplésével készült filmet nálunk is bemutatták. Az írónő könyvei általában mindig egyfajta mesék felnőtteknek, amelyekben mindenki megtalálhatja a számára fontos kérdéskört, az élethelyzetére vonatkoztatható momentumot. A P. S. I love you mellett zseniális könyve az Ajándék, a Nyomomban az életem, az Életed regénye és az Ahol a szivárvány véget ér is.

Bagdy Emőke

Talán kicsit kilóg a szigorúan vett szépirodalmi vagy szórakoztató irodalmi sorból, ám mégsem tudunk elmenni mellette. Nagyon kevesen tudnak annyit a magyar lélektanról mint ős, és annál is kevesebben vannak azok, akik erről egyszerű érthetőséggel tudnak írni. Van a boldogságkeresésnek egy mindenkit érintő, láthatatlan világa, amiről vajmi keveset tudunk, és az olyan szerzők, mint Bagdy Emőke sokat segítenek a tájékozódásban. Éppen ezért szerezzük be minden kötetét, mert sosem lehet tudni, mikor van szükségünk egy kis útikönyvre önmagunkhoz.

Baráth Katalin

barath_katalin.JPGBaráth Katalin egy hiánypótló regénysorozattal lopta be magát a szívünkbe, melyben az ezredforduló Magyarországára repít vissza minket. Főszereplőnk Dávid Veronika egy vérbeli emancipált fiatal lány, aki valamilyen oknál fogva mindig belebotlik egy gyilkosságba. Miközben végig követjük a kissé szeles leányzó nyomozásait, részletes képet kapunk a korról, az emberekről, az életükről. Valóságos időutazás Baráth Katalin regényeit olvasni. Az írónő olyan aprólékosan, minden részletre figyelve építi fel a környezetet, hogy olykor-olykor az ember már el is felejti, hogy csupán egy párszáz oldalas krimit tart a kezében, és nem egy izgalmas kortörténeti
leírást. A Dávid Veron-sorozat felüdülés a léleknek, és bár krimiről van szó, ne lepődjünk meg, ha egyszer-kétszer hangosan felnevetünk olvasás közben. 

Agatha Christie

Gyilkosság, ármány és csalás mindez megfűszerezve a jól ismert tartózkodó, de finom angol stílussal - így lehet a legegyszerűbben jellemezni Agatha Christie regényeit. Az írónő sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy ő tartja a legtöbb példányszámban eladott könyvek rekordját Shakespeare mellett. Regényeiből számtalan film
készült, és mind a mai napig játsszák színházi darabjait is. Agatha Christie több mint hetven bűnügyi regényt írt élete folyamán. Legismertebb történetei a Gyilkosság az Orient Expresszen és a Tíz kicsi néger, de a kedvenceink közé tartozik A Bertram Szálló, a Balhüvelykem bizsereg..., A kutya se látta és a Halál a felhők között is. A vékony kis könyvek ideálisak utazáshoz, napozáshoz, esős délutánokon, hogy elfelejtsük a szürke hétköznapokat és pár órára nyomozóvá váljunk.

Paulo Coelho

Itt van előttem a pillanat, amikor a könyvesboltban megragadt a tekintetem a borítón, majd a fülszöveget elolvasva coelho.JPGvégképp biztos lettem abban, hogy ez nekem kell. Az alkimista volt az. Jó 10 évvel ezelőtt. Akkor még közel sem volt ekkora felhajtás az író körül, sőt, itthon alig ismerte valaki. Elemi erővel hatott rám. Nem túlzás, hogy rengeteg mindent átformált bennem. És emlékszem a végén a csattanóra. Valamelyik buszon olvastam, és hitetlenkedve ejtettem az ölembe a könyvet. Igen, néha tényleg nagyon nagy távokat kell megtennünk ahhoz, hogy ráleljünk valamire, ami ott van az orrunk előtt. Innen nem volt kérdés, hogy egy ilyen szerző - aki egyszerűen és természetesen képes kimondani olyan dolgokat, amik bennünk vannak, mégsem szoktuk megfogalmazni magunknak - nem csak "egynyári" lelkesedés lesz.

Később is többször éreztem azt, hogy a leírt történetek alapjaiban ráznak meg (Veronika meg akar halni, Az ördög és Prym kisasszony), és bár a későbbi regényeknél csitult ez a hatás, és a túlzott felhajtásért és népszerűségért én sem vagyok oda, de még mindig nem mehetek el szó nélkül egy-egy új Coelho regény mellett. Arról nem is beszélve, hogy amikor már úgy éreztem, hogy túlságosan beszorította magát a spirituális korlátok közé, akkor kijött A győztes mindig egyedül van könyvvel, és bebizonyította vele, hogy egy teljesen más műfajban is képes letehetetlen történetet alkotni.

Brett Easton Ellis

De mit keres itt ennyi könyv Brett Easton Ellistől, amikor nem is szeretem? A könyvespolcomon végignézve mindig felmerül ez a kérdés. Hogy lehet az őrült amerikai író szeretni egyáltalán? Hiszen minden figurája ellenszenves, minden története a modern kori rohadás egy-egy jelenete. Azzal azonban nem lehet vitatkozni: zseniálisan írja le ezt a rohadást. Nála jobban senki, aki meg próbálkozik, az Amerikai pszichó óta óhatatlanul az ő epigonjává válik.

Fábián Janka

franciabor.jpgA magyar írónő az Emma-trilógiával kedveltette meg magát velünk, azóta pedig minden alkotását elolvassuk még akkor is, ha egyik-másik néha ugyanolyannak hat a gyors egymás után olvasásban. Fábián Janka könyvei a XIX.-XX. századba kalauzolják az olvasót, hősei a magyar történelem különböző eseményeinek áldozatai, elszenvedői, történetüket könnyed romantikussággal, ámda mégis szívbemarkolóan írja meg. Miközben az egyes szerelmi szálak miatt izgulnak az olvasók, hazánk történelméről is megtanulhatnak számos dolgot.

Philippa Gregory

A történelmi regények kedvelői nem csalódnak Philippa Gregory könyveiben. Hogy miért szeretjük? A valóság és fikció, az árnyalt karakterek, a történelem izgalmas, hol ismert, hol kevéssé ismert szálainak részletes bemutatása, az angol középkor egyes eseményeinek érzékletes bemutatása érdekes,tartalmas írásokká állnak össze. A hangvétel állandósága mellett mindig újabb és újabb, fordulatos, eseményekben és karakterekben gazdag könyveket kapunk, hogy utána mindig azon agyalhassunk: mi történt valójában ott és akkor…?

Nick Hornby 

Egyszerű emberekről egyszerű nyelven írni: amilyen könnyűnek tűnik, éppen annyira lehetetlen vállalkozás. Nick Hornby pedig éppen ebben zseniális – írásait olvasva elcsodálkozhatunk azon, hogyan képes megtalálni éppen azt a mondatot, amelyen mi hiába gondolkozunk – legyen szó egy párkapcsolatról vagy arról, hogy nincs kedvünk kibújni az ágyból. Hornby legnagyobb erőssége azonban az, ahogyan a rajongásról tud írni. A Fociláz, a Pop, csajok, satöbbi vagy A Meztelen Juliet sajátos képe a felnőni képtelen rajongóknak: nekünk.

Milan Kundera

 Milan Kunderát aligha kell bemutatni bárkinek, aki kicsit is érdeklődik a kortárs európai irodalom iránt. A csehek egyik – sőt talán a – legismertebb regényírója, olyan művek szerzője, mint a Tréfa, a Búcsúkeringő, a Lét elviselhetetlen könnyűsége, vagy - hogy esszéista munkásságáról se feledkezzünk meg - A regény művészete. Filozófiával való meghitt viszonyát műveiben sem tagadta meg. Ehhez képest közel sem ilyen idilli kapcsolata a politikával, amely köré legismertebb regényeit is kerekítette. A hétköznapi történetekkel is olyan erős képeket festett, hogy többször meggyűlt a baja a párttal, A nevetés és felejtés könyve című regénye miatt olyannyira, hogy állampolgárságától is megfosztották. Egy bátor, a szabadság és az élet mellett kiálló, ráadásul remek író könyveit ki ne olvasná szívesen?

Gabriel Garcia Marquez

A mágikus realizmus atyjaként Marquez majdhogynem egyedül teremtette meg a stílust és ismertette meg marquez.jpgDél-Amerika mindennapjait, szokásait és spiritualitását a világgal. Regényei pillanatok alatt fordulnak tündérmeséből rémálomba, románcból thrillerbe, komédiából tragédiába. Világhírű művei, mint a Száz év magány vagy a Szerelem kolera idjén tűpontos, átfogó képet festenek a dél-amerikai társadalomról, történelemről, viszonyokról, mégis személyes közelségbe hozzák az egyes embereket. Kisebb lélegzetű művei is letehetetlen olvasmányok, például az Egy előre bejelentett gyilkosság krónikája, ami akár a thriller műfajának előképeként is felfogható, vagy a rengeteg stílus és forma között ugráló gyűjtemény, a Tizenkét vándor című novella. Marquez mestere a sűrű és kemény, az ember elevenjébe hatoló történeteknek, amik mégis felemelik az ember lelkét, már ha az illető fogékony a mindennapi mágiára.

Jodi Picoult

Picoult is mestere annak, hogy műveivel megragadja az olvasóját, beszippantsa és kificsarja a lelkét. Az írónő  sokszor megosztó témákkal foglalkozik, könyveinek sokszor témája a betegség, a családi kötelékek, illetve a szerelem, de ez sem abban a negédes formában jelenik meg műveiben, mint ahogy a romantikus könyvekben általában. Legutoljára tavaly jelent meg könyve itthon, Vezeklés címmel. A kötetben az írónő megint kényes témákat boncolgat: lehet-e vezekelni idős korban a múltban elkövetett tetteinkért? Megítélhetünk-e egy idős embert? Mi az, ami még megbocsátható, és mi az, ami már nem? Mit hajlandó megtenni az ember a barátságért? Sage Singer egy pékségben dolgozva próbálja elfelejteni édesanyja tragikus halálát és saját boldogtalan magányát. Egy önsegítő csoportban megismerkedik Josef Weberrel, akivel életre szóló barátságot köt. De egy nap az idős Weber szörnyű titkot árul el a múltjából, és olyan szívességet kér Singertől, ami komoly erkölcsi dilemmába taszítja a nőt...

Szabó Magda 

Ha van olyan magyar író, akit kortól függetlenül, bárkinek szívesen ajánlanánk, akkor a hat évvel ezelőtt elhunyt írónő ilyen. Mert valahogy az ő világa képes tinédzserként és felnőttként is magába szippantani. Megszerettük őt csitri korunkban az Élarcosbálért, vagy az Abigélért, és hagytuk, hogy magával sodorjon az Ókút, Az ajtó, vagy a végül a folytatás nélkül maradt Für Elise. Szerettük ifjúsági regényeit, szerettük színházi drámáit, és szerettük regényeit, és szeretjük ezeket most is, mert ahonnan és amiről ő írt, az örök. 

Kurt Vonnegut

Vonnegut regényei első pillantásra szürreális világokba kalauzolnak el, ám ha kicsit közelebbről nézzük őket maga az emberi természet világít át a fantasztikumon és az abszurdon. A Titán sziréneiben új bolygóra költöző családtól a Macskabölcső világvégét okozó tudósán átaz Áldja meg az isten, Mr. Roswater a pénz körül forgó, politikai szatírájáig, mindenben magunkra ismerhetünk. Persze ez néha nem is olyan kellemes, de minden esetben szívbemarkoló, okos és elgondolkodtató tablókat kapunk az emberekről, a világról és a sokszor hihetetlenül apró véletlenekről, amik egész sorsokat átformálhatnak. Vonnegut nem hiába a modern amerikai irodalom egyik legnagyobbja, egyedi stílusú,intelligensen szórakoztató regényei az elsőtől az utolso oldalig igazi olvasásélmennyel szolgálnak, legyenek akármilyen keserédesek is.

Tom Wolfe

Az amerikai társadalom kíméletlen kritikusa Tom Wolfe is. Nem csak kitalált figurákat, de saját pályatársait is keményen tudja szidni. A ma már nyolcvanas éveit taposó, veterán újságíró-esszéista azonban mindig is képes volt megtalálni a jót: a politikai szatírák, a felvágott nyelvű irodalomkritikák oldalvizén úgy képes bemutatni például az amerikai űrhajózás úttörőit vagy a Szilícium-völgy megalkotóit, ahogy kevesen rajta kívül. Ha úgy ébrednék fel, hogy úgy tudok írni, mint ő, rögtön kipipálhatnám az egyik titkos vágyamat.

 

Mai napra

„Naponta megújuló boldogság, hogy valaki beszél hozzám a könyv lapjairól, és ezt az élményt megismételhetem, sőt ez az élmény a korom és életkörülményeim áltozásával mindig más és mást közöl.” (Szabó Magda)

süti beállítások módosítása