Kultography

  • Az otthon hívó szava
    Az otthon hívó szava Pataki Anita 2017. február 24. 18:01Az Oroszlán (12) az idei Oscar-jelöltek között a mezőnyben már-már kötelezően szereplő "keserédes sírós film". Nem azért, mert sírnak benne, hanem mert a filmet nézve majd' mindenkinek legördül az...
  • Háború csillagok nélkül
    Háború csillagok nélkül Pataki Anita 2016. december 16. 18:44A Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet (12) nem az a könnyed Star Wars-film, amire a karácsonyi forgatagban be lehet ülni a gyerekkel hogy legalább két órára kimenjen a fülünkből a Jingle Bells....
  • La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal
    La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal Kultography 2016. december 04. 19:00Eleged van a karácsonyi őrületből és az ünnepi ételek hallatán is a frász tör ki? Mi steakeket próbáltunk ki a La Parrillában, és elmondhatjuk: valódi ünnepi hangulatba kerültünk tőle. A karácsonyi...
  • A szó veszélyes fegyver
    A szó veszélyes fegyver Pataki Anita 2016. november 15. 21:01Mi, kritikusok szeretjük azt gondolni magunkról, hogy minket már semmivel nem lehet meglepni. És ez, legyen akármilyen jó vagy rossz, a legtöbb esetben így is van. Ezért amikor egy filmnek mégis...
Teázós piknik a cseresznyefák árnyékában

Teázós piknik a cseresznyefák árnyékában

Kultography írása itt: - 2014-04-03 13:52

Cseresznyefa.jpegAz igazi tavasz eljövetelét a napsütés és a madárcsicsergés mellett a virágzó fák látványa jelenti. Közülük is talán az egyik legpompásabb a cseresznyevirágzás, amelyet – a távol-keleti hagyományokhoz hasonlóan – Budapesten is fesztivállal ünnepelhetünk meg.

Az ELTE Füvészkertben több éves hagyomány az évente megrendezett Sakura ünnep, amely mindig az áprilisi japán cseresznyefa virágzáshoz, Japán tradicionális ünnepéhez, az Ohanamihoz kapcsolódik. Ilyenkor, amikor a japán cseresznyefák virágot bontanak a Füvészkertben, a látogatók takaróra telepedve piknikezhetnek a kertben, gyönyörködhetnek a Sakura fák virágzásában.

A programok része lesz a NESTEA Cseresznyevirág Fesztivál is, ahol egy vadonatúj ízzel ismerkedhet meg a közönség. A névadó cég támogatásával az első 1000 vendég 50%-os kedvezménnyel vásárolhatja meg belépőjét április 5-ére.

Cseresznyefa.jpeg

Közönségprogramok április 5-6. és 12-13. között:

ÁPRILIS 5., SZOMBAT:
Herendi Kiállítás
Nestea Cseresznyevirág Fesztivál – kedvezményes belépő!
Magyar Anime Társaság – origami, manga, rajzolás
Bukyukai Kyudo Sportegyesület – japán íjászat

ÁPRILIS 6., VASÁRNAP:
Herendi Kiállítás
Magyar Anime Társaság – origami, manga, rajzolás
10h: Bakos Tünde kotón és Takaku Keijiro shamisen játszik japán dallamokat

ÁPRILIS 12., SZOMBAT:
Herendi Kiállítás
Magyar Anime Társaság – origami, manga, rajzolás
Kézműves gyerekfoglalkozás egész nap
10h: japán íjászat bemutató
11h: Kenéz László shakuhachi koncertje, hangszertanulással
13.30h: japán íjászat bemutató
14.30h: Dr. Balassy Zsolt és az Egy Folyó Iaido Akadémia japán kardvívás bemutatója, interaktív foglalkozással
15.30: Villányi G. András és Lázár Júlia verselnek. Moderátor: Fodor György. Közreműködik: Mondok Yvett operaénekes, Talán Miklós zenész, Kovács Zsolt táncos.

ÁPRILIS 13., VASÁRNAP:
Herendi Kiállítás
Magyar Anime Társaság – origami, manga, rajzolás
Kézműves gyerekfoglalkozás egész nap
10h: Bakos Tünde kotón játszik japán dallamokat
14.h-14.30h: Taiko japán dobegyüttes bemutatója

A haiku verseny részletei és a teljes program megtalálható ITT.
Belépőjegyek:
felnőtt: 850 Ft
Kedvezményes diák/nyugdíjas: 400 Ft
Nyitva tartás: 9h -17h

Az Ivan and the Parazol adja a Sziget idei himnuszát

Az Ivan and the Parazol adja a Sziget idei himnuszát

Minden évben más-más magyar dalt választanak, idén az Ivan & The Parazol Together című száma lesz az idei Sziget Fesztiválköztársaság „himnusza”.

ivanparz.jpg.jpg

Az idei évben a választás az Ivan & The Parazol legújabb lemezének, a Mode Bizarre korongnak egyik számára esett. Tavaly a Punnany Massif Szabadon című dalát választották, idén azért döntöttek a szervezők a Together mellett, mert szerintük ez a dal szintén jól passzol a Szabadság Szigete üzenetéhez.

„Szigetes feszitvál polgárokként felemelő érzés, hogy a hatalmas bulikat adó, zseniális koncerteket szolgáltató és annyi élményünkhöz köthető fesztiválnak most mi szolgáltathatjuk a himnuszát. “Ez a rendezvény országunk és Budapest hírét is messzire viszi és öregbíti, és most így a mi zenénket is nagyon sokan meg fogják ismerni. Remélem ezt a dalt majd sokakkal együtt tudjuk énekelni a fesztiválon, egy koncerten, vagy majd csak otthon merengve arról, hogy mi is történt ez évben a Szigeten!"  – mondta Vitáris Iván, azenekar énekese.

 

 

 

 

Régi fényében ragyogva nyit újra a Várkert Bazár

Régi fényében ragyogva nyit újra a Várkert Bazár

Az épületegyüttes régi-új fényéhez méltó ünnepségsorozattal egybekötve végre újra birtokba vehetjük az egykori Ifipark gyönyörű épületeit, sétányait, ami a felújítást követően a korábbi lepusztult kép helyett ismét a város dísze lesz.

varkertbazar.jpg

Bár a felújításra közel harminc évet kellett várni, és ez idő alatt a Bazár már-már elkeserítő állapotba került, a varkertbazar.jpgfelújítás után szép és hasznos tereket kap vissza a város.

Az átadót április 3-án, délelőtt 10 órakor tartják, amit ünnepi műsor követ többek között Danis Lívia színművész, Kokas Katalin hegedűművész, Miklósa Erika, illetve Sebestyén Márta közreműködésével.

Az április 3-ai átadást és az ünnepi műsort követően a déli paloták tereiben három kiállítás is nyílik. A Budapesti Történeti Múzeum (BTM) Ostromok és hétköznapok címmel a Várkert Bazár területének történetét mutatja be a felújítás során fellelt régészeti emlékek alapján. A modern reneszánsz derült idomai című tárlat a zseniális tervező, Ybl műveiből válogat. Az Egy építkezés képei című fotókiállítás pedig a rekonstrukció munkálataiba ad betekintést.

Április 4-én fogadást tartanak azok tiszteletére, akik az épület megmentéséért csaknem két évtizeden át dolgoztak, másnap pedig az Ybl Egyesület szervezésében lesz koszorúzás a 200 éve született Ybl Miklós szobránál. A szervezők április 6-áig korhű jelmezekbe öltözött idegenvezetőkkel várják az érdeklődőket, akik vezetett, zenés túrákon tekinthetik meg a Várkert Bazárt.

A második ütemben (augusztus 28-ig) pedig befejezik a multifunkcionális rendezvényterem, a mélygarázs valamint a budavári királyi kertek rekonstrukcióját, és ekkorra megújul a Lánchíd utca is.

További információk a felújításról és a programokról a www.varkertbazar.hu oldalon találhatók.

Kép: Várkertbazár hivatalos oldala

A balatonszemesi Kistücsök és a budapesti La Perle Noire lett a legjobb étterem

A balatonszemesi Kistücsök és a budapesti La Perle Noire lett a legjobb étterem

A balatonszemesi Kistücsök és a budapesti La Perle Noire lett a DiningCity Országos Étterem Héten a két legjobb, az akcióban résztvevő vendégek értékelése szerint.slid_3.jpg

Egy hétig lehetett országszerte csúcs és még csúcsabb éttermekben 3300 forintért különböző menüket kipróbálni, jót 

kakaselo.JPGebédelni, vacsorázni. A résztvevő vendégek azonban nem csupán falatozgattak, hanem közülük sokan (csaknem 3000-ren) értékelték is az éttermeket, így alakult ki a hét országos és budapesti toplistája.

A szervezők országos szinten Top5-öt, Budapesten Top10-et hirdettek. Utóbbi esetében két helyen mi is jártunk, így bizton állíthatjuk: nem véletlen, hogy bekerültek a Top10-be, ezek a harmadik helyezett Kakas (képünkön) és hatodik helyzett Prime Steak

Íme az országos lista:

5. helyezett: Szél Fiai Fogadó - Nyúl
4. helyezett: IKON étterem - Debrecen
3. helyezett: Zsolnay étterem - Pécs
2. helyezett: Végállomás Bistorant - Miskolc
1. helyezett: Kistücsök étterem - Balatonszemes

A Kistücsök étterem által kínált menü a következőképpen nézett ki:

Választható előételek/levesek:
- Préselt malac fejhús gyömbéres uborkával
- Zöldfűszeres, snidlinges túrókrém
- Csirkemájas házi kenyérrel
- Tyúkhúsleves húsával töltött derelyével
- Cékla krémleves kéksajt-ropogóssal

Választható főételek:
- Csirke felsőcomb-filé ropogósra sütve, fűszeres burgonyával, fokhagyma-mártogatóssal
- Rántott véres hurka sült almával, tormahabbal
- Malacsült sárgaborsókrémmel és hagymával
- Házi széles metélt grillezett zöldségekkel
- Pájsli/szalontüdő/ bundás kenyérrel
- Szarvaslábszár-pörkölt dödöllével

Választható desszertek:
- Madártej
- Szilvalekváros derelye

desszertok.jpgEz pedig a budapesti toplista:

10. helyezett: Vogue hajó-étterem
9. helyezett: nU bisztró
8. helyezett: Laci! Pecsenye?
7. helyezett: VakVarjú étterem - PEST
6. helyezett: Prime Steakhouse
5. helyezett: Trattoria Mamma étterem
4. helyezett: Fuji japán étterem

3. helyezett: Kakas étterem

2. helyezett: Manna étterem

1. helyezett: La Perle Noire étterem

A pesti első helyezett a következő menüvel várta a vendégeket:

Választható előételek/leves:
- Újházi tyúk consommé üvegtésztával és rillette-tel
- Kecskesajt saláta házilag pácolt kacsamájjal, gránátalmával  
- Borjú tatár pácolt gombákkal, lazac kaviárral és fürjtojással  

Választható főételek:
- Vajhal steak édesburgonya pürével, spenóttal és zöldségekkel
- Sertésszűz fekete kagylóval, céklatextúrákkal, karórépával, kávés jus-sal
- Házi tagliatelle dió pesztóval, chilis paradicsomraguval, parmezánnal
- Jércemell supréme galangás vörös rizzsel, vaj karalábé „sashimi”-vel, füstölt lazac parfait-tal

Választható desszertek:
- Kókuszos, sóskaramellás tiramisu passió gyümölccsel
- Csokoládé felfújt mangó kompóttal, narancsvirág fagylalttal

Azoknak sem kell elkeseredniük, akik lemaradtak volna a tavaszi étterem hétről (ősszel újra lesz, mi már nagyon készülünk rá), mert a toplistás budapesti éttermek április 14. és 20. között extra hetet tartanak, amikor is újra kínálják a 3300 forintos 3 fogásos menüt. Asztalt foglalni csak online lehet, az asztalfoglalás április 8-án reggel 6 órakor indul a www.etteremhet.hu oldalon.   

dinningslid.jpg

Svédországi utazások három megatonna antilophús körül

Svédországi utazások három megatonna antilophús körül

Hogy mekkora az esélye annak, hogy egy lopott rendszámú krumpliszállító rakterében egy dél-afrikai menekült találkozzon a svéd királlyal és a svéd miniszterelnökkel, statisztikailag kiszámítható. Még akkor is, ha az említett jármű szállítmánya nem burgonya, hanem egy atombomba. Ám hogy hogyan jutottunk eddig és mi lesz a megoldás, csak a zseniális Jonas Jonasson tudja. analfa.png

analfa.jpgA svéd író képességeiről sokat elmond, hogy több éves újságírói, majd produceri munka után ragadott tollat, és első regénye, A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt című regénye világhírt hozott neki. Nemi csoda, hogy a zajos siker után izgatottan vártuk a következő írását, és annyit előre bocsáthatunk: egy cseppet sem vagyunk csalódottak. 

Az analfabéta, aki tudott számolni című második regény egy Nombeko nevű lány életét követi, aki gyermekkorában latrinapucolásból él Dél-Afrikában, Sowetoban. Ám sok társával ellentétben igyekszik kitörni ebből az életből, és ennek köszönhetően indul el útja a világ másik felébe, sokszor anélkül, hogy bármi szándék is lenne benne. Történetünk másik szála pedig éppen onnan, Svédországból indul, ahol egy, a svéd királyért rajongó postai hivatalnok pálfordulása után két fiát - akiknek ugyanazt a nevet adja és csak egyiküket anyakönyvezik - egészen furcsa szellemben és életcéllal neveli. Hogy ez a két szál aztán hogyan találkozik, arról nem árulnék el többet, de megemlíteném, hogy van a képben atomfegyverkezés, izraeli titkosszolgálat, hamis műkincsek, és egy csomag antilophús.

Jonasson pedig ebből az elsőre óriási katyvasznak tűnő történetből fergeteges regényt ír, ahol minden kérdésre éppen ott kapunk választ, ahol kell, ahol az utolsó pillanatig marad izgalom, és ahol a tragikus pillanatok valahogy mégsem tűnnek annyira tragikusnak. A szerző nagyszerűen használja fel a valós történelmi eseményeket és személyeket, hogy Nombeko és a Holgerek történetét valósnak tüntesse fel, miközben minden mondata fölött ott lebeg az abszurditás, ami egyszerre teszi a regényt feszessé, humorossá és letehetetlenné. A humor nem mellesleg nagyon nagy erőssége a könyvnek, vannak poénok, amiket az ember nem győz visszaolvasni, ízlelgetni és újra nevetni rajtuk, miközben várja, hogy mikor bukkan fel a következő. 

Az Analfabéta, aki tudott számolni tökéletes példája annak, hogyan is fest egy izgalmas történet, amely e mellett jó stílussal van megírva, jó időzítéssel ráz kezet benne a humor a drámával, és miközben hagyja, hogy az olvasó szíve néha megszakadjon a hőseiért, benne van a remény, hogy igazából minden vicc vége nevetés. 

Legalábbis nagyobb eséllyel, minthogy egy lopott rendszámú krumpliszállító rakterében egy dél-afrikai menekült találkozzon a svéd királlyal és a svéd miniszterelnökkel.

Jonas Jonasson regénye az Athenaeum Kiadó gondozásában jelent meg.

Áprilistól ismét Nike+ Run Club a Margitszigeten

Áprilistól ismét Nike+ Run Club a Margitszigeten

futoklub.jpegA futás szerelmeseinek igazi ikonikus helye a margitszigeti Nike+ Run Club, ahol kezdő és haladó futók egyaránt megtalálják a számukra tökéletes edzéstervet és erőt adó motivációt.  A Futóklub áprilistól újra tavaszi üzemmódba kapcsol és a jó idő beköszöntével végre teljes gőzzel elindul a 2014-es futószezon.

NikeFree2014_Jeptoo_Obiri_Sum_original.jpegÁprilis első hetében újra indul a Nike+ Run Club hétköznap délutánonként. Az ingyenes edzéseken szakképzett trénerek segítenek mindenkinek elérni a célját, legyen az az első szigetkör, vagy akár a maratoni táv. A klubban az ingyenes cipőteszt is segít eligazodni a kínálatban, itt bárki felpróbálhatja a különböző modelleket és megtalálhatja az alkatának és futótechnikájának megfelelő cipőt. 

Az elmúlt két év sikerei után is visszatérnek a szerdai futóbulik is, ahol a Margitszigeti Atlétikai Centrum területén ingyen öltözési lehetőséggel, extra vendégekkel, programokkal készül a Nike+ Run Club. A futás mellett ráadásul állandó erőnléti edzőnk, Pulay Szilvi is minden héten a futóklub vendége lesz, és erősítő, állóképesség javító aerobic órával készül a vendégeknek. 

Tavaly nyáron vendégünk volt többek között Kozák Danuta, Szabó Gabriella és Kammerer Zoltán olimpiai bajnokok, Kiss Dániel és Baji Balázs atléták, tartott edzést Rubint Réka és Lubics Szilvi hosszútávfutó, edzőink segítségével pedig több százan készültek fel az Ultrabalatonra és a szeptemberi Félmaratonra.

A program idén is sok meglepetést tartogat, az edzők pedig várnak mindenkit szeretettel.

Nike+ Run Club nyitvatartás: hétfő-szerda-péntek: 17.00-20.00

További információ és hetente frissülő program: www.facebook.com/NikeFutoKlubMargitsziget

Jön az új Michael Jackson-lemez

Jön az új Michael Jackson-lemez

Nem, ez nem áprilisi tréfa. Májusban új Michael Jackson-lemez jelenik meg, ráadásul valóban új korong lesz, és nem egy best of válogatás.

music-michael-jackson-xscape-artwork.jpg

Külföldön május 13-án jelenik meg a Pop királyának posztumusz albuma, amely valóban egy új korong és nem válogatás lesz. Az album az XSCAPE címet kapta és olyan Jackson által szerzett, felénekelt dalok kapnak rajta helyet, amelyek korábban még soha egy albumon sem jelentek meg. Az album producere L.A. Reid, aki megkapta Jacko zenei anyagait, hogy azokból dolgozhasson. A sima lemez nyolc új dalt tartalmaz majd, a deluxe verzión a számok az eredeti változatban is szerepelni fognak, úgy, ahogy azt Jackson hagyta.

music-michael-jackson-xscape-artwork.jpg

Macskaléptű dalok az a-ha hazájából

Macskaléptű dalok az a-ha hazájából

kari_kiemelt.jpgMegérkeztek. Léteznek. És itt az ideje, hogy ezt elmondjuk. Pontosabban nem is mi, hanem Kari Rueslatten. De ő erre egy még tökéletesebb és testhezállóbb eszközt választott. A hangját. Az énekét. A zenét. Abban pedig szépséget, hangulatokat, csendesen gyöngéd melankóliát.

Kari1_C_Arild Juul.jpgAz a versszak és refrén, ami képes működni egy szál zongorával, az megállja a helyét a stúdióban, más hangszerekkel körbevéve is” – ars poetica a norvég énekesnő legújabb lemeze mögött. A legújabb, majd’ 10 év elteltével. A norvég énekesnő, aki a kultikusnak bátran nevezhető The 3rd and the Mortalban is kieresztett a torkán ezernyi érzést. Majd négy szólóalbum után eltűnt. Egészen mostanáig. Kár lett volna, ha némaságba száműzi önmagát.

De újra van mit mondania. Talán azt, hogy mennyi szépség bujkál körülöttünk. Mennyi minden van, amit hangokból képekké lehet változtatni. Hogy a csendet nagyon finom szövetté lehet formálni, ami alig rezdül, ám ez az aprócska nesz is elég ahhoz, hogy rád szabadítson érzéseket, emlékeket, pillanatokat. Hogy megmutassa, mennyire kifejező lehet egy dalcím. Elolvasod, és máris ott egy elképzelés. Amire az ének és az egyszerű zenei kísérőszínek (dob, gitár, zongora) ráerősítenek. Felmerül benned, hogy ilyet talán csak tényleg északon lehet alkotni, ahol még az ember nem vesztette el teljesen kapcsolatát a környezetével.

time to tell 1500x1500.jpgRejtőzködni hidak alatt, sebesen futó patakok kavicsos partján, kacagva, haraphatóan tiszta levegőben. Vagy, ahogy kinézel az ablakon, és a Wintersong zongorabillentyű koppintásaira landolnak a párkányon a hópelyhek, és felöltöztetik menyasszonynak a tájat. Ahogy a bánat napjain szürkére fested a szivárványt, mert ott van az, csak most a színeid megkoptak kissé. Ahogy látod, hogy esős napok várnak rád, de tudod, hogy kell az eső, hogy utána jöjjön a nap, jöjjön a szivárvány, újra színesben, ezer árnyalattal. Fekszel a parton, nézed a kék eget, és a mosolyod láttán keringőre kelnek fent a felhők, és ott táncolsz velük te is. És az utolsó két dalban itt maradsz, és csak te, csak te… és ezt az egészet csak te tudhatod, csak te értheted, csak te érezheted át…

Kari6_C_Arild Juul.jpgKari Rueslatten nem fog berobbanni a sikerlistákra, nem lesz tele vele a kereskedelmi média. Mégis, sokkal maradandóbbat és értékesebbet hozott létre, mint ezer más előadó ebben a világban. A Time to tell egészen óvatosan lopakodik közel hozzád, akár a fokozatosan kibomló tavasz, a napról napra zöldülő ágakkal, a madárfüttyös kerttel, lustán lebegő függönnyel, bájjal, kedvességgel, egy kis pajkossággal, szépséggel és nyugalommal (meg a Nightwish billentyűs Tuomas Holopainennel a Why So Lonely-ban).

Zaklatott lelkeknek receptre írnám fel ezt az albumot. A XXI. századi embernek receptre írnám fel ezt az albumot. De ha mást nem, mert rohanó világban élünk, ahol semmire sincs idő, akkor csak az utolsó dalt. Only You Know. Hogy minél többen tudják. Eljött az idő hozzá.

Animációs győzelem a Friss Húson

Animációs győzelem a Friss Húson

A csupán második alkalommal megrendezett Friss Hús sikere egyértelműen bizonyítja, hogy a rövidfilmeknek igenis van létjogosultsága. A fesztivál két naposból négy naposra duzzadt, mégis szinte minden vetítés telt ház előtt zajlott - az utóbbi év legizgalmasabb magyar és nemzetközi rövidfilmjeit felvonultató Friss Hús előtt remélhetőleg szép jövő áll.

bucsi.jpg

frisshús.jpgA Toldi mozi előterében zsibongó lelkes emberek, kutyák és kisgyerekek tolongtak, miközben minden irányból különböző nyelveken folytatott izgatott beszélgetésfoszlányok hallatszottak. Így indult a Friss Hús első, csütörtök délutáni vetítése és hasonlóan családias és vidám hangulatban folytatódott a fesztivál végéig. Persze ez a kötetlen hangulat részben abból fakad, hogy a fesztivál teljesen saját kezdeményezésből, az alkotók által, alulról szerveződve jött létre tavaly, így szinte mindenki ismeri egymást a szervezők közül - de ez egyáltalán nem jelent belterjességet. Sőt, éppen hogy azt biztosítja, hogy a filmekért valóban rajongó és azok támogatását a szívükön viselő emberek kezében van a Friss Hús, ami érződik is a fesztivál filmek és nézők iránti szeretetében. 

A két órás blokkokra osztott műsoron magyar és nemzetközi rövidfilmeket tekinthetett meg a nagyérdemű, és adhatta le szavazatát a neki legjobban tetsző alkotásra, illetve kiosztottak egy-egy jelentős pénzjutalommal járó nagydíjat magyar és nemzetközi kategóriában is, valamint a Daazo és az Acnecom is hozzájárult egy-egy különdíjjal az alkotók honorálásához. Magyar fronton Bucsi Réka Symphony no. 42 című animációs filmje, a nemzetköziek közül pedig Chema Garcia Ibarra Misterio című alkotása vitte el a fődíjat. A Daazo Brauner Máté Előbb adtam című filmjét díjazta, az Acnecom különdíját az Ischler, Hartung Attila kisfilmje vihette haza.

bucsi.jpg

A felhozatal igen vegyesre sikerült, de nem minőségi, csupán tematikai és megvalósítási szempontból, amitől igazán friss érzetet keltett a Friss Hús. Az alkotók hátterét tekintve elsőfilmesek, egyetemi támogatással készült darabok (dominált az ELTE, a MOME és az SZFE természetesen) de ismert nevű, bejáratott filmkészítők is neveztek a fesztiválra, és tényleg őszintén mondhatom igazi kis gyöngyszemeket szállítottak a vászonra. Arról nem is beszélve, hogy a Berlinalehoz vagy Cannes-hoz hasonló, rangos fesztiválokon versenyzett és bizonyított alkotásokkal is találkozhattunk és saját szemünkkel győződhettünk meg a díjazásuk méltányosságáról - itt jegyezném meg, hogy rengeteg magyar film szerepelt jól külföldi fesztiválokon, amikről itthon, valószínűleg rövidségük okán, szinte semmit nem tudunk. Az eredetileg a Filmszemle után hagyott, tátongó űrt betölteni szándékozó Friss Hús második születésnapjára saját jogán létező, remek rövidfilmfesztivállá érett, ami nemcsak rávilágít, hogy a rövidfilm mennyire élő és a nagyjátékfilmeknél sokkal több játékra, kreativitásra és fantáziára helyet adó műfaj, de megmutatja, hogy a közönség is legalább ugyanannyira kíváncsi rá, mint hosszabb társára. 

A gyakran háttérbe szoruló rövidek négy napig reflektorfényt kaptak és megcsillogtatták a bennük rejlő, szinte végtelen lehetőségeket, amikre valóban érdemes lenne figyelni - és nem csak ezen a néhány napon.    

Matt Bianco: zene a legjavából

Matt Bianco: zene a legjavából

Különleges produkcióban volt része annak, aki vasárnap este a Művészetek Palotájában járt: a könnyűzene velejét kapta a Matt Bianco és egy big band együttműködésében.matts.png

matt2.jpgKezdjük akkor a konklúzióval: rég jártam olyan jó hangulatú, annyira összeszedett és annyira profi koncerten, mint amilyet a Matt Bianco és az amszterdami Concertgebouw dzsesszzenekara adott vasárnap este a Művészetek Palotájában. Jobb lenne persze megfordítani a fellépők sorrendjét: bár a húzónév egyértelműen a nyolcvanas években óriási sikereket aratott, pár éve újra összeállt Matt Bianco volt, a koncert alapját a Henk Meutgeert vezette big band adta. Az ő vendégük volt a Mark Reilly énekes és Mark Fisher billentyűs alkotta zenekar, a bő másfél órás produkció dalainak többségét is az ő szerzeményeik adták.

Azok kedvéért, akik a nyolcvanas években mással voltak elfoglalva, mint a Petőfi Rádió hallgatása: a Matt Bianco az úgynevezett jazz pop brit könnyűzenei irányzat egyik legsikeresebb csapata volt, valahol félúton a The Style Council funkos, dzsesszes újhulláma és Sade légies muzsikája között. A big bandes feldolgozás tehát nem idegen a zenéjüktől, ellentétben azzal a tömérdek pop és rockzenésszel, akik az elmúlt bő tíz évben „klasszikus feldolgozással” próbálták feldobni lassan, de biztosan masszív unalomba fulladó karrierjüket. Persze Sting is nagyon kúl volt, de még Rod Stewartnak is jól állt a szmoking, ám a Matt Bianco dalai szinte kiáltottak az után, hogy a maximum egy fúvósszólóval feldobott szintetizátoralap helyett egy normális zenekar játssza el őket.

matt1.jpgA Jazz Orchestra of the Concertgebouw ráadásul jóval több, mint egy „normális zenekar”. A világ egyik legjobb big bandjéről van szó, kiváló zenészek láthatóan összeszokott csapatáról, akik vélhetően ugyanolyan természetességgel és profizmussal nyúlnak egy Dizzie Gillespie-szerzeményhez, mint olyan dalokhoz, mint a Half a Minute, a Whose Side Are You On, vagy a Don’t Blame It on That Girl.

Ha nagyon kötözködni szeretnék, lehetne írni arról, hogy néha nem állt még össze a pörgő ritmus és a nagyzenekar – ez volt a közös produkció premierje –, vagy hogy az amúgy sugárzó vokalistalányok messze vannak a Matt Bianco eredeti felállásának legendás énekesnőjétől Basiától.

De nem fogok kötözködni. Vasárnap este a Müpában egyszerűen jól éreztem magam, és mostantól egy pillanatig sem fogom cikinek érezni, ha Matt Biancót hallgatok felmosás közben.

Fotó: MTI

A világhírű énekes kérése a magyar közönséghez: kék öltözetben menjenek a koncertjére

A világhírű énekes kérése a magyar közönséghez: kék öltözetben menjenek a koncertjére

Jóképű, gyönyörűen énekel és még tangózik is. Kell ennél több, hogy egy férfi levegyen egy nőt a lábáról? Valószínűleg nem sok minden, mert az Uruguay-i születésű Erwin Schrottnak világszerte rengeteg hölgy rajongója van, április 2-án pedig várhatóan a magyar hölgyeket is elkápráztatja a Vígszínházban, ahova a Rojotango Live című estjével érkezik. A Budapesti Tavaszi Fesztivál vendégeként hazánkba érkező művésszel beszélgettünk, akinek egy különleges kívánsága is van a magyar közönséghez.rojos.png

rojo2.jpgA fiatalok általában vagy pop- vagy rockénekesek akarnak lenni. Hogy jött, hogy ön mégis inkább operát énekelne?

Egyszerűen csak így történt: eldöntöttem, hogy operaénekes akarok lenni. Hiszek abban, hogy ha valami iránt elhivatottságot érez az ember, akkor a lehető legtöbbet meg kell tennie azért, hogy kövesse azt az álmát, még ha furcsának tűnik is az adott dolog. Semmi rossz nincs abban, ha valaki popsztár vagy focista akar lenni, de nem minden gyerek vágyik ezekre. Van olyan gyerek, aki operaénekes akar lenni, én az egyik voltam közülük.

Uruguay-ban nem furcsa, ha egy kisfiú ezt a pályát választja?

Amikor gyerek voltam Uruguay-ban még diktatúra volt. Emlékszem a kijárási tilalomra, a nehéz időkre és arra, hogy néma zongoránál gyakoroltam a konyhában. A karrierválasztás természetesen később jött, bár mindig is szerettem az előadóműészeteket. A végső döntést azonban később, a tinédzserkorom végén hoztam meg. Lehettem volna ügyvéd is, de végül úgy döntöttem, hogy inkább kottákat tanulok, mintsem jogi paragrafusokat. 

Hogyan jött a tangó az életébe?

Az édesapámnak köszönhetően a tangó zene az első dolgok között van, amire emlékszem, ugyanis apu minden reggel, amikor felkelt azonnal bekapcsolta a rádiót, amiből áradt a zene – még ma is ugyanígy csinálja.Volt, hogy úgy is ébresztett, hogy a fülemhez tette a rádiót, amelyből az a zene szólt, amit ő imád. Így általában tangó és opera énekesekre ébredtem reggelente. Így hamar megtanultam szeretni a klasszikus zenét, az operát és a tangót, köszönhetően a szüleimnek. Hamar rájöttem, hogy nem csak hallgatni szeretem ezt a zenét, hanem szívesen énekelném is.

Tangózni is tud?

Természetesen!

rojo 3.jpgHogyan illeszkedik egymáshoz az opera és a tangó?

Mindkét zene tele van szenvedéllyel: az opera erős érzelmekről, érzésekről – ezek között olyanokat találunk, mint a szerelem, kétségbeesés, düh, bosszú, szomorúság, boldogság... –  szóló történetet mond el, ezeket hosszan kibontva, három órán (vagy akár még tovább) keresztül. Ugyanezt a tangó zene három perc alatt teszi meg.

Mit nehezebb énekelni: operát vagy tangót? 

Igazából egyikről sem mondanám azt, hogy nehezebb, mint a másik. Csak különbözőek: más énektechnika szükséges az előadásukhoz. Az operát az ember társulatban énekli, a színészek kommunikálnak egymással a színpadon, a karakterben játszanak, miközben egy nagy zenekar játssza a zenét. A tangóéneklés általában szólóelőadás, minden dalnak megvan a maga története. Ez a különbség köztük és ez a szépségük is.

Az eddigi szerepei közül, melyik volt az önhöz legközelebb álló karakter?

Vicces karaktereket szeretek megformálni, mert élvezem, ha mosolyt csalhatok a közönség arcára. Az egyik kedvencem Donizetti Szerelmi bájitalából Dulcamara karaktere. Látja, a zeneszerzők, aki az olyan mély hanghoz, mint az enyém kétféle karaktert képzeltek el: vagy a története gonoszát írják ránk, vagy a vicces srácot. Dulcamara az utóbbi: annak ellenére, hogy sarlatán, nem gonosz, csupán egy kicsit átveri az embereket azzal, hogy az olcsó bort, amit árul, csodaszernek tünteti fel. És imádom, ahogy viselkedik a színpadon! A gonoszok is érdekesek, mert velük felfedezhetem az emberi jellem sötét oldalát, de az igazság az, hogy semmi sem lehet jobb, mint megnevettetni az embereket.

rojo.jpgMit gondol, melyik a világ legjobb operája?

Ó, nem tudom. Az éppen aktuális hangulatomtól függ... Néha úgy ébredek fel, hogy Verdi őrült vagyok, egy másik napon nem tudok Mozart nélkül élni, harmadnap pedig azt érzem, meghalnék, ha a francia operák nem léteznének... Nem tudok választani, imádom az operát, igazából mindenféle zenét imádok, nem tudok nélküle élni.

Említettük, hogy különleges kérése van a magyar közönséghez. Mi ez pontosan?

Április 2-a az Autizmus Világnapja, ilyenkor az emberek általában kék szalagot viselnek, hogy kifejezzék támogatásukat. Mi ezzel szemben azt szeretnénk kérni, hogy, akik eljönnek az estére, azok viseljenek valami kéket aznap. A kék bármely árnyalatát választhatják és lehet szó csak egy ingről, nyakkendőről vagy akár teljes kék öltözetről is, bármiről, ami kék. Tényleg bármi megteszi. Szeretnénk az előadás végén egy csoportképet csinálni, amelyben mindenki kékben van, hogy ezzel is kifejezzük a támogatásunkat.

 

 

 

 

Dulce Pontes: tökéletesen komponálva

Dulce Pontes: tökéletesen komponálva

Igazi díva mutatta be a hagyományos portugál zenei stílust, a fadót a Müpa közönségének, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon. Előadása azonban távolról sem volt hagyományos.dg.png

GK__5730.jpgEz a fado (magyarul meg sors) – hallottuk az egyetemen valamelyik portugál civilizációról szóló előadáson, és a play gomb lenyomása után jött a sokk. Az Uma Casa Portuguesa – Amália Rodrigues, minden fadoénekesnők legnagyobbika, amint a portugál vendégszeretetről dalol. Mi meg csak ültünk, figyeltük, ahogy egy nő furcsa technikával, nagyon erős hangon énekel, és nem értettük, mit lehet ezen szeretni.

Azóta eltelt húsz év: jártunk fadoesten falusi kocsmában és többezres koncertteremben, meghatódtunk Zeca Afonso házánál, sírtunk Carlos Paredes gitárjátékán, elejtettünk egy könnycseppet, amikor 1999-ben egy portugál-magyar focimeccs előtt Eusébio is gyászolta Amáliát, minden fadoénekesnők legnagyobbikát. Mi tagadás, megszerettük a fadót. Eközben pedig Portugáliában felnőtt egy generáció, amely – velünk együtt – megtalálta az utat a hagyományos stílushoz, amikor egy nő furcsa technikával, nagyon erős hangon énekel.

GK__5609.jpgEnnek a generációnak egyik legnevesebb tagja Dulce Pontes, aki popénekesként kezdte karrierjét (még egy Eurovíziós dalfesztiválon is képviselte hazáját 1991-ben), szombaton pedig a Művészetek Palotájában lépett fel. És a koncerten azt már az első pillanattól világossá tette: a fado drámaiságát maximális fordulatszámon fogja átadni közönségének. Sőt, ennek rendel alá mindent, főleg a fado alapjának tekintett portugálgitár-játékot. Itt az énekesnő hangszere, a zongora, de még ennél is jobban az ütőhangszerek domináltak – előbbitől igazi világzene kerekedett a fadóból, utóbbi pedig a portugál népzenék hangulatát idézte fel a Müpa közönségének. Mindezt modern hangszereléssel, eredeti hangon – nem az elmúlt években divatos, technóba hajazó, amúgy igen remek fadofeldolgozások, de szerencsére nem is Dulce Pontes kilencvenes években hallott, szintetizátorral kísért dalait idézve.

Ám ez a világ is igencsak távol van már a lisszaboni tabernákétól: pontosan megkomponált előadást láttunk, pont annyi manírral, amennyi egy fado-dívától elvárható, ám anélkül, hogy zenészei alkalmat kaptak volna a kibontakozásra. Dulce Pontes persze gond nélkül uralta az előadást, hangjával pedig igazi csodát adott közönségének, mégis kicsit önzőnek tűnt így a produkció. Annál is inkább, mivel hallottuk-láttuk, hogy a zenekar tagjai is kiválóak, azt pedig tudjuk, a Müpában nem csak az ének, de az a csodálatos gitár is olyan hangon szól, amelyet megérdemel.

Aztán csak nevettünk saját magunkon: lám, húsz év alatt nem csak megszerettük a fadót, de egyenesen számon kérjük, ha nem olyan, ahogy megszoktuk Amáliánál, minden fadoénekesnők legnagyobbikánál.

dg.png

Fotók: Kotschy Gábor

 

Hazugságok és titkok között növünk fel?

Hazugságok és titkok között növünk fel?

slider_4.jpgHisham Matar Egy eltűnés anatómiája című regénye olyan kérdéseket vet fel az olvasóban, amelyektől kényelmetlen, gyomorszorító érzése támad, és még órákkal később sem tud szabadulni a nyomasztó hangulattól. A pár óra alatt kiolvasható könyvecske egy olyan fiú életébe enged betekintést, aki bár imádta, valójában sosem ismerte igazán a szüleit.

picture.jpgAz elűzött király elűzött minisztere feleségével és kisfiával Kairóban éli a gazdag emigránsok életét. Az apa gyakran eltűnik, az anya betegeskedik, a kisfiúnak azonban mégis boldog és teljes élete van, egészen édesanyja haláláig. Ekkor minden megváltozik. Apja eltávolodik tőle, és egyik nyaralásuk során megismerkednek Monával, akibe mindketten beleszeretnek. Núri a kamaszok lelkesedésével imádja a gyönyörű európai asszonyt, akit apja rendkívüli gyorsasággal feleségül is vesz. S hogy a fiatal szerelmes tinédzser ne legyen útban, beíratják egy angliai magániskolába. Az igazi tragédia azonban egy karácsonyi szünet alkalmával csap le a családra. Svájci nyaralásukra Monával közösen érkeznek, Núri apja viszont késik. S a kezdeti aggodalom hamarosan rémálomba csap át. Apját elrabolják, a tizennégy éves fiú és Mona magukra maradnak.

A történet igazából ennyi, se több, se kevesebb ennél. Épp ezért maga a regény sokkal inkább egyfajta belső vívódás és visszaemlékezés. Az író, akit a saját élete ihletett a történet megírásakor, folyamatosan ugrál az időben. A jelen és a múlt eseményeit és viszonyait párhuzamosan ismerjük meg és hasonlítjuk össze, miközben Núri felfedezi magában édesanyja emlékét, újra értékeli kapcsolatát Monával és persze lépten-nyomon apját keresi. A kutatás azonban nem hoz sikert, így a rejtély sosem oldódik meg. Ellenben apja titkaira szép lassan fény derül, s a fiú ekkor kezd el azon gondolkozni, hogy mennyire ismerte is ő az apját és az anyját. Ez a fő kérdés, ami áthatja az egész kötetet.

S ez a kérdés az, ami az olvasót is zavarba ejti és elgondolkodtatja. Vajon mennyire ismerjük a saját szüleinket? Az életüket, a vágyaikat, a gondolataikat? Mennyi titok lappang a múlt homályába veszve, amikről nem is tudunk, és amikre nem is számítunk? Kényelmetlen érzés ilyesmin rágódni, hiszen alapvetően a szüleink azok, akikben feltétel nélkül megbízunk, akik életünk alappillérei. Belegondolni abba, hogy ezek az alappillérek valójában nem is olyan stabilak, hogy számtalan repedés futhat rajtuk végig, amiket előlünk bőszen titkolnak, nyomasztó pillanatokat szül. 

S ahogy az Animus Kiadó gondozásában megjelent regény nem zárul le igazán, úgy az olvasó vívódása sem tud teljes mértékben lezárulni a könyv befejeztével. Hisham Matar kisregénye csupán pár órát kér az életünkből, elég egy délelőtt, hogy elolvassuk, azonban a rövid történetet ezúttal hosszabb emésztési folyamat követi. Aki tehát szereti a lélektani drámákat, aki kedveli azokat a könyveket, melyek nem pusztán szórakoztatnak, hanem gondolkodásra késztetnek, számukra Az eltűnés anatómiája tökéletes választás. 

Albániába jöttem - avagy bárkiből lehet király

Albániába jöttem - avagy bárkiből lehet király

Andrew Nicoll könyve a XX. század, számunkra már szépia-tónusú, nosztalgikus homályba veszett elejére repít vissza, amikor akár egy egész országot megszerezhetett bárki. Villámsebes nemzetközi kommunikáció, adatbázisok, internet híján csupán megfelelő elszántság és pofátlanság kellett hozzá - na meg persze az sem volt hátrány, ha az ember a cirkusz tettetésre épülő világából érkezett. A Ha ezt olvasod, én már nem leszek című regény humoros, keserédes merengés egy korról és egy világról, amelyben tényleg csak a képzelet szabta meg a tettek határát.

nicslid.jpg

nicoll.jpgOtto Witte ereje teljében lévő, hatalmas termetű és impozáns bajuszú hamburgi akrobata. A vándorcirkusz, amelyben éppen dolgozik Budapesten állomásozik (de hogy Budán vagy Pesten, azzal nincsenek teljesen tisztában), amikor is, egy dorbézolással töltött délután különös újságcikkre bukkannak a helyi lapban. Már önmagában az is elég furcsa, hogy egy egész ország, nevesen Albánia, uralkodót keres, de a csatolt kép alapján a török herceg, aki számára elsődlegesen fenntartják a trónt, egy az egyben Otto hasonmása. Az alapvetően opportunista cirkusziak fejében azonnal megfogalmazódik a jövedelmező ötlet: a cirkusz bevételét "kölcsön" véve elutaznak a messzi Albániába, ahol Ottót a trónra ültetve luxusban élik le hátralévő napjaikat. Elhanyagolható morális vívódás után Otto és legjobb barátja, Max, a fifikás táncosnő Tifty, a bölcs Professzor illetve gyönyörű lánya, Sarah egy elkötött tevével egyetemben felkerekednek, hogy meghódítsanak egy országot. A kalandok természetesen csak ekkor kezdődnek...

A regény viszont már az elejétől tudatja az olvasóval, hogy nem úgy végződnek, mint ahogy akár a szereplők, akár mi gondolnánk. A cselekmény ugyanis két idősíkon folyik: Otto és kompániájának történetét az öreg Otto elbeszéléséből ismerhetjük meg, aki cirkuszkocsijába visszahúzódva várja, hogy abbamaradjon a szövetséges bombázás. Mint az sejthető, az idős Otto jelene sem izgalmak nélküli, így a két sík közötti ugrálás nemhogy tompítja, de dúsítja a regény érdekességét. Arról nem is beszélve, hogy - mint minden, több idősíkot használó elbeszélésnél - egyfolytában ott motoszkál az ember fejében a sok kis kérdés arról, hogy hogyan jutott el a főhős egyikből a másikba. Nicoll mesterien játszik ezzel is, miközben a könyv mindvégig könnyed marad, hiába látjuk, hogy nem éppen boldog véget ért Otto élete. A történetmesélés érdekesen ugrál az objektív(nak tűnő) és a naplószerű stílus között, nem egyszer rá is világítva, hogy, mivel maga a főhős sorait olvassuk, soha nem lehetünk biztosak azok teljes igazságtartalmában. Egy öregember nosztalgikus merengésébe csomagolt Rejtő-kalandot olvashatunk - és ugyan kiben ne merült volna már fel a gondolat, hogy amit a nagyszülei mesélnek, annak mekkora része valóság, és mekkora a mese, vagy a lyukacsos emlékek felnagyító, legendává tévő hatása?

A Ha ezt olvasod, én már meghaltam is ilyen, kedvesen fantasztikus sztori, amiről, ha lerántjuk a legendás felszínt egy izgalmas korrajzot és egy öregember olykor szívszorító, de határtalanul élvezetes életét találjuk meg. Mert kiben ne élne a vágy, hogy nyomot hagyjon a világban, hogy a halálával ne tűnjön el teljesen az emberek emlékezetéből? Van egy mondás, miszerint mindenki maga írja a saját legendáját, hát pont "a világ legnagyobb kalandora" ne élne ezzel a lehetőséggel! Aztán kis tudja, a végén még az is kiderülhet, hogy minden egyes szava igaz volt - akárhogy is, olvasni őket mindenképpen remek élmény.

A kötet a Gabo Kiadó gondozásában jelent meg.

Sose csókolj úgy, mint most Kylie Minogue!

Sose csókolj úgy, mint most Kylie Minogue!

Mindig felkapjuk a fejünket, ha az egyetemes popkultúra egy olyan ikonja jelentkezik új albummal, mint Kylie Minouge. Ám a Kiss Me Once után előbb lett volna kedvünk vombatokat csókolgatni, mint az ausztrál énekesnőt akár egyszer is.puszika.png

Kylie-Minogue-Kiss-Me-Once-2014-1500x1500.pngValószínűleg senki számára nem hat az újdonság erejével, hogy Kylie Minogue túl van már pályája csúcsán. Az elmúlt évek inkább a különböző kitüntetések és érdemrendek átvételéről szólt az ausztrál díva életében (hazája mellett többek között brit birodalmi tisztikeresztet, francia részről pedig az egyik legmagasabb, művészetért adható rendi keresztet kapott).

Karrierje során Kylie a klasszikus pop műfajától egyre erősebben a dance világa felé fordult, nem is hiába, hiszen Come Into My World című dala meghozta számára a Grammy-t a Legjobb Dance Felvétel kategóriában. Azonban ennek már tíz éve, és az énekesnő nem tudott azóta maradandóval előrukkolni. Komolyabb jelölés közelébe utoljára 2009-ben került X című albumával, ami a második Grammy-díjat hozhatta volna meg neki, de ez sem jött össze végül. 

Kylie_Minogue_returns_with_new_album_and_single_release_details_into_The_Blue_song_track_taken_from_Kiss_Me_Once_studio_LP_music_scene_ireland.pngMinden esetre ő az az énekesnő, akinek az új zenei anyagait már csak a neve miatt is meghallgatjuk, ám a Kiss Me Once úgy pörgött végig a lejátszónkon, hogy szinte észre sem vettük, hogy szól itt valami. Alig találunk olyan dalt, aminek komolyabb esélye lesz rádiós lejátszási listákra kerülni, habár a "Kylie Minogue új dala" felvezetés még mindig sokra képes. Ha pozitívat kéne mégis mondani a korongról, akkor a nyitódalt, az Into The Blue-t emelnénk ki, valamint az album címadó dalát, a Kiss Me Once-t emelnénk ki, ezek jó értelemben kiemelkedni az egyébként kissé egysíkú dalok sorából. 

Az az összbenyomásunk a Kiss Me Once kapcsán, mintha egy dj-k számára készült nyersanyaglemez lenne, amiből ők nyilván nagyon sok jót is ki tudnak hozni, de ez inkább negatív kritika, mintsem pozitív. Reméljük, hogy a következő zenei anyag minden mostani kritikánkra rácáfol, mi biztosan meghallgatjuk majd azt is. 

A puszi most nem jár. 

Szeretkezz ma este a Föld óráján Pókemberrel!

Szeretkezz ma este a Föld óráján Pókemberrel!

Vagy a saját szuperhősöddel... Na jó, a dolog nem teljesen így hangzik, az azonban biztos, hogy ma este 20.30 és 21.30 között tartják a WWF Föld óráját, amikor egy órára a program résztvevők mindenhol lekapcsolják a világítást, a lehető legkevesebb elektromos háztartási eszközt, kütyüt használják.

foldorajaslid.jpg

Az idei Föld órájához pedig a Durex is csatlakozott, akik természetesen a villany használata helyett a szeretkezésre buzdítanak, Pókemberék pedig nagykövetként csatlakoztak az akcióhoz, hogy felhívják a figyelmet az túlzott és pazarló energiafogyasztásra. A Föld legnagyobb környezetvédelmi eseményén, mely az idén Szingapúrból indul, nemcsak a piros-kékruhás hős, hanem A csodálatos Pókember 2. több sztárja is részt vesz: Andrew Garfield mellett Emma Stone és Jamie Foxx is elküldi üzenetét a világnak, melynek lényege: bárki lehet hős, mindenki védelmezheti a bolygót.

 

A szingapúri eseményen lekapcsolják a világhírű Marina Bay fényeit. Ugyanakkor el fog sötétülni a Sydney Harbour híd, az Operaház, a pekingi Madárfészek, a tajpeji 101, a bangkoki Wat Arun buddhista templom, a Kuala Lumpur-i Petronas ikertorony és még sok más, legendás – és többnyire fényben fürdő – épület.

Budapesten a Föld óráját idén a WWF zöld, improvizációs Random Trip Special koncerttel ünnepli 20 órától az A38 Hajón. A koncert egyedisége abban rejlik, hogy az energiatakarékosság jegyében a lekapcsolás ideje alatt a fellépők akusztikus hangszereken játszanak majd.

A Durex kutatásai szerint a technológia vívmányai napjainkban nagy szerepet játszanak abban, hogy közelebb Earth Hour 2014 Superhero Ambassador Spider-Man.jpghozzák egymáshoz az embereket, ugyanakkor sok esetben éppen ezek miatt távolodunk el egymástól. A mai szerelmespárok életében, akik többet foglalkoznak elektronikus eszközeikkel, mint egymással, a különböző kütyük előbb-utóbb az intimitás útjába állnak. Ez lehet az oka annak a szomorú ténynek is, miszerint az emberek 20%-kal kevesebbet szeretkeznek manapság, mint 2000-ben. Az előző feltevést támasztja alá az az adat is, miszerint a 18 és 34 év közötti amerikai felnőttek 20%-a használta már okostelefonját szeretkezés közben, sőt, ennél még meghökkentőbb eredményeket mutat az az angol felmérés, amely szerint a megkérdezettek 12%-a felvette telefonját, tízből egy olvasott el üzenetet és több mint 5% Facebookozott már valaha szeretkezés közben.

Éppen ezért a márka a Föld órája kapcsán arra biztat: használjuk ki a kezdeményezést arra, hogy közelebb kerüljünk a párunkhoz. Tény: ez is lehet érdekes program.

A Durex egy elgondolkoztató kisfilm segítségével szeretné cselekvésre ösztönözni az embereket. A videó magunkhoz hasonló párok rövid történetét mutatja be, akik annak ellenére, hogy fizikailag egymás mellett vannak, a képernyők okozta bűvölet miatt mégis óriási köztük a távolság. A kisfilm egy szenvedélyes felhívás arra, hogy a párok elszakadjanak a képernyőktől és a valós érzelmeikre koncentráljanak.

 

„Ez az egész csak játék. Olyan játék, amely leginkább az életünkre hasonlít."

„Ez az egész csak játék. Olyan játék, amely leginkább az életünkre hasonlít."

Tavalyi sikere után ismét egyedülálló produkcióval érkezett a Recirquel az idei Budapesti Tavaszi Fesztiválra. A Vági Bence vezette társulat A meztelen bohóc című előadással most is magasra tette a mércét és újabb jelentős lépést tett, hogy a műfajjal még csak ismerkedő hazai egy közönség különleges élménnyel azonosítsa a kortárs cirkuszt.  

recirqslid.jpg

Hiszen mi is jut eszünkbe először a cirkuszról? Fogadni mernék, hogy ötből legalább hárman rávágják: a bohóc. recirq1.jpgEz a csetlő-botló, ügyetlenkedő figura ugyanis, akinek valahogy mindig túl nagy a cipője és elszabott a ruhája, egyetlen műsorból sem hiányozhat. Ő az, aki apró trükkökkel, ártatlan tréfákkal szórakoztat minket két főprodukció között, amíg az artisták vagy az oroszlánidomár felkészül. A klasszikus cirkuszban legalábbis ilyen. Magyarország első újcirkusz társulatának legújabb produkciójában azonban egy merész kísérlettel főhőssé emelkedik, aki kilépve a hagyományos játékos miliőből zavarba ejtően hús-vér emberré válik.

Vági Bence rendező-koreográfus a mesélő bohóc figurájával, illetve a darab többi produkciója során is nagyon ügyesen egyensúlyoz a drámai mondanivaló és a könnyed humor között. A darab minden apró részlete – a bohóc monológjaitól a finoman kidolgozott koreográfiákon át a művészek arcjátékáig – képes megérinteni a nézőt, miközben a direkt poénok folyamatosan emlékeztetnek minket, hogy színházban vagyunk, és ez az egész csak játék. Olyan játék, amely leginkább az életünkre hasonlít.

Az újcirkuszra jellemzően az előadók nem csupán a magasban, elérhetetlen távolságban mutatják meg lélegzetelállító mutatványaikat, hanem maszkjukat és jelmezüket levetve fokozatosan kitárulkoznak, megszólítják és bevonják a közönséget, akik egyébként élvezettel játszanak is velük. Ahogy az Egyedi Brigitta (más napokon Farkas Gábor Gábriel) által zseniálisan megformált bohóc a darab elején mondja: olyan nézőre van szükség, aki nem csak néz, de érti is, amit lát. Ez az újfajta előadásmód ugyanis már nem csak a lenyűgöző látványon keresztül kíván hatni a közönségre, hanem sokkal személyesebb bevonódást kíván elérni, ami a nézőkkel való közvetlen kapcsolatban is megmutatkozik. Remek példa erre az első nagy közös jelenet, amelyben a színészek levonulnak a színpadról és a közönség közé ülve egy ideig ők is mintha nézőkké válnának.

Természetesen azoknak sem kell csalódniuk, akik elsősorban a látvány kedvéért váltanak jegyet A meztelen bohócra, hiszen a korábbi produkcióban már bemutatkozott fiatal artisták (Herczeg Richárd, Illés Renátó, Veres Zsanett, Pintér Áron, Lakatos Leonetta) számos lélegzetelállító szóló és páros számot mutatnak be a hozzájuk csatlakozott táncosokkal, és a többszörös díjnyertes gumiasztal csapatattal, a WallKings-szel. Mindezeket a show-elemeket Czigány Judit éneke és Sárik Péter külön az előadáshoz komponált zenéje kíséri, utóbbi színvonala miatt önálló produkcióként is megállná a helyét.

 A Recirquel A meztelen bohóc című darabját a március 28-i ősbemutató után március 29-én és 30-án láthatja a közönség a Művészetek Palotája – Fesztivál Színházában, már akinek sikerült rá jegyet váltania, ugyanis az összes tavaszi fesztiválos előadásuk telt házas. Legközelebb áprilisban és májusban lesz látható a produkció a MÜPÁ-ban.

recirq3.jpg

Fotó: MTI

Mai napra

„Naponta megújuló boldogság, hogy valaki beszél hozzám a könyv lapjairól, és ezt az élményt megismételhetem, sőt ez az élmény a korom és életkörülményeim áltozásával mindig más és mást közöl.” (Szabó Magda)

süti beállítások módosítása