Kultography

  • Az otthon hívó szava
    Az otthon hívó szava Pataki Anita 2017. február 24. 18:01Az Oroszlán (12) az idei Oscar-jelöltek között a mezőnyben már-már kötelezően szereplő "keserédes sírós film". Nem azért, mert sírnak benne, hanem mert a filmet nézve majd' mindenkinek legördül az...
  • Háború csillagok nélkül
    Háború csillagok nélkül Pataki Anita 2016. december 16. 18:44A Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet (12) nem az a könnyed Star Wars-film, amire a karácsonyi forgatagban be lehet ülni a gyerekkel hogy legalább két órára kimenjen a fülünkből a Jingle Bells....
  • La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal
    La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal Kultography 2016. december 04. 19:00Eleged van a karácsonyi őrületből és az ünnepi ételek hallatán is a frász tör ki? Mi steakeket próbáltunk ki a La Parrillában, és elmondhatjuk: valódi ünnepi hangulatba kerültünk tőle. A karácsonyi...
  • A szó veszélyes fegyver
    A szó veszélyes fegyver Pataki Anita 2016. november 15. 21:01Mi, kritikusok szeretjük azt gondolni magunkról, hogy minket már semmivel nem lehet meglepni. És ez, legyen akármilyen jó vagy rossz, a legtöbb esetben így is van. Ezért amikor egy filmnek mégis...
Világzene: van élet Boban Markovicon túl

Világzene: van élet Boban Markovicon túl

gyukerim írása itt: - 2015-08-06 12:57

A Sziget Világzenei Nagyszínpada pont ugyanazt a jóleső állandóságot képviseli az életünkben, mint a nagymama húslevese: tisztában vagyunk vele, hogy nem változik semmit, mégsem unjuk meg soha. Ehhez hozzájárul az is, hogy a világzene már önmagában örökzöld, és persze az sem mellékes, hogy olyan bevett produkciók, mint Goran Bregovic és „ikertestvére”, Boban Markovic, a Che Sudaka vagy a Taraf des Haidouks mindig megbízhatóan jó bulit produkálnak. Annak sem kell azonban csalódnia, akinek már elege van a húslevesből: találtunk olyan produkciókat, amelyek most debütálnak a Szigeten. articlehero_mariza_1.jpg

Canzoniere Grecanico Salentino

Augusztus 12., 23:15

Dél-Olaszországban úgy tartják, a taranta pók mérgének legjobb ellenszere az órákon át tartó tánc. Ez a féktelen pörgés a taranta, vagy pizzica tarantata, amelynek legismertebb képviselője a salentói Canzoniere Grecanico Salentino. Hiba lenne azonban csak a dél-olaszországi városra korlátozni az 1975-ben Rina Durante által alapított, 2007-ben pedig teljesen megújult banda hazáját, hiszen zenéjükben a teljes Mediterráneum megjelenik. A grecanico a görög-bizánci kultúrára utal és arra a sajátos nyelvre, amelyet az olasz csizma sarkában található kikötővárosban beszélnek, a gazdag hangszerelés pedig a Földközi-tenger medencéjének valamennyi kultúráját felidézi. A néha lírai, néha féktelen transzba forduló repetitív zenét már 17 albumon mutatta be a zenekar.

Helsinki-Cotonou Ensemble

Augusztus 13., 16:45

568.jpgFelejts el mindent, amit a finn zenéről tudsz, akkor is, ha a tudásod alapja a Värttinä és akkor is, ha a HIM. A Helsinki-Cotonou Ensemble három vállalkozó szellemű finn dzsessz-zenész kalandjának gyümölcse: három éve ellátogattak Beninbe, és az afrikai országban három helyi muzsikussal álltak össze. Az eredmény a Helsinki-Cotonou-tengely mentén egyszerre idézte a dzsesszrock hagyományokat és az afrikai ritmusokat.

Az afrobeat és a voodoo azóta is megmaradt, a dzsesszvonal azonban elhalványult. Tavaly novemberben kiadott lemezük, a Fire, Sweat & Pastis inkább egy fergeteges afrobuli zenéje, amelyet a Szigeten is megismerhetünk – a tűz, az izzadság és a pastis közül a korai időpontra tekintettel az izzadságot mindenképp.

Mariza

Augusztus 14., 21:15

A portugál néplélek bús-fájdalmas zenéjeként ismert fado nem az a kimondott fesztiválzene, bár a Szigeten is láthattunk már ízelítőt belőle. Marizával, a műfaj legnevesebb képviselőjével azonban nem csak szintet ugrunk, de azt is megismerhetjük, milyen, amikor a portugál gitár szívfacsaró hangja és a melankolikus ének életre kel a szabad ég alatt. A félig mozambiki, félig portugál, de már „Lisszabon nyolcadik kerületében”, a Mourariában és a vár oldalában, vagyis a lisszaboni fado hazájában felnövő művésznő elképesztő energiákat hoz a színpadra – elbűvölő előadásait a Müpában már többször élvezhettük –, zenéjében pedig a fadót a legtermészetesebb módon keresztezi flamenco, dzsessz, a soul vagy a bossa nova motívumaival.

 

 

14060-noura_20mint_20seymali_20tzenni_202400.jpgNoura Mint Seymali

Augusztus 15. 18:15

Nehéz lehet kikerülni a zenét, ha az ember apja írta a mauritánai himnuszt, nevelőanyja pedig Dimi Mint Abba, a legismertebb énekesnő az országban. Noura Mint Seymali sem választott más pályát: először, még tinédzseként Dimi Mint Abba vokalistájaként lépett színpadra, önálló produkcióját pedig tavaly ismerhette meg a világzenét szerető közönség. Zenéje pedig igazi világzene, amely a helyi hagyományokon kívül a klasszikus amerikai rockzenéből vagy soulból és bluesból is táplálkozik. Egy interjúban arról beszélt, hogy Jimi Hendrix és James Brown is hatással volt rá. A bluesgitár itt archaikus pengetős hangszerek mellett szólal meg, az erős ritmusszekció előtt pedig Noura mágikus énekét csodálhatjuk meg.

Sziget: nem nagyok, de kicsit nagyon várjuk őket

Sziget: nem nagyok, de kicsit nagyon várjuk őket

Amikor a Sziget zenei programját böngésszük, hajlamosak vagyunk elkövetni azt a hibát, hogy csak a főáramban cirkáló nevekre fókuszálunk, pedig az igazi kincsek a mélyben várnak arra, hogy felfedezzük őket. Összeállításunkban 5 olyan Sziget 2015-ös fellépőt mutatunk be, akik bár nem tartoznak a szűken vett mainstream elitbe, de koncertjük ettől még a fesztivál kiemelkedő eseménye lehet._igp2659_680x306px_1.jpg

Gypsy Sound System

gypsyss.jpgA név már elég árulkodó: az első szóból következtethetünk a zenei gyökerekre, a másik kettőből pedig a megvalósításra. Vagyis aki eddig csak hagyományos hangszerekkel tudta elképzelni a népzenét, az nézhet majd egy nagyot a Gypsy Sound System buliján. Az umcca-umcca alap náluk is alap, csakhogy ezt nem kannán, hanem laptopon hozzák. A csapatot ugyanis egy DJ páros (DJ Olga és Dr. Schnaps) álmodta színpadra, így az önmagukban is táncra ingerlő, vérpezsdítő folk dallamok elektronikus talapzaton nyugodnak. Illetve dehogy nyugodnak, aki erre a zenére nem mozdul be, annak az életöröm mutatójával komoly gondok lehetnek. Az egyébként svájci illetőségű duó valóságos modern lagzit varázsol a deszkákra, autentikus ruhákkal, állandó pörgéssel - szóval senki se egy modoros nászra készüljön. A Gypsy Sound System 40 országban adott közel 800 koncertje után idén a Sziget vendégseregletét is megtáncoltatja. Viszont az éjféli töltött káposztával azért senki se számoljon.

MasterCard Világzenei Színpad - augusztus 12., 00:30

William Fitzsimmons 

william-firzsimmons-low1f.jpgNagyon erősre sikerült az idei fellépők listája, de különös örömmel fogadtuk az itthon még nem különösebben ismert amerikai úriember nevét. Az énekes vak szülők gyerekeként nőtt fel, valamennyi testvérével együtt több hangszeren is megtanultak játszani, hiszen a zene egy olyan nyelv volt a családon belül, amit mindenki egyformán érzékelhetett és kommunikálhatott vele. Emellett William később mentálhigiénés terapeuta diplomát is szerzett, hogy aztán ezt a különleges személyes élettörténetet egy még különlegesebb zenei világba csomagolja. Zenéje ötvözete az indie, a folk és az elektronikus zenének, amelyet végtelen békével tölt meg a hangja. Az ő koncertjén nem ugrálunk, nem táncolunk, de olyan élménnyel leszünk többek, amiért érdemes szombat este az A38 színpadához kanyarodni. Első lemeze éppen tíz éve jelent meg Until When We Are Ghosts címmel, idén tavasszal pedig a Pittsburgh névre keresztelt albummal örvendeztette meg rajongóit. 

A38 Színpad - augusztus 15., 18:30

Selah Sue

Selah Suecover.png pont olyan, mint a többi fiatal énekesnő: fiatal és énekesnő – mondhatnánk, de a belga szőkeség valahogy mégis más. Már csak azért is, mivel modern soulzenéjéről előbb jutnak eszünkbe a hatvanas évek angol dívái, például Dusty Springfield, mint az R'n'B amerikai és európai tucatelőadói – akiktől eme gonosz megjegyzésünk miatt ezúton kérünk elnézést. A belga Selah Sue visszatérő vendég Budapesten, utoljára tavasszal az A38-on csodálhatta meg pár száz szerencsés, ahogy a legnagyobb természetességgel tölti be a teret fátyolos hangjával. A Szigeten sem először lép fel, aminek csak örülni tudunk, hiszen hiába töltötte az elmúlt több mint fél évtizedet a színpadon, még mindig csak 25 múlt, és élmény, ahogy követhetjük karrierje lépéseit. És persze aktualitása is van a fellépésnek, hiszen március végén jelenet meg második, a Reason címet viselő albuma.

A38 Színpad - augusztus 11., 20:15

Enter Shikari

Ki? Shakira? Nem, a négyfős brit legénységnek semmi köze a kolumbiai dalospacsirtához, viszont a stílushatárokat nem ismerő zenéhez és a társadalmi kérdésekre fogékony szövegekhez annál több. Az Enter Shikari visszatérő vendég Magyarországra, a Szigeten sem először járnak már, ezzel együtt sem érdemes kihagyni a masszív színpadbontást ígérő bulijukat. Bizony, náluk repülnek a gitárok, a szintik, a mikrofonállványok, dőlnek a dobok és a hangfalak, miközben a metal és az elektronika számos alfaját vegyítő muzsikára pakolt szövegek keményen nekimennek az egészségügy mutyi-gyanús privatizációjának, az egyenlőtlen társadalmi berendezkedésnek, vagy éppen a háborúknak és a hátrányos megkülönböztetésnek. A hazai rajongók ráadásul különösen szerencsések, hiszen július utolsó hétvégéjén a debreceni Campus fesztiválon már elcsíphették a multitatalentum Rou Reynolds vezette fogatot, alig két héttel később pedig az A38 sátor telik majd meg minden bizonnyal Shaki... akarom mondani, az Enter Shikari kedvéért.

_igp2500.jpg

Fotó: Horváth Kata

A38 Színpad - augusztus 12., 22:00

Interpol

A kétezres évek new wave/posztpunk revival stílusába sorolja a Sziget – meg a szakirodalom – a New York-i Interpol zenekart. Mi meg azoknak, akik nem ismernék, azt mondjuk: gondoljanak a The Killersre, csak menjenek picit vissza az időben. Az 1997-ben alakult Interpol 2002-ben adta ki első lemezét, a Turn on the Bright Lights-ot. Az eddigi legutolsó, ötödik albumuk, az El Pintor, négy év szünet után tavaly ősszel jelent meg. A hűvös eleganciával keveredő amerikai rockstílus nagyjai rendkívül erős atmoszférát teremtenek dalaikban. És azt, hogy ez nem csak a hifin keresztül jön át, már 2011-ben bizonyították a Szigeten. A zenekarból azóta távozott Carlos Dengler basszusgitáros, de valószínűleg nem csak az ő hiányának felmérése miatt lesz érdemes ellátogatni az A38 színpadhoz, hanem a kristálytiszta, sodró hangokért is.

A38 Színpad - augusztus 13., 23:45

Kamaszkorom legszebb hete

Kamaszkorom legszebb hete

A tündérmesének kevéssé nevezhető Csillagainkban a hiba hatalmas sikere megmutatta, hogy a mai tinédzserek-huszonévesek igenis szomjaznak a reális, az élet sötétebb oldalát sem nélkülöző történetekre, ahol a lehetséges szerelmespárok egyik tagja sem vámpír vagy vérfarkas. Elődjéhez hasonlóan a Papírvárosok (12) hősei is kicsit furák, kicsit zavarodottak, kicsit elveszettek de nagyon szerethetőek és egy olyan kamaszfilmet hoznak össze, amit a kamaszkorból kinőve is szívesen végignézünk.  slidpap.jpgpaper-towns-movie-_3238660k.jpg

Nem véletlen természetesen a Csillagainkban a hibával való párhuzam vonása, ha valaki még véletlenül nem tudná mindkét film John Green regényeinek szélesvászonra ültetése, így a stílusbeli hasonlóságokban nincsen semmi különös. Green hihetetlen jó érzékkel találta meg a fiatalokat célzó szórakoztató tartalmakon az utóbbi időben tátongó hatalmas űrt. Az utóbbi tizenöt-húsz évben ugyanis a fantasy és a nyálas romantikus sztorik (vagy a kettőt mesterien ötvöző Alkonyat-széria és annak számolatlan koppintásai) dominálta piacon valahogy senki sem vette komolyan a kamaszokat. Mindenhonnan egy-egy könnyes happy end vagy egy látványos varázslat nézett vissza rájuk - és valljuk be, ezek egyike sem olyan, amivel bármelyikünk is fog valaha találkozni, akármilyen illúzióromboló is ez. És pont ez a lényeg: a fiatalok, minden tágra nyílt szemű naivitásuk ellenére sokkal jobban vágynak valami valódira, mint azt a "nagy öregek" gondolnák. Talán éppen az egyre virtuálisabbá váló világ miatt, ki tudja, a lényeg az, hogy a Green young adult könyvei és filmváltozataik által visszaidézett, a nyolcvanas években virágzó valóságszagú tinédzsersztorikra úgy tűnik hatalmas igény van. Kellenek az élet nehezebb oldalától sem elforduló, csupaszív és komolyan vehető történetek a maguk hétköznapian furcsa hőseivel és reális kis befejezéseivel, hogy a mindenkori tizennyolc évesek érezhessék, hogy az életben akkor is lehetnek csodák, ha ők éppen nem kapták meg a roxforti behívólevelüket.      

A Papírvárosok lényegében az önmegismerésről, a határaink átlépéséről szól, arról, hogy kockázat és bátorság nélkül sosem érünk el semmi újat. Na meg persze az első szerelem fantasztikumáról, ami egyes esetekben az érzés csodásságát jelenti, máskor viszont az érzés csupán csak a képzeletben létezését. Quentin (Nat Wolff) rajongása a titokzatos szomszéd lány iránt ez utóbbi kategóriába tartozik. Margo (Cara Delevingne) mindent megtestesít, amiről csak egy tizenéves fiú álmodhat: szép, vagány, izgalmas és tele van fura, de annál egyedibb szokásokkal. Például előszeretettel tűnik el bizonyos időre, minden bejelentés nélkül vagy borotválja le a szemöldökét annak, aki rosszul bánt vele. A saját maga által kreált legendákban élő lányra Quentin a vágy távoli tárgyaként tekint csupán, ám egy este Margo megjelenik az ablakában és a segítségét kéri. Egy csínytevésekkel töltött közös éjszaka után viszont szőrén-szálán felszívódik. De Quentin nem hajlandó veszni hagyni a lányt, aki élete legizgalmasabb élményével ajándékozta meg és legjobb barátaival karöltve nyomozásba fognak Margo után.untitled_2.jpg

A lány "megmentésére" induló fiú és csapatának kalandjait a szerencsés befejezés menti meg attól, hogy egy romantikus klisébe fulladjon - bár ugyebár a szerző stílusát ismerve ettől nem is kellett igazán tartani. A történet szépen fokozatosan billen át a Margo utáni kutatás fantáziájából egy igazi közös kalandba, ami a felnőtté válás felé tereli hőseinket. Ahogy a három fiú és a közben becsatlakozó lányok egyre jobban belelovalják magukat a nyomozásba úgy válik Margo elérése egyre jelentéktelenebbé és helyeződik át a hangsúly arra, hogy kihozzák a legjobbat a gimi utolsó hetéből. Ez alól csak Quentin képez kivételt, hiszen ő hosszú évek romantikus fantáziájába kapaszkodva a Margót megmentő szőke herceg szerepére pályázik. Csakhogy neki is rá kell ébrednie, hogy az emberek nem feltétlenül egyeznek meg a róluk a fejünkben élő képpel. Ennek a fájdalmas tapasztalatnak a reális átadása a film egyik legjobb része, Margo tökéletes képének lerombolása olyan fontos lökést ad a tétova Quentinnek, amire mindenkinek szüksége van legalább egyszer az életben, kortól függetlenül. Quentin és barátai mind, a maguk sajátos módján átalakulnak a kaland végére, még ha nem is úgy, ahogy előre tervezték, és ez minden jól működő coming of age-film alapja.  

cara-delevingne-in-paper-towns.jpgA Papírvárosok másik jó húzása a szinte teljesen ismeretlen arcok felvonultatása - kivéve a modellből éppen színésznővé váló Cara Delevingne-t - amitől a karakterek is sokkal valódibbnak tűnnek, mint ha mondjuk egy sorozatból már ismert fiatal színészre esett volna a választás. Az ilyen alkotásoktól megszokott, gyakran korosztályidegen okoskodás is a minimumon maradt és a cukinak vagy különlegesnek számító tulajdonságok sem írják felül a karakterek valódiságát. Hiszen alapvetően átlagos gyerekekről van itt szó, akik elhatározták, hogy belevágnak valami különlegesbe - éppen ezért tud velük együtt izgulni, röhögni és szomorkodni a néző akár most kamasz, akár már csak volt. Aztán ha magunkkal viszünk belőle valami életre szóló következtetést, felidéz egy keserédes emléket, vagy akár csak egy kis boldogságot hagy a szívünkben, már megérte jegyet váltatnunk rá. 

Hol ehetek pizzát, ha a glutén nem a barátom?

Hol ehetek pizzát, ha a glutén nem a barátom?

Amikor az orvos azzal szembesít, hogy a pajzsmirigyed az együtt- helyett alulműködik, akkor hamarosan az is kiderül, hogy a gluténtartalmú élelmiszerek és te nem lesztek puszipajtások. Először csak a veszteségekre figyelsz (jaj, ezt sem ehetem!), aztán elkezdesz utánajárni a lehetőségeknek, és rájössz, hogy például az olasz konyha legjellegzetesebb fogását sem kell elfelejtened. Kis összeállításunkban bemutatunk néhány budapesti helyet, ahol a gluténérzékenyek is büntetlenül pizzázhatnak, illetve közlünk egy bónusz receptet is.dieta_pizza_kiemelt.jpg

Due Fratelli Ristorante & Pizzeria

Ez a picinyke olasz étterem Budán bújik meg, és ha a 4-6-os villamosok valamelyikéről leszállunk a Mechwart ligetnél, majd elindulunk lefele az Erőd utcán, a Varsányi Irén sarkán egyenesen bele is botlunk. Mintegy megváltásként hatott számomra a hely, egészen pontosan az a felirat a honlapjukon, hogy „bármely étel gluténmentes változatát elkészítjük neked”. A remények tehát felfokozottak voltak, ehhez képest a DF kisebb csalódást okozott. Kezdve a se íze, se bűze kiszolgálással, de ez még elment volna, viszont az már komolyabb sokkhatást okozott, amikor kiderült, hogy a pizzáknál nincs lehetőség a variálásra, mindössze három (!) mirelit (!!) változatból választhatunk, ha a glutént szeretnénk tisztes távolságban tartani a szervezetünktől. Így végül minden pizzák ősanyja, a Margherita lett a befutó, amely kétségtelenül pizza jellegű volt, de inkább csak böcsületes iparosmunkának tűnt. A Fratelli védelmében azért meg kell jegyeznem, hogy a tésztaételeik mindegyikét valóban gluténmentes verzsönben is az asztalodra varázsolják, így pedig jóval nagyobb lesz az a komfortérzet, hogy van valós opciód. De ha kimondottan pizzára vágysz, inkább csak vésztartalékként számolj velük.

df_szeles.png

Den Haag Pizzéria

denhaagpizza.jpgFogalmam sincs, hogy Hollandia milyen szinten találkozik az olasz kajával, de bánja kánya, ha sehogy, ettől még a Den Haag egy baromi hangulatos kis hely, fullra bent a város szívében, az Astoriától nagyjából 5 perc sétára, a Dohány utcában. Viszont egyem a szívüket, annyira kis szégyenlősek, hogy a honlapjukon sehol sincs feltüntetve, hogy náluk kapható gluténmentes pizza, így ha szájhagyomány útján nem jut el hozzám ez a hír, sosem fedezem fel őket. Tessék csak szépen reklámozni ezt, marketing rulez! Mert náluk a kiszolgálás is rendben van – hiába nem kértem semmit inni, mégis kaptam egy pohár szódát, amire mondhatnánk, hogy alap, de akinek van némi tapasztalata a magyar vendéglátóban, annak ez közel sem ennyire egyértelmű -, és itt valóban minden pizza kérhető gluténmentes változatban is. Érződik is, hogy más a tészta, és ezen talán érdemes lenne elvégezni némi finomhangolást, ugyanis a széle olyan kemény, hogy a nagy erőlködés közepette attól féltem, hogy vagy elpattan a kés hegye vagy átvágom az asztalt. Nem csúcsalkotás, de teljesen korrekt, főleg azok után, hogy azt hitted, a glutén rémisztgetése miatt keresztet vethetsz a pizzára. Fontos info velük kapcsolatban, hogy vasárnap zárva vannak, tehát náluk senkire ne a hét utolsó napján törjön rá a gluténmentes pizza iránti mohó vágy.

Diéta Pizza

Ha a Den Haag esetében felróttam az önreklám hiányát, a Diéta Pizza ha valamiben, hát pont ebben erős. Kasza Tibi a reklámarcuk, aki mosolyogva hirdeti, hogy itt aztán bármikor ehetünk bűntudat nélkül, és még a dobozról is ő néz vissza ránk, aminél mindenki döntse el, hogy ez jó-e vagy sem. De úgysem az énekes-showman a lényeg, hanem az, amit a doboz rejt. Igen, a doboz, merthogy elsősorban kiszállításra dolgoznak (a fellelkesülés előtt érdemes csekkolni a honlapjukat, mert csak bizonyos kerületeket vállalnak), de aki ebédidőben pizzázna egyet, éspedig nem a munkahelyén, az a budai Nagyenyed utcában éttermi keretek között is hódolhat ennek az élvezetnek 11-15 óra között. Ráadásul többféle diétára specializálódott pizza közül választhatunk, a glutén-utálóknak a Paleo változat az ajánlott, de tényleg hasznos végigböngészni a weboldalukat, ott gyakorlatilag minden kérdésre választ találunk. A várakozási idő egy picit sok – de erre előre figyelmeztetnek -, viszont amit kapunk, az határozottan hasonlít egy pizzára. A tészta alapját magok képezik, és bár a tesztelt sonkás-gombás verzió egy kicsit túlságosan olajos és zsíros volt, az ízére nem lehetett panasz. A Diéta Pizzanál erősen javasolt alaposan szétnézni, mert a többi kaját is mindenféle reform konstrukcióban elkészítik, tehát aki nem mindenáron pizzás, az is biztosan talál más kedvére és ínyére valót.

dieta_pizza.jpg

Etna II. Restaurant és Pizzéria

etna.jpgÉs itt a király! Ki a frász gondolta volna, hogy majd éppen a nem túlságosan bizalomgerjesztő környékű Keleti pályaudvarnál bukkanunk rá a gluténmentes pizzák legfinomabbjára? Pláne, hogy az Etna II. honlapja is elég fapados, ami szintén nem srófolja felfele a beléjük vetett bizalmat, de azért egy rövid telefonálás után kiderül, hogy igen, valóban működnek, és igen, valóban van gluténmentes pizzájuk (sőt, elvileg tésztáik is, bár ez a helyben kezünkbe nyomott étlapon nincs feltüntetve). Sebaj, úgyis pizzázni jöttünk, és hát az első tapasztalatok alapján már nyomtathatják is a törzsvásárlói kártyát. A tészta saját fejlesztésű, krumpli alapú finomság, 100%-os pizza élménnyel, igazi, itáliai vékonysággal. Ropog, nem száraz, nem kőkemény, simán elvágható, nagy a kínálat és a feltétpark is gazdag. Ha akarjuk, lehet sima gombás is, de a húsimádók a szalámis, sonkás, baconos „update” ízorgiára is hegyezhetik az ízlelőbimbóikat. A négy tesztelt hely közül egyértelműen ők a nyertesek, és a lelkesedés még határtalanabb lehetne, ha a pizzaszakács nem olyan fejjel grasszálna a kemence körül, mint aki minden vendégben halálos ellenséget lát; valamint néha a felszolgálók is megereszthetnének egy mosolyt a betérő éhes utazók felé.

 

Gluténmentes pizzaszerűség – otthon!

tonhalas.jpgEz pedig a bónusz, a plusz egy, a házilag elkészíthető pizza… szerűség. Igen, szerűség, mert nem hagyományos pizza, de határozottan hozzá hasonlít még a leginkább. Élvezete egyetlen prekoncepciót követel meg: szeressük a halat! Ugyanis a tésztájához semmi más nem kell, mint egy doboz tonhal, két tojás, egy kis kanálnyi olaj, meg tetszés szerint fűszerek (oregano, fokhagyma, stb.). Ezt egy tálban összeturmixoljuk, szilikonos sütőformába töltjük, és irány a sütő, ahol 200 fokon 15-20 percig sütjük. Aztán kivesszük, és jöhet rá a tetszés szerinti feltét, szalámi, sonka, paradicsom, vagy bármi, ami van otthon, és el tudjuk képzelni a pizzán. Még egy kis sajt, és nagyjából 5 percre mehet vissza a sütőbe, hogy olyan gyönyörűségesen nézzen ki, mint a mellékelt képünkön. Az elkészítés valóban nem egy nagy vaszisztdasz, és bár nem tűnik nagynak a cucc, igencsak laktató, így simán jól lehet lakni vele. Persze, nem igazi pizza, de aki már a falat kaparja, hogy glutén- és szénhidrát-érzékenyként legalább valami arra emlékeztető kerüljön az asztalára, az nyugodtan tegyen próbát ezzel az egyszerű és kreatívan variálható recepttel.

Kommentben nagy érdeklődéssel várjuk a további hely- és recept javaslatokat!

Hullámok egy hőerőműben – klippremier!

Hullámok egy hőerőműben – klippremier!

Elkészült az InFusion Trio vadonatúj klipje, melyet a Kelenföldi Hőerőműben forgattak a Break the Tide című dalra. A komorabb hangulatú számhoz tökéletesen illő helyszínt a rendező, ZO Jankovics ajánlotta a fiúknak. A forgatás azonban nem indult zökkenőmentesen.infusion_klip_kiemelt.jpg

infusion_klip_2.jpg„Előző este vidéken játszottunk, és már leérkezéskor kiderült, hogy a busz nincs valami jó állapotban” – kezdi a sztorit Farkas Izsák hegedűs. – „Koncert után jött is a pánik, merthogy már be se lehetett indítani. Hajnali egy óra volt, három órára voltunk az otthontól, másnap reggel nyolctól klipforgatás és a busz néma. Egymás után próbáltuk beindítani, majd félórás próbálkozás után Misinek sikerült. Végre elindulhattunk haza, de így összesen két órás alvással érkeztünk meg a helyszínre. Szerencsére forgatás közben is volt időnk kicsit pihenni, amikor nem minket vett a kamera.”

A zenekar első „sztoris” klipjében a többi karaktert a barátaik, ismerőseik formálják meg. Az így összeállt csapat profi stábokat megszégyenítően, tökéletesen tudott együttműködni.

„Úgy gondoltuk, hogy az első klipünkben szerepeljenek azok az emberek, akik az elejétől fogva drukkoltak, segítettek nekünk.” – mondja Weisz Nándor dobos-énekes. – „A ruhákat Szerencsés Gabó tervezte és készítette. A szereplők: Gaál Júlia, Mátyás Mimi, Mészáros Dániel, Aubéli Ottó és természetesen mi hárman. Az egész forgatáson, előkészületekben, szállításban, díszletépítésben, hangosításban pedig Varga Miklós és Lucza Ádám barátunk volt segítségünkre.”

A kész anyaggal teljesen elégedett a csapat.

„A klip hangulata tökéletesen fedi a szám hangulatát, mind képi világában, mind a cselekmény mondanivalójában. Kicsit borongós, kicsit elvont, a valóságtól némileg elrugaszkodott világ” – lelkesedik Simkó-Várnagy Mihály csellista. – „Az egész egy fantáziaszülemény, laboratórium-szerű, indusztriális környezetben. Zenészek kábellel csatlakoztatva a rendszerhez és közvetlenül a tesztalanyhoz, aki gigászi hangerőn kapja a zenét. A végeredmény pedig a klipben látható (nevet).”

És akkor következzen a kész klip, amely nálunk debütál:

Természetesen nem csak a forgatás foglalja le a zenészek mindennapjait, hanem fellépések, sőt a hangszerparkjuk fejlesztése is.

„Vettem egy új elektromos hegedűt és egy hozzá tartozó effekt pedált.” – sorolja Izsák. – „Misi és Nándi is beújított, úgyhogy most azon dolgozunk, hogy ezeket jól beillesszük a rendszerbe. Ezáltal egy színesebb, színvonalasabb hangzásvilággal térünk majd vissza a közönséghez. Legközelebb egyébként augusztus 19-én, este 8 órakor játszunk Siófokon, a Bor és kenyér ünnepén.”

Az InFusion Trio debütáló lemezéről írt ajánlónkat ITT, a tagokkal készített interjúnkat pedig ITT találjátok.

Nagy kék gyönyörök egy vörös torokból

Nagy kék gyönyörök egy vörös torokból

Nehéz eldönteni, hogy mi a jobb: a Florence and the Machine új lemeze, vagy az, hogy néhány hét múlva élőben is hallhatjuk őket a Sziget Fesztiválon? Szerencsére nem kell választani, a How Big, How Blue, How Beautiful névre keresztelt album kiváló felkészülési lehetőség az augusztus 11-i koncertre.flor_slider.png

flor.jpgFlorence Welch, a banda énekese még 2012-ben jelentette be, hogy a csapat egy évre szabadságra megy, ő maga pedig szeretne egy kicsit "normális" életet élni, ami egy húszas évei közepén járó fiatal hölgy részéről nem is csoda. Az egy évvel korábbi, Ceremonials című lemezükkel az angol listák első helyéig meg sem álltak, a Billboard-on a hatodik helyig jutottak az egyébként nagyon erős zenei anyaggal.

Az együttes frontembere saját elmondása szerint a harmadik lemez előtt egy hosszabb, nehéz időszakon ment át, amiért nagyon sérülékenynek, érzékenynek érezte magát, éppen ezért szerinte a How Big, How Blue, How Beautiful az eddigi legszemélyesebb munkája. Az előző lemezhez képest Welch szerint a mostani sokkal valóság központúbb, mert amíg a Ceremonials a transzcendens, a halál és a víz, mint központi elem befolyása alatt született, addig most sokkal inkább arról írta a dalait, hogy hogyan lehet élni és szeretni a világban anélkül, hogy el akarnánk szökni belőle. Egyébként a producer Marcus Dravs egyenesen megtiltotta Welchnek, hogy újabb dalt írjon a víz témájában, amit ő meg is fogadott - kivéve a Ship To Wreck című dalt.

florence-and-the-machine-ship-to-wreck-cover.jpgMindez pedig nem csak egy olyan elgondolás, ami a dalszerző fejében fogalmazódik meg, hogy aztán egy mezei zenehallgató semmit ne érezzen belőle. A lemez első dalától az utolsóig egy légiesen megkomponált, pozitív, ugyanakkor valóban nagyon érzékeny összképet fest. Welch egy nagyon kicsit visszavett a saját hangjából, de éppen csak annyit, hogy a zsigeri és semmi mással össze nem téveszthető karakter megmaradt, de kicsit előrébb lépjenek a hangszerek, elsősorban a rézfúvósok, akiknek Welch fontos szerepet szánt a lemezen. Ezért is kérte fel a produceri munkákra a már említett Dravs-t, aki korábban Björkkel a legendás Homogenic albumot rakta össze, ami Welch egyik személyes kedvence. 

A lemezen domináns szerepet kapnak a pörgősebb, ritmusosabb dalok, amik néhány másodperc után magukkal ragadják a hallgatót (de a lábunk biztosan dobogni kezd). Az első három dal, a már említett Ship To Wreck, a What Kind of Man és az album címét is adó szerzemény. hamar fel is került a rádiós listákra, és mivel egytől egyig tökéletes fesztiválzenék, a Sziget nagyszínpadán jó eséllyel hallhatjuk őket.

hbhbhb_zpszg3vkzdq.jpgA klasszikus értelemben vett lassabb, líraibb vonal, ahol a hangsúly Welch hangján van és a zenei háttér csak egészen apró szerepet tölt be, kevéssé jellemző a mostani korongra, de az ilyen típusú dalok (St. Jude, Long&Lost, Various Storms & Saints) tökéletes ellenpontjai a pörgősebb szerzeményeknek. A reneszánsz művészetek professzorának lányaként valószínűleg nem véletlen, hogy valaki ilyen ügyesen tudja keverni a robusztus drámai elemeket a légies finom szépséggel. 

Nem is csoda, hogy a Florence and the Machine harmadik lemeze már a Billboardot is fénysebességgel hódította meg, a kritikai fogadtatása pedig minden eddigit felülmúlt. A csapat minden dicséretet megérdemel, mert sikerült a megszokott profizmussal ezúttal sem megszokott dalokat összerakni. Ha bárkinek is lenne ezek felől kétsége, azokkal találkozzunk mondjuk augusztus 11-én este a Sziget Nagyszínpada előtt egy nagy, kék, gyönyörű koncerten!

A többiek úgyis ott lesznek.

"Fenomenális kozmikus erő, egy icipici kis helyen!"

"Fenomenális kozmikus erő, egy icipici kis helyen!"

A képregényfilmek klasszikus, kevésbé depresszív, vicces, kedves és látványos vonulatának képviselője A Hangya (12), ami így tökéletes nyárközepi feelgood-filmnek. De a film sajátos, önreflexív és szarkasztikus humora illetve a minden tekintetben imádnivaló Paul Rudd eléri, hogy a 'szuperhangyaember' egy felejthető kalandos bolondozás helyett a Marvel-kánon legújabb, egyenrangú tagjává váljon.

antslid.jpg

ant-man-paul-rudd-shower.jpgAz. hogy az ember össze tud menni nagyon picire, első (sőt, második, harmadik) blikkre nem tűnik egy túl hasznos szuperképességnek. Úgy meg még kevésbé, hogy a Hangyának a Thort, Amerika Kapitányt vagy éppen Vasembert felvonultató Marvel-univerzumban kell ezzel a tehetséggel megállnia a helyét. Ám minden vélt vagy valós komolytalansága ellenére az icipici szuperhős felülemelkedik a nevetség tárgyává váláson, és egy kifejezetten kedves, de közben komolyan is vehető, klasszikus hőssé válik. Ez pedig elég nagy százalékban az őt megtestesítő Paul Ruddnak köszönhető, akinél kevésbé tipikus hős-alkatú színészt már régen castingoltak ilyen szerepre. Valószínűleg éppen azért működik ilyen olajozottan a szerkezet, mert Rudd, Robert Downey Jr-hoz hasonlóan szinte tökéletesen megegyezik a saját karakterével, hiszen hiába tehetséges, izgalmas és jóképű színész, de a szerepekhez való szokatlan, szarkasztikus és humoros hozzáállása miatt az A-listás főhőssé válás valahogy mindig elkerülte.

Scott Lang (Rudd) is egy ilyen, a saját életében másodvonalba száműzött karakter, aki egyetlen, morálisan maximálisan elismerhető, de a törvények által elítélt, kissé ostoba és gyerekes tette miatt néhány év elzárás után börtönviseltként kénytelen folytatni az életét. Hiába a végzettsége vagy a tehetsége, a szabályok és az előítéletek ellene dolgoznak, ami ellehetetleníti azt is, hogy kislányának olyan apja lehessen, amilyen szeretne lenni. Ahogy az már lenni szokott ebben a nehéz időszakban találja meg őt az egykori, "eredeti" Hangya, Dr. Pym (Michael Douglas) azzal a kissé nagyszabású feladatával, hogy együtt megmentsék a világot. Scottot nem hagyja hidegen a helyzet abszurditása, ámde reménytelen helyzetén sokat már ez a bolhacirkusz sem ronthat. Belemegy tehát, hogy - természetesen Pym és lánya, Hope (Evangeline Lilly) kiképzésével megtámogatva - megakadályozza, hogy az egész világot leigázzák az aprócska, ámde annál veszélyesebb "rovarkatonák".

antslid.jpg

A Hangya ennyi, és nem több: egy bevezető szuperhősfilm, mint volt ilyen mindkét első Pókember, Thor, Vasember és így tovább. Mint ilyen pedig megvan az a betegsége, ami az említett filmek mindegyikének, hogy expozícióból, magyarázatokból és kiképzésből jut az embernek dögivel, aminek az uralkodó mennyiségét itt-ott meg is lehet rajta érezni. De mégsem megy a film rovására, ez pedig annak az egyedi tulajdonságának köszönhető, ami az utóbbi évek felpörgő képregényfilmjeiből szépen lassan kifogyott: a humornak. És nem kizárólag a comic relief-karakterek által teremtett vicces szituációkról vagy geekeknek szóló belső poénokról van itt szó, hanem arról, hogy a film remek arányérzékkel tud magán nevetni. Ezzel pedig nem azt éri el, hogy röhejessé válik, hanem éppen az ellenkezőjét: valóságossá és emberivé teszi az, hogy maga a film és a főhőse is tudja, hogy hangyává válni még egy olyan világban is vicces, ahol az űrlények és a más bolygókon élő skandináv istenek léte természetes dolog.

nej1njpggukunn_2_b.jpgEmellett a már istenített Rudd mellé betársították Michael Douglast, aki hiába van már annyi éves, amennyi, mégis furcsán hat az idős mentor szerepében. Nem azért, mert nem jó, sőt, nagyon is az, működik a kettejük (vagy Hope-pal együtt a hármójuk) kapcsolata, viszont Douglasról valahogy nem lehet igazán elhinni, hogy tényleg letette a lantot. Hiába a nagypapás mellénykék vagy az ősz szakáll, minden második pillanatban ott van a lehetősége annak, hogy megelégeli a fiatalok bohóckodását és ő maga ölti fel újra a hangyaruhát - és egy szemernyi kétségünk sincs afelől, hogy ne tudná még mindig szétrúgni az ellen hátsóját. Ettől pedig Dr. Pym nem a megszokott idős, bölcs tanító kategóriájába esik, hanem inkább a nagyon is aktív és veszélyes Odinnal emelkedik egy szintre, ami kifejezetten frissítő. Arról nem is beszélve, hogy az, hogy ő önként, saját, józan és megfontolt döntése miatt adja tovább a stafétát ahelyett, hogy jó képregényes szokás szerint meghalna, egy sokkal izgalmasabb cselekményt eredményez. Ez a kicsit eltolt de annál hatásosabb szemlélet a romantikus szálra is igaz, mert persze ha a hős közelébe kerül egy vonzó nő ott tuti lesz valami, hát még akkor, ha az a nő a mentor lánya... klisé persze, de szépen és nyálmentesen megoldott, sőt végül viccesre is fordított szál ez. Hope karaktere pedig egy igazi belevaló, badass nő, úgyhogy ha a jövőben tényleg megkapja a film által sugallt nagyobb szerepét annak csak örülni lehet.      

A Hangya tehát összességében teljesen megérdemelten került be a Marvel-családba, apró lábaival szépen kitaposta a saját ösvényét első saját filmje alatt. Az istenek és szuperkatonák közé már igazán hiányzott egy ilyen, jó értelemben véve átlagos figura, aki nem feltétlenül akar mindig a jóért belehalni a küldetésbe és a leginkább használt izma az agya. Ha a várakozásoknak és ígéreteknek megfelelőlen ezután sem hanyagolják akkor mind a nézők, mind a képregényfilmek kánonja gazdagodott egy szimpatikus hőssel, aki még azt is bebizonyította, hogy a hangyák rém cuki háziállatok tudnak lenni. Mi ez, ha nem siker?

Papírvárosok JÁTÉK!

Papírvárosok JÁTÉK!

Július 30-án mutatják be a Csillagainkban a hiba szerzőjének újabb sikerkönyvéből készült Papírvárosok című filmet, ennek apropóján pedig kisorsoljuk a regény egy példányát. A könyvért csak két, igazán egyszerű kérdésre kell helyes választ adni!

ptown.jpg

covers_347145.jpgJohn Green kalandos-szerelmes-vicces-komoly tinédzsertörténetéből egy hasonlóan élvezetes filmet készítettek, amiről jövő csütörtöktől a saját szemetekkel is megbizonyosodhattok. De aki nem akar addig várni akár még az egész regényt is kiolvashatja, főleg, hogy ehhez mi is segítséggel szolgálunk.

Akik az alábbi két kérdésre helyesen válaszolnak azok között a MozICom jóvoltából kisorsoljuk a Papírvárosok című regény egy példányát.

A megfejtéseket a sajto@kultography.hu címre várjuk július 27. (hétfő) 19 óráig. Az e-mail tárgyába írjátok Papírvárosok. 

1. Melyik európai nagyvárosba látogatnak el a Csillagainkban a hiba szereplői?

2. Melyik várva-várt, 2016-ban mozikba kerülő képregény-blockbusterben szerepel Cara Delevingne?

 

 

Budapest legjobb hűsítő csábításai - szerintünk

Budapest legjobb hűsítő csábításai - szerintünk

Ahogy minden évben, idén is igyekeztünk Nektek összegyűjteni a város legjobb fagyizóit, és a legnagyobb örömmel teszteltük végig a cseppet sem kisszámú „jelentkezőt”. Szerencsések vagyunk, hiszen a nagy klasszikusok mellett évről-évre újabb feltörekvőkkel, újdonságokkal találkozhatunk, így a feladat nem csak kellemes, de még változatos is. Az idei tesztek alapján - szigorúan szubjektív - ajánlatunk következik: Így éljétek túl a nyár legforróbb hetét a városban:

 fagyi_slider.png

Juhász Cuki

A klasszikusok szerelmeseinek biztosan egyik nagy kedvence a Juhász Cuki, ami nekünk már régóta valahogy mindig útba esik, ha a környéken járunk. Bár a bő választék és a különleges, új ízek is csábítóak, és kíváncsiságunk gyakran visz új utakra és fagyizókba, valahogy a gyerekkorunkból visszaköszönő kedvenc ízek mégis mindig ellágyítják a szívünket. A Ráday utcai kis fagyizót nem úttörő újításai vagy extrém ízkombinációi miatt zártuk szívünkbe, hanem épp a krémes csokoládé, a frissítő citrom és a szupergyümölcsös eper miatt. És amivel végképp és minden esetben levesznek minket a lábunkról, az a több mint fantasztikus vanília - ezért a krémes csodáért a világ végére is elmennénk!

La Dogeria

Bár új belépő, nekünk kifejezetten kellemes meglepetés volt a La Dogeria a Belváros - már nem is olyan - új Főutcáján. Az aprócska, egyébként hot-dog specialistaként is remekelő La Dogeria kézműves fagyiival is figyelemre méltó teljesítményt nyújtott, minket első kóstolásra levettek  a lábunkról az alpesi tejjel készült fagyicsodák. A Hot Love-val azonnal szerelembe estünk, imádtuk a nyár minden jóságát magába sűrítő, málnaízű málnát, és a hirtelen jött népszerűsége csúcsán trónoló Oreo-ról is csak szuperlatívuszokban tudnánk mesélni. Szóval kicsi bors, de még a legjobbak mezőnyében is van helye, mi törzsvendégek leszünk!

 

szicilia.pngDolcissima

Néhány szóban már a nyitás előtt is méltattuk az idei Gourmet Fesztivál desszertfelhozatalát cannolokkal színesítő Dolcisssimát, ahol nem csak a cannolo fantasztikus, hanem a többi, olasz Dolce Vitát mindkét értelemben megtestesítő desszertköltemények is. Nem is beszélve a fagyikról! A Frankel Leó út új csodája - vagy nevezzük nemes egyszerűséggel a mennyország egy darabkájának - olyan fagyikkal a pultban várja vendégeit, amik minden várakozásunkat felülmúlták. Pedig nem ezek az első olasz csodák, amit kóstoltunk! Az első választottunk a karamellás tejszín, ami a krémesség tankönyvi példája, olyan lágysággal és simulékonysággal, hogy szinte mi olvadtunk el a fagyi helyett. De ha valaki inkább könnyedebb ízekre vágyik, a ricottás-pisztáciás, kandírozott gyümölcsökkel bolondított Szicíliai Álomnak biztosan nem tud ellenállni. Ez egyébként a klasszikus cannolo töltelékének fagylalt változata, de fordítva is működik a dolog: a tölcsér alternatívájaként a cannolo tésztájába töltött ízeket is kóstolhatunk. Ami pedig az étcsokoládét illeti, azért is mindenképp visszatérünk még.

 

 

Pomo D'oro

Régi kedvencünk a Pomo D'Oro fagyizója. Az Arany János utcában található aprócska cukrászda fényén az is sokat emelt, hogy fedett terasz került az előtte levő járdára, ám az igazi értékért be kell néznünk - még akkor is, ha ennek komoly sorállás az ára. A 330 forintos gombócok ára is borsosnak tűnik elsőre, ám ezért 7 dekányit kapunk a finomságból – ha minden áron hibát akarunk találni, csak azt tudjuk felróni, hogy a nagy gombócokból nem csúszik le olyan sokféle. Márpedig a választékban nincs hiba. Az olasz klasszikusok között érdemes próbálkozni az olajos magvakból (pisztácia, mogyoró) készült fagylaltokkal vagy a sorbettel, de általában el tudjuk mondani: ha a Pomo D'Orónál valamit ígérnek, azt maradéktalanul betartják. Az persze egy dolog, hogy a csoki csokoládéból van, a mogyorós csoki íze után pedig a Nutella halvány emlékké silányul, de az már igazi különlegesség, hogy 70 százalékos csokoládéból készül a laktózmentes változat is. Egy jó tanácsunk azért van: olyan masszív ízeket, mint az amúgy remek körtés gorgonzola, ne a 40 fokra tartogassuk, hanem várjuk meg, amíg kicsit lehűl az idő.

 

gelato_ice.pngGelato Ice Cream Shop

A Corvin Pláza földszintjén, a hátsó bejárat felé sétálva az ember egyszer csak megpillant két hatalmas, fagylalttól roskadozó hűtőpultot. Ez a Gelato, ahol olyan különlegességet kóstolhatunk, mint a maracujás fagylalt. Na de nem azt az édes, krémes maracujás gombócot, amit a legtöbb helyen adnak, hanem igazi gyümölcs parfét kanalaznak a tölcsérünkbe, amely savanykás és rendkívül harsány ízvilágú, és egyszerűen fenomenális. Az igazi különleges gyümölcsfagylaltok mellett, azonban számtalan csokis, vaníliás, krémes finomság is megtalálható, így mindenki kedvére válogathat a nutellás mascarponék, epres fehér csokoládék és társaik közül. Egy biztos, érdemes szemrevételezni az egész kínálatot, mielőtt döntenénk, mert hatalmas kanálnyi fagylalthalmokat zsúfolnak az aprócska tölcsérekbe, így szinte biztos, hogy ráadás már senki be nem fér az első kör után. A Gelato fagylaltjait az Allée-ban és a Kálvin téren is megkóstolhatjuk.

 

Wiener

Ha valaki nem a Corvin Plazában akar hűsölni, hanem a hátsó kijárat mögött, a sétányon, ott is találhat  fagyicsodákat. A Wiener cukrászda enyhén rémisztő külseje igazi kincseket rejt, ám amíg télen a frissen sütött szalagos fánk miatt érdemes beülni a sárga székekre, nyáron elsősorban a fagylalt miatt. A sütést persze ilyenkor sem hagyják abba: a fagylaltot érdemes a saját készítésű tölcsérbe kérni. Az sem okoz csalódást, ami ebbe az ostyába kerül: 270 forintért 6 dekányi krémes finomság. A megszokott - csoki, karamell, vanília - választék diszkréten kellemes ízeket tartogat. Nekünk azonban a gyümölcsfagyik a kedvenceink, amelyek inkább a tejszínes vonalat követik, ám így is tele vannak gyümölccsel. A mangóra bármikor rábökünk, de a zöldalma, a bogyós gyümölcsök, vagy a sárgadinnye sem okoz csalódást. A Wienernél néhány laktóz- és cukormentes ízt is találunk, szerencsére ezeknek az ízére sem tudunk panaszkodni.

Zila Kávéház - Krisztina Cukrászda

A 18. kerület szívében található a város egyik legjobb cukrászdája, a Zila Kávéház - Krisztina Cukrászda. A mesés torták, isteni sütemények mellett, azonban a fagylaltokról sem szabad megfeledkezni. Idén nyáron Soltvadkerten oklevéllel ismerték el a cukrászda homoktövises bazsalikomos epres fagylaltját, amit feltétlen és jó szívvel ajánlunk mi is, igazi ízorgiában lesz része a kóstolónak. A hagyományos fagylaltokat kedvelőknek a puncs , a vajkaramella és az étcsokoládés mogyorós, míg az izgalmakat keresőknek a sajt, a mangó és a gránátalmás gombócokat ajánljuk. A kínálat széles és változatos, és mivel mindig friss alapanyagokból készülnek a fagylaltok, így a mindig találhatunk valami újdonságot, izgalmas ízt a pult mögött.

Park 26 - Hideg Nyalat

park26_hny.jpgKülönösen az urak fantáziája lódulhat meg a Hideg Nyalat kifejezés hallatán, de hagyjuk a "szexualitást a hanyatló nyugat ópiumának" (copyright by Virág elvtárs), meg aztán itt nincs is szó semmiféle bűnről, sőt, ez a jeges nyalánkság abszolút bűnmentesként hirdeti magát. Merthogy cukor-, tej-, glutén-, tojás- és mindenmentes, viszont egy valamitől nem mentes: a finomságtól. A kókusztej alapú jégkrém fellelő helyei gombamód szaporodnak országszerte, de akiknek a diéta közepette éppen a fagyizás élménye hiányzik a legjobban, azoknak sem kell telezokogniuk a párnájukat. A Pozsonyi utcában, a Szent István Park magasságában található Park 26 ugyanis gombócos formában árulja a nyalat valamennyi változatát: nálunk a kókuszos és a trópusi vitte el a (kókusz)pálmát, de mindegyik ízvariációnak érdemes egy esélyt adni. Ha nem tudnánk, hogy mindenmentes az édesség, nem mondanánk meg, ugyanis semmilyen mellékíz nem keseríti el a szájpadlásunkat. Oké, az árszabás egy kicsit drágább, mint a hagyományos fagylaltok esetében, de azért egyáltalán nem reccsen meg a pénztárcánk, ha egyszer-egyszer engedünk a Hideg Nyalat csábításának. Maga a Park 26 picinyke üzlet, de előtte több szék és asztal is van, és ha jó időpontban telepedünk le, akár számolhatjuk Lipótváros arrafelé megforduló művészeit és hírességeit.

Heszperidák Kertje

heszpkert.jpgA fagyizás nem csak a belvárosiak kiváltsága, de tény, hogy jóval nagyobb publicitást kapnak a city szívében dobogó helyek. Pedig a külváros peremén is találni gyöngyszemeket: ilyen a XVI. kerületi Heszperidák Kertje is. Az árpádföldi cukrászda félénken megbújik egy társasház utcai frontján, viszont amikor átlépjük a küszöbét, olyan, mintha egy másik világba csöppennénk. A fagylaltválasztékuk is bőséges, sőt, gondolnak azokra is, akik szabadulnának a cukortól - a diabetikus verzióból a kókuszt, a rizst és a rumos diót teszteltük, és valamennyi kiváló volt -, de a hely legnagyobb erénye a bűbájos kialakítás. Tényleg érdemes a fagyit kehelybe kérni, és leülni a "Kert" valamelyik helyiségébe, mert mind a bútorok, mind a dekoráció tüneményesen lett kialakítva, sőt, még játszósarok is van, gondolva a legkisebbek szórakozására is. Rendkívül hangulatos hely, igazi színfolt, bízunk benne, hogy még sokáig nyalakodhatunk nálunk. Ja, és a belga csoki fagyijukat kötelező megkóstolni! 

 

 

 

Perity Cukrászda 

A Váci út 12-es szám alatt található egy aprócska cukrászda, ahol nagyon finom fagylaltokat és süteményeket kóstolhatnak a cukorbetegek, és a diétázók is. Az első pillanatban, ahogy az ember belép, tudja, hogy végre talált egy jó értelemben vett klasszikus cukrászdát, ahol nem a retro életérzést akarják bennünk feleleveníteni, hanem azt a kellemes és biztonságos hangulatot, amit gyermekkorunk cukrászdái óta nem éreztünk. Épp ezért meglepő, hogy az édesítővel készült csokoládé fagylalt pont olyan krémes és finom, mint az eredeti, vagy hogy popcorn ízű gombócot is kérhetünk a tölcsérünkbe a mennyei eper fagyi mellé. Bár a választék nem túl nagy, de a minőség kárpótol mindenért. Igazi időutazás betérni a Perity cukiba, mintha csak a nagymamánkhoz ugornánk be valami mesés, finom édességre.

Ha rangsort nem is tudnánk állítani, az biztos, hogy ezeken a helyeken érdemes fagyit kóstolni! Így azért mindjárt elvislehetőbb a hőség, ugye?

Fotók: Facebook

Kézfogás és felmutatott középső ujj

Kézfogás és felmutatott középső ujj

A kettő megfér egymás mellett. Az elsőben ott az elfogadás, a tolerancia, a testvériesség, míg a másikban a lázadás, a változtatni akarás, a megmozdulás azok ellen a dolgok ellen, amik nem tetszenek. Mindez megvalósulhat Budapesten is, amihez nem kell más, mint egy ütős buli, ahol a Skindred és az Anti-Flag a házigazda._igp2942_680x306px.jpg

Anti-Flag, Skindred, Less Than Jake – Budapest Park – 2015. július 19.

0719ltj.jpgAz ezerrel dübörgő kánikula győzelmet aratott a koncertlátogatási kedv felett, és bár előzetesen is necces volt, hogy nem lesz-e túlságosan nagy helyszín a Park a bulinak, az időközben beköszöntött tikkasztó klíma feltehetően sokakat a vízparton tartott. Azért nem volt cinkes a nézőszám, de az amcsi Less Than Jake műsora alatt még nagyon hézagosak voltak a sorok (az estét kezdő francia Chunk! No, Captain Chunk! koncertjét sajnos nem sikerült elcsípni). Még a floridai srácok is megjegyezték, hogy milyen kicseszettül durva a hőség, de ez nem akadályozta meg őket abban, hogy alaposan odategyék magukat első magyarországi bulijukon.

Fúvósokkal bőven megtűzdelt ska/punk zene volt ez, amire boldogan ugráltak és kergetődztek a legkitartóbb arcok a küzdőtéren. Fent a szimpatikus zenészek szinte minden dal között sztoriztak egy keveset, a színpadot elhagyó technikusukat megkérték, hogy hozzon nekik egy kis csirkét; lufikat és WC-papír tekercseket hajigáltak és lőttek be, illetve időről időre kiszúrtak valakit, aki a mobilját nyomogatta, és ilyenkor hangosan ment a találgatás, hogy vajon kivel vívhat az illető szócsatát. Továbbá kifogásolták, hogy a párakaput a Park távolabbi végébe telepítették, ami pedig nekik is jól jött volna, különösen a hiperaktív harsonás/pozanos tagnak, aki rendesen átizzadta a fekete ingét. A zenéjüket hallgatva néha olyan érzésem volt, mintha az Amerikai pite vagy a 10 dolog, amit utálok benned filmzenéje pörögne – felfűtésnek tökéletesek voltak.

0719bw.jpgAz utánuk következő Skindred élő teljesítményéről már mindent elmondtunk ITT és ITT, sőt, legutóbb azt is elárulta nekünk az énekes Benji, hogy amíg kíváncsiak rájuk nálunk az emberek, addig ők jönnek rendületlenül – és hát jöttek is megint feltartóztathatatlanul, bár lehettek volna többen is a küzdőtéren. A kötelező körnek számító dalokat természetesen lefutották, de azért volt néhány hanyagoltabb nóta (Proceed With Caution, Selector, és igen, a Destroy the Dancefloor) is, Benji Webbe meg ezúttal is elitligás frontember volt, aki elküldte a fenébe a közönséget, ha nem találta őket elég lelkesnek. De mindenki vágta, hogy ebben nincs arrogancia, hanem az egész egy poén, így a hangulat megint fergeteges volt. Mikey Demus gitáros külön is említést érdemel, mert a trópusi körülmények ellenére dzsekiben és kalapban tolta, de a raszta énekes is szokás szerint magára aggatott több rétegnyi ruhát.

A hangzásuk is teljesen rendben volt, és minden énekeltetés, minden közös mókázás ült, így mire elértünk a bulit záró Nobody, Warning (aaarggghhh) kettőshöz, még azok is közelebb húzódtak, sőt, kivették a részüket az ugra-bugrából, akik az első számok alatt csak szolidan bólogattak. A Skindred félelmetes magával ragadó erővel bír, ahogy a cimborám megjegyezte: ugyanazt az őrületet váltják ki 30 emberből, mint 30 000-ből. Papíron kilógtak volna dub/reggae/elektro metaljukkal az esemény mezőnyéből, ám kilóra megvettek mindenkit. Egy Skindred koncert kihagyhatatlan élmény, ennyi és pont. Benji Webbe meg egy imádnivaló cukorfalat.

0719af.jpgFel volt adva tehát a lecke a főműsorszámnak, a Pittsburgh-ből érkező Anti-Flag négyesének, de vannak már annyira rutinos csókák ezek a zenészek, hogy gond nélkül megoldották a feladatot. Zászlóséknál a punkos zene mellett az üzenet is hangsúlyos, vagyis megmutatták, hogy ez az életérzés sem csak gördeszkázásból és bevásárlóközpontok mögött eltolt spanglikból áll. Különösebb pihenő nélkül küldték a dalaikat, dobosuk, aki távolról leginkább Gálvölgyi János és Benny Hill ötvözetére hasonlított a felszerelése mögött, nagyon feszes alapokat adott a zúzdához.

Sok csapat buzdítja a rajongóit circle pitre, de talán most hallottam először azt, hogy a muzsikusok arra is felkérjék a körözőket, hogy közben vigyázzanak egymásra. Ez a tudatosság és felelősségvállalás ugyanúgy az Anti-Flag sajátja, mint a „fuck off” hozzáállás, így aztán legalább annyi volt bemutatott középső ujjból, mint a „brothers and sisters” megszólításból. Kihangsúlyozták a háború, homofóbia és hátrányos megkülönböztetés ellenességüket, az meg végtelenül pozitív jelenet volt, mikor a buli vége felé arra buzdítottak, hogy fogjunk kezet a mellettünk álló idegennel, hadd dőljenek le a távolságtartás kerítései.

Az utolsó nótánál egy mini dobszerkót lehoztak a színpad elé, és a basszeros/énekes Chris Barker is ott reszelte el a nótát az ölelő karok közepette. Kicsit olyanok voltak, mint egy habzóbb szájú Billy Talent, amely nem rejti véka alá a politikus gondolatait sem. Meg a pengetőket sem, amiket bősz hálálkodások közepette hajigáltak be a dühöngőbe a nagyjából órás fellépésük végeztével. Rendkívül korrekt kis este volt ez, köszönet érte minden zenekarnak és mindenkinek, aki ott volt. Aki meg nem, az sajnálhatja, hogy kihagyta.

Fotók: Less Than Jake, Skindred, Anti-Flag

Freddie Mercury él, és már nem kacérkodik a dubsteppel

Freddie Mercury él, és már nem kacérkodik a dubsteppel

Borzasztó nehéz egy zenésznek az a burkolt kötelezettség, hogy újra és újra megfeleljen a rajongók ízlésének. Vagy mindig azt várják, hogy ismételje meg azt, amivel már sikert aratott, vagy pedig követelik tőle, hogy folyamatosan valami újjal rukkoljon elő. De az újításnak is van határa, és minden jel szerint a Muse legfrissebb albumával jutott el a falig. Úgy, hogy egy kicsit vissza is pattan róla.musedronescover_kiemelt.jpg

musedronescover.jpgAligha kell bárkinek is bemutatni a Muse-t: a brit trió már annyira népszerű, hogy Magyarország is kénytelen volt meghajolni előtte. Erre bizonyíték, hogy amíg 2007-ben nagyjából negyedház volt kíváncsi rájuk a Budapest SportArénában, addig 2012-ben már nyugodt szívvel ki lehetett rakni a „megtelt” táblát ugyanerre a létesítményre. Nem is csoda, hiszen Matt Bellamy és társai olyan slágerekkel taglózták le még a rádióhallgatókat is, mint a Supermassive Black Hole, a Starlight, az Uprising vagy a Madness, sőt, még a 2012-es londoni olimpia hivatalos dalát (Survival) is nekik köszönhettük.

Most pedig itt az új lemez, és elvileg a földön kellene gurulnunk a gyönyörűségtől, csakhogy a Drones nem olyan lett, amilyennek vártuk. Persze, ennél a csapatnál elvárásokat támasztani felesleges, hiszen a Queen-t idéző énekdallamoktól az elektronikus kalandozásokon és a spagetti westernek világán át a nagyzenekari megalomániáig náluk tényleg minden belefér a bográcsba, de amit most a szakács idelöttyintett Matt Bellamy konyhájáról, az messziről sem nevezhető ízorgiának. Egyetlen pillanatig sem mondom, hogy rossz, csak…

…na és itt vagyok gondban, hogy mi is a baj a sorrendben hetedik Muse albummal. Aztán már a nyitó Dead Inside-nál érkezik a megvilágosodás. Mert jó ez a nóta, talán a lemez egyik legjobbja, viszont semmi újdonságot nem hoz, ami ennél a hármasnál felér egy árulással. És ugyanez a probléma a Mercy-vel is, a túlságosan elnyújtott, és ezerszer felhasznált panelekből összerakott Psycho-val, meg nagyjából az album egészével is. Mert bár igaz, hogy az utóbbi CD-ken már nem változtak annyit, mint tették azt mondjuk 10 éve, de mégis mindig tudtak meglepőt húzni. A Drones-ról ez hiányzik. De még ez is elnézhető lenne, ha a 12 nóta annyira brilliáns volna. De csak volna.

muse_ff.jpgAmíg a legutóbbi anyagon helyenként a dubsteppel flörtöltek, vagy még korábban valóságos szimfóniákat írtak, addig itt jóval egyszerűbbre (gitár, dob, basszus, ének) vették a hangszerelést. És nem győzöm elégszer leírni, hogy ezzel sem lenne gond, szívük joga arra menni, amerre akarnak, ám hiányoznak azok a dalok, amik megborzongatnak, amiknél hitetlenkedve csóválnánk a fejünket, hogy húú, ilyet is lehet, amiknél térdre ereszkednénk, mind a zenei tudás, mind a piszkosul eltalált dallamok okán. Ehelyett kapunk egy lemezt, amit el lehet hallgatni, de nem ébreszti fel a „most azonnal újra lejátszom” vágyat. Arról már nem is beszélve, hogy semmi sem indokolja, hogy a nem különösebben izgalmas The Globalist például 10 perc fölé terebélyesedjen.

Freddie Mercury hatása ezúttal is érződik, és megvannak a komolyzenei kikacsintások is, ráadásul egy, a teljes lemezen végigvonuló történettel állunk szemben (a háború rossz, értem?), és az olyan dalokban, mint a The Handler, a Revolt és az Aftermath, azért megvillan valami Bellamy és két kollégája tagadhatatlan zsenialitásából. Az meg kimondottan érdekes, hogy a címadó és egyben legutolsó tétel képében megkapjuk az újdonságot is, ami nem más, mint egy kizárólag énekhangokra épülő, egyházi oratórium jellegű szerzemény.

Nem aggódom a Muse miatt, és ahogy az eladási eredményeket elnézem, hatalmas várakozás előzte meg ezt a lemezt, szóval minden bizonnyal a Hisztéria folytatódik. De a Drones akkor sem lesz az az album, amelyet a csapat legjobbjaként emlegetünk majd. Ezzel együtt nyugodtan koncertezhetnének megint felénk - hátha élőben az új dalok is ellenállhatatlanabbak.

Frankenstein újratöltve

Frankenstein újratöltve

Stephen King. Elég csak meglátni ezt a nevet, és az olvasó/filmnéző közönség jelentős hányadán jóleső borzongás fut végig - nem is alaptalanul. Az ijesztgetés mesterének legújabb regényében azonban  még az író szokásához képest is erőteljesebben a lélek és az emlékezet, az önmagunkról írott krónikánk és az élet banalitása kerül előtérbe. De azért persze a rettegéssel sem bánik szűkmarkúan az Újjászületés...  

kingslid.jpg741248f.gifAnélkül, hogy bármilyen poént is lelőnék, azt hiszem néhány dolog már az Európa Kiadó gondozásában megjelent kötet kézbevételekor elég egyértelművé válik - a villámokkal tarkított fedőlap és a sokat mondó cím nem igazán hagy kétséget a könyv fő libabőr-faktora felől. Végül is ugyanennek a briliánsan beteg elmének köszönhettük a Kedvencek temetőjét is! Aztán amikor elbeszélőnk, Jamie gyerekkori emlékei között találkozunk a különös, az elektromosság iránt rögeszmésen érdeklődő Jacobs tiszteletessel már kezdenek a fejünkben a helyükre illeszkedni a társasjáték-darabok. De hiába is érezhető szinte az elejétől, hogy mire is fog kifutni a cselekmény, mégis, amikor valóban bekövetkezik úgy gyomorszájon vág, hogy az csak na. Nem azért, mert annyira ijesztő, hogy nem lehet utána aludni - mondjuk azért félősebbek ne éjszaka olvassák - hanem mert a maga monstrénak ható 400-valahány oldalával olyannyira bekebelezi az olvasót, hogy a végére már személyes történetnek érződik. Jamie életének története még akkor is közel kerül hozzánk, ha sem a 1960-as évek Amerikájával, sem az éveken keresztüli heroinfüggőséggel nincsenek közelebbi tapasztalataink. Jó barátunkká válik ez az intelligens, izgalmas, sérült de erős férfi, akit pici gyerekkorától kezdve végigkísérünk a nem éppen hétköznapi életén, bizalmasává válunk, hacsak nem egyé is olvadunk vele. Így amikor végül szembekerül azzal, amitől ő maga is kíváncsian rettegett egész életében mi is izgatottan várjuk és féljük a befejezést. Ami, szinte természetesen, nem ad megnyugvást.

A reanimáció nem újkeletű téma az irodalomban, hiszen a misztikum és a tudomány világát egyaránt végtelenül izgató elméletről van szó, ami mentén mély, zsigeri emberi tragédiákat lehet felfejteni. Mindenkinek van olyan szerette, aki számára túl korán jött el a halál, balesetek, betegségek, szörnyű véletlenek, melyek utórezgései néha súlyos teherként telepszenek az emberre. A halál felfoghatatlansága mindig is arra sarkallta az embert, hogy megpróbálja legyőzni, felülkerekedni rajta, King regénye pedig ezt az időtlen vágyat mutatja be - a szörnyűségeit csakúgy, ahogy az elkeseredett vágyat arra, hogy belessünk a halál álarca mögé, hogy visszahozzuk, akiket szerettünk. Vagy, ha mást nem, megleshessük őket remélt túlvilági magányukban. Csakhogy az ismeretlen terep éppen azért olyan kockázatos, mert sosem lehet tudni, kárhozat vagy megváltás lakozik-e a határon túl.

Stephen King a tőle megszokott, lebilincselő stílusával és mélyen emberi történetével nemcsak a halál misztériumába belevesző alakok szükségszerű tragédiáját, de az emberi remény törékenységét és a hit mibenlétének felszínét is megkarcolgatja. De, mivel nem éppen a kíméletességéről híres, addig nem hagy békén, amíg vér nem serken, amíg gondolat nem sarjad, amíg úgy nem teszi le az ember a könyvet este, hogy nem a félelemtől, hanem a 200 km/h-val száguldozó gondolatai miatt nem tud aludni. Olyan ez, mint egy rémisztően lassú, de néha vérpezsdítően nekiiramodó hullámvasút a sötétben. Hinni kell benne, hogy egyszer majd vége lesz és élvezni, amíg tart, akármennyire fél is az ember. Mert egy ilyen menethez csak ritkán van szerencsénk. Vagy szerencsétlenségünk...

A Balaton legnagyobb művészeti kerti partija

A Balaton legnagyobb művészeti kerti partija

A hazai, fiatal kortárs kultúra legmenőbb intézményeit, produkcióit, alkotóit és előadóit kínálja a tihanyi ARTplacc kortárs művészeti és design jamboree, július 22-től július 26-ig, a Balaton partján, a tihanyi révnél. Kiállítások és mozi, zenekarok, design, DJ-k és fotóbloggerek, étel, ital, kortárs tánc, színház, irodalom függőágyak. Az ARTplacc a nyár egyik legizgalmasabb eseménye lesz.artplacc01_kiemelt.jpg

Az ARTplacc páratlan esemény: ötnapos művészeti kerti parti a Balaton egyik legszebb helyszínén, a tihanyi rév mellett folyamatosan épülő művészeti parkban. Biztosak lehetünk abban, hogy nagy dolgok fognak itt történni idén és a jövőben is, hiszen a hazai kortárs művészet és design vezető intézményei, alkotói, előadói végre együtt képviseltetik magukat. Képzőművészet, design, film, színház, zene, irodalom és gasztronómia. Lampionok, függőágyak, balatoni étel-ital, nappal piknik hangulat, napnyugtától dj-k és buli a fák alatt a parti homokban.

artplacc01.jpg

A szervezők célja az, hogy egy művészeti és design bemutatkozó helyet teremtsenek, kiépítsék a balatoni települések között a kortárs kultúra kapcsolódási pontjait, úgy, hogy közben a hazai kreatív szereplők között is szorosabbra fűzzék a szálakat. Amellett, hogy a fesztivál a hazai kortárs képzőművészet és az idei évtől a design egyik kihagyhatatlan eseménye, egyben egy olyan hatalmas kerti parti is, ahol vegyülhetnek egymással a művészeti ágak képviselői és a kultúrhelyek törzsközönségei. Itt egymásra találhatnak az újdonságokra kíváncsi látogatók és a hazai progresszív művészek, előadók és alkotócsoportok.

A tematikusan felépülő ötnapos rendezvényen az eddig felsorolt művészeti ágak programjai mellett egyaránt lesznek workshopok, beszélgetések, interaktív foglalkozások, külön a legfiatalabb korosztály számára is. A délután a szakmai beszélgetéseké, a gyerekszínházi és egyéb családi programoké, melyek aztán az éjszaka közeledtével folyamatosan váltanak át szórakozásba: minden este lesz mozi és színházprogram, naplementekor felvezető, warm up szettek, majd az élőzenés koncertek után ismét DJ-k szelektálják a zenét.

A művészeti programban különféle projektekkel vesz részt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Ludwig Múzeum, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Kaposvári Egyetem, az egri Eszterházy Károly Főiskola és idén először a Design Terminál is.

artplacc02.jpg

Itt és most csupán néhányat emelünk ki az idei ARTplacc több mint száz izgalmas fellépőjéből, szereplőjéből és kiállítójából.

képzőművészek (a teljesség igénye nélkül): Bartha Máté, EJTech (Esteban de la Torre, Kárpáti Eszter Judit), Hitka Viktória, Klenyánszki Csilla, Kovách Gergő, Nemmivoltunk Crew, No Signal Blue, Péli Barna, Puklus Péter, Sec.Co & Fresh K.O., Szombat Éva

designerek (a teljesség igénye nélkül): ab concrete, Anna Amélie, Balcsi Original & DVA, Beton workshop, Eperfa, Hard Body Hang, Hannabi, Kezemura, Kis Balatonhatározó, Kiss Miklós, Logifaces, Lublóy Zoltán, MONGE design, Nemesi Anna, NUBU, Pelso, Pos1t1on, Rollark, Rubidium, Szövetség39, The FOUR.

zenekarok: Gustave Tiger, MYGL, Dorothy's Legs, Polar Dear, Gazsi Rap Show, Blahalouisiana

dj-k: Tesco Disco, Klág Dávid (Index) és Libor Anita (Index) - Index kultrovat warm up dj set, Popméter, Decentralizált Pálmafák

Irodalom: a MOME Irodalmi Intézet tagjai, a Gömbhalmaz alkotócsoport szerzői, Csodaceruza magazin, Peter Balko író (SK), a budapesti Szlovák Intézet támogatásával. Szabó Imola Julianna “betűéspixelrakodómunkás”, Kemény Zsófi író-slammer, Nagy Eszteranna (PoetVlog)

Info:
www.artplacc.hu
www.facebook.com/artplaccfesztival

Politics is all around, avagy botránykönyvek a politikáról

Politics is all around, avagy botránykönyvek a politikáról

Politics is all around – mondhatnánk a sokszor meggyalázott sláger címét tovább csavarva. Két nemrég megjelent regény az emberek és a politikai hatalom kapcsolatát boncolgatja, bár látszólag sok hasonlóság nincs az argentin piszkos háború idején játszódó Szemekbe zárt titkok és a Franciaország közeli jövőjébe vizionált muszlim hatalomátvétel idején játszódó Behódolás között, a politikai játszmák világa mégis közös alapot nyújt mindkettőnek.

slider_12.jpg

 

Szemekbe zárt titkok

 

eduardo_sacheri_szemekbe_zart_titkok.jpg

Igazi lemaradást teljesített az Agave kiadó a Szemekbe zárt titkok kiadásával. Az Eduardo Sacheri regényéből készült remek filmet néhány éve Oscar-díjjal jutalmazták, és aki azt látta, érezhette, a könyv sem lehet kevésbé színvonalas. Öt évvel később azt kell mondanunk: nem kellett csalódnunk a krimi olvastán. A több síkon folyó történet egyszerre szól egy brutális gyilkosság felderítéséről és a felderítésre évtizedekkel később újra vállalkozó Benjamín Chaparro életéről, beteljesületlen szerelméről. A krimi mögött azonban nem csak a soha nem múló, a szereplők tetteit uraló érzelmek sejlenek fel: a regényt áthatja az argentin junta piszkos háborújának nyomasztó világa – nem annyira a kínzásoké, eltűnéseké és politikai gyilkosságoké, inkább az igazságot, sőt, az igazság iránt érzett vágyat is elnyomó korrupció, hozzá nem értés és tehetetlenség bénító univerzuma.

 

Az igazság iránti vágyat megtestesítő Chaparro az olvasót, de saját magát is meglepő útja mégsem perirat a diktatúra ellen, sokkal inkább érzelmekkel átitatott, izgalmas olvasmány – a politikai irányzatok iránt kevésbé fogékonyak számára is lebilincselő élmény.

 

Behódolás

 

borito.jpg„Európa már véget vetett a saját életének” - mondja az iszlámra áttért, ezért pedig a kontinens egyik legnevesebb egyetemének vezetését is megszerző Rediger hősünknek, a fásult irodalmárnak, aki már azt sem tudja, miben nem hisz. 2022-ben vagyunk, Franciaország élére a hagyományos politikai elit mélyrepülésének egyenes következményeként iszlamista elnök kerül, a két figura ehhez a helyzethez próbál viszonyulni a maga módján. Adódik a lehetőség, ám Michel Houellebecq a Magvető Kiadónál megjelent regénye, a Behódolás nem vértől fröcskölő apokaliptikus látomás, se nem szatíra. Persze mindkét motívum megjelenik, ám aki kicsit is ismerős a francia író deprimáló világában, tisztában lehet azzal, mit várhat az év botránykönyvétől: baloldali városi értelmiség önironikus kritikáját (bár a szerző igyekszik felhívni a figyelmet arra, ő maga sosem forgott azokban az egyetemi körökben, ahol a regény játszódik).

 

Houellebecq új olvasókat igen, ám új rajongókat aligha szerez inkább plamfetnek nevezhető művével, ám azt nem lehet tagadni: a Behódolás egy a francia társadalomban évtizedek óta fel-fellángoló, Európában azonban csak az utóbbi időben felszínre kerülő problémát feszeget. Hogyan reagál az amúgy tehetetlen értelmiségi arra, ha a társadalom hagyományos bázisát adó, ám általa már régóta megvetett értékrend helyett egy újhoz kellene alkalmazkodnia. Ha valaki már unja a híreket, mindenképpen vegye a kezébe a Behódolást, ugyanis világosabb képet kap Európa kulturális válságáról.

Sárgák, Tic Tac alakúak és észvesztően cukik, megérkeztek a Minyonok!

Sárgák, Tic Tac alakúak és észvesztően cukik, megérkeztek a Minyonok!

Mától vetítik a hazai mozik a nyár legaranyosabb meséjét, a Minyonokat (12). A folyton gonosz főnök után kajtató, sárga, Tic Tac alakú lények korokon átívelő nagyszabású kalandját gyerekek és gyermeklelkületű felnőttek is bizton imádni fogják, hiszen ki tudna ellenállni a cukiság koronázatlan királyainak? Minket teljesen elvarázsolt Pierre Coffin és Kyle Balda filmje.

2421_ds_s0800p0430_0116r-2_0.jpgminions.jpgMinden 2010-ben kezdődött a Gruval. A jólelkű főgonosz apró szolgáit már akkor a szívünkbe zártuk, így épp ideje volt, hogy készüljön egy önálló film, amely csak és kizárólagosan a minyonokról szól. Hiszen az eddig még nem derült ki, hogy vajon a sárga kis lények, hogyan kerültek kapcsolatba Gruval először. A Minyonok című animációs film ezt meséli most el nekünk, bemutatva azt is, hogy az idők kezdetétől fogva, hogyan alakult a cukiságok sorsa.

A minyonok sárga, egysejtű organizmusként kezdték el evolúciós fejlődésüket, életünknek pedig mindig is egyetlen célja volt, hogy a leggonoszabb gazdát szolgálják. Mivel ezeket a gazdákat – a T-Rextől Napóleonig - folytonosan elveszítették valamilyen oknál fogva, szegények gazda nélkül, depresszióba zuhantak. A hosszúkás növésű minyonnak, Kevinnek azonban van egy terve. Stuarttal, a lázadó tinédzserrel és az imádnivaló kis Bobbal karöltve nekivágnak a világnak, hogy megkeressék azt az új gonosz főnököt, akit a fajtájuk szolgálhat. A trió izgalmas utazásba kezd, amely végül elvezet a következő lehetséges gazdájukhoz, a világ első női szupergonoszához, Scarlet Túlölőhöz...

A történet egyszerű, a karakterek bájosak, a viccek a helyükön vannak, vagyis a másfél órás mese pont azt adja, amit vártunk tőle: cuki és nagyon sokat lehet rajta nevetni. Szerencsére az alkotók nem spilázták túl a filmet. Szinte végig csak helyzet komikummal operálnak, nem bajlódnak jellemfejlődéssel, vagy a karakterek lelki világának mély bemutatásával. Fogtak három különböző lelkületű minyont, egy okost, egy lázadót és egy végtelenül cukit, és szélnek eresztették őket a nagyvilágba. Az animáció bájos, bár ez nem újdonság, hiszen a Gru, Gru 2 világát hozták vissza, remekül megrajzolt új karakterekkel kiegészítve. A szinkronra se lehet panaszunk. Míg az angol változatban Sandra Bullock, Chris Renaud és Pierre Coffin hangján szólalnak meg a szereplők, addig a magyar változatban, Szacsvay László, Szávai Viktória és Bertalan Ágnes teszi tökéletessé az élményt. Többre pedig nincs is szükség, hiszen a mese működik, a gyerekek és a felnőttek is imádják a csetlőbotló, érthetetlen, zagyva nyelven beszélő sárga Tic Tac manókat, akik bár puszta jó szándékból cselekszenek, mégis folyton balul üt ki minden. 

A Minyonok egy igazán kedves nyári film lett, amit jó szívvel ajánlunk családoknak, pároknak, időseknek, egy szóval mindenkinek, aki szeretne egy kiadósat nevetni. És ne feledjétek, a jelszó: Banana!

minionstrailer.jpg

 

A Rammstein énekese gumi nélkül szereti

A Rammstein énekese gumi nélkül szereti

…és ha lehet, hátulról. Továbbá nincs ellenére a horgászás, gyerekkorában minden bizonnyal cowboynak öltözött az iskolai farsangon, és nem titkolja vonzódását a teltebb idomú hölgyek iránt. És láthatóan szívesen készít lemezeket, akár úgy is, hogy angolul kell énekelnie, miközben egy svéd úriember gondoskodik a zenei aláfestésről.lindemann_skills_in_pills_kiemelt.jpg

lindemann_skills_in_pills.jpgEnnek a felettébb furcsa, német + svéd = angol felállásnak lett az eredménye a Skills In Pills album, amely felfogható tulajdonképpen a germán dalnok szólólemezeként is (a projekt megjelölésére használt Lindemann név is erről árulkodik), és amely egyértelműen a kiéhezett Rammstein rajongók étvágyának csillapítására szolgál. Herr Lindemann rendkívül egyedi orgánummal rendelkezik, így aligha várható tőle egy smooth jazz korong, de a hangján túl a muzsika is az anyabanda megoldásaira emlékeztet. Till tehát nem akart kibújni a bőréből, társa pedig az a Peter Tägtgren lett, aki a death metalos Hypocrisy és az indusztriális Pain főnökeként jól ismert figura a keményebb zenék világában.

A svéd volt az, aki minden hangszert feljátszott, sőt, a stúdiós munkálatok jó részét is felügyelte, majd jött Till Lindemann, és rászabadította jellegzetes énekdallamait és jellegzetesen aberrált gondolatait a hallgatóságra. Ami pedig a cső másik végén kijött, az olyan lett, amilyen az ideális Oktoberfest vidámparkkal, bajor káposztával, sörrel és kolbásszal: vagyis ízletes és szórakoztató.

Amíg a Rammsteinben Till németül dalolászik, és csak pár sor erejéig merészkedik az anglikanisztika szakterületére (pl. Amerika, vagy a Depeche Mode Stripped feldolgozása), addig itt végig angolul rekeszt, ami újabb fűszerrel dobja meg az anyagot. Így pedig a nagy többség számára a szövegek is teljesen érthetőek lesznek, merthogy bonyolultságuk körülbelül a gyerekmondókákkal vethető össze. Szó mi szó, az épp szőke fürtökkel virító énekes – aki amúgy túl van már az 50-en! – nem bonyolította túl a mondanivalót, ahogy arra már a bevezetőben is utaltunk. Ha csak azt a részletet biggyesztjük ide, hogy „let cry your pinky flower, give me give me golden shower”, akkor nagyjából el tudjuk képzelni a szintet, illetve az érintett témákat is.

lindemann_tagtgren.jpg

Bár az egész lemezen elég meredek sorokat találunk, de a kegyelemdöfést a záró tétellel (Praise Abort) viszi be a Lindemann-Tägtgren páros, ugyanis ez a nóta az abortuszt emeli piedesztálra. Nem lennék meglepve, ha maholnap hatalmas viták robbannának ki ekörül a dal körül, és biztosan lesznek olyan vaskalapos erénycsőszök, akik erre kaphatóak; holott az egész Skills In Pills-ről ordít, hogy egyetlen pillanatig sem kell komolyan venni. Amennyiben ez sikerül, akkor kapunk egy lemezt, ami csak jó nótákkal van tele, és amelyen sorjáznak a kivédhetetlen és kitörölhetetlen refrének (Skills In Pills, Children of the Sun, Golden Shower, Cowboy), és amely újra és újra hallgattatja magát. Oké, a Praise Abort klipje valóban kissé messzire merészkedik, de a szerzőpárosnak volt annyi esze, hogy az utolsó képkockákkal tompítsa a videó túlságosan visszataszító élét.

A Skills In Pills tökéletes hiánypótló húscafat lesz a Rammstein diétában lesoványodott rajongóknak, de mindenki tehet vele egy próbát, aki szereti, ha a vaskos gitárok indusztriális környezetben zúznak, és az egész tetejébe még tízpontos refréneket is kapunk – meg egy zseniális, és nem kevésbé beteg képekkel telepakolt borítót. Arról nem is beszélve, hogy kezdő gitárosoknak és angolul tanulóknak egyenesen Kánaán lesz ez a lemez, ugyanis garantált számukra a sikerélmény. Más kérdés, hogy az itt szerephez jutó témákat nem sok angol nyelvkönyvben találnánk meg…

A Rammstein énekese tehát gumi nélkül szereti - és ha lehet hátulról. Mi meg azt szeretjük, ha ilyen lemezeket készít.

Idén először 6 napos a SZIN!

Idén először 6 napos a SZIN!

Nem ért véget a meglepetések sora a Szegedi Ifjúsági Napokat illetően. A szervezők bejelentették, hogy életében először idén 6 napos lesz a SZIN. Ráadásul nem is akármilyen hétfővel veszi kezdetét a fesztivál, hiszen a nyitó nap világsztárja a Szegeden is közkedvelt Scooter lesz!kowa_bbn_kiemelt.jpg

Plusz egy nappal hosszabb lesz a Szegedi Ifjúsági Napok idén, így már augusztus 24-én, hétfőn kezdetét veszi a rendezvény. Nem is akármilyen hétfővel indul a nyárzáró fesztivál, hiszen a fellépők között köszönthetjük a Szegeden is közkedvelt német világsztár csapatot, a Scootert. A Scooter előtt a Wellhello élő nagykoncertje indítja be a motorokat, de érkezik a nyitó napra a Hiperkarma is, valamint a régi nagyok kedvelői sem panaszkodhatnak, hiszen fellép például a Beatrice is.

scooter1_park.jpg

„Fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a Szegedi Ifjúsági Napokat továbbra is Magyarország egyik legjobb ár-érték arányú fesztiváljaként szeretnénk pozícionálni, ezért is döntöttünk úgy, hogy a hetijegy vásárlók még egy plusz napot kapjanak cserébe az idei áremelésért” – nyilatkozta Kurucsai János, a SZIN sajtószóvivője, majd hozzátette – „A plusz 1 napnak köszönhetően olyan magyar fesztiválzenekarok is helyet kapnak a rendezvényen, akikről eddig azt mondtuk, hogy sajnos már nem férnek bele az idei összeállításba. Sokak örömére azonban mégis fellép a SZIN Nagyszínpadon a Kowalsky meg a Vega csapata, ellátogat hozzánk a Magashegyi Underground, valamint fellép többek között Náksi Attila vagy éppen a Groovehouse csapata is.”

„Külön kiemelném, hogy több év után idén ismét lesz 2 medence, amely üzemelni fog a fesztivál területén, így a homokos parttal rendelkező szabad strand résszel kiegészítve a felfrissülés és az igazi strand élmény is biztosított fesztiválozóink számára” – emelte ki Kurucsai János.

A hétfői napra természetesen külön napijegyek is vásárolhatóak a SZIN többi napjához hasonlóan.

Fotó: Máté Évi

Mai napra

„Naponta megújuló boldogság, hogy valaki beszél hozzám a könyv lapjairól, és ezt az élményt megismételhetem, sőt ez az élmény a korom és életkörülményeim áltozásával mindig más és mást közöl.” (Szabó Magda)

süti beállítások módosítása