Kultography

  • Az otthon hívó szava
    Az otthon hívó szava Pataki Anita 2017. február 24. 18:01Az Oroszlán (12) az idei Oscar-jelöltek között a mezőnyben már-már kötelezően szereplő "keserédes sírós film". Nem azért, mert sírnak benne, hanem mert a filmet nézve majd' mindenkinek legördül az...
  • Háború csillagok nélkül
    Háború csillagok nélkül Pataki Anita 2016. december 16. 18:44A Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet (12) nem az a könnyed Star Wars-film, amire a karácsonyi forgatagban be lehet ülni a gyerekkel hogy legalább két órára kimenjen a fülünkből a Jingle Bells....
  • La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal
    La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal Kultography 2016. december 04. 19:00Eleged van a karácsonyi őrületből és az ünnepi ételek hallatán is a frász tör ki? Mi steakeket próbáltunk ki a La Parrillában, és elmondhatjuk: valódi ünnepi hangulatba kerültünk tőle. A karácsonyi...
  • A szó veszélyes fegyver
    A szó veszélyes fegyver Pataki Anita 2016. november 15. 21:01Mi, kritikusok szeretjük azt gondolni magunkról, hogy minket már semmivel nem lehet meglepni. És ez, legyen akármilyen jó vagy rossz, a legtöbb esetben így is van. Ezért amikor egy filmnek mégis...
Őket láthatjuk a következő Csillagok háborújában

Őket láthatjuk a következő Csillagok háborújában

Kovács Anna Dóra írása itt: - 2014-05-01 10:53

A rajongóknak még egy évet várniuk kell a hetedik részre, de a rendező J.J. Abrams bemutatta a szereplőket, akik között a régi rókák mellett újoncokat is láthatunk majd. sw.png

star-wars-episode-7-poster.jpgAz már korábban kiderült, hogy a film hőskorának néhány emblematikus alakja is visszatér majd, így újra itt lesz többek között Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, illetve Peter Mayhew is. Az új szereplők közül a két legismertebb név a svéd származású hollywoodi legenda, az Oscar-jelölt Max von Sydow, illetve Andy Serkis, aki a Gyűrűk ura filmekben lett ismert.

Már az is megszokott, hogy fiatal feltörekvők is helyet kapnak a színészi gárdában, és ez most sem lesz másképp. Láthatjuk a brit John Boyegát, Oscar Isaac-et is, akit a Drive – Gázt! című filmből ismerhetünk, illetve a Girs című sorozatból Adam Drivert és az ifjú tehetség Daisy Ridley-t. 

A bejelentés során J.J. Abrams elmondta, hogy a forgatási munkálatok néhány héten belül megkezdődnek, a zenéről pedig ezúttal is a legendás John Williams gondoskodik. A Csillagok háborúja hetedik epizódjának világpremierjére 2015. december 18-án kerül sor.

Új zenei fesztivál születik: Eger sem marad ki a jóból

Új zenei fesztivál születik: Eger sem marad ki a jóból

Korán indul idén a fesztivál szezon: május 16-18-ig Egerben nyitja meg a kapuit hazánk legújabb könnyűzenei fesztiválja, a Feszt!Eger. A Losonczy völgyben otthonra lelő rendezvényen a hazai zenei élet legnépszerűbb előadói lépnek majd fel, emellett családi programokkal, piknikhangulattal készülnek a szervezők.hoo.png

Két színpadon, az elektronikus zenétől kezdve a világzenéig felvonulnak a magyar zenei élvonal főbb képviselői, 

HOOLIGANSkicsi.jpgolyan nevekkel, mint a Csík Zenekar, a Hooligans, a Kiscsillag vagy éppen a Vad Fruttik. A rendezvényen az ország legnagyobb együttesei és DJ-i mellett az egri zenekaroknak is lehetőségük lesz a bemutatkozásra. A harmadik színpadon két DJ közül egy fülhallgatón keresztül választhatja ki mindenki, melyik zenére szeretne táncolni, itt ugyanis silent diszkó várja a bulizókat. Vasárnapra elsősorban családi programokkal, valamint főzőversennyel és kertmozival készülnek a szervezők.

A rendezvény apropója egyébként a tavaly először megrendezett Music Hungary nevet viselő, átfogó zeneipari konferencia, melyet idén a Feszt!Egerrel kiegészülve május 15-16-án tartanak. Ebben az évben, a tavaly Egerbe költözött Éter tehetségkutató fesztivál is a Feszt!Eger keretein belül zajlik pénteken és szombaton, melyre eddig közel hatvan feltörekvő, tehetséges zenész jelentkezett.

Csákányi Eszter, a nő

Csákányi Eszter, a nő

„A női lélek megannyi arca” – így fogalmazta meg ma debütáló zenés estje témáját Csákányi Eszter. A színésznő a Spinoza Színházban bensőséges humorral beszél magáról, nőtársairól. Bármeddig el tudnánk nézni.cs2.png

cs.jpgPont öt éve annak, hogy bemutatták Parti Nagy Lajos egyszemélyes darabját, A hét asszonyát. Ebben Csákányi Eszter hét monológja hét nő „partinagyos” portréja, igazi jutalomjáték egy olyan színésznőnek, akiről sose tudjuk eldönteni, sírni vagy nevetni készül. Ez az előadás járt a fejemben, amikor Csákányi Eszter önálló estjére igyekeztem. Bevallom, kicsit még féltem is, hiszen mi újat lehetne még kisajtolni ebből az egyszerre kimeríthetetlen és borzasztó kimerítő témából: a női lélekből.

Hamar kiderült azonban, kár volt félni. A két est közös pontja a nő, ám amíg a színésznő a Kamrában szerepeket játszik, itt, a Spinoza színpadán mesél arról, milyen sokféle szerepet is játszik a deszkákon vagy éppen az életben. Ezeket azonban igen erős kapocs köti össze: maga Csákányi Eszter. Ő pedig van annyira sokszínű, hogy nem unatkozunk egy percre sem.

Ehhez persze nem csak a személyes történetek, önironikus vallomások járulnak hozzá, de két zenész, a Wagner-Puskás Péter zongorista és Kovács Norbert dobossal előadott dalok is. A repertoárban igen széles a merítés: musicalekből kicsípett dallamok, sanzonok, popslágerek. A címadó Heltai Jenő-idézet (Akit az istenek szeretnek, örökre meghagyják gyereknek) sem az eredeti versből, hanem a Bëlga Ovi című dalának refrénjeként csendül fel – igen, ez is Csákányi Eszter előadásában.

Na ezt most mindenki képzelje maga elé, aztán szorozza be kettővel! És meg is van a lényeg: nem egy tanácsadó könyv közhelyes ötleteit követve, hanem ösztönből vállaljuk fel, hogy nevetnek rajtunk, hogy nevetünk magunkon, esetlenségünkön, a sokadik szerelmi bánaton/hiábavaló fogyókúrán/szánalmas vágyakozáson.

Az előadás persze éppen az intimitástól működik, amiben nagy segítség a Spinoza kis tere, egyben azonban átok is, ha már öt perc után levegő után kapkodunk. Készüljünk fel tehát nagy levegővel, kis vízzel, kellemes bő egy órában lesz részünk.

 

Tegnap lesz a ma holnapja

Tegnap lesz a ma holnapja

Az idő kiismerhetetlenül folyik, láthatóan és érzékelhetően csak előre, sodorva magával az embereket. De mi van akkor, ha egyszer csak feltaláljuk az időutazás technikáját és az irányításunk alá vonjuk a jelent és a jövőt? Képesek lennénk felelősségteljesen kezelni ezt hatalmat? Brandon Hackett legújabb, Az időutazás napja című, lebilincselő regényében többek között erre a kérdésre kapunk választ.      

slid_4.jpgbrandon_hackett_az_idoutazas_napja.jpgBeregi Ádám egy átlagos nap, átlagos reggelén oldalán felségével, Enikővel, munkába igyekszik. A fiuk jövőjén merengő férfi a mindennapos reggeli csúcs okozta dugón sem húzza fel magát az átlagosnál jobban. Ám, amikor egyik pillanatról a másikra a semmiből előtermett, sci-fibe illő alakok tömege veszi körül a kocsit, minden megváltozik. Ádám és Enikő a lázálom-szerűvé vált Budapesten keresztül a fiuk iskolájába siet, ám ott már csak Bálint hűlt helyét találják. Ádámot pedig elragadja egy madármaszkos idegen... 

Mindez 2021. novemberében történik. A Földet nem különös földönkívüli faj szállta meg, csupán a jövőből utaztak vissza a sok esetben már-már felismerhetetlenné alakított emberek a XXI. század elejére, az időutazás feltalálásának napjára. A jövőből jött kalandorok soha nem látott tudással és technikával felvértezve érkeznek, amit nem is restek megosztani az elképedt átlagemberekkel. A technológiát feltaláló brit tudós, Neil Jarrison viszont a gép beindításának pillanatában eltűnt, több, mint baljós jeleket hagyva maga után. Az egyik pillanatról a másikra elérhetővé váló, sosem látott fejlettségű technológiák és eszközök néhány nap alatt az egész világot átalakítják, feleslegessé téve a pénzt, vagy éppen tökéletesre fejlesztve az orvostudományt. De, ahogy az lenni szokott, a csodáknak mindig ára van, nem is kicsi. 

Hackett regénye igazi letehetetlen, sodró lendületű és lebilincselő alkotás. Amellett, hogy olyan alapvető emberi és társadalmi problémákat feszeget, mint a hatalom birtoklása, a tudományos fejlődés határai vagy a politika felelőssége egy rettenetesen okos és érzelmes történettel ajándékozza meg az olvasót, ami meglepetéseknek sincs híján. A családi és szerelmi kapcsolatok gyönyörűen összefogják a karaktereket, megfelelő és átérezhető motivációt szolgáltatva így mindannyiuknak, de a könyv igazi különlegességét az időutazás megközelítésében kell keresni. A tudomány és technológia rohamléptű fejlődése magától értetődő módon felkeltette a tudósok érdeklődését az idő leigázása irányában is. Jópár elmélet és még több fikciós mű született már a témában, ám a megvalósításához, talán éppen lehetetlen volta miatt, még nem jutottunk közelebb. De ha mégis lehetséges, akkor hogyhogy nem találkoztunk még a jövőből jött turistákkal? Erre Hackett egyszerű és logikus magyarázatot ad: a technológia jelenbeli feltalálásának napja előttre nem lehetséges visszautazni. És innentől kezdődnek a problémák, amikbe az ilyen témájú alkotások nem igazán szoktak belegondolni. Arról ugyanis ezer meg egy elmélkedés, sőt "törvény" született, hogy az időutazás valósággá válásakor milyen katasztrofális eredménye lehet annak, ha valamit megváltoztatunk a múltban. De mi van akkor, ha sokan nem is akarnak visszatérni a saját jelenükbe, hanem ide-oda ugrálva, minden korból a legjobbak kihozva élik le az életüket? Akkor miért érdekelné őket, hogy mit történik az ő, régóta elhagyott korukban? És ez még csak egy a sok nyugtalanító kérdés közül, amelyekre Az időutazás napja rávilágít.

Hackett könyve olyan az időutazásos-sztorik között, mint amilyenek a műben feltűnő mikrouniverzumok a valósághoz képest: az időfolyamból kiszakadva, távolról figyelik a saját vesztébe rohanó világot és hiába vannak birtokában hihetetlen bölcsességeknek, az emberek mohósága és felelőtlensége túl nagy ahhoz, hogy vissza lehessen fordítani a pusztítást. Az időutazás napja is a klasszikus időutazós sztorikon kívül festi fel a saját disztópiáját, amely az első olyan mű a témában, ami után, a technológia minden csodája ellenére, abban kezd reménykedni az ember, hogy soha ne is találjuk fel az időutazást. Inkább figyeljünk arra az egy jelenünkre, ami van, mert anélkül soha nem lesz jövő, amibe utazgathatnánk.

Négynapos bulival nyit a Barba Negra Track

Négynapos bulival nyit a Barba Negra Track

IMG_8183.JPGNégynapos koncertsorozattal nyitja meg kapuit a főváros legújabb szabadtéri szórakozóhelye, a Barba Negra Track. Május első hétvégéjén a Hooligans avatja fel a Track nagyszínpadát, de látható lesz a bristoli Kosheen, bemutatja új albumát a Supernem, a negyedik napon pedig az Intim Torna Illegál zárja a hosszú hétvégét.

1554494_459081137528173_1986573014461766320_n.jpgA Barba Negra Track április 30-án egy négynapos koncertfolyammal ünnepeli meg a közönséget, a zenekarokat és a szabadtéri koncert szezon kezdetét. A megnyitó rendezvénysorozaton három olyan nagy hazai és egy nemzetközi fellépő látható majd, akik már bizonyítottak a hazai közönség előtt. A Rákóczi híd budai hídfőjénél elterülő, hatezer főt befogadó koncerthelyszín hatalmas, nagyrészt fedett küzdőtérrel készül a nyári szezonra, hogy az esősebb napokon is zavartalan legyen a szórakozás. A helyszín a hang- és fénytechnikai próbák után megkapta a hivatalos engedélyt a hatóságoktól, így minden akadály elhárult az elől, hogy megnyissa kapuit a Track.

Április 30-án a Hooligans, május elsején a brit tánczenei színtér képviseletében a Kosheen táncoltatja meg a közönséget, majd másodikán a Supernem mutatja be legújabb, Túl a frekvencián című új albumát, a hosszú hétvégét az Intim Torna Illegál szombati koncertje zárja. A koncertek után az elektronikus tánczene kedvelői tombolhatják ki magukat.

A Barba Negra Track 2014-es tavaszi- nyári idénye igazi zenei best of koncertsorozatnak ígérkezik. Itt ünnepli a Junkies a 20., a zenekar énekese Szekeres Andris pedig a 40.születésnapját. Fellép a Ganxsta Zolee és a Kartel, a Paddy and the Rats, a hazai alter-legenda, a Pál Utcai Fiúk, a Hősök, DSP, a Magashegyi Underground, a Fish!, és a Kaukázus, de a nyár közepén koncertet ad a metál egyik klasszikusa, a stílusteremtő amerikai Death zenekar is.

Hosszú idő után újra Budapesten koncertezik a klasszikus felállású Korál, de zenél a 30Y, és fellép az extrád bölcsész hip hopot nyomó Bëlga, és a hazai punk-legenda, a HétköznaPI CSAlódások is. A szervezők még jópár meglepetést tartogatnak a közönség számára, többek között az Anima Sound System is látható lesz idén, egy rég nem látott felállásban. A teljes koncertmenü folyamatosan frissítve követhető a Barba Negra Track hivatalos Facebook-profilján.

Cee Lo Green és Blink 182 a Szigeten

Cee Lo Green és Blink 182 a Szigeten

A Blink 182 lesz az idei Sziget Fesztivál mínusz egyedik napjának fellépője. Rajtuk kívül jön még többek között Cee Lo Green is, aki tavaly lemondta balaton soundos fellépését, idén azonban a Hagyójárgyin bepótolja elmaradását.

cee.png

Cee-Lo-Green.jpg

A Blink 182 leigazolásával biztossá vált, hogy lesz mínusz egyedik napja az idei Szigetnek, de a szervezők további koncerteket is ígérnek erre a napra. Kerekedik a Nulladik nap kínálata is: a napokban csatlakozottCasper, az A Day To Remember és Fedde le Grand – mindannyian az A38 felhozatalához. Cee Lo Green a fesztivál napokon érkezik majd a Nagyszínpadra, a Jimmy Eat The World pedig az A38 színpad fellépője lesz. Így most már kezd egész jól alakulni a Sziget programja, bár még így is várható néhány újabb fellépő bejelentése a jövőben.

A 7 napos bérlet a Blink-re és a Nulladik napra is jó, jegyek május elsejéig még kedvezményes áron kaphatók.

A Pendulum és a Crookers is a Budapest Parkban

A Pendulum és a Crookers is a Budapest Parkban

Óriási bulikat ígér az idei szezonra a Budapest Park. Az eddig ismertetett remek program mellett újabb esemény gazdagítja a 2014-es repertoárt: május 8. és 10. között a Final Festival-ra várják az érdeklődőket, amelyen többek között a Pendulum és a Crookers lép fel.

Pendulum.jpeg

Az első alkalommal kapuit megnyitó fesztivál első napján a Belga lesz a sztárfellépő, a 15. születésnapját nemrégPendulum.jpeg ünneplő banda mellett a pult mögötti tettestársak között ott lesznek a fekete zenét legjobban ismerő magyar DJ-k: DJ Revolution, DJ O’neal (aka Basslime), a Katapult DJ-k és persze Drop The Cheese, valamint DJL.

Pénteken a Nagyszínpadon a Pendulum zúz majd, akik DJ szettel érkeznek. A nap további fellépői között van a Cloud 9+  és a Stanton Warriors. Utóbbi duó imád scratchelni, jó érzékkel passzintják össze a műfaj legnagyobb slágereit az épp aktuális pop/rock himnuszokkal, a keverési technikájuknál pedig csak a funk és a zene iránti szeretetük példamutatóbb.  

Szombaton a dán csodagyerek, Thomas Newson érkezik a Parkba, illetve ezen az estén jön az olasz Crookers duó is, akik 2003 óta ünekl a fidget house trónján, kemény, de mégis dallamos saját számaikkal és ütős remixeikkel, amelyek közül a Kid Cudi-féle Night ’N’ Day újraértelmezés máig minden házibuli vagy jobb klubbuli alapkelléke.  Színpadra áll még mellettük DJ Titusz másik zenekara, a The Carbonfools és az Animal Cannibals is.

Jegyek már kaphatóak: május nyolcadikáiga bérlet elővételben 4000 forint, a helyszínen 6000 forint lesz. A napijegy elővételben 2500, a helyszínen 3500 forint. Jegyek elővételben vásárolhatók a MEEX jegy.meex.hu illetve a Budapest Park www.budapestpark.hu/jegyvasarlas/ weboldalán.

 

Az év egyik legkülönlegesebb szakácskönyve Dés Mihálytól

Az év egyik legkülönlegesebb szakácskönyve Dés Mihálytól

Édesanyánk bőrének illata az első, amit újszülöttként megszokunk, ezt követik az illatok a konyhából, a kettő találkozása pedig egy olyan "gasztronómiai anyaregény", ami végigkalauzol minket a szívet és a gyomrot összekötő kalandokon.dés.png

1144549_5.jpgDés Mihály a Pesti barokk című munkájával nagy sikert aratott tavaly az olvasni szeretők körében, idén pedig hasonló babérokra törhet a 77 pesti recept című munkájával. A Corvina Kiadó gondozásában megjelent könyv elmélyíti a szakácskönyv fogalmát, hiszen a központba nem annyira a finom falatok, mint inkább azok készítője kerül. 

Sütimama, azaz Dés Magda konyhájában olyan híres magyar művészek fordultak meg, mint Esterházy Péter, Udvaros Dorottya, Koltai Róbert, vagy éppen Lukáts Andor. Már ha túllépünk a tényen, hogy gyermekei között is találunk ismert neveket Mihály vagy László személyében. Sütimamát ők mindannyian szerették, nem csak főztje, de emberi karaktere okán is. 

Persze attól, hogy Dés Mihály édesanyja jól főz, szerette a gyerekeit, és próbált talpon maradni életének mind a 90 életben, a róla szóló könyvnek nem kell magától értetődően működnie. De működik, ezt pedig a formának, a szerkesztésnek és a stílusnak köszönheti.

A formát az alcím alapján gasztronómiai anyaregénynek nevezhetjük. A könyv egyszerre hasznos és 77 remek recepttel teli szakácskönyv és az ezeket kifőző Sütimama portréja. A kettő egymás körítésének is tekinthető, hiszen az is jól jár, aki bevált receptekre vadászik, és az is, aki egy izgalmas magyar életutat szeretne végigkövetni. Ide kapcsolódik a szerkesztés, ez ugyanis olyan ügyesen forrasztja egybe a gasztronómiai és életrajzi vonalat, hogy bármilyen célból is vettük kezünkbe a könyvet, nem tudjuk letenni, vagy átlapozni egyik fejezetet sem. 

Végül a stílus terén egy olvasmányos, szórakoztató stílussal találkozunk, amiben találkozik a csipkelődő humor és az a típusú szeretet, ahogyan az ember csak az édesanyját tudja szeretni. Miközben olvassuk Dés Mihály sorait magunk is kedvet kapunk hasonló mű írásához, és talán itt is van az egész regénynek a lelke, vagyis a szerző viszonya az édesanyához, ami persze kapcsolatonként teljesen más, de mégis van egy közös szál, amire valamennyien rá tudunk kapcsolódni, és ettől szól mindannyiunkhoz Dés Mihály könyve. A dolog bájosságához pedig szorosan kötődnek az unoka, Dés Marci rajzai, aki felnőtt festőművészként is gyerekes huncutsággal rajzolta tele a könyvet, mintha a nagymama saját receptlapjainak szélét "csipkézte volna ki" még ovisként.  

A 77 pesti recept tehát ajánlott mindenkinek, hiszen még ha nem is a mi édesanyánk (főztje) áll a középpontjában, kicsit mindannyian így érezhetjük, még ha csak egy finom leves vagy süti erejéig is

Dan Brown és Mosolyka a legjobbak között

Dan Brown és Mosolyka a legjobbak között

Dan Brown Infernoja, Mosolyka önéletrajzi könyve, D. Tóth Kriszta regénye, illetve Mautner Zsófi szakácskönyve - többek között ezek a kötetet győztek az idei Aranykönyv szavazáson. Egyes kategóriákban meglepetések születtek, de várható eredmények is voltak.

Aranykonyv_sajto.jpg

Vasárnap este ötödik alkalommal osztották ki az Ararnykönyv-díjakat a magyar olvasók szavazatai alapján. Hozleiter_Te_döntesz_300dpi.jpegVoksolni a 2013-ban megjelent művekre lehetett. A legjobb kötetekre öt kategóriában lehetett szavazni, magyar és külföldi alkotásra egyaránt, idén várt és érdekes eredmények is születtek. A szórakoztató irodalom kategóriában például a külföldi könyvek között nem meglepő, hogy Dan Brown Inferno című regénye győzőtt, annál meglepőbb eredmény viszont, hogy a magyarok között Lakatos Levente Bomlás című könyve kapta a díjat.

Szintén meglepetés győzelem - de ez sokkal pozitívabb – volt D. Tóth Krisztáé, aki szépirodalom kategóriában nyert Jöttem hadd lássalak című regényével. A regény olvasása után azt mondhatjuk, e kötet megérdemelten nyert, nem igazán találkoztunk olyan emberrel, akit ne hatott, érintett volna meg. Ráadásul remekül megírt műről beszélünk. Pozitív meglepetés még az ismeretterjesztő kategóriában Hozleiter Fanny Mosolyka Te döntesz című kötetének győzelme is.

A várakozásoknak megfelelően hozta el a díjat a Szent Johanna Gimi írónője, Leiner Laura, illetve a külföldi szakácskönyvek kategóriában, ahogy arra számítani lehetett, Jamie Oliver könyvéé lett az elismerés.

A  legtöbben a magyar szórakoztató irodalom kategóriában szavaztak, ezt követte a magyar ismeretterjesztés, majd a magyar gyermek- és ifjúsági irodalom. A külföldi szerzők művei között is a szórakoztató kategória volt a legnépszerűbb.

Az Aranykönyv szavazás idei újdonsága, hogy különdíjat kaptak az e-könyvek. Idén az Ulpius-ház Könyvkiadó érdemelte ki az Aranykönyv e-könyv különdíját, ők adták el a legtöbb e-könyv formátumú művet, és az Aranykönyv Top 10 listából 8 kötet az Ulpius gondozásában jelent meg.

Idén Aranykönyv szakmai különdíjban részesült a Móra Könyvkiadó, mivel a díj alapítása óta a Móra kapta a legtöbb – 6 db – Aranykönyv díjat.

Aranykönyv győztesek:

Szépirodalom

  • magyar: D. Tóth Kriszta: Jöttem, hadd lássalak – Bookline Könyvek
  • külföldi: Matthew Quick: Napos oldal – Könyvmolyképző Kiadó Kft.

 Szórakoztató

  • magyar: Lakatos Levente: Bomlás – Ulpius-ház Könyvkiadó Kft.
  • külföldi: Dan Brown: Inferno – GABO Könyvkiadó és Kereskedelmi Kft.

 Gasztronómia

  • magyar: Mautner Zsófi: Főzőiskola - Alapfok – Libri Könyvkiadó Kft.
  • külföldi: Jamie Oliver: Jamie 30 percesek – Park Könyvkiadó Kft.

Gyermek- és ifjúsági irodalom

  • magyar: Leiner Laura: A Szent Johanna gimi 8. (1-2.) - Örökké – Ciceró Könyvstúdió Kft.
  • külföldi: Cassandra Clare: Elveszett lelkek városa – Könyvmolyképző Kiadó Kft.

Ismeretterjesztés

  • magyar: Hozleiter Fanny Mosolyka: Te döntesz – Libri Könyvkiadó Kft.
  • külföldi: Nick Vujicic: Megállíthatatlan - A cselekvő hit fantasztikus ereje – Studium Plusz Könyvkiadó

 

Kifordított mesevilág a legismertebb Grimm-klasszikusok nyomán– csak 12 éven felülieknek

Kifordított mesevilág a legismertebb Grimm-klasszikusok nyomán– csak 12 éven felülieknek

A Pesti Magyar Színház legújabb musicalje a történet alapján első ránézésre egy gyorstalpaló Grimm mesék áttekintés lehetne - de a karakterek ne tévesszenek meg senkit. A Vadregény – Into The Woods Hamupipőkéről, Babszem Jankóról, Piroskáról és Aranyhajról szól ugyan, ám egyáltalán nem úgy, ahogy azt a klasszikus történetekből mindannyian jól ismerjük.

Vad másolata.JPG

A Pulitzer-díjas zeneszerző és dalszövegíró Stephen Sondheim darabjában összekuszálódnak és a rejtélyes erdő mélyében összeérnek a meseszálak. Egy gonosz Banya átka miatt ugyanis a vadon szélén élő Pék és Pékné azt a feladatot kapja, hogy szerezze meg Hamupipőke cipellőjét, Piroska köpenyét, Jankó tejfehér tehenét és egy tincset Aranyhaj copfjából. Ezzel kezdetét veszi a több mint három órás mesés felfordulás, amelyben az ismert karakterek abszurdabbnál abszurdabb helyzetekbe keverednek rengetek humor és kellemes zene kíséretében.

Vad másolata.JPG

Hamar kiderül, hogy esetünkben Jankó tehénfixációval küzd, és nehezen válik meg legjobb barátjától; Riskától. Az érte kapott varázsbabszemekért végül mégis kötélnek áll. Piroska falánk tinédzser, aki mire nagymamájához ér, feldézsmálja a neki vásárolt péksüteményeket, és nem jön zavarba, ha a Pék által legyilkolt Farkast kell megnyúznia. Hamupipőke keresztbe-kasul szaladgál a színen báli ruhájában, miközben a Herceg és kísérete üldözi éjszakánként az erdőben. Aranyhaj bele-bele áriázik a darabba, szegény, nagyon unatkozik egyedül a toronyban. Pék és Pékné mindeközben rendíthetetlenül teljesíti küldetését.

A pörgő cselekménynek köszönhetően egy percre sem unatkozunk. James Lapine szövegkönyvét zseniálisan ültette át magyarra Galambos Attila. Így zeneiség mellett a darab egyik tartópillérévé válik a szöveg, a számtalan poén, és az eredeti mesékre tett elferdített utalások, amiken nem lehet nem nevetni. Minden karakternek egyedi stílusa van nem csak zeneileg, de a szövegformálásban is.  (A Banyát alakító Auksz Éva rappelésén például könnybe lábadt a szemünk!)

vad3.JPG

A szereplők ügyesen hozzák a könnyed-humoros musicalvilágot. Hang terén Szemenyei János (Jankó) és Gémes Antos (Pék) remekel, Szűcs Kinga (Hamupipőke), Szalay Kriszta (Jankó anyja) és Holecskó Orsolya (Pék) is jól teljesíti a műfaj követelményeit, és ugyanez mondható Kovács Lotti Piroskájáról is, bár ő esetenként túl harsány.

Harangi Mária rendezésében biztosra megy, a letisztult koncepcióban a műfaji korlátokon belül szabad teret ad színészeinek, akik ezt ügyesen ki is használják. Romvári Gergely Pető Beatrix rajzait felhasználva meseillusztráció-szerű díszletet álmodott a színpadra, amelyhez jól illeszkednek Howard Lloyd jelmezei és Bérczi Katalin origami-bábjai.

Az első felvonás végére néhány csavarral ugyan, de összeáll a sejthető happy end. Nagy is az értetlenség a szünetben: vajon mi jöhet még? A válasz az, amit sose tudunk meg a meséből. Főszereplőink sorsát ugyanis tovább követjük, hogy megtudjuk, mi lesz velünk miután a történetek véget érnek.

Hamupipőke szépen berendezkedett a palotában, de hamar rá kell jönnie, élete sokkal kalandosabb volt, amíg Hercege romantikusan loholt utána. Az újdonsült Aranyhaj szülés utáni depresszióval küzd, és mindkettőjük párkapcsolatában megjelenik az a bizonyos harmadik – Csipkerózsika és Hófehérke személyében. Jankóék anyagi biztonságát megnyugtatóan biztosítja az aranytojást tojó tyúk, a Banya megszépül,  Piroska és a Pék családja is békésen éldegél, de az Óriás feleségének bosszúja hamarosan utoléri őket.

Első kétségbeesésükben megszabadulnak a mesemondótól, az egyetlen szereplőtől, akinek bármiféle fogalma is volt arról, hogy mi következik, így teljesen eluralkodik a káosz. A mellékszereplők hullanak, mint a legyek, és ismét a teljes csapat az erdő mélyén találja magát. Azt azonban, hogy erre milyen megoldást eszelnek ki, nézze meg mindenki maga. Az előadás legközelebb május 11-én látható a Pesti Magyar Színházban.

Fotók: Juhász Melinda, Dóka Attila - Pesti Magyar Színház

 

 

 

Az olvasás nem vész el, csak átalakul

Az olvasás nem vész el, csak átalakul

Az utóbbi időben az e-könyvek és a hozzájuk tartozó olvasókészülékek jelentősen átalakították az olvasási kultúrát. A Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál kapcsán az e-könyvek jelenéről és jövőjéről tarottak kerekasztal beszélgetést.

ebook-tablet.jpg

A Lévai Balázs vezette beszélgetésen Nyáry Krisztián író, kommunikációs szakember, Fejős Éva író, Hammer Ferenc szociológus, Farkas István e-könyv blogger és Pataki Róbert a Magyar Telekom üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettese vitatták meg az elektronikus könyvek helyzetét. Annak ellenére, hogy a statisztikák szerint lényegesen kevesebbet olvasnak az emberek, mint a 1980-as években, mind gyakoriságát, mind mennyiségét tekintve, afelől nincs kétség, hogy minden korábbinál több szöveggel kerülnek kapcsolatba. Hammer szerint a klasszikus irodalom, az olvasásból származó műveltség mára egyfajta szubkultúrává vált, ami a bölcsészhallgatók között sem elterjedt, a helyét pedig a másféle szövegek fogyasztása és készítése vette át. Az emberek olvasás iránti igénye tehát nem szűnt meg, csupán átalakult.

"Nem arról van szó, hogy vannak különböző eszközök és az egyik válságban van a másik meg nem. ... De a nyolcvanas évek óta felnőtt egy újabb generáció, aki azon szocializálódott, hogy a betű a képernyőn van, ezért onnan várja a tartalmat." tette hozzá Nyáry Krisztián, utalva ezzel azokra az véleményekre, melyek a könyvek e-könyvek által való eltörlésén aggódnak. Az e-könyv így logikus lépés az olvasóhoz való alkalmazkodás felé, és nem az olvasás kultúrájának halála, amire nem ellenségként hanem segítségként kell tekintenünk. A technológia viszonylagos frissessége miatt persze még nem tökéletes, sem a kínálat, sem a szűrés nem megfelelő még, de folyamatosan fejlődik. A Magyar Telekom is az e-könyv népszerűsítése és könnyebb elérhetősége miatt hozta létre a txtr applikációját, amelynek folyamatosan bővülő kínálatában jelenleg több mint 4000 magyar és 1 millió külföldi cím található meg. Emellett az Olvasd ki a várost! akció keretein belül egyfajta interaktív kincskeresésre invitálják a közönséget, ahol is ingyenes wifi-állomásokon való bejelentkezéskor újabb könyvrészleteket kaphatunk meg, ezzel is a digitális olvasást népszerűsítve.

ebook-tablet.jpg

"Élethelyzetenként változik, hogy hogyan fogyasztjuk ugyanazokat a tartalmakat." vetette fel Nyáry, amiben beszélgetőpartnereivel egyetértettek. Fejős Éva is megerősítette, hogy az ő olvasói is ugyanúgy forgatják digitális és hagyományos formában a könyveit, és maga is elkötelezett e-könyv olvasó. Egyrészt mert praktikusabb, hogy egyetlen kis eszközben egy egész könyvtárat magával vihet, másrészt pedig mert sokszor olcsóbban hozzájuthat egy-egy kötethez, így kisebb anyagi kockázatot vállalva szívesebben próbálkozik ismeretlen szerzőkkel is. Kiderült az is, hogy külföldön kezd gyakorlattá válni az, hogy fizikai példányokat csupán korlátozott mennyiségben, ritkaságként gyártanak le, így a könyvipar bakelitjévé téve őket. Farkas István évek óta azért dolgozik, hogy az e-könyv olvasás egyenrangú legyen a papírkönyvekkel és "ne nézzék felvágósnak vagy kalóznak azt, aki digitálisan olvas", emellett blogján az e-köny olvasókat és a tartalmakat elemzi, kritizálja, tanácsokat ad. A kis helyen elférő rengeteg cím az ő számára is az egyik nagy pozitívum, de említésre került a betűméretek könnyű változtatása vagy az olvasó eszközök hosszú élettartama és különböző választható mérete.

Az e-könyv tehát kikerülhetetlen része a könyviparnak, ami ellen értelmetlen és eredménytelen ágálni, mert csupán egy paradigmaváltás, és nem az olvasási kultúra totális eltörlésének eszköze. Ahogy a digitális zenehozzáférés lecsökkentette ugyan az albumvásárlást, de fellendítette az élő zenei szcénát, úgy az e-könyv is csupán másik platformra helyezi az ember alapvető szöveg, információ és történetek iránti vágyát. Kényelmes és praktikus techológia, ami rengeteg lehetőséget tartogat annak, aki kíváncsi rájuk. 

Gigashow kedvenc hülyegyerekünkkel

Gigashow kedvenc hülyegyerekünkkel

Az év leglátványosabb show-ját produkálta a Papp László Sportarénában Robbie Williams, aki egyszerre a popzene örök hülyegyereke és kedvenc Sinatra-epigonunk.r3.png

r1.jpgRobbie Williams turnéjának legelső, több mint húsz éve tartó útkeresésének pedig ki tudja, hányadik állomását láthatta az, aki péntek este ellátogatott az Arénába. Meg kell hagyni, voltak egy páran, láthatóan többnyire azok (az előző RW-koncerthez képest meglepően sok pasi), akik a kétezres évek elején az Angelsre lassúztak, de ma is felhangosítják az autórádiót, ha megszólal a Let Me Entertain You.

Hát Robbie Williams szólókarrierjének ezen csúcspontjai itt csak pár perc erejéig kerültek elő, ezen kívül azonban volt minden, ami elképzelhető: táncosok, énekesek, fúvósok, csillámpor és boa. Egy elképesztően látványos show keretében, ami nem annyira egy popkoncertre, sokkal inkább arra a Hollywoodra hajazott, amelyik kiirthatatlan az örök gyerek Robbie vágyálmaiból (és amelyik az elmúlt húsz évben látványosan és arisztokratikusan ignorálta az excentrikus popsztárt). A díszletek, a fénytechnika, a színpad felépítése egyszerre idézte fel Hollywood aranykorának gigantikus musicaldíszleteit és a huszonegyedik század technikai vívmányait, aztán ki-ki kedve szerint gondolhatta azt, hogy egy paródia kellős közepébe csöppent vagy visszament az időben jó hetven évet.

Azon persze lehet elmélkedni, hogy szívesebben néznénk-e RW-t egy sodró stadionkoncerten, mint amilyet karrierje csúcspontján, 2006-ban adott Budapesten a Puskás Ferenc Stadionban, vagy inkább egy ilyen esztrádshow keretében. De 2001-es Swing When You're Winning című, sztenderdeket tartalmazó albumával már megmutatta, nem is áll neki rosszul a műfaj, úgyhogy nagy  kockázatot nem vállaltak sem a nézők, sem az előadók.

Utóbbiak azért biztosra mentek: a veresegyházi asszonykórust ugyan nem vetették be, de Robbie Williams komikus édesapja vagy a Gregor József Általános Iskola alsó tagozatosai tuti közönségámító elemei voltak az egy szünettel percre pontosan kétórás, láthatóan mértani pontossággal kicentizett előadásnak.

r2.jpgAz élményen sajnos sokat rontott az, hogy ismét bebizonyosodott: a visszhangos Aréna akusztikája legfeljebb arra jó, hogy felerősítse a hokimeccseken a közönség zúgását. Ahogy az is, hogy valami érthetetlen okból nem ültetősre szervezték a show-t, cserébe viszont kellően alacsonyra tették a színpadot, nehogy a küzdőtérre jegyet váltók véletlenül is lássák azt, ami a többszintes show „földszintjén” történt (az ének és a tánc).

Az élmény azonban így is fantasztikus volt, és ennek egyszerű a magyarázata: a sok hűhó közepén azért mégis ott állt egy vérbeli koncertsztár. Aki minden profizmusát latba vetve bohóckodott, nem csak akkor, amikor majommaszkban vagy pöttyös öltönyben ugrált, hanem általában.

Persze nem is baj ez. Legyen akár negyven (!) éves családapa (!), vagy vigye magával a rossz életű popsztár stigmáját (vagy nemes egyszerűséggel a Gallagher-testvérek nem túl kedves megfogalmazását felidézve legyen ő az a kövér táncos), RW-t valószínűleg azért fogják még sokáig sokan szeretni, mert olyan zavarba ejtő módon játssza el egyszerre a síkhülye angol proligyereket és a showbiznisz aranyhangú királyát.

Fotó: MTI

Groteszk élet-halál játék a hátsókertben

Groteszk élet-halál játék a hátsókertben

Ha megkérdeznék, miről is szól a Borgman (16), a legpontosabb válaszom az lenne, hogy nem tudom. De még mielőtt furcsán nézne a kérdező hozzátenném, hogy ez esetben ez jó dolog. Mert van persze története, szimbólumai és értelmezési lehetőségei, de semmi sincs kőbe vésve, így a film nemhogy a játékidő alatt, de jóval utána is gondolkozásra serkent. Ez pedig, a maga nyomasztóan humoros, groteszk módján, igazán üdítő élmény.

BORGMAN_Bath.jpg

borg3.jpgPersze csak akkor, ha nem vágyunk mindenáron kerek sztorira, magyarázatra, motivációra és legfőképpen kielégítő lezárásra, mert ettől a filmtől egyiket sem kapjuk meg. A klasszikus narratíván szocializálódott néző elképzelhető, hogy mérhetetlen dühvel áll fel a székből, öncélú művészkedést kiáltva, pedig a Borgman nem felesleges polgárpukkasztás, csak nyitottabban kell hozzáállni, hogy ez kiderüljön. Az viszont tény, hogy a film megvezeti a nézőt, nem is kicsit. Ám közben olyan szépen be is ránt, hogy amikor kezd átrendeződni, majd fenekestől felfordul a fejünkben felállított rendszer, addigra már a kíváncsiságunk hozzákötött a filmhez, pedig tudjuk jól, hogy ennek nem lesz sem jó, sem "normális" vége. Olyan erősen magához láncol, hogy szinte örömmel várjuk, hogy egy szavára a vesztünkbe rohanhassunk. Pontosan úgy, ahogy Borgman teszi a filmbeli család tagjaival. 

Egy meg nem nevezett faluban két férfi és a helyi lelkész teljes csendben készülődik reggel. Puskát, botokat és szúró-vágófegyvereket vesznek magukhoz, majd az erdőbe érve mérhetetlen indulattal elkezdik hosszú karókkal szurkálni a földet. Eközben Camiel Borgman (Jan Bijvoet) föld alatti otthonában megneszeli a támadókat és egy sikertelen telefonhívás után (mert a földbe vájt lyukban élő férfinak azért mobilja teremészetesen van) összekapkodja ingóságait és futásnak ered. Útközben riadóztatja ugyancsak a földben alvó barátait, majd ki-ki megy a maga útján. Camiel egy gazdag kertvárosba vetődik, ahol egyszerű kéréssel kopogtat be a takaros házakba: szeretne megfürödni. Egy durva elutasítás után Marina (Hadewych Minis) és Richard (Jeroen Perceval) otthonánál próbálkozik, és ráérezve a férj elfojtott agressziójára egy verést is kiprovokál tőle, amikor az elküldi. Marina azonban megsajnálja a szerencsétlen csavargót és titokban beengedi, majd elszállásolja a kerti lakban. Az unatkozó nő egyre inkább Borgman hatása alá kerül, hiába lesz egyre nyilvánvalóbb, hogy a férfi nem csak egy egyszerű hajléktalan. Aztán amikor felbukkannak a férfi hasonló képességű társai, az események irányítása végérvényesen kicsúszik a lakók kezéből.

Borgman.jpg

Hasonlítják a Borgmant a Haneke-féle Funny Games-hez, David Lynch-hez vagy Terry Gilliamhez, és mindegyikben van is igazság. Alex van Wamerdam filmje ugyanúgy elszállt és társadalomkritikus, mint Gilliam tud lenni, de kevésbé meseszerű. Ugyanúgy egy négy fal közé szorított, rémisztő fizikai és pszichológiai játszmáról szól, mint Haneke filmje, de kevésbé brutális, és ugyanúgy a kertvárosi nyugalmat szedi ízekre abszurdba hajlóan, mint a Kék bársony, de kevésbé konkrét. (És ez utóbbi, Lynch munkásságának tükrében azért elég nagy szó.) Mégis valami negyedik félét alkot ezekből az elemekből, ami egyszerre idézi A Mester és Margarita és egy különösen kegyetlen Grimm-mese világát, és ami furábbnál-furább mondataival és jeleneteivel egyfolytában ébren és aktívan tartja a nézőt. A felszínen átütő társadalomkritika, filozófiai vagy pszichológiai utalások, vallásos vagy mítikus képek olyan sok réteget adnak a filmnek, hogy az ember alig győzi befogadni, végül azon kapja magát, hogy az egyik pillanatban egy nagyon sötét gegen röhög, majd gyomron vágja egy egyszerű tekintet. Egyértelműen játszik a néző fejével, mert semmit nem ad készen, de éppen ezért a legapróbb felismerés is jobban esik, mint egy másféle film legnagyobb csavarjának felfedezése. Szüntelen rossz érzéssel meredünk a vászonra és egy idő után már szégyelljük magunkat, hogy valaha is nevettünk a filmen, mégis tovább nézzük, mert annyira más, annyira érdekes és minden valószerűtlensége ellenére annyira valódi.

A gazdag család kiüresedett, letisztult életébe úgy robbannak be ezek a földdel borított, koszos figurák, mintha a természet venné vissza azt, ami az övé. A pénzükbe és jólétükbe kövült, bentlakó babyszittert alkalmazó, telhetetlen és unatkozó felnőttek kezei közül például olyan észrevétlenül emelik ki a gyerekeket, mint ahogy a kerti fákat húzzák ki a talajból vagy teszik el láb alól azt, aki éppen nem kell. Minden ott zajlik a szemük előtt, mégsem veszik észre. Marina és Richard számára minden, ami kicsit is eltér a kényelmestől az lefaragni való, kidobandó kellemetlenség, így az, hogy éppen ők engedték be a házukba a gonoszt fel sem merül bennük. Csalóka és önhitt biztonságérzetük vakká teszi őket mindenre és mindenkire, aki máshogy él, mint ők.

borg2.jpgNagyon nem nehéz tehát a nyugati társadalom kritikáját belelátni a filmbe, de ez még mindig csak egy aspektus a sokból. Ez az a film, amire röviden csak azt lehet mondani, hogy furcsa, hosszabban pedig nem érdemes olyannal beszélni róla, aki nem látta. Mert ezt tényleg látni kell, elmesélni értelmetlen. És még ha valaki valóban izzó gyülölettel hagyja ott a mozitermet utána, akkor is ezerszer több és izgalmasabb gondolat fog keringeni a fejében, mint a legtöbb egy sémára felhúzott egyenfilm után. Bármilyen okból is, aki megnézi az valószínűleg napokig fog rajta gondolkozni, akár az azonnali imádat, akár a gyűlölet mellett is teszi le a voksát. Ha nem is lenne olyan jó, amilyen, már önmagában az nem mindennapi teljesítmény, hogy a néző egy jó ideig nem fogja elfelejteni. Különös film a Borgman, amit különösen nagy hiba lenne kihagyni.

Terápiás tréning a szegénységről Márai módra

Terápiás tréning a szegénységről Márai módra

Április 23-én mutatták be a Rózsavölgyi Szalon legújabb produkcióját, Márai Sándor A szegények iskoláját, amelyet az író azonos címmel 1933-ban publikált esszéje alapján állított színpadra Árkosi Árpád. A gazdasági világválság idején keletkezett mű a szegénységet, mint általános létállapotot taglalja jó adag humorral és persze öniróniával, az író jellegzetes kesernyés stílusában. A katarzis azonban valahogy elmaradt.

maraislid.jpg

A mű eredeti műfaját a színpadi változatot készítő Sediánszky Nóra igencsak újragondolta – ám ez sajnos nem banrozsavolgyi.jpgfeltétlenül bizonyult jó öletnek. A színlap interaktív tréninget ígér modern pszichológiai kísérletek felhasználásával. Máraihoz hasonlóan esetünkben ezt a műfaji meghatározást is iróniával kell kezelnünk, hiszen pszichológiai kísérleteknek nyoma sincs, minden áltudományos, felületesen okoskodó és vásári. A nézők egy – korunkban oly divatos – problémamegoldó tréningen találják magukat, amelynek célja, hogy hasznos és praktikus ismereteket sajátítsanak el a szegénység általános problémájának leküzdésére. A felvezetőből megtudjuk, hogy a „szegénységi művészeti terápiás tréning” vezetője egy mindenféle diplomát összehalmozó, eredeti szakmájából és a civilizációból kiábrándult, milliárdos műkereskedőből lett tanító, aki tibeti útja során ismerkedett meg a keleti bölcsességek legmagasabb fokával. A Bán János alakította szellemi vezető tudását most – némi díjazás ellenében – hajlandó velünk is megosztani egy gyakorlatorientált tréning keretében.

Az előadás keretét adó ötlet akár ígéretes is lehetne, de végig az volt az érzésünk, hogy a megvalósítás során valami félresiklott. Hiába a sok-sok poén, ironikus párhuzam Márai szövege és korunk áltudományos, pszichológiai maszlagos világa között, az előadás felületes marad, és az élet „nagy igazságainak” szatirikus ábrázolása helyett csak közhelyeket kapunk.

A történet szerint Bélát, a már említett megvilágosult tanítót két kollégája, egy sikertelen primadonna és egy mindvégig néma zenész segíti a tréning levezénylésében.  Bár minden asztalon érkezéskor találunk egy sokat sejtető borítékot „játékkártya” felirattal, a nézőkkel való interakciónak nincs nagy jelentősége. Leginkább egy stand-up comedy-hez hasonlít a darab dramaturgiája, hiszen a nézőket, vagyis a terápia résztvevőit néha megszólítják ugyan, de ezek az interakciók csak apropót adnak az előre megírt poénok előadásához.

rozsavolgyi.jpgBán figurája meghökkentő és szórakoztató, önmagában azonban nem elég a nézői figyelem folyamatos felkeltésére. Nem lehet nem megmosolyogni a vizes tálban topogó szerzetesnek öltözött gurut, aki hol pálcikaembereket rajzol az ablakra, hol érthetetlen latin idézetekkel teszteli a közönséget. Szeretőjét és egyben első számú segédjét Tánczos Adrienn kissé túljátssza, ami persze részben a színésznőt alakító színésznő kettős csapdájából adódik.

És ha mindez még nem lenne elég, hogy Márai szövege teljesen összekuszálódjon, a darabban számos más irodalmi műből is eljátszanak a szereplők egy-egy jelenetet, nehezen megmagyarázható összeállításban. A szegény legény vagyok én kezdetű népdal és a Meseautó dal még talán érthető  lenne, bár a mondanivalóhoz nem sokat tesz hozzá, csupán egy kis zenei felüdülést jelent. Szintén érthető, de szorosan nem kapcsolódik a  darab felépítéséhez A szecsuáni jólélekből vagy Az ügynök halálából vett monológ,  a darab záróakkordját adó Teréz anya himnusza az élet jelentőségéről viszont túlságosan általánosít és közhelyessé teszi az előadás mondanivalóját.

A Rózsavölgyi Szalon új Márai-darabja ígéretes vállalkozásnak indul és az alkotók bátorságáról vall, hogy az író egyik kevésbé ismert darabját dolgozták fel merőben új megközelítéssel. Nagy kár, hogy a gondosan válogatott szövegrészletek és az őket összefogó kerettörténet nem adják vissza az eredeti mű szellemességét és mélységét. 

Fotók: Rózsavölgyi Szalon hivatalos Facebook-oldal

A nő három arca

A nő három arca

Mit tesz az ember, ha kiderül, hogy a férje csalja őt? Kiakad, sír, dühöng, kétségbeesik, majd jól összebarátkozik a szeretővel. Hogy ez nem reális? Nos, nem, nem az, mégis A csajok bosszújában (16) kifejezetten jól működik a dolog. A film korántsem tökéletes és jópár erőltetett, poénnak szánt kör kimaradhatott volna belőle, de alapjában véve kedves, meglepően valós és őszinte bepillantást nyújt a női lét nehézségeibe.

csaj4.jpg

csaj1.jpgNem kell persze mélylélektanra számítani, azt nagyon bölcsen meg sem kísérli a film, mégis csak egy vígjátékról van szó. De a már klisének számító család vagy karrier-helyzetet a szokásosnál sokkal valósabban állítja fel és mutatja be. A két, egyformán negatív képet felfestő pólust, a karrierista munkamániást és az otthonülő családanyát is valós emberekké teszi, szépen fricskát mutatva azoknak, akik előszeretettel kategorizálják be a nőket csak csupán a munkaerőpiacon betöltött vagy be-nem-töltött helyük alapján. Az első pillantásra a munkájáért élő, menő ügyvédnő egyáltalán nem szívtelen vagy gátlástalan, nincs híján a klasszikusan nőiesnek titulált vágyaknak, mint a rendes párkapcsolat vagy a gyerek, egyszerűen csak úgy hozta az élet, hogy eddig nem jutott el a megvalósításukig. És pontosan tudja, hogy talán sohasem fog. A tökéletes otthonában tökéletes férjének tökéletes vacsorát készítő feleség pedig nem buta vagy alkalmatlan bármi másra, egyszerűen csak amióta az eszét tudja alárendelte magát a férfi vágyainak, háttérbe szorítva önmagát, és már észre sem veszi, hogy a régi kölcsönösségből mára egyoldalú kiszolgálás lett. És ő közben szépen elhitette magával, hogy ez így jó neki. Egyikük sem rossz vagy ostoba, csupán az élet egy koron túl nem tündérmese. Aztán persze ott van a harmadik, szemtelenül fiatal és a szépségéből élő lány, akinek még az, akit még nem állított választás elé az élet. És az a szép ebben a filmben, hogy közös nevezőre hozza ezeket a nőket, akik a felszínes szemlélő számára külön-külön klisék csak, azok A csajok bosszújában igazi emberek.

A történet középpontjában Carly (Cameron Diaz), az okos, csinos és határozott nő áll, aki nem ritkán egyszerre több szeretőt is tart, de amikor beleesik Markba (Nikolaj Coster-Waldau) akkor nem játszadozik tovább. Annyira persze már tapasztalt és eszes, hogy pár hét után ne élje bele magát túlzottan a románcba, de aztán a bimbózó érzelmek mégis felülkerekednek - így a férfinak szánt szexi meglepetés helyett sikerül a Mark feleségével való találkozást összehozni. Carly ezzel lezártnak is tekinti az ügyet, lévén Mark egy szemétláda és ő házasságokat nem szed szét, ám Kate, a feleség (Leslie Mann) kissé ideggyenge és gyerekes lelkülete ellenére sem ma jött le a falvédőről, és miután összerakja az eseményeket felkeresi férje szeretőjét. Az élete összehullását érthető módon rosszul viselő Kate ráakaszkodik a stabil Carlyra, különös barátságba kényszerítve ezzel a nőt. Majd, miután kiderül, hogy egy harmadik, sokkal fiatalabb szőke (Kate Upton) is van a képben nagyobb célt tűznek ki egymás lelkének ápolásánál: hiszen jól megszivatni azt, aki keresztbe tett nekik ezerszer jobb érzés, mint bármilyen "csajos program".

csaj2.png

Az emberi kapcsolatokat és érzelmi szálakat műfajtól függetlenül mindig erősen és jól mozgató rendező, Nick Cassavetes dirigált már klasszikussá váló romantikus filmet (Szerelmünk lapjai) és zsigerig hatoló gengszterdrámát (Alpha Dog) is, de a vígjáték eddig még kimaradt a repertoárból. Ahogy egyik filmje sem illeszthető be tisztán egy-egy műfajba, úgy A csajok bosszújára sem lehet ráhúzni teljesen a rom-kom kategóriát. Tele van jobb és rosszabb poénokkal, amik néhol kissé túl vannak járatva (a férj hashajtós incidense, vagy a finálé mindent összetörős epizódja is a Farelly-filmek nem túl magas színvonalát idézik) de ezeken kívül tényleg meglepően valódi sztorival van dolgunk. A karakterek és a helyzetük persze túlzó kissé, de mégis mind emberi és megérthető. Nem távolítja el egyik nőt sem a nézőtől, csupán a vígjátékhoz szükséges irrealitást pakolja rájuk, ami mögé közben egyszerű bepillantást enged. Néhány kulcsjelenettel vagy mondattal megmutatja a főszereplő két nőt, úgy a nézőnek ahogy egymásnak is, a kétféle életútban rejlő szépségekkel, de az összes szomorúsággal és lemondással együtt. És a romantika is felüti a fejét a filmben, persze nem a csélcsap férj irányából közelítve, de inkább csak azt megerősítendő, hogy nem minden férfi genyó, semmint fő témaként. A filmnek ugyanis egyáltalán nem célja a férfiak lealázása, egy pillanatig nem csap át szexista ostobaságba. A férj egy szemét és Carly is kijelenti, hogy nehéz normális pasit találni, de ez ugyanígy igaz a másik oldalra is, hazug és tisztességtelen példányt mindkét nemben ugyanúgy szép számmal találhatunk. A lényeg az lenne, hogy ne verjük át a másikat, főleg úgy ne, hogy az a másik minden egyéni vágyáról lemondottt a kedvünkért - ez nem hiszem, hogy túl nagy elvárás lenne. Ez a film is, romantikus vígjátékba oltva, a kapcsolatok sokféleségéről, a választások nehézségéről és az őszinteség fontosságáról mesél, még ha a végén kissé túl is hajtják az idilli naplementébe olvadó lezárást. 

csaj3.jpgÉppen ezekért a szerethető, pozitív dolgokért fájóak a butább, direkt vígjátékos-részek, hiszen ezt a történetet nyugodtan el lehetett volna játszani okosabb humorral is. Persze így is nevet rajta az ember, és nem hagy rossz szájízt a film, de emiatt nem lesz az Elvált nők klubjához hasonlóan emlékezetes, korszakos feelgood-film belőle, csupán egy a sok közül. Mondjuk még így is egy a jobbik fajtából, hiszen nagyon sok ponton félremehetett volna a film, és a humor néhol kifogásolható minősége még a legkisebb rossz. A marhaságok mellett viszont sikerült elkerülnie a nemek klisévé és kategóriákká alacsonyítását, az egymásra köpködést, vagy a kapcsolatok működésének leegyszerűsítését, ez pedig nem kis dolog. Szerethető, műfajához képest meglepően értelmes film A csajok bosszúja, ami a túlzások és rossz poénok ellenére is jópofa tud maradni. 

Enrique Iglesias és a csattogó műfogsorok

Enrique Iglesias és a csattogó műfogsorok

Nincs kétségünk afelől, hogy nagyon nehéz lehetett egy olyan apa árnyékában felnőni, mint Julio Iglesias, akinek a koncertjein hangosabb volt a műfogsorok csattogása, mint a taps, már ha a rajongók korából indulunk ki. Azt azonban nem gondoltuk volna, hogy Enrique Iglesias legújabb lemeze is csak egy nyugdíjas klubdélutánt tudna feldobni.enrike_1.png

Enrique-Iglesias-Sex-and-Love-2014-1200x1200.pngTöbb mint tíz éve annak, hogy megjelent Enrique Iglesias a világ könnyűzenei égboltján, sőt, valósággal berobbant oda. Debütáló lemezéért egyből Grammy-díjat is kapott, és azokban az években olyan máig ismert dalok születtek, mint a Rythm Divine, vagy a Could I Have This Kiss Forever (amit ugye Whitney Houstonnal énekelt). 

Azért szerettük meg akkor, mert stílusos, élvezhető módon keverte a latin zenét a pop műfajába, talán éppen azért, hogy kiléphessen apja árnyékából. Mindehhez pedig elég jól is néz ki, szóval sok tinilány szívét rabolta el, és 42 milliós Facebook tábora is mutatja, hogy a lelkesedés nem hagyott alább. Sajnos a zenei színvonal annál inkább. 

A legújabb lemez címén valószínűleg nem sokat gondolkodtak, legalábbis a Sex and Love elnevezés erre enged következtetni. Azonban a jellegtelen átgondolatlanság nem csak a címet jellemzi, hanem nagyjából a teljes zenei anyagot is, ami rákerült. Két dalt is Pitbullal készített el (I'm a Freak, Let Me Be Your Lover), akivel kapcsolatban biztosak vagyunk, hogy minden énekesről tud valami nagyon kellemetlen titkot, mert egyébként szóba sem jöhetne duettpartnerként a lemezeiken. Enrique-ről ki tudja mit tudhat, ha két dalt is kapott...(a rend kedvéért leírom, hogy egyik se jó). Továbbá olyan duettpartnerek adják még hangukat a lemezhez, mint Jennifer Lopez (Physical), Flo Rida (There Goes My Baby), vagy Kylie Minogue (Beautiful). Utóbbi dalról legalább azt elmondhatjuk, hogy karaktere van, és nyomokban megtalálható benne az, amiért ezt a két énekest szeretni lehet.

article-2577382-1C2B3C7800000578-855_634x709.jpgA dalok többsége jellegtelen gépzene lett, ami stílusában valahol a Vengaboys és Dj Bobo munkásságának magasságait és mélységeit idézi fel bennünk. Ha mindenképp jót kell keresnünk, akkor esetleg a Heart Attack és az Only a Woman című dal érdemel enyhe vállveregetést.

A Sex and Love könnyed nyári lemeznek készülhetett, és egy-két dal erejéig viszont is hallhatjuk majd a rádióban, de sem egy fecske, sem Iglesias egy fecskében nem csinál nyarat. Ha szerinte ugyanis ez a szex és a szerelem, akkor nem lennénk a barátnője Anna Kurnyikova helyében. 

 

 

Jövő héttől kapható Roberto Saviano a világ kokainkereskedelmét leleplező könyve

Jövő héttől kapható Roberto Saviano a világ kokainkereskedelmét leleplező könyve

zerozerozero.jpgA 7 évvel ezelőtt a nápolyi maffia, a camorra működését leleplező olasz oknyomozó újságíró, Roberto Saviano ezúttal a világot behálózó kokainkereskedelemről ad mélyreható és minden, a hétköznapi hírek hátterére és magyarázatára éhes olvasónak hiteles tudósítást. A ZéróZéróZéró - A világot felforgató kokain nyomában című könyv április 30-án kerül a magyar könyvesboltok polcaira.

10169375_10152353383617485_8759402148130312274_n.jpgA 2006-ban megjelent Gomorra Olaszországban egész tüntetéshullámokat indított el, de szerte a világon felhívta a figyelmet a maffiaszervezetek által okozott gazdasági, környezetvédelmi és erkölcsi károkra. Azóta sikerült megtörni a camorra évtizedekig megingathatatlannak hitt hatalmát a szervezet fejének „levágásával’. 

Saviano új könyvének címe, a három egymás melletti nulla a drog tisztaságára utal. Regényszerűen megírt oknyomozó riportról van szó: a kokain kereskedelmének és fogyasztásának világméretű hálózatát mutatja be. A kötet rámutat a gazdasági világválság és a drogkereskedelem kapcsolatára is, azt fejtegetve, hogy a drogkereskedelemben megforgatott pénzek nélkül a legnagyobb nemzetközi pénzügyi szervezetek aligha élték volna túl a válságot…

„A kokainról írni olyan, mint használni. Egyre több hírt akarsz, több információt, érezni akarod a zamatukat, nem tudsz nélkülük élni. Függő vagy. Hiába követik a történetek az általános sémát, melyet már jól ismersz, elbűvölnek a részletek. Befészkelik magukat a fejedbe, és addig maradnak ott, amíg egy másik, hihetetlen, de igaz mozzanat át nem veszi a helyüket. Nincs mese, egyre inkább rászoksz, és reméled, hogy nem fognak jelentkezni az elvonási tünetek. Számomra ezek a hírek csak fellobbanó, és egy pillanatra elvakító lángcsóvák. Meg fülsiketítő robaj odabenn, a gyomromban. De miért csak én hallom ezt a robajt? Minél beljebb hatolok a kokain fehér poklába, annál nyilvánvalóbb, hogy az emberek semmit sem tudnak. Nem tudják, hogy a nagyvárosok alatt egy folyó hömpölyög, egy folyó, amely Dél-Amerikában ered, és Afrikán át minden irányba elágazik. Az emberek meg sétálnak Rómában a Corsón, Párizsban a sugárutakon, Londonban a Times Square-en. Nem hallanak semmit? Hogyan bírják elviselni ezt a zajt?”

A könyv olaszországi megjelenésekor (2013.ápr.05.) Saviano már 38.000 napot töltött rendőri védelem alatt. Jelenleg – egy 2013. októberi olasz híradás szerint – új személyazonosság alatt, új lakóhelyre költözött, hogy ismét hétköznapi életet élhessen. Elképzelhető, hogy ez az utolsó kötete. A szerző helyzetének rendkívülisége, első könyvének óriási hatása, valamint a mostani téma súlya az oka annak, hogy mind az európai, mind az amerikai kiadásokat várhatóan jelentős médiafigyelem kíséri ebben az évben. A kötet itthon április 30-án kerül a boltokba a Partvonal Kiadó gondozásában.

Mai napra

„Naponta megújuló boldogság, hogy valaki beszél hozzám a könyv lapjairól, és ezt az élményt megismételhetem, sőt ez az élmény a korom és életkörülményeim áltozásával mindig más és mást közöl.” (Szabó Magda)

süti beállítások módosítása