Ó, a 2000-es évek eleje! Amikor még mind egy jó tízessel fiatalabbak voltunk, és ha odakapcsoltunk az akkor még létjogosultság alapján létező valamelyik zenetévére, biztos, hogy belefutottunk a Hide U, a Hungry, a Catch vagy az All In My Head klipjébe. Eme dalok megéneklőjével, a Kosheen mikrofonja mögött álló Sian Evans-szal beszélgettünk a Barba Negra Track backstage részlegében - nem kizárólag nosztalgikus témákról.
Kinek van születésnapja? – kérdeztük az asztalon elterülő torta romjaira mutatva.
- Senkinek, a szervezők kedveskedtek nekünk ezzel a meglepetéssel.
Ti pedig a magyarországi rajongókat leptétek meg ezzel a koncerttel, hiszen jelenleg nem is vagytok turnén.
- Hát, azért mondhatjuk, hogy turnén vagyunk. Csak már megöregedtünk (nevet). Éppen ezért nem töltünk olyan sok időt úton, de az elmúlt két hónapban sokfelé jártunk. Szóval nekem ez a koncert is olyan, mintha még turnén lennénk, csak sokkal kényelmesebb így, hogy repülővel jöttünk, és nem egy buszban zötykölődtünk.
Ezek szerint jobban is szereted az ilyen önálló bulikat?
- Egyértelműen igen. Nem vagyok én Tina Turner, hogy ennyi idősen hosszú heteken át minden este a színpadon álljak. A szervezetem már nem igazán tolerálná ezt. Leginkább ugyanis egy romos kastélyhoz hasonlít (nevet).
Túl szigorú vagy magadhoz.
- Mit tegyek, ha egyszer ez az igazság! (nevet)
A tavalyi lemezetek, a Solitude egyik dalába, nevezetesen az Observationbe, belecsempésztétek a debütáló albumot nyitó Demonstrate néhány sorát. Csekkolni akartátok, hogy a rajongók mennyire figyelik a karriereteket?
- Ez olyasmi visszakacsintás a saját múltunkra. Szerettünk volna visszautalni a korai időkre, mert úgy éreztük, hogy sok van most bennünk abból a klasszikus Kosheen hangzásból, ami az első anyagunk idején jellemzett bennünket.
És hát az első anyagotok a mai napig igazi mérföldkő. Sosem nyomasztott benneteket, hogy az emberek még mindig a Hide U-t és a Catch-t emlegetik, ha felmerül a Kosheen neve?
- Nem igazán éreztem, hogy ez terhet rakna ránk, vagy nyomás alatt kellene dalokat írnunk. Három teljesen különböző ember alkotja ezt a zenekart, vagyis most már csak kettő, mert Darren nemrégiben kilépett. Szóval nagyon eltérő zenei hatásokkal rendelkezünk, emiatt az utóbbi időben kicsit szerteágazó lett a tevékenységünk. Imádom a Resist, a Kokopelli és a Damage nótáit, és nagyon remélem, hogy a következő albumon megint visszatérünk a dalközpontú megközelítéshez. Szeretek történeteket mesélni a számainkon keresztül; szeretem, ha úgy jelennek meg a hallgatók előtt, akár a képek. És ez nem könnyű úgy, ha mindent a modern technológiára alapozol. Abban nincs semmi emberi. Márpedig az emberi tényező elengedhetetlenül kell a Kosheen nótákba. Tényleg bízom benne, hogy visszatérünk egy bensőségesebb módszerhez, amely igazi dalokat eredményez majd.
De mintha ez az indíttatás már megjelent volna a 2012-es Independence albumotoknál is, hiszen maga a cím is a függetlenséget és a szabadságot hirdeti, korlátok és címkék nélkül.
- Többnyire igen, de egy nagy adag erő is van benne. Ezt pedig a rajongóinknak köszönhetjük, akik követnek minket, és lehetővé teszik, hogy a saját fejünk után menjünk. Ők tartják fenn a kreativitásunkat. Az Independence leginkább arról szól, hogy miként találd meg a saját belső erődet. Hogyan legyél megingathatatlan közösségként, nemzetként, és persze egyénként.
Minden zenekarnak fontos, hogy a rajongói elfogadják a döntéseit.
- Pedig mi elég alaposan letértünk a kezdeti útról, de a rajongók jól vették a kanyarokat, amiért nem lehetünk elég hálásak nekik. Ez különösen igaz Magyarországra, Csehországra, Svájcra, Ausztriára és Németországra. Angliában viszont egészen más a helyzet. Távol álljon tőlem, hogy bántsam a hazánkat, de az otthoni emberek csak az újdonságokra szomjaznak, és nem érdeklik őket az olyan bandák, amelyeknek múltjuk és hagyományaik vannak. De ez leginkább a rádiók és a média sara. Ám azt azért szeretném leszögezni, hogy hihetetlenül jó bulijaink vannak most is az Egyesült Királyságban. Olyan őrjöngés megy a koncerteken, amire egyáltalán nem számítottunk.
Egyébként sem lehet senki próféta a saját hazájában.
- Ebben van valami, de erről nem az emberek tehetnek, hanem a rendszer, amely az ízlést formálja. Valahogy Európa többi részén, és különösen a keleti régióban, az emberek jobban utánajárnak a zenéknek, több bennük a kíváncsiság, a hajlandóság a felfedezésre. Képesek megtenni egy extra lépést azért, hogy olyan bandákat találjanak maguknak, akikért aztán tűzön-vízen kitartanak. Tudod, ha te bukkansz rá valamire, azt sokkal jobban a magadénak érzed.
Aki titeket keresett, az leginkább a drum’n’bass felirat alatt találkozhatott veletek.
- A sajtó imád címkéket ragasztani mindenkire, és mi ezt kaptuk meg. Való igaz, Mark és Darren a drum’n’bass világából jöttek, de pont hogy szabadulni akartak onnan. Mindig is az volt a célunk, hogy más zenét alkossunk. Ugyanazt az energiát akartuk megőrizni, de úgy, hogy közben nem szorítjuk korlátok közé magunkat. Az újságíróktól viszont megkaptuk a drum’n’bass címkét, pusztán csak azért, mert van 5-6 ilyen jellegű dalunk. És mellette 200 ettől teljesen eltérő (nevet).
Szoktál nosztalgiázni a 2000-es évek elejéről, amikor még teljesen más volt a zeneipar, és volt értelme lemezeket kiadni, amiket aztán az emberek meg is vásároltak?
- Még mindig nagy barátja vagyok a CD-knek. Azért annak továbbra is megvan a varázsa, mikor a kezedben tartasz egy új lemezt, borítóstól, mindenestül. Szoktam elmerengeni régi dolgokon, kicsit kalandozni a régi emlékek körül; de ugyanakkor reménykedve tekintek a jövőbe. A koncertjeinken csomó fiatalt látok a közönségben, és ez ad újra és újra erőt ahhoz, hogy felvonszoljam a megfáradt csontjaimat a színpadra, új dalokat írjunk, és a többi. Az egyik legnagyobb inspiráció, hogy örömet tudunk szerezni másoknak.
A magyarországi zenerajongóknak külön örömet szereztél, hiszen közreműködtél az egyik hazai csapat dalában…
- Braaaaains!!! – kiáltotta bele a naplementébe. – Imádom őket! (nevet) Egy fesztiválon botlottunk egymásba, és ez szerelem volt első látásra. Innen egyenes út vezetett az ötlethez, hogy írhatnánk egy közös dalt (We Are One – a szerk.). Aztán ezt elő is adhattuk élőben később Budapesten (egészen pontosan tavaly májusban – a szerk.). Nagyon csípem az ilyen kollaborációkat! Tudod, a drum’n’bass közeg nagyon lojális, emlékeztek a hangomra, és így talált meg például DJ Fresh is. A zenészeknek egy új közreműködés olyan, mint a szex. Feltölt, ad valamit. Beleteszed, amid neked van, és a másik fél is ugyanígy cselekszik. Kialakul köztetek egy titkos nyelvezet, ahogy megosztjátok egymással, amitek van. Veszettül bírom az ilyesmit! Az együttműködés a Brains-szel is ilyen volt, és egyébként is bírom a srácokat. Megmutatták, hogy milyen az éjszakai élet Budapesten. Elvittek egy szórakozóhelyre, ahol a tetőn bulizhatsz, és miközben mész fel a lépcsőkön, végig graffitik vesznek körül. Fantasztikus éjjel volt! (nevet)
Nagyon pozitív ennek a közös dalnak az üzenete.
- Ahogy mondtam neked, szeretek a szerzeményeimmel egy képet megrajzolni, hangulatot közvetíteni. De ugyanakkor hagyok helyet a hallgatóknak, hogy kialakítsák a saját értelmezésüket. Legyen az pozitív vagy negatív, nem számít. A lényeg a katarzis. A dalok megélése gyógyító erővel bír. A zene pedig kiváló eszköz ehhez. Ha az energia benned marad, az csak feszültséget okoz. Viszont ha szabadjára engeded, annak csak jó hatása lehet.
Egy kérdésre maradt már csak időnk: hány szerelmes levelet kaptál a Kosheen pályafutása alatt?
- Auuu… sajnos nem mondhatom el neked! (nevet) Még mindig kapom őket, férfiaktól és nőktől vegyesen. Utóbbiaktól inkább köszönőlevelek jönnek. Tetszik nekik az, amilyen őszintén és bátran élem az életemet, és ez erőt ad nekik ahhoz, hogy ők is így tegyenek.
Fotók: Demjén Zoltán