Kultography

  • Az otthon hívó szava
    Az otthon hívó szava Pataki Anita 2017. február 24. 18:01Az Oroszlán (12) az idei Oscar-jelöltek között a mezőnyben már-már kötelezően szereplő "keserédes sírós film". Nem azért, mert sírnak benne, hanem mert a filmet nézve majd' mindenkinek legördül az...
  • Háború csillagok nélkül
    Háború csillagok nélkül Pataki Anita 2016. december 16. 18:44A Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet (12) nem az a könnyed Star Wars-film, amire a karácsonyi forgatagban be lehet ülni a gyerekkel hogy legalább két órára kimenjen a fülünkből a Jingle Bells....
  • La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal
    La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal Kultography 2016. december 04. 19:00Eleged van a karácsonyi őrületből és az ünnepi ételek hallatán is a frász tör ki? Mi steakeket próbáltunk ki a La Parrillában, és elmondhatjuk: valódi ünnepi hangulatba kerültünk tőle. A karácsonyi...
  • A szó veszélyes fegyver
    A szó veszélyes fegyver Pataki Anita 2016. november 15. 21:01Mi, kritikusok szeretjük azt gondolni magunkról, hogy minket már semmivel nem lehet meglepni. És ez, legyen akármilyen jó vagy rossz, a legtöbb esetben így is van. Ezért amikor egy filmnek mégis...
Külvárosi tragikomédia amerikai módra

Külvárosi tragikomédia amerikai módra

Kultography írása itt: - 2015-02-04 15:36

Edward Albee ritkán játszott darabjában a tipikus polgári jólét elé tart görbe tükröt szórakoztató, de sokszor bosszantó módon. Ezúttal az Éless-Szín társulata tűzte műsorára egyik hatvanas években íródott abszurd drámáját.

albee1.jpg

A huszadik századi amerikai drámaírókkal nem tudok nem elfogult lenni, főleg, ha annak a bizonyos abszurd körnek egyik jeles képviselőiről van szó. Ezért is fájó pont, hogy Edward Albee gyakorlatilag egydarabos szerzőként van jelen a hazai színjátszásban. Legyünk ugyanis őszinték: ki tudna tőle egyetlen művet is kapásból említeni a Nem félünk a farkastól  darabon kívül? Ez a probléma vezethette az Éless-Szín stábját is, amikor úgy döntöttek, előszedik a szerző egyik mainstreamnek egyáltalán nem mondható darabját és megnézik, vajon mennyire nyitott erre a hazai közönség?

albee2.jpg

A megvalósítás értékelését hanyagolva már ez a merészség önmagában értékelendő, főleg egy olyan kis társulat esetében, akik évek óta nem rendelkeznek állandó előadóhellyel, és sok darabjukat csak évente egy-két alkalommal, többszöri felújító próbák után állíthatják színpadra. Így kerültünk a Duna Palota színháztermébe egy meglehetősen rendhagyó, abszurd másfél órára, amely valahogy sehogy sem akart beleilleni az ürességtől kongó, barokkos palota termeibe. Szurkoltam azonban a Budaörsi Játékszín társulatából alakult gárdának, főleg azért, mert telt házról egyáltalán nem beszélhettünk.

Nem kellett csalódnunk, hiszen a gyakorlatilag két főszereplőre írt darabot - nagy részben a szellemesen megírt párbeszédeknek köszönhetően -  könnyedén elvitte a hátán Kökényessy Ági és  Szabó Sipos Barnabás. Biztosan és szórakoztatóan hozták a külvárosi, felkapaszkodott, de folyton anyagi gondokkal küzdő házaspárt, akiknek monoton kirakathétköznapjaik a fűnyírás-koktélparty-melegház hármas problematikája körül forog.

albee3.jpg

A mesés vagyon reményét folyton felvillantó, tolakodó család barátjának figurája már-már mesterkélté válik Harsányi Gábor alakításában, a többi szomszéd pedig csak asszisztál a családi drámához, amely az idilli felvezetés után groteszk drámává fajul, ahogy szép lassan a feddhetetlen külvárosi társasági elit felfedi igazi arcát és nem marad más, mint a teljes kiábrándultság.

Fotók: Éless-Szín

Mesék felnőtteknek a februári morcosság ellen

Mesék felnőtteknek a februári morcosság ellen

Az év első hetei egyelőre nem hozták meg a várva várt telet, és a sárban csúszkálós, szürke nappalok gyakran elveszik az ember kedvét mindentől. De jelentjük van megoldás! Az alábbi könyvek bármelyike képes feldobni még a legborzasztóbb hétfő reggeli munkába zötykölődést is. A felnőtt mesék, a science-fiction és a történelem szerelmeseinek íme négy remek kikapcsolódást nyújtó olvasmány.

slider_jpg_2.jpgcovers_326835.jpgMarissa Meyer: Scarlet - Piroska és az Ordas Rend katonái

Az Alexandra Kiadó gondozásában megjelenő Holdbéli krónikák sorozat második részét veheti végre kezébe az olvasó, melyben ezúttal Piroska és a farkas feltuningolt sci-fi verzióját olvashatjuk el. Az előző regényből jól ismert Cinder, a kiborg lány kalandjai folytatódnak, ám a futurisztikus Hamupipőke-történet új szereplőkkel bővül Piroska, vagyis Scarlet, és Farkas, az Ordas Rend katonája személyében. Scarlet nagymamáját elrabolják, a rendőrséget azonban nem nagyon izgatja a dolog, így a vörös hajú szépség magánnyomozásba kezd. Segítségére egy különös, sebhelyekkel tarkított férfi siet, akinek furcsa tetoválás van az alkarján. Miközben Scarlet és Farkas egyre közelebb kerül az elrabolt nagymamához, és egymáshoz, Cinder megszökik a börtönből és jóképű rabtársával együtt megpróbálja kicselezni a rend nem túl éber őreit. Bár első hangzásra sokaknak erőltetett lehet Marissa Meyer Holdbéli krónikák sorozata, de valójában roppant szellemes és szórakoztató regényekről van szó. Akik szeretik a meséket és a science fiction világát, biztosan mosolyogva olvassák majd ezeket a történeteket, már csak a Grimm-mesei párhuzamok miatt is. Számunkra igazi felüdülést jelentett Scarlet és Cinder meséjét olvasva kiszakadni a szürke hétköznapokból, és pár óra erejéig egy varázslatos jövőbeli utazást tenni gyermekkorunk hőseivel.

periferia.jpgWilliam Gibson: A periféria

Van időutazós sci-fi, van párhuzamos-dimenziós vagy alternatív-világos is, A periféria viszont nem aprózza el, mind a három, egyenként is kimerítő tudományos-fantasztikus történettípust magában foglalja, nem is akárhogy. Két főhőse az időben egymástól hetven évre, a térben Amerika és Anglia távolságában tengeti az olvasó számára egyáltalán nem hétköznapi életét, amikor egy gyilkosság összekapcsolja őket. És ez még csak a kezdet. Flynne a közeli, Netherton a jóval távolabbi jövő egyaránt lenyűgözően futurisztikus világának lakói, de akár külön bolygókról is jöhettek volna, olyannyira idegen és ámulatba ejtőek egymás számára. És ugyanígy az olvasónak is. Élénk és figyelmes képzeletet igénylő könyv A periféria, olyan, ami nem engedi ellustulni az olvasót, mert ha egy pillanatra is elengedjük a sztorit nem fogunk tudni visszakapcsolódni. De ez sokkal inkább előny, mint hátrány, lévén bőven ötszáz oldalas terjedelme ellenére is letehetetlen olvasmány, így a folyamatosan ébren tartott kíváncsiságunk sem fogja engedni a lankadást. Sci-fi rajongóknak szinte kötelező, a műfajjal ismerkedőknek elsőre talán nagy falat lehet, de mindenképpen egy okos és szórakoztató, fantáziadús és elgondolkoztató könyv, amellyel öröm bekucorodni a sarokba egy szürke téli délutánon. A periféria az Agave Kiadó gondozásában jelent meg.

alkalmi_mesek.jpgOrbán János Dénes: Alkalmi mesék idegbeteg fölnőtteknek

Borzasztóan nehéz dolga van annak, aki megpróbálja összefoglalni, hogy lényegében mit is tart a kezében az az olvasó, aki Orbán János Dénes könyvét választja. Mert hát kezdhetnénk Micimackó spontán reggeli merevedésével, esetleg Karinthy Frigyes tapasztalataival a melegfelvonulás kapcsán, de itt van még Petőfi fütyköse és hát némi képzelt (?) szexuális kaland a tökéletes Jessica Albával. Nehéz kimondani, hogy ez a könyv jó-e vagy, nem mert időnként hangosan nevetünk Orbán János Dénes sorain, néha pedig azt érezzük, hogy ez most még túl sok, és tovább lapozunk. A stílus és a humor azonban mindenképp maradandó és emeljük kalapunk. Az Alkalmi mesék idegbeteg fölnőtteknek egyértelműen azzal a céllal íródott, hogy polgárpukkasztó legyen, és az ilyen direkt szándék árnyékában a legnehezebb igazán jól írni. A szerzőnek ez sokkal többször sikerült, mint ahányszor nem, így ha valaki nem riad vissza némi pajzánságtól, még akkor sem ha Micimackó paplanja alá kell néznie, váljon egészen nyugodtan idegbeteg fölnőtté, mert akárhogy is nézzük, ezt egyikünk sem kerülheti el. A könyv az Athenaeum Kiadó gondozásában jelent meg. 

1000.jpgNational Geographic: 1000 történelemformáló esemény

Középiskolai történelemtanárok kedvelt kínzási módszere volt mindig is, hogy az egyazon időben történt események felsorolását kérjék számon a diákoktól, miközben mind a tankönyvek, mind a tanmenet országokra lebontva vette szépen sorba a történelem folyását. Persze lehet, hogy ez csak az én, elszigetelt személyes tapasztalatom, akárhogy is, a National Geographic gyűjteménye az élet kezdetétől egészen 2007-ig logikus, pontokba szedett, átlátható módon mutatja be, mi történt például Pekingben akkor, amikor Shakespeare megírta a Hamletet. A történelem összefüggéseit új szemszögből láttató, átfogó könyvvel van dolgunk ami az összeállításáért felelős National Geographic Society legjobb hagyományait követve egyszerre szórakoztat és tanít, mindenféle szájbarágás nélkül. Történészeknek nem fog semmiféle újdonsággal szolgálni, sőt, talán fel is kaphatják a vizet a felszínességén, de aki alapvető tudását szeretné felfrissíteni, vagy csak érdeklik az elmúlt 3,8 milliárd év fontos eseményei közötti összefüggések, annak ez a gazdagon illusztrált, összefoglaló kronológiákkal dúsított kötet a szívébe fogja lopni magát. A könyv az Alexandra Kiadó gondozásában jelent meg.

Robbie Williams Budapesten!

Robbie Williams Budapesten!

Friss és bombasztikus hír a Sziget háza tájáról: Európa legjobb fesztiváljának “Mínusz Egyedik” napján, azaz augusztus 10-én, a világ egyik legmenőbb popsztárja, Robbie Williams lép színpadra az Óbudai szigeten. A brit fenegyerek a Let Me Entertain You címre keresztelt turnéjával érkezik a Szigetre.

rw_kiemelt.jpg

rw_szinpadon.jpgTalán Robbie is hallotta, hogy a Sziget Európa legjobb nagyfesztiválja és erről nem szabad lemaradni. Vagy igen, vagy nem, de az biztos, hogy augusztus 10-én a Sziget Fesztiválköztársaság idei “Mínusz Egyedik” napján a Szabadság Szigetének központi Nagyszínpadán lép fel a világ pop-szcénájának egyik legnagyobb sztárja. Robbie Williams, aki eddigi turnéin rendszeresen stadionokat töltött meg, most végre néhány fesztiválkoncertet is bevállalt, így a Sziget közönsége az elsők közt élvezheti a legnagyobb RW slágereket egy speciális hangulatú közegben.

Robbie-nak eddigi szóló karrierje során összesen 11 nagylemeze jelent meg, az ezekhez kapcsolódó turnéival szépen fokozatosan az egész világot meghódította, nem mellékesen 17 BRIT Awards-ot is bezsebelve. 2006-ban – a mai napig rekordnak számító – 1,6 millió jegyet sikerült eladnia mindössze egy nap alatt, de az ő nevéhez fűződik a legnagyobb létszámú szabadtéri koncert is: három este alatt összesen 375 000 néző látta őt Knebworth-ben.

A főszervező elmondta: gondolva arra, hogy hetijegyesek is szép számmal érkeznek majd, mindösszesen 25.000 napijegyet adnak ki a „Mínusz Egyedik” napra. „Ebből az első 10.000 darabot „early bird” áron, 18.000 forintért - egy átlagos Sziget nap helyszíni napijegy áráért - lehet megkapni” – adta hírül Gerendai Károly.  Azután 20.000 forint lesz a jegy erre a napra… a készlet erejéig. „A hetijegyeseknek pedig „ajándék” ez a koncert, hisz’ a hétnapos bérlet erre a napra is érvényes” – tette hozzá Gerendai. Mi több, további koncerteket is ígérnek aznapra a szervezők.

A jegyárusítás az RW koncertnapra február 2-án déltől indul, jó lesz sietni. Bővebb infó ITT.

Vasárnapi hírösszefoglaló: fölényben a dívák!

Vasárnapi hírösszefoglaló: fölényben a dívák!

Akár 40 000 bakelit a Dürer Kertben, báránybégetés az Akváriumban, ezer kilométerre élő nővérek hangos zsörtölődése, dokumentarista szörnytragédia, hajóra száll a francia pop-sanzon királynője, Harcsa Veronika és két társa pedig súlyosra veszik a figurát - avagy vasárnapi hírösszefoglalónkat jelentős fölénnyel uralják a nők.

elodiefrege06_kiemelt.jpg

elodiefrege01.jpgÉlodie Frégé, Vouler Mouche, Acid Arab Live Set – A38 Hajó

A francia kultúra évente megrendezett fesztiváljának idei záróbuliján egy varázslatos dalszerző-előadó, Élodie Frégé lép fel az A38 Hajón március 27-én. Sugárzó tehetség, a kortárs francia pop-sanzon egyik legfényesebb csillaga, egyben a Nouvelle Vague énekesnője - ő Élodie Frege, akinek előzenekara a melankolikus pop különleges magyar együttese, a Voler Mouche, utána pedig a párizsi producerduó, a technót és a közel-keleti zenét ötvöző Acid Arab következik.

 

DJ Shadow és Cut Chemist - Dürer Kert

A zenerajongók most bizony nagyon örülhetnek, hiszen egy talán soha vissza nem térő eseménynek lehetne szem-és fültanúi február 8-án. Két amerikai szupersztár-dj fogott össze, hogy a Universal Zulu Nation alapítója, a ’80-as években több műfaji határt feszegető elektronikus zene megalkotója, a hiphop-kultúra egyik kulcsfigurája, az elektro-funk ősatyja, Afrika Bambaataa előtt tisztelegjen.

A Renegades of Rhythm névre keresztelt turné során a legendás zenék csakis eredeti vinylekről szólalnak majd meg. Nem aprózzák el a dolgot, hiszen Afrika Bambaataa történelminek számító gyűjteménye több mint 40.000 példányból áll, amelyet jelenleg a Cornell Egyetem elképesztő, hiphop-részlegében tartanak archiválva.

Lamb, Dorothy's Legs, Mius - Akvárium Klub

Lou Rhodes és Andy Barlow 96-ban alakult duója visszatér Magyarországra, hogy bemutassa legújabb Backspace Unwind című lemezét a rajongóknak. Március 4-én a Lamb mellett a Dorothy’s Legs, valamint a Mius gondoskodik majd a hangulatról az Akvárium Klubban. Nagy várakozás előzi meg a Lamb budapesti fellépését, mivel legújabb hanganyaga három év után készült el, ez a zenekar hatodik nagylemeze, amely a downbeat, a jazz és a drum ’n’ bass elemeit ötvözi.

Szkalla lányok - Nemzeti Színház

A Nemzeti Színház Bajor Gizi Szalonjába költöztek a Szkalla lányok, Örkény István klasszikus kisregényének, a Macskajátéknak a főhősei. Léta valamikori szépeinek szomorkás történetét Béres Ilona és Tordai Teri mutatja be. A két színésznő számára igazi jutalomjáték a két idősödő, egymástól ezer kilométerre élő nővér zsörtölődése, nosztalgiázása. Berényi Gábor szövegváltozata pedig igazi kamaradarabbá varázsolja a Macskajátékot, amelyben a két nővér meséli el a Budapesten élő, reménytelenül szerelmes kisnyugdíjas, Erzsi és a húsz éve béna, Münchenben luxuskörölmények között élő, reményét vesztett Giza néhány hónapját.

 

bin-jip_glodi_balazs_foto-2.jpgOrszágos turnéra indul a Bin-Jip

 

Harcsa Veronika, Andrew J és Gyémánt Bálint közös munkájának eredményeként nemrég megszületett a Bin-Jip második nagylemeze, a Heavy, mellyel a zenekar országos turnéra készül, kitekintve egy kicsit a határainkon túlra is. Az új hanganyag jóval keményebb, dinamikusabb az elsőhöz képest, ez után nem is meglepő, hogy az album névadó dala éppen a Heavy című szám lett, melyhez klip is készült. A lemez változatosságát vendégzenészek is segítik: természetesen hallható rajta a korábbi tag, Kaltenecker Zsolt, de Lantos Zoltán hegedűjátéka is fontos színt ad a lemez hangzásvilágához. A sokak által egyszerűen „intelligens-elektro-alternatív” zenét játszó Bin-Jip februárban egy tavaszba nyúló koncertsorozatra indul, melybe a hazai vidéki nagyvárosok klubjai mellett Nagyvárad is illeszkedik, illetve két alkalommal Budapesten is láthatjuk, hallhatjuk majd a formációt.

 

projekt_LULU - Jurányi Produkciós és Inkubátorház

 

A Manna és a szegedi Maszk közös produkciójában márciustól látható a Jurányi Produkciós és Inkubátorházban (Budapest, II. Jurányi utca 1-3) Geréb Zsófi legújabb rendezése, a projekt_LULU. A Frank Wedekind századfordulós drámája alapján írt „dokumentarista szörnytragédia 1895–2015” a női egyenlőség, illetve egyenlőtlenség témáját járja körül – pontosabban azt, hogy itt az elmúlt több mint száz évben valójában nem történt elegendő változás. A darabban epizódok villannak fel Lulu, a klasszikus femme fatale életéből, akinek a sorsa a mellette levő férfiaktól függ, egészen addig, amíg nem próbál meg független életet élni. II. TITÁNium Színházi Szemle Jurányi-díjas előadásának címszerepét Sodró Eliza játssza, további szerepekben többek között Béres Miklós, Dér Zsolt és Kőszegi Mari látható.

Ákos igazán ott lesz a SZIN Nagyszínpadán

Ákos igazán ott lesz a SZIN Nagyszínpadán

Beindította a Szegedi Ifjúsági Napok a motorokat, hiszen még csak év eleje van, de máris lelepleződött, hogy 2 év után Ákos az Igazán Turné 2015 állomásaként ismét fellép a SZIN-en.akos_fezen_kiemelt.jpg

A Szegedi Ifjúsági Napok fellépői tekintetében egyre nagyobb nevek látnak napvilágot. Mostanra már biztossá vált, hogy 2 év után Ákos az Igazán Turné 2015 keretében ismét fellép a fesztiválon. Az első körben bejelentett nevek alapján további fellépői a SZIN-nek a Punnany Massif, az Anna and the Barbies, Ganxsta Zolee és a Kartel, Majka és Curtis, a Péterfy Bori & Love Band, a Wellhello, a Supernem, a Leander Rising, az Ocho Macho, a FISH!, a Honeybeast, a Margaret Island, illetve megvan az első külföldi vonatkozású produkció is, ugyanis a Brains csapata Sian Evans énekesnővel (Kosheen) lép majd fel a zárónapon.

akos_fezen.jpg

„Természetesen a külföldi előadókkal zajlanak a tárgyalások, több komoly kiszemeltünk is van, de biztosat csak akkor mondhatunk, ha már minden dokumentált. Remélem, februárban már nyilvánosságra hozhatunk egyet ezek közül is.” – tették hozzá a névsorhoz a szervezők.

Fotó: Máté Évi

Századelő Párizsa nem mindennapi tálalásban

Századelő Párizsa nem mindennapi tálalásban

Harmadik alkalommal fogott össze a Művészetek Palotája és a Recirquel Újcirkusz Társulat, hogy ismét egy egész estés produkcióval népszerűsítse a műfajt, amely különleges látványa miatt egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Míg tavaly a színházi és cirkuszi elemeket ötvöző társulat A meztelen bohóc darabjával egy allegórikus mese keretébe ágyazta különleges műsorszámait, idén szakítottak ezzel a kötött történetmeséléssel, és a rendező, Vági Bence mindent és mindenkit átadott a harmincas évek Párizsának buja és szenvedélyes hangulatának.

recir1_masolata.jpg

Így kerülünk mi is a nosztalgikus hangulat hatalmába egy szempillantás alatt, még mielőtt egy szereplő is felbukkanna a színpadon. Kezdetben kicsit értetlenül toporgunk, hogy miért asztalokhoz szól a jegy, aztán persze hamar kiderült: egy igazi varietébe csöppentünk, ahol széksorok helyett thonet asztaloknál foglalunk helyet, amelyet a színészek éppúgy felhasználnak majd akrobatikus számaik bemutatásához, mint a magasba veszített köteleket, hatalmas labdákat vagy éppen csillárokat.

Sejtető félhomállyal és harmonikaszóval indul a közel másfél órás időutazás, amely annyira elvarázsol mindkét, hogy szinte fel sem fogjuk, amikor véget ér a produkció.

A társulat összeszokott csapatot alkot, már ismerős arcokként, sőt egyre inkább kötött karakterekként üdvözöljük az egyes tagokat. Ahogy a tavalyi előadásban, most is Czigány Judit szólaltatja meg a korabeli sanzonok és songok műfaját idéző dallamokat, amelyeket ezúttal is külön a produkciónak hívott életre, hiszen az angol és magyar szövegeket a rendező Vági Bence írta, zenéjüket pedig Sárik Péter zeneszerző komponálta.

Az előadás ihletője a magyar származású, Párizsban alkotó világhírű fotós Brassai híres fotóalbuma a „Paris de Nuit", amelyben a korabeli francia elit éppúgy felbukkan, mint a lokálok jellegzetes szereplői mellett Dali vagy éppen Picasso. Brassai kézjegye remek összhangot teremtve jelenik meg az előadás minden elemén. A fények, díszletek, a zenekar mind-mind felidézi a kor dekadens világát. Az artisták egyszerre válnak csábító varieté táncosokká, megcsalt szeretőkké, kiábrándult művészekké, miközben a már jól ismert, bámulatot keltő műsorszámok sora elevenedik meg előttünk. Berzsenyi Kriszta jelmezei fantasztikusan érvényesülnek mind a látványos akrobatikus számok, mind a prózaibb átkötő jelenetek során.

Ahogy a ruhadaraboktól rétegről rétegre váltak meg a szereplők, úgy süllyedtünk nézőként mi egyre mélyebbre a párizsi éjszakák forgatagában. És amikor az előadásnak vége van, nem tudunk másra gondolni, mint, hogy még órákig tudnánk ebben a különleges és magával ragadó hangulatban időzni.

A Kelet(i) kincsei: színes, szélesvásznú naptúra

A Kelet(i) kincsei: színes, szélesvásznú naptúra

Melyik galaxisban? Lényegtelen. A naprendszerben, a sztratoszférában, vagy még itt a földön? Nem számít. Nyomokat keresett a karaván. Az emberi élet – vagy inkább a lélek? – utolsó nyomait. Ami megmaradt, fennmaradt. Már ha egyáltalán…

colorstar_koncert.jpg

Belezuhanva valahova egy időszakadékba, ahol a múlt és jövő tárgyai, emlékei és szereplői furcsa egyveleggé olvadtak össze. Így masírozhattak tevék és elefántok az űrhajók megtört, rozsdásra marcangolt árnyékában.

colorstar_-_solarize_2014.jpgMintha új albumán a ColorStar éppen egy ilyen csillagközi, mégis annyira emberséges és földközeli felfedező útnak írta volna meg a kísérőzenéjét. Hiszen az elektronika sűrű alkalmazása futurisztikus szkafanderbe öltözteti a hangokat, de az élő dobok, a gitárok és Keleti András jellegzetes éneke mégis emberközeli távlatba hozza a Solarize dalait – tűnjön ez első olvasatra még oly’ ellentmondásosnak is.

Hosszú út ez, hosszú nyitó dallal (Dreamin’ Along), hipnotikus lüktetéssel, amely ráállít a tempóra, mintha te is egy utazó lennél a menetoszlopban, körülötted a végtelen sivataggal, amíg csak a látóhatár el nem veszíti teljesen a jelentőségét. A púpok, a homokszemek, a kendők és dombok hullámzása… Drops of Tears: akár egy sivatagi éjszaka, a csillagok kihűlt ragyogása. Vajon ők vannak fent vagy mi? Kiismerhető egyáltalán a helyezkedés? Hol kezdődik az űr, hol van a légkörünk határa? Onnan talán mi is csillagok vagyunk, és a sivatag sem több, mint egy nagy ég-óceán? Időutazás a jövőbe, és az énekdallamokba kapaszkodva a múltba, a 80-as és 90-es évekbe.

Az űrhajó roncsa, bizalmatlanul, félve közelítve felé. Ez a reakció a technikára (Reaction). Mely egykor nagy volt. Most meg…? Semmi sem időtlen. Újra és újra megtorpan a ritmus, mintha azt kérdezné: menjünk tovább? Visszaforduljunk? Van mit keresnünk? De a visszhangos gitárok mégis löknek tovább előre… előre, mintha közelebb juthatnál a naphoz. Solarize, a címadó. A kígyóisten temploma. Valaha egy maharadzsa birodalma lehetett. De a természet – már ami megmaradt belőle… - visszafoglalta. A tekergő, óriási kígyó megszelídítése. Zeneszóval. Hogyan lehetséges, ha süket? Pedig nem jelent veszélyt, csak bölcs, és mindent látott már, mindent tud az emberiségről. Már ami megmaradt belőle…

Visszatérés a kertbe. A maharadzsa kertjébe. Az édenbe? Nem, ez csak egy oázis (Returns Again). Mégis, a fáradt vándornak menedék. Már víziók gyötrik, vízért és eredményekért esdekel. Reményért, és egy gyengéd érintésért. Hastáncosnők ringatódznak a szitárzene hangjára, akár a dűnék között a sivatag hajói (és a jövőben miért ne lehetnének igazi hajók ott? – a technika megállíthatatlan!). Éhes szemük keres, és gazdagon megrakott tálakat ránt elő lelkük túlcsordult konyhájából… de mindez csak emlék, emlék már.

colorstar_press_pic.jpg

A homokvihar után, vakon és süketen a portól (Blind and Deaf), az oázis mögött újra felkel az aranykorong, és ahogy új nap kezdődik, új ima csendül. Hálás áhítat az ajkakon, kántálás a törzsi dobok ritmusára. Az utazó nem érti, mégis átjárja. A szellemiség, a tudat közös. Még ha a nyelv nem is. De a zene egyetemes. Mielőtt célhoz érnek, várja őket a dzsungel. Nem lehetne ott, de ott van. Csak még egy dalt (One More Song). Újra ugyanaz a lüktetés, ugyanaz a pulzálás, a kígyók násztánca. És elefántok, itt, a semmi közepén, ahol… mégis van élet. Talán itt rejtőzködnek az utolsók.

Tudják, hogy minden megérkezés egy új kezdet (New Beginning). Az este fényei, a tábortüzek, pálmaligetek. A cél teljesítve. De pillanatnyi csak a nyugalom, hiszen menni kell tovább. Kutatni a romokat, felfedezni a múltat és a jövőt. Tovább, tovább, amíg egy homokszemnyi remény marad. Amíg az utolsó beszédfoszlányok kiszűrődnek az űrhajó fedélzeti rádiójából. Itt találkoznak. A múlt és a jövő. És a kettő között?

Ott a ColorStar új nagylemeze. A Solarize. Egy igazi Kicsi Fény.

Szárazjég és mosogatószivacs: Heston Blumenthal otthon

Szárazjég és mosogatószivacs: Heston Blumenthal otthon

Első ránézésre lehetetlennek tűnik Heston Blumenthal bármelyik ételének otthoni előállítása. Az Alexandra Kiadónál megjelent könyvében azonban a brit séf bebizonyítja: némi tudományos alapismerettel mi is képesek leszünk megfőzni bármelyik extrém fogását. Ha megvan Az a titkos hozzávalónk.

 

bmt.pngheston-blumenthal-otthon-1-266x330.jpgVégy egy kiló csapvizet, egy csipet sót, némi alaplevet, egy kis fej hagymát és pár szem krumplit – és ringasd bele magad abba az illúzióba, hogy nyert ügyed van, még a brit konyha fenegyerekénél, Heston Blumenthalnál is. És kezdj el főzni a tálalás előtt három nappal!

 

Nos, nagyjából erre kell felkészülnie annak, aki kezébe veszi a Heston Blumenthal otthon című kötetet. Többnyire könnyen hozzáférhető hozzávalókból készülő ételek leírásai sorakoznak itt, ám keresve sem találhattunk volna ennél távolabbi szakácskönyvet a most divatos „félórás”, „negyedórás”, de némi túlzással lassan 32 másodperces recepteket tartalmazó kötetektől. Kis túlzással már az olvasás is tovább tart – na nem mintha annyira bonyolultak lennének ezek a receptek, csak éppen a megértésükhöz szükségünk van némi tudományos alapismeretre. És – a Jóisten áldja őt ezért – ezt az ismeretanyagot a séf át is adja nekünk.

 

Mondhatjuk persze erre azt, hogy a slow foodnak nem feltétlenül alapeleme az olvasás, mégis érdemes (elnézést a kifejezésért) átrágni magunkat a könyvnek ezeken a részein is. Meg hát a nem éppen rövid receptleírásokon, amelyek sok könyvtől eltérően nem – tisztelet a kivételnek – dögunalmas ömlengések többnyire soha meg nem történt vagy tökéletesen érdektelen élményekről –, hanem hajszálpontos leírásai annak, amit tennünk kell abban a, khm, három napban.

 

heston-blumenthal--012.jpgA főzés persze jó esetben kreativitás, és Heston Blumenthal épp annyira köti meg a kezünket, mint egy IKEA-bútor összeszerelési útmutatója: ha a szöget abban a fázisban verjük be a fába, amikor kell, utána nyugodtan lefesthetjük a bútort lilára, szerelhetünk rá függönyt és építhetünk bele világítást. Ugyanez elmondható ezekről a receptekről is – persze a függönyt és az izzókat Blumenthal megtartja egyéb kulináris kísérleteire, de mosogatószivaccsal és szárazjéggel itt is találkozhatunk. Ha grammra és percre lebontva tudjuk például, mi kell a tökéletes fagylalthoz, az ízeket utána már magunk is variálhatjuk.

 

Meg kell hagyni, a Heston Blumenthal otthon pont azt adja, amit a könyv alcíme ígér: izgalmas és praktikus recepteket. Emellett pedig komoly ismeretterjesztést az ízek és aromák érzékeléséről, a különböző főzéshez használt anyagok viselkedéséről, az egyszerű és bonyolult konyhai gépek használatának trükkjeiről, és persze arról, hogyan hozhatjuk ki a maximumot magunkból a konyhában.

 

A vaskos kötetet nem ajánljuk azoknak, akik soha nem próbálkoztak húslevesfőzéssel vagy steaksütéssel, kicsit is haladó szinten (egy jól felszerelt italos- és fűszerespolccal, illetve pár konyhai gép birtokában) azonban csodálatos mókát kínál Heston Blumenthal. Csak szánjuk rá az időt az olvasásra – az ételünk abban a három napban úgyis magában dolgozik.

Egy házasság tudománya

Egy házasság tudománya

Szigorúan véve A mindenség elmélete (12) nem egy kifejezetten izgalmas film. Azt kapjuk tőle, amit egy átlagos, tévéfilmes ambíciókkal megáldott életrajzi alkotástól várhatunk, ami, egy ennyire körülhype-olt filmtől kevésnek tűnhet. Ám, főként a főszereplők csodás alakításainak és a film egyszerű, nem túlbeszélt stílusának köszönhetően minden hibája ellenére megérinti az embert. 

theoryslid.jpgx900.jpgOlyan emberi pillanatokat sikerült vászonra vinni, amilyenekből már egyetlen egyért a legtöbb, hasonló életrajzi film cigánykereket hányna örömében, A mindenség elméletére pedig több is jut. Teszi ezt úgy, hogy sem a szánalom, sem a nyál-faktor irányában sem ing ki túlzottan, pedig a történet alapján mindkettőre eléggé nagy esélye lehetett volna. Persze nincs híján a túlzás felé mutató érzelmes pillanatoknak, de szerencsére egy-két kivételtől eltekintve sosem éri el még a kényelmetlenségi zónát sem, így végig őszintén élvezhetjük, ahogy megelevenedik előttünk Stephen Hawking élete.

Vagyis, hogy pontosabb legyek, a szerelmi élete. A film ugyanis, teljesen felvállaltan, sokkal inkább egy szerelem és egy házasság története, mintsem a központjában álló pár zseniális férfitagjának szóló produkciója. Kifejezetten szimpatikus, hogy a Jane Hawking könyvéből született film képes egyensúlyban tartani a két főhősét, és nem csábul el a könnyebb "zseniális tudós hihetetlen viszontagságokon megy keresztül"-történetszál irányába jobban, mint ahogy azt kell. Azok az apró, de annál erősebb momentumok, amelyek Jane belső világába, gondolataiba, életébe nyújtanak bepillantást, helyezik igazán megfelelő perspektívába Hawking különleges életét, és mentik meg a filmet attól, hogy megragadjon a pátosszal teli tiszteletadás szintjén. Ezekből nyugodtan lehetett volna még ennél is több. Hiszen a film így tudja megmutatni, hogy megkérdőjelezhetetlen zsenije és szörnyű betegsége ellenére Hawking ugyanolyan ember és férfi, mint a többi, ennek minden jó és rossz oldalával együtt. És egy pillanatig sem tesz úgy, mintha ez különleges lenne, mert nem is az. Az viszont rendkívüli, ahogy Hawking és Jane megdolgoztak a közös életükért és megküzdöttek a mindkettejük sorsát megnehezítő kórral.

x900_1_.jpg

A ma már senki számára nem ismeretlen tudós, Stephen Hawking (Eddie Redmayne) 1963-ban még csak ifjú kozmológusként bontogatta a szárnyait a Cambridge-i Egyetemen, amikor megismerkedett a bölcsész szakon tanuló Jane Wilde-al (Felicity Jones) és szép lassan egymásba is szerettek. Nem élvezhették viszont sokáig a gondtalan egyetemisták életét, ugyanis Hawking 21 évesen kénytelen volt szembesülni egy, az egész életére kiható diagnózissal: motoros neuronbetegsége lassan, de biztosan leépíti a testét és két éven belül a halálához vezet. Jane bátorítása és támogatása segítségével Hawking a biztos halál árnyékában sem adja fel a tudományos pályát, miközben a családi élete is repülőrajtot vesz. Az elkövetkező - kettőnél jóval hosszabbra nyúló - évek pedig mindkét fronton bővelkednek boldog és nehéz pillanatokban, miközben az idő csak megállíthatatlanul pereg...

theory_of_everything_still_a_l.jpgA mindenség elmélete nem egy forradalmi film, és, ha kevésbé szép operatőri munkával párosulna, akkor csak csupán a története miatt nyugodtan kisképernyőre is készíthették volna. Ám Hawking és Jane élete van annyira izgalmas, hogy lenyűgözze a nézőt, és van annyira emberi léptékű, hogy együtt tudjunk vele érezni a lehető legjobb módon. Nem sajnálja és nem isteníti a hőseit, csak elénk tárja az életüket, mi pedig feltehetjük magunknak a kérdést, vajon mi hogyan cselekedtünk volna, ha valamelyikük helyében lettünk volna. Mert lehet, hogy első pillantásra nem tűnik annak, de a saját testének csapdájába szorult zseni feleségének lenni legalább ugyanakkora, csak másmilyen kitartást és hősiességet igényel, mint amilyennel magának Hawking-nak kell szembenéznie az élettel. Arról is szó esik persze, hogy egy ilyen betegség hogyan hat az ember szüleire, barátaira, (a Hawking legjobb barátját megformáló Harry Lloyd például simán ellopja a show-t a rá jutó néhány jelenetben), de a két főszereplő pillanataiért, a kettejük gyönyörű dinamikájáért éri meg megnézni A mindenség elméletét. 

Django szelleme a palackban maradt

Django szelleme a palackban maradt

Django Reinhardt szellemét idézték meg kedd este a Művészetek Palotájában. A kísérlet nem sikerült tökéletesen, de azért többször közel kerültünk a harmincas évek legendás gitárosának világához.

925x330_12603_django_fesztival_150120_01-10.jpg560x350_12603_django_fesztival_150120_01-10.jpgHunyd be a szemed, tegyél fel egy Django Reinhardt-albumot (minél karcosabb, annál jobb)! Netán kapard elő Woody Allen filmjét, A világ második legjobb gitárosát! Ez a szegény ember két biztos módszere arra, hogy visszarepüljön a harmincas évekbe, amikor a legendás dzsesszgitáros, Django Reinhardt megőrjítette közönségét sajátos játékával – és persze a hegedűsével, Stéphane Grapellivel. Biztos módszerek ezek, mert a feszes ritmus vagy Sean Penn remek játéka is ugyanúgy felidézik a két háború közötti bohéméletét, a kocsmák füstjét vagy a művészlelkek nyomorúságát.

Hogy ez a világ rengeteg embert vonz, nem kérdés: ez magyarázza azt a sikert is, amely a Swing a la Django magyar zenekar turnéját követi, és ezt élhette át az is, aki kedd este, a Művészetek Palotájában szembesült azzal, teltházas előadásra érkezett. A csapat nem bízott semmit a véletlenre: olyan zenészek szegődtek melléjük, mint Szirtes Edina Mókus, Micheller Myrtill, Hajós András, a Budafoki Dohnányi Zenekar, énekesük, Pálmai Panna vagy a francia Tcha Badjo. És mindenki hozzá is adott valamit ehhez az univerzumhoz: Mókus azt az önfeledt zenei bolondozást, amely híressé tette, Micheller Myrtill a franciás sanzonok világát, Pálmai Panna a popzenék hangulatát, a Dohnányi Zenekar, illetve fúvósai azt a telt hangzást, amelyet minden nívós zene megérdemel.

Django szelleme azonban mégsem akart kibújni a palackból. Lehet, hogy az előadás merevsége – a szép sorban felkonferált produkciók sora – miatt, vagy azért, mert a legjobb akusztikájú magyarországi koncertteremben valahogy mégsem szólt tökéletesen minden dal. Általában csak egy apróság kellett volna a tökélyhez: hogy a fináléban fellépő Pankastic előadása ne fulladjon egy unalmas Petőfi rádiós szettbe, hogy a Swing a la Django hangszerei tisztábban szólaljanak meg, hogy a nagyzenekari megszólalás ne pont a lendületét vegye el ennek a zenének.

Ne legyünk persze igazságtalanok: két olyan pillanat is volt a fesztiválon, amikor már tényleg csak amiatt voltunk csalódottak, hogy amit látunk, nem egy kis klubban élvezhetjük, karnyújtásra a zenészektől. Az egyik a Tcha Badjo rövid fellépése volt. A négy zenész tényleg a vérében érzi Django zenéjének lüktetését, kár hogy mindössze három dal erejéig élvezhettük ezt. A másik pedig Hajós András szereplése: önironikus monológjából többet tudtunk meg a legendás cigány gitárosról, mint az esti többi részében, az ő vendége, a tavalyi A dalból megismert fiatal énekesnő, Takács Noémi pedig sokkal jobban belesimult ebbe a világba, mint az est többi dívája.

De legalább biztos múltidéző praktikáink sora kiegészült kedd este: szívesen nézzük meg a jövőben a Swing a la Djangót egy klubban.

Szabadságra ítélve

Szabadságra ítélve

befunky_maglya_jpg.jpgEgy romániai magyar kamaszlány szemével mutatja be a rendszerváltás zűrzavarát Dragomán György régen várt regénye, a Máglya. A Magvetőnél megjelent könyv kötelező, és nem csak azoknak, akik 1990 forró hónapjaira kíváncsiak.

 

maglya.jpgEmma úgy válik felnőtté, egyik pillanatról a másikra, ahogy hazája, Románia Dragomán György új regényében, a Máglyában. Szülei a forradalom előtt nem sokkal autóbalesetben meghalnak. A magára maradt kamaszlány bizonytalanságát pedig az sem enyhíti, hogy az árvaházból soha nem látott nagyanyja veszi magához. Az író harmadik regénye Románia és Emma felnőttléte legelső évének krónikája, a felszabaduló vágyak, a kegyetlen csalódások és az új helyzetben a régmúlt mélyéből feltörő emlékek gyűjteménye.

 

Az alaphelyzet ismerős lehet Dragomán nemzetközi sikert aratott, 2005-ös regényéből, A fehér királyból. Ám amíg ott egy kiskamasz fiú történetei állnak össze a Ceausescu-rendszer utolsó időszakának szomorú valóságává, az író most egy kamaszlány életén keresztül mutatja be 1990 zűrzavarát. Bár végig Emma félig még gyermeki szemével látjuk a világot, a sokat látott, a kényszerű feledés és a görcsös emlékezés között őrlődő nagymama egyenrangú szereplője a regénynek. Talán érdekesebb is: ami A fehér király fiújánál markáns, önmagukban is katartikus történetek sora volt, a nagymama drámája erőteljesebb, mint Emma lelki és testi fejlődésének líraibb, mágikusabb leírásánál.

 

Olvasóként nehezebb is volt belehelyezkedni a történetbe – sokáig tartottam attól, ez amiatt van, hogy az író mindenáron női szemmel próbál gondolkozni, ami nőként nem tűnt túl hitelesnek. Szerencsére kiderült: a Máglya lassabb sodrású történet, mint A fehér király, de ez a sodrás a végére sokkal erőteljesebbé válik. Nem is csak a forradalom után a sokáig elnyomott társadalomban feltoluló indulatok fokozzák az erejét, hanem azoknak az emlékeknek a felszínre kerülése is, amelyek csaknem fél évszázadon át feszítették ezeket az embereket.

Pedig Emma ebben az erősödő viharban csak egy 13 éves lány életét szeretné élni: beilleszkedni új környezetébe, szép ruhákban járni, megtalálni a szerelmet. Ehelyett egyik talánnyal szembesül a másik után – az író a válaszok sorát kínzóan lassan adagolja nekünk is. Ám ahogy összeáll a kép, és ahogy kiteljesedik a kirakós, úgy vágyunk rá, bár kevesebb eleme került volna a helyére.

 

Závada Pál a Természetes fénnyel a magyarországi etnikai ellentétek valamiért soha meg nem írt nagyregényét publikálta tavaly, Dragomán György pedig a Máglyával a rendszerváltás zűrzavarát fogta össze. A huszadik századi történelem két alapművét adta 2014 – őszintén reméljük, saját múltunk felfedezésében az idei év is tartogat majd két legalább ilyen színvonalú meglepetést.

Tartuffe, avagy nézz csak magadba!

Tartuffe, avagy nézz csak magadba!

tartuffe_jpg.jpgNem kockáztatott sokat az Örkény, amikor műsorára tűzte Molière Tartuffe-jét. A vakhitet gúnyoló darab nem veszített aktualitásából, ám az előadás legnagyobb értékét a színészi alakítások adják.

 

10896188_777843985631835_8890841977549983019_o.jpgHa vannak örök érvényű szerzők a drámairodalomban, Molière bizonyosan közéjük tartozik: a XVII. században írt, a feltörekvő polgári társadalom és a hanyatlóban lévő rétegek – az álszent papság, az érdemtelen nemesség vagy a műveletlen parasztság – tévútjainak kifigurázására alapuló komédiái addig nem veszítenek az aktualitásukból, amíg ezek a feszültségek fennmaradnak. Az Örkény Színház erre rátett egy lapáttal, amikor Parti Nagy Lajos modern átiratát tűzte műsorára. Parti Nagy nem csak a verselést hagyta el, de olyan briliáns, többnyire rosszul használt kifejezéseket ad félig felkapaszkodott, félművelt, félvilági szereplői szájába, hogy már ezért megéri megnézni a friss bemutatót.

 

Ám amiért igazán, azok a főszereplők. Az Örkényben többnyire karakterszerepeket játszó színész-rendezőre, Znamenák Istánra mintha ráöntötték volna a felkapaszkodott, a számára fontos értékekben máig bizonytalan, ezért befolyásolható Orgon szerepét. Elhisszük neki azt is, hogy vakon tud hinni egy olyan hazug imposztornak, mint Tartuffe, de azt is, hogy valahol mélyen tényleg haszontalan családtagjai boldogulása vezérli. Igazán méltó párja az imposztor szerepében Nagy Zsolt, aki igazi képmutatóként úgy vált egyik pillanatról a másikra az ájtatosból a gengszterbe, hogy csak lesünk. És pont annyira ripacskodik Tartuffe-ként, amennyire ezt a karikatúra-szerű figura megkívánja.

 

Az igazi karikatúra azonban Orgon anyja. Pogány Judit a legnagyobb természetességgel ontja magából azt, amit Parti Nagy a szájába ad: a buta vakhit és a buta hagyományok fergeteges paródiáját. Nincs már ilyen hálás helyzetben Kerekes Éva, ám a komorna szerepében még mindig emlékezetes az alakítása. Körülöttük azonban a többiek – különösen Orgon családjának tagjai – halovány alakítást nyújtanak. Ez leginkább a Pálya Pompónia által alakított feleség esetében zavaró, Tartuffe-fel közös jeleneteit egyértelműen Nagy Zsolt uralja.

 

10580672_777844022298498_2132049079642882755_o.jpgParti Nagy szövege és a rendezés általi modernizálás persze könnyen közhelyhalomba csúszhatott volna, de ahogy Bagossy Levente díszlete tökéletes háttér a polgári komédiához, úgy Bagossy László rendezése is szinte saját nappalinkba hozza el Molière 1664-ben bemutatott darabját. Ám láthatóan nem bízik magában, abban, hogy a néző számára elegendő pár selfie, egy LCD-tévé és Parti Nagy modern nyelve ahhoz, hogy átérezze a darab aktualitását, ezért az utolsó jelenetben 19-re lapot húz. És nagyot hibázik – a finálé közhelyes demagógiájára nincs érthető magyarázat, a látványos sallangok nélkül is tökéletesen működött volna a már Molière-nél sem egyértelmű hepiend.

 

Ennek ellenére mégis érdemes jegyet váltani az Örkénybe – egy picit megint jobban értjük a darab után azt, ami ma Magyarországon körülöttünk és velünk történik.

 

Fotók: Örkény István Színház Facebook-oldala

Télen is Balaton: léket vág az első nevekkel a Sound

Télen is Balaton: léket vág az első nevekkel a Sound

Igen komoly fellépő „csomaggal rukkolt elő első bejelentésében a Balaton Sound. A most napvilágot látott produkciók közt ott van például a világ elsőszámú DJ-jének választott Hardwell, a legrangosabb partihelyek sztárja, Nicky Romero, a Grammy díjas Afrojack és még sokan mások.

cxcx_kiemelt.jpg

Újabb 6 évre kötöttek szerződést a MasterCard Balaton Sound szervezői a fesztiválnak otthont adó Zamárdi Önkormányzatával, eszerint 2020-ig bizonyosan a magyar tenger legszebb látvánnyal bíró szabadstrandja várja a Sound látogatóit. Az idei év egyik legjobb híre, leginkább a bérletesek számára, hogy megváltott belépőjükkel 5 “headlinert” láthatnak a nagyszínpadon, hiszen az elmúlt évektől eltérően idén már a nulladik napon is üzemel a nagyszínpad, és igazi világsztár érkezik a Balaton partjára. Néhány héten belül a “nulladik napi” főattrakciót is bejelentik a szervezők, de annyit elárultak, hogy egy régóta várt közönségkedvenc fogadta el a Sound meghívását.

cxcx_allo.jpgEzzel együtt már a most bejelentett nevek is hatalmas Sound hangulatot ígérnek idén. Elsőként jelezte, hogy érkezik Zamárdiba, az immár sorban másodszor is a világ legjobb Dj-jének kikiáltott, szemtelenül fiatal és sikeres holland titán, a több százezres rajongótáborral rendelkező progresszív és electro house zenész, Hardwell. Szintén jön a kivételes tehetségű, ambiciózus holland house-electro house DJ és producer, a bombasztikus trackjeiről, formabontó remixeiről ismert Nicky Romero. Érkezik Zamárdiba a Grammy-díjas elektronikus zenész Afrojack, a nemzetközi electro house színtér – ugyancsak - holland csillaga, aki hangban és látványban ultragazdag szettel készül ismét átmozgatni hálás és felkészült közönségét.

A huszonéves testvérpár Alex és Chris Andre alkotja az utóbbi időben zajos sikereket arató DVBBS formációt. Könyörtelenül intenzív elektronikában utaznak, élőben pedig mindent megtesznek azért, hogy a velük egy ütemre robbanó tömeg kiugorjon a bőréből. Szintén két testvér- Eindhovenből, Hollandia buliközpontjából - alkotja a sikert sikerre halmozó Showtek formációt. Az elmúlt két évben lettek igazi nemzetközi EDM-szupersztárok, köszönhetően a földkerekség legnagyobb fesztiváljain, klubjaiban és fellépőhelyszínein levezényelt felejthetetlen partyknak.

Charli XCX egy belevaló, mindenhol feltűnést keltő és kereső jelenség, ízig-vérig XXI. századi popdíva– ezt idén a Soundon is megtapasztalhatjuk Egy újabb, igazi különlegességgel lepi meg idén nyáron a hip-hop zene rajongóit a Sound szervezőgárdája: 2015 júliusában a műfaj új csillaga, Joey Badass mutatkozik be a magyar közönségnek. Boys Noize rangos szakmai díjakkal kitüntetett, hiperkreatív, egyedi látásmódú német elektronikus zenész, nemzetközi hírű producer, a tíz leghatalmasabb DJ-k egyike a világ első számú popkulturális magazinja, a Rolling Stone szerint is.

A Pan Pot egy népszerű, nemzetközi hírű techno produkció a műfaj európai fellegvárából, Berlinből. Szintén a Soundra tart Quinten van der Berg, ismertebb nevén Quintino, az elmúlt években tömegeket megbabonázó holland EDM-mozgalom új csillagainak egyike. Egy kivételesen tehetséges és rendkívül jó kiállású olasz testvérpár, Alessandro és Andrea Vinai alkotja az egyszerűen Vinai névre keresztelt, ígéretes karrier előtt álló EDM-alakulatot. Roni Size nevét mindenki ismeri, aki az elmúlt negyedszázadban kapcsolatba került a drum'n'bass kultúrával. A jelenleg negyvenöt éves, DJ- és producerzseni a műfaj ikonjai közé tartozik, egyedülálló életműve generációkat inspirált és hozzájárult a drum'n'bass világméretű térhódításához.

Német techno óriás, legendás DJ, producer, kiadó- és rádiós műsorvezető, generációjának meghatározó előadója:ő Chris Liebing. Mesterségét művészi szinten űzi, kreatív, emellett végtelenül elhivatott zenész, nyughatatlan jellem, akitől a legkevésbé az újító szellem áll távol, neve ma is garancia egy szédületes-elszállós techno partyra. Üdítő, felhőtlen, légiesen könnyed, varázslatos-dallamos-szaxofonos deep house futamokkal készül kényeztetni a Soundosokat a júliusi fülledtségben Cédric Steinmyller, a dzsesszes-elektronikus Klingande-projektet irányító francia csodagyerek. Végül, de nem utolsó sorban Sir Bob Cornelius Rifo, a Real Church of Noise pápája állandó partnerével, Tommy Tea-vel összefogva vezényel le egy extra szettet. A Soundon tehát a The Bloody Beetroots SBCR DJ SET.

Charli XCX fotók: Horváth Kata

Mortdecai - Johnny Depp és Gwyneth Paltrow eszement bolondozása (JÁTÉK!)

Mortdecai - Johnny Depp és Gwyneth Paltrow eszement bolondozása (JÁTÉK!)

mortdecai_jpg.jpgJohnny Depp megint hozza formáját, nagyon lökött és még annál is viccesebb a Mortdecai-ban. A David Koepp rendezte film csütörtökön kerül a hazai mozikba. Most megnyerheted a történet alapjául szolgáló Kyril Bonfiglioli regényt!

mortdecai_konyv.jpgŐ a született gentleman. Elegáns, jó modorú, és mindig megőrzi a hidegvérét. Charles Mortdecai (Johnny Depp), a nagyvilági műkereskedő vad orosz banditákkal, az angol titkosszolgálat embereivel, megdöbbentően hosszú lábú feleségével és néhány nemzetközi terroristával a nyomában is mindig az marad, aki volt. Ezúttal azonban a szokásosnál is nagyobb szüksége van különleges képességeire. A tudomására jut, hogy egy lopott festmény hátoldalára jegyezték fel annak idején a titkos kódot, melynek segítségével hozzá lehet jutni a nácik elrabolt kincseihez. Elképesztő kalandokba keveredik – de ő természetesen arcrezzenés nélkül veti bele magát a legnagyobb őrületbe is. Főbb szerepekben: Johnny Depp, Gwyneth Paltrow, Ewan McGregor, Olivia Munn, Jeff Goldblum és Paul Bettany.

MozICommal közös játék!!!

Azok között, akik helyesen válaszolnak, kisorsolunk kettőt Kyril Bonfiglioli Mortdecai című könyvéből. A megfejtéseket a sajto@kultography.hu e-mail címre várjuk, január 22. (csütörtök) 19 óráig. Az e-mail tárgyába írjátok bele: Mortdecai-játék.

A játékban csak azok vehetnek részt, akiknek a postai címe is szerepel az e-mailben. (A kiszállításhoz szükséges). Eredményhirdetés péntek reggel, itt az oldalon a cikk végén lesz.

- Melyik hazai kiadó gondozásában jelenik Kyril Bonfiglioli Mortdecai című regénye?

- Ki alakítja a filmben Mortdecai testőrét?

 

Lecsóból és popcornból sosem elég - hírek vasárnap estére

Lecsóból és popcornból sosem elég - hírek vasárnap estére

Megvannak az idei év Oscar-jelöltjei, irodalmi és zenei fesztiválra mehettek a héten, tervezhettek plakátot Őfelsége titkosügynökének, vagy ha egyszerűen kíváncsiak vagytok, melyik film volt a legnépszerűbb tavaly a magyar mozikan, szemezgessetek a vasárnapi híreinkből!

lecso_jpg.jpg
Lecsó az Alexandra Pódiumon, január 22. 19:00

lecso_jpg.jpgLecsó címmel új havonta jelentkező irodalmi sorozat indul az Alexandra Pódiumon az Európa Kiadó és az Alexandra Kiadócsoport szervezésében. Honnan ered a lecsó szó? Hogyan hangzik a Huszt slam poetry átirata? Könnyű-e rímet találni arra a szóra, hogy kapacitásfenntartás? A Lecsó résztvevői, Kiss Judit Ágnes, Várady Szabolcs, Nádasdy Ádám és Barna Imre szórakoztató irodalmi vetélkedéséből kiderül. A játékos kedvű költők nem csak egymást ugratják, furfangos feladványaikat a nézők is megoldhatják. Az első alkalom időpontja: január 22. 19 óra, helyszíne az Alexandra Pódium (1055 Budapest, Nyugati tér 7.).

Django Fesztivál, Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 20. 19:30

image_6.jpgNem mindennapi produkciónak ad otthont kedden a Művészetek Palotája: a Django Fesztiválon „a világ legjobb gitárosát” idézi meg egy hattagú zenekar, a Swing à la Django. A magyar zenészek a klasszikus francia stílus, a manouche elemeit ötvözik autentikus magyar zenei elemekkel, a francia sanzonokkal, a tangóval és a dzsesszel. A koncerten pedig ehhez Django Reinhardt szellemén túl a francia Tcha Badjo zenekart, a sokoldalú magyar sztárt, Hajós Andrást, a franciás magyar dzsessz egyik legismertebb képviselőjét, Micheller Myrtillt, Szirtes Edina Mókust és a Pankastic!-ot, az ország első django-pop zenekarát hívják segítségül. Az est unikuma, hogy a produkciók szimfonikus zenekari kísérettel szólalnak meg, melyet a Budafoki Dohnányi Zenekar biztosít.

 

ART MARKET BUDAPEST 2015: október 8-11., Millenáris

_aum2121.jpgKelet-Európa vezető nemzetközi kortárs képzőművészeti vására, Magyarország legnagyobb kortárs kiállítása, a korábbi rekordokat 2014-ben újra felülmúló Art Market Budapest az idei évben újra október második hetében, október 8-11. között rendezik meg. A 6.000 négyzetméteren felépülő kiállítás és vásár, illetve az azt kiegészítő nagyszabású köztéri szoborpark mintegy 500 művész számára biztosított 2014-ben bemutatkozási lehetőséget, a szervezők a kiállítás kapcsán több mint 70 kiegészítő programot hoztak létre a Millenárison és a főváros más helyszínein. A vásár idejére Budapest 2015-ben újra a közép- és kelet-európai régió képzőművészeti fővárosává, Európa egyik legvonzóbb kulturális központjává válhat.

 

Leleplezték a Jurassic World mutáns dinóját

letoltes_1.jpgÚjabb titokra derült fény a Jurassic Worlddel kapcsolatban. Az egyik főszereplő, Bryce Dallas Howard elárulta, milyen lesz az a genetikailag módosított dinoszaurus, amely miatt elszabadul a pokol az őslényparkban. Nos, a különös lényt Indominus Rexnek hívják, és a történet szerint a tudósok négyfajta élőlényből rakták össze: Tyrannosaurus Rexből, Velociraptorból, tintahalból és ausztrál sivatagi viperából. Ebből a bizarr összeállításból arra lehet következtetni, hogy a mutáns dinó óriási, a vízben is jól érzi magát, és halálos mérget fecskendez áldozatába. Ha ez nem lenne elég, az is kiszivárgott, hogy a dinó emberi géneket is kapott, hogy fejlettek legyenek a problémamegoldó képességei. Korábban voltak olyan elképzelések, hogy az új Jurassic Parkban mutáns dinóember szerepeljen, de a rajongók felháborodása miatt az ötletet elvetették – ám úgy tűnik, néhány gén beültetése még belefért a koncepcióba. Mindenesetre az új szuperdinó alighanem méltó ellenfele lenne az Aliennek, ami új korszakot nyithat a Jurassic-sorozat történetében.

 

Tervezz plakátot a jövő James Bondjának!

unnamed_6.jpgA kémműfaj már nem a régi. James Bond klasszikus, de az új szuperkém, aki a Kingsman – A titkos szolgálat (16E) (Kingsman: Secret Service, hazai bemutató: február 12.) sztárja, más, mint a nagy előd: nagyszájú, kiszámíthatatlan, és nem törődik az illemszabályokkal. A vagány karaktereiről híres Matthew Vaughn rendező valószínűleg pályája csúcsára jutott ezzel az egyszerre szellemes, izgalmas és őrült filmmel, melyben a régi gárdát olyan kiváló színészek képviselik mint Colin Firth, Michael Caine és a főgonosz szerepében Samuel L. Jackson. Egy kritikus így jellemezte a filmet: „mintha Tarantino Bond-filmet rendezett volna!” De Vaughn ezzel sem elégszik meg. Felhívást intézett a világ grafikusaihoz, designereihez és tervezőihez, hogy találják ki a tökéletes Kingsman-plakátot. A fődíj 3000 dollár és persze a világhír: a győztes plakátot kinyomtatják, és a többi filmes anyaggal együtt terjesztik majd az egész világon. A feltétel mindössze annyi, hogy a terv horizontális, dupla plakát-formátumú, a mérete 3000 x 2300 px legyen és tartalmazza a címet valamint a film logóját. Még több infóért katt ide: http://bit.ly/Kingsman_DESIGN

2015 a zsenik éve az Oscar-díj háza  táján

20141016kodjatszma2.jpgA héten kihirdették az idei, sorban a 87. Oscar-díj jelöltjeinek listáját. A Legjobb film kategóriában a Whiplash, A mindenség elmélete a Sráckor, a Selma, a Birdman, az Amerikai mesterlövész, a Grand Budapest Hotel és a Kódjátszma versenyez. Míg a Selma és az Amerikai mesterlövész az Akadémia által igencsak kedvelt,. megtörtént eseményeket feldolgozó filmek, addig a Sráckor és a Grand Budapest Hotel különlegességükkel kerülhettek be a válogatásba, ám egyértelműen a fennmaradó négy filmet átszövő zseni-tematika az idei díjkiosztó vezérlőelve. Ennek megfelelően ezeket a furcsa, meg nem értett géniuszokat alakító Benedict Cumberbatch, Eddie Redmayne és Michael Keaton is bezsebelhetett egy-egy Legjobb férfi főszereplői jelölést, ahogy az Amerika mesterlövész címszerepében látható Bradley Cooper és a Foxcatcherben a felismerhetetlenségig elmaszkírozott Steve Carrell is. A Legjobb női főszereplő kategória jelöltjei már jobban eltávolodnak ettől a mezőnytől, egyedül A mindenség elméletben látható Felicity Jones került ki ebből a csoportból, míg a többi színésznő az Akadémia által egyébként kevéssé felkapott filmekért kapta meg a jelölést. Reese Witherspoon a Vadon, Julianne Moore a Still Alice, Rosamund Pike a Holtodiglan, míg Marion Cotillard a Két nap, egy éjszaka című, francia nyelvű film kapcsán érdemelte ki a az elismerést. A Legjobb férfi mellékszereplő díjáért Edward Norton (Birdman), Mark Ruffalo (Foxcatcher), J.K. Simmons (Whiplash), Ethan Hawke (Sráckor) és Robert Duvall (A bíró) száll versenybe, míg a Legjobb női mellékszereplő díjazottja Emma Stone (Birdman), Meryl Streep (Vadregény), Keira Knightley (Kódjátszma), Patricia Arquette (Sráckor) és Laura Dern (Vadon) közül kerül majd ki a Február 22-én megrendezésre kerülő gálán.    

 

15 uszodányi popcornt ettünk tavaly 

what-it-was-like-working-for-the-real-life-wolf-of-wall-street.jpgHa már filmeknél tartunk, néhány napja érdekes statisztikával szolgált az egyik legnagyobb hazai mozilánc. A Cinema City adatai szerint összesen 638 932 órát töltöttünk a mozitermekben, eközben pedig 15 uszodányi popcornt majszoltunk el. Tavaly a legtöbben a Wall Street farkasára voltak kíváncsiak, a dobogó második fokára az Így neveld a sárkányodat második része került (amely idén már be is sebelte a Golden Globe-ot), a bronzérmes a Hobbit 3 lett. Ha a hazai gyártású filmeket nézzük, akkor a Megdönteni Hajnal Tímeát című film volt a legnépszerűbb, megelőzve a Swinget és a Fehér istent.  

 

 

Kivénhedt szuperhős megváltást keres

Kivénhedt szuperhős megváltást keres

A Birdman (avagy a mellőzés meglepő ereje) (16) zseniális film. Kiemelhetnénk a lenyűgöző rendezői és operatőri munkát, amitől az egész film egyetlen snittnek tűnik, vagy a szívdobbanásainkkal szinkronba álló zenét. A hihetetlen okos, pörgő és keserédesen humoros dialógokat, vagy Michael Keaton, Edward Norton és Emma Stone tökéletes játékát, de semmi értelme nem lenne. Hiszen ha mindent kiemelünk, akkor semmit sem, nem igaz? birdslid.jpg

6a00d8341c730253ef01b8d07fc9c6970c.jpgA Birdman-ről pedig nem nagyon lehet máshogy beszélni, csakis lelkesedve. Így hát ezesetben a kiemelgetéstől eltekintek, induljunk alapból onnan, hogy minden csodálatos a filmben - hogy miért? Nos, kezdjük az ötlettel és a castinggal. Az utóbbi években majdhogynem teljesen mellőzött, maximum néhány gonosz mosolyra redukált szerepet kapó Michael Keatonnel a főszerepben egy olyan filmet forgatni, ami egy anno világhírű szuperhős megformálásáért istenített, ám már elfeledett színészről szól, nagyszerű ötlet. (Akinek magyaráznom kell, hogy miért, az nem látott elég Batman-filmet.) De ebből még simán lehetett volna egy önnön mélységeibe szerelmes, siránkozó kamaradráma, ahol a '90-es évek Batman-je, kiöregedve a karrierje csúcsát jelentő szerepből, számot vet az életével. Ám a Birdman, azon túl hogy ezt az aspektust is magában foglalja, ennél sokkal több. Beemeli ugyanis a játékba a fantáziát, a főhőse belső világát, azt, ahogy minden ember fejben írja a saját legendáját. És, míg egy átlagos életet élő könyvelőnél ez a "legenda" lehet, hogy egyáltalán nem különbözik a hétköznapok valóságától, úgy egy egész életében karakterek bőrébe ki-és bebújó, önértékelési, szakmai és magánéleti válságok tömkelegében fuldokló színésznél ez a világ már sokkal érdekesebb. Őrület-szinten érdekes.  

Pedig a felszínen csupán annyi történik, hogy Riggan Thomson (Michael Keaton) néhány évnyi elfeledettség után megpróbál újra felkapaszkodni a rivaldafénybe. Sztárságát, és az azzal járó minden jót és rosszat Birdman karakterének köszönhette, a körülrajongott szuperhőst három film erejéig alakította, majd elege lett belőle. Ám azzal nem számolt, hogy a hírnév és az imádat Birdmannel együtt hussan ki az ablakon, ő pedig parkolópályára kerül. Egy tönkrement házassággal a háta mögött és egy ex-drogfüggő lánnyal a szárnyai alatt, kiöregedve a latexruhából a Broadway-n próbálja megteremteni a csak keveseknek sikerülő karrier-újjáélesztés esélyét. Ehhez viszont a kiszámíthatatlan szereplőtársak, a hitetlen kritikusok és a családi zűrzavar mellett önmagával és Birdman örökösen felette lebegő árnyékával is meg kell küzdenie.

birdman-movie-still-13.jpg

A Birdman az a film, ami után legszívesebben azonnal fordulna vissza az ember a moziba még egy körre. Egyszerűen meg kell nézni legalább még egyszer, hogy tényleg nincs-e benne vágás (persze van, csak jól elrejtve), meg kell nézni még egyszer azért, hogy most halljuk azokat a sorokat is, amikről lemaradtunk, mert annyira röhögtünk, vagy mert egyszerűen nem fogta fel az agyunk, olyan gyorsan darálták el. Meg kell nézni, ha kicsit is érdekel, mi folyik egy színházban a függöny mögött, vagy ha kicsit is szeretnénk elidőzni az érzésben, hogy New York utcáin sétálunk. Keaton, Edward Norton és Emma Stone minden egyes mozdulatáért meg kell nézni. Na és persze Keaton és az alsógatyás Norton cicaharcáért mindenképpen meg kell nézni még egyszer. Filmtörténeti pillanatok azok!

birdman-movie-emma-stone-sam.jpgArról nem is beszélve, hogy a filmes vagy színházi szakmához kötődőknek is meg kell nézniük többször, kell az embernek a görbe tükör. Mert a Birdman, azon túl, hogy Hollywood és a Broadway működési mechanizmusának, a bennük rejlő ostoba sznobériának és elbizakodottságnak is hatalmas fityiszt mutat, beszól mindenkinek, aki csak a színpad vagy a filmvászon közelébe kerül. Megkapja a magáét a középszerű színésznő, aki nem képes feldolgozni, hogy nem lehet mindenki sztár, a tehetségtelen második szereposztásbeli színész, akit mindenki a pokolba kíván, de nem lehet kirúgni és a tehetséges beugró is, aki zsenije miatt bármit megenged magának. De megkapja a sztár is, aki önimádata mellett éppen csak azt felejtette el, hogy a világ nélküle is forog tovább és az ügynök, akinek egész élete az ütköző személyes és pénzügyi érdekek közötti látszólagos egyensúly megteremtésének pánikjában folyik. A kritikusokat pedig olyan gyönyörűen küldik el melegebb éghajlatra, hogy azon a sajtóvetítésen kritikusokkal megtelt teremben is jólesően és egyetértően bólogatva nevettünk.

Fricskát mutat a Birdman az apparátusnak, ami legyártotta, és ettől, ha lehet még ezerszer szimpatikusabb művé válik. Inárritu nem csak a saját művészetén belül, de a filmjének keretein kívül is merészet lépett, és ezt a szemtelen bátorságot egyértelmű siker koronázta. Ha a esetleg még Oscar-t is kapna azért, mert kajánul az ipar szemébe vágta a hibáit, az már csak hab lenne a tortán. Aki jót akar magának, az elmegy és megnézi, hogy is kell ezt csinálni.

Baymex, szerelem, gyengédség

Baymex, szerelem, gyengédség

A Hős6os egy mindenki számára szórakoztató egyszeri kaland, de az biztos, hogy a nézők jelentős része komoly érzelmekkel emlékszik majd a film legfelfújtabb hősére. bms.png

226434789_e90647a40e2ff690e8c.jpgA történet helyszíne az egyre kevésbé futurisztikus elnevezésű San Fransokyo, ahol a Golden Gate - híd pillérei pagodák stílusában tündökölnek, ahol illegális robotversenyeket rendeznek éjszakánként, és ahol mindenki az innovatív koponyákra figyel. 

Főhősünk a közepesen szimpatikus Hiro Hamada, aki korát meghazudtoló zsenialitással bír, és ezzel felkelti a helyi egyetem professzorának érdeklődését, aki felajánlja Hironak a felvételin való részvétel lehetőségét. A jelentkezők egy expón mutatják be innovatív ötleteiket, ám annak ellenére, hogy Hiro felvételt nyer, a kiállítás mégis tragédiával zárul: a fiú elveszti bátyját és mikrobotjait is. Ám a bátyó fejlesztése egyszer csak előbukkan Tadashi cuccai közül, és elkezdődik a nyomozás a baleset körülményei után, amiről aztán kiderül, hogy nem is volt annyira véletlen tragédia.

234552246_26f6229c1c6e7194021.jpgA Disney (Pixar) készítői mindent bedobtak, amit animációból lehet, a Hős6os egy rendkívül látványos animációs film lett, aminek a története nem csak a kicsiknek, de a felnőtteknek is mondanivalóval bír - bele is lapátoltak néhány milliót, hogy így legyen. Don Hall és Chris Williams alkotása már be is gyűjtött egy Golden Globe - jelölést, az pedig pár héten belül kiderül, hogy a filmakadémia szoborral jutalmazza-e a Marvel képregényen alapuló sztorit, vagy újra az Így neveld a sárkányod 2 lesz a befutó. 

Annak ellenére, hogy a film teljesen megérdemelten szerepel az elmúlt év legjobb animációi között, összességében a végére valahogy mégis túl sok, pedig a 102 perces játékidő közel sem számít hosszúnak. Lehet, hogy azért, mert Hiro figurája végig megmarad egy makacs, sokszor idegesítő kis tininek, aki nem képes túllátni saját magán, és mire a forgatókönyv már erre lehetőséget adna, a néző nem képes felengedni, nem tudja megszeretni azt, akit talán legjobban "kéne". A mellékszereplőknek jut egy-egy poén, de egyiküket leszámítva a banda kicsit unalmas. Viszont az az egy kivétel...Na ő Baymex, a bátyótól megörökölt gyógyító robot, aki úgy néz ki, mint egy Michelin-baba, csak hurkák nélkül. A külseje és a karaktere is lenyűgöző lett, a Baymex-láz minden formája már most borítékolható. 

Összességében egy olyan filmről van szó, amit érdemes moziban és 3D-ben megnézni, aztán szelfizni a moziterem előtti óriás Baymex figurával (posztolni) és várni, hogy az Egészségügyi Minisztérium leszerződtesse őt, hogy gyorsan túl legyünk az influenzán.

bms.png

Mai napra

„Naponta megújuló boldogság, hogy valaki beszél hozzám a könyv lapjairól, és ezt az élményt megismételhetem, sőt ez az élmény a korom és életkörülményeim áltozásával mindig más és mást közöl.” (Szabó Magda)

süti beállítások módosítása