Nem kockáztatott sokat az Örkény, amikor műsorára tűzte Molière Tartuffe-jét. A vakhitet gúnyoló darab nem veszített aktualitásából, ám az előadás legnagyobb értékét a színészi alakítások adják.

Ám amiért igazán, azok a főszereplők. Az Örkényben többnyire karakterszerepeket játszó színész-rendezőre, Znamenák Istánra mintha ráöntötték volna a felkapaszkodott, a számára fontos értékekben máig bizonytalan, ezért befolyásolható Orgon szerepét. Elhisszük neki azt is, hogy vakon tud hinni egy olyan hazug imposztornak, mint Tartuffe, de azt is, hogy valahol mélyen tényleg haszontalan családtagjai boldogulása vezérli. Igazán méltó párja az imposztor szerepében Nagy Zsolt, aki igazi képmutatóként úgy vált egyik pillanatról a másikra az ájtatosból a gengszterbe, hogy csak lesünk. És pont annyira ripacskodik Tartuffe-ként, amennyire ezt a karikatúra-szerű figura megkívánja.
Az igazi karikatúra azonban Orgon anyja. Pogány Judit a legnagyobb természetességgel ontja magából azt, amit Parti Nagy a szájába ad: a buta vakhit és a buta hagyományok fergeteges paródiáját. Nincs már ilyen hálás helyzetben Kerekes Éva, ám a komorna szerepében még mindig emlékezetes az alakítása. Körülöttük azonban a többiek – különösen Orgon családjának tagjai – halovány alakítást nyújtanak. Ez leginkább a Pálya Pompónia által alakított feleség esetében zavaró, Tartuffe-fel közös jeleneteit egyértelműen Nagy Zsolt uralja.

Ennek ellenére mégis érdemes jegyet váltani az Örkénybe – egy picit megint jobban értjük a darab után azt, ami ma Magyarországon körülöttünk és velünk történik.
Kommentek