Kultography

  • Az otthon hívó szava
    Az otthon hívó szava Pataki Anita 2017. február 24. 18:01Az Oroszlán (12) az idei Oscar-jelöltek között a mezőnyben már-már kötelezően szereplő "keserédes sírós film". Nem azért, mert sírnak benne, hanem mert a filmet nézve majd' mindenkinek legördül az...
  • Háború csillagok nélkül
    Háború csillagok nélkül Pataki Anita 2016. december 16. 18:44A Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet (12) nem az a könnyed Star Wars-film, amire a karácsonyi forgatagban be lehet ülni a gyerekkel hogy legalább két órára kimenjen a fülünkből a Jingle Bells....
  • La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal
    La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal Kultography 2016. december 04. 19:00Eleged van a karácsonyi őrületből és az ünnepi ételek hallatán is a frász tör ki? Mi steakeket próbáltunk ki a La Parrillában, és elmondhatjuk: valódi ünnepi hangulatba kerültünk tőle. A karácsonyi...
  • A szó veszélyes fegyver
    A szó veszélyes fegyver Pataki Anita 2016. november 15. 21:01Mi, kritikusok szeretjük azt gondolni magunkról, hogy minket már semmivel nem lehet meglepni. És ez, legyen akármilyen jó vagy rossz, a legtöbb esetben így is van. Ezért amikor egy filmnek mégis...
Bezárt elmék - tökéletes gyilkosság márpedig nincsen

Bezárt elmék - tökéletes gyilkosság márpedig nincsen

Mádai Adrienn írása itt: - 2014-09-24 20:51

slider.jpg_1.jpgJohn Scalzi újfent nem hazudtolta meg önmagát, és bár ezúttal a háborús sci-fi műfaját krimire cserélte, az eredmény most is egy szórakoztató, izgalmas regény lett.

scalzi-bezart-elmek.jpgKépzeld el, hogy nem tudsz beszélni, nem tudsz megmozdulni, a tested kóma szerű állapotban van, de belül Te még ott vagy, és élsz! Az elméd bezárult egyik napról a másikra, és magadra maradtál a gondolataiddal, amiket senkivel sem tudsz megosztani. Vagy mégis? A nem túl távoli jövőben járvány söpör végig a Földön, melynek hatására emberek százezrei záródnak be. Gyerekek, idősek, nők, férfiak, a járvány nem válogat, a hatás azonban nem mindenkinél azonos. Van aki végleg bezáródik, van, akinek csak az agyi struktúráján hagy nyomot a járvány, és ezáltal képessé válik megosztani a testét és elméjét más emberekkel - na persze csak egy agyi háló beültetése után - és vannak olyanok, akik belehalnak a fertőzésbe. Az orvostudomány megpróbálja felvenni a versenyt a járvánnyal, de igazi gyógymódot nem találnak, csupán kezelni tudják a bezárt embereket. Egy agyi háló beültetésével a bezáródott elmék képesek kommunikálni egymással egy virtuális térben, valamint droidok segítségével a hétköznapi világban is elboldogulnak.

Ez a furcsa robotikus világ azonban csupán ennyiben különbözik az általunk is olyan jól ismert hétköznapoktól. A politika, a társadalom, a gazdaság, na és persze az emberek is épp olyanok, mint napjainkban. Ármány, kapzsiság és persze bűnözés is van, így nem túl meglepő módon rendőrség is. Főhősünk pedig egy olyan bezáródott, aki egy droid segítségével a rendőrség szolgálatába áll, és gyilkossági ügyekben nyomoz. Tökéletes gyilkosság pedig ebben a világban sem létezik, bár ugyanúgy mint napjainkban, itt is akad egy ember, aki megpróbálja.

A Bezárt elmék igazi erőssége nem a történet, hanem az ötlet. Bár a nyomozás fordulatos, izgalmakkal teli, és minden jó krimi jegyét magán hordozza, mégis a járvány ötlete, és ez a különös robotba bújt emberi elme szituáció  az, ami lebilincselővé és élvezetessé teszi a regényt. Az első oldalaknál még nem is érti az olvasó miről van szó, hogyan kellene ezt az egészet elképzelnie. Scalzi szép lassan fejti ki a társadalom aktuális helyzetét és bonyodalmait, nem beszélve a bezáródás folyamatáról és a betegségről, ami mindezt kiváltotta. A történet épp ezért olyan, mint egy jó jazz szám, bár van egy alap ritmusa, de bármelyik pillanatban eluralkodhat a dallamon az egyik hangszer, és akkor a többi a háttérbe kerül, megváltozik a szám hangulata, lüktetése. Épp ilyen ez a krimi is, a nyomozás szinte mellékes szál a regény első felében, mert sokkal jobban foglalkoztatja az olvasót a betegség, és hogy mindez mit jelent a társadalomra nézve. Mikor már kezdünk képbe kerülni a járvánnyal, csak utána kelti fel az érdeklődésünket a gyilkosságsorozat, és veszi át az irányítást a krimi-szál. Tökéletesen hangszerelt művel van dolgunk.

Az Agave Kiadónál megjelent Bezárt elmékben nem fognak csalódni a Vének háborúja-rajongói, a stílus, a humor, az intelligencia ugyanúgy jelen van, noha különös űrlényeknek és csillaghajóknak most nem jutott hely a történetben. Akik pedig inkább a krimiket részesítik előnyben a science-fiction-nel szemben, számukra is élvezetes olvasmány lehet Scalzi legújabb regénye, hiszen nem sokon múlik, hogy kibontakozzon a szemünk előtt egy tökéletes gyilkosság. Rossz időben, egy hosszú, dolgos nap után, ha kikapcsolódásra vágyunk, és szívesen elszakadnánk picit a valóságtól, zárkózzunk be a Bezárt elmék különös világába.

Naptárt elő, moziba be: egyedi filmek gyűjteménye

Naptárt elő, moziba be: egyedi filmek gyűjteménye

sráckor_kiemelt.jpgEgyedülálló filmes vállalkozás a Sráckor, amelyet a kritikusok az év eddigi legjobb filmjeként emlegetnek. Richard Linklater egy fiú gyermekkorát mutatja be, méghozzá úgy, hogy a stáb évente egyszer egy hetet töltött együtt, 12 éven keresztül, és az évről évre leforgatott jelenetekből áll össze a csaknem háromórás mozi.

Az egyedülállót pedig tényleg szó szerint kell érteni, játékfilmet ilyen módszerrel még nem készítettek, némi kutakodás után is csak hasonló dolgokat találtunk. Játsszunk mi is az idővel!

Up sorozat

Michael Apted igen termékeny brit tévéfilmrendező 1964-ben készített interjút egy csapat hétéves gyerekkel. A 7 Up tizennégy szereplője a legkülönbözőbb társadalmi rétegekből származott. Apted terve az volt, hogy hétévente ismét meglátogatja őket, megkérdezi őket újra és újra, merre halad az életük. A monstre vállalkozás máig nem állt le: az utolsó, 56 Up című dokumentumfilm két éve készült el. A sorozat ezzel nem is annyira filmes, inkább szociológiai kísérlet arról, hogyan alakult a II. világháború utáni baby boom nemzedék élete Nagy-Britanniában.

Mielőtt...

Richard Linklater leghíresebb sorozatának első darabjában a két főszereplő alig múlt húsz. Az amerikai Jesse a vagány, belül azonban romantikus, a francia Céline látszlólag maga a megtestesült lányos romantika, valójában érzékeny és nyitott a világ dolgaira. Útjuk elején vannak még, amikor találkoznak a Budapestről Bécs felé tartó vonaton, hosszú beszélgetésük filmje, a Mielőtt felkel a nap még akkor is az X-generáció romantikus élménye maradt volna, ha többet nem hallunk róluk. Linklater azonban kilenc évvel később a Mielőtt lemegy a napban összehozta a két főszereplőt, Ethan Hawke-ot és Julie Delpyt – az addigra már harmincas, életében csalódott Jesse és Céline próbálja meg felvenni az elvesztett fonalat. A trilógia harmadik darabjára, a Mielőtt éjfélt üt az órára újabb kilenc évet kellett várni, itt már negyvenes párként próbálják értelmezni kapcsolatukat.

Life in a Day

Idő helyett a térben lépked óriásit a YouTube vállalkozása. A videomegosztó 2010-ben kérte felhasználóit arra, hogy egy adott napon (július 24-én, a YouTube indulásának ötödik évfordulóján) forgassanak az életükről, a világukról kisfilmeket. Világszerte 80 ezren töltöttek fel videót, 192 országból 4500 órányi anyag érkezett. Kevin McDonald skót rendező (aki számos dokumentumfilm után kezdett játékfilmeket készíteni) gyúrta őket egybe. Az eredmény kicsit olyan lett, mint a világ: kaotikus és mozgalmas, meg kicsit olyan, mint Kevin McDonald: érzelmes és drámai. Aki látta, aligha fogja elfelejteni például azt a fiatal nőt, aki egy műtét után próbál felépülni.

Memento

Leonardnak nem működik a rövid távú memóriája és nem bízik senkiben, de ez nem akadályozza meg abban, hogy megtalálja, ki erőszakolta és ölte meg a feleségét. Szép kihívás, amelyet egy pároldalas novellában írt meg Christopher Nolan testvére, Jonathan Nolan. Aztán együtt megalkották belőle a filmtörténet egyik legfurcsább sztoriját, amelyben – 14 évvel később talán már nem árulunk el olyan nagy titkot – az a nagy csavar, hogy időben visszafelé játszódik. A furcsa szerkezethez a Leonard agyához mérhetően zakkant képi világ társul, mindennek a tetején pedig a főszereplő Guy Pearce teste, amely az emlékeztető tetoválásokkal furcsa jegyzetfüzetként is funkcionál. Nehezen felejthető krimi az idő múlásáról.

Idétlen időkig

Phil, a cinikus és életunt tévés meteorológus Punxsutawney-ba látogat, hogy riportot forgasson a város híres mormotája köré szervezett ünnepségről, amelynek központi témája az, február 2-án vajon meglátja-e az árnyékát az állat. Phil utálja az egész napot, ám a nap kegyetlen bosszút áll: Phil újra és újra annak borús reggelére ébred. Egy remek forgatókönyv és a Philt alakító Bill Murray is kellett ahhoz, hogy a bugyuta történetből egy egzisztencialista drámába oltott jellemfejlődés, Harold Ramis vígjátékából pedig kultuszfilm legyen. Tény, az 1993-as film egyszerre funkcionál filozófiai példameseként és romantikus komédiaként, sokadik megtekintésre pedig még a mormotával is együtt érezzük az idő múlásának tragédiáját.

X-et rajzol a barikádra az Anna and the Barbies

X-et rajzol a barikádra az Anna and the Barbies

aatb_kiemelt.jpgKétségtelenül az ország egyik legnépszerűbb zenekarává vált a testvérpár, Pásztor Sámuel és Pásztor Anna vezette Anna and the Barbies. Az Álmatlan, a Gyáva Forradalmár, a Gombóc, a Négykézláb vagy a Márti dala ma már egyértelmű slágernek számítanak. Ezekre a dalokra, és sok meglepetésre is számítani lehet a csapat pályafutásának legnagyobb szabású koncertjén.

aatb1.jpgAz idén tizedik születésnapját ünneplő zenekar november 14-én tartja jubileumi nagykoncertjét a SYMA Csarnokban. Az este különlegessége, hogy a zenekar ezen a jeles eseményen mutatja be először élőben a szeptemberben megjelenő Szabadesés című új albumát.

Az Annára és a társaira jellemző sodró lendület, extravagáns színpadkép és látvány a nem mindennapi show-val együtt garantált lesz ezen a bulin is. A koncert vendége a gitáros legenda Tátrai Tibor lesz, aki zenéjével tovább fokozza az este hangulatát. 

Az új lemez dalai mellett felcsendülnek az Anna and the Barbies eddigi pályafutásának legnagyobb slágerei, de a négy fiú és egy lány erre az alkalomra leporol néhány feledésbe merült régebbi nótát is. Táncosok, vendégek, sok-sok meglepetés és őrült rock-cirkusz várja a rajongókat a zenekar fennállásának legnagyobb buliján!

A koncertre jegyek ITT kaphatók.

A jubileumi bulit megelőzően - októbertől kezdve - a Supernem társaságában járja az ország klubjait az Anna and the Barbies.

 

Anna and the Barbies – 10 éves jubileumi lemezbemutató koncert
2014. november 14.
Budapest, Syma Csarnok.

Fotók: Horváth Kata

Tangó Hangoló: Guruló dallamok, guruló lépések

Tangó Hangoló: Guruló dallamok, guruló lépések

Tangó Hangoló 09 29.jpgMi jut az emberek eszébe, ha a tangó szót hallják? Érzéki, szenvedélyes, egy kicsit talán melankolikus és egyben nosztalgikus. A sor azonban bővíthető: a tangó ugyanis lehet vidám! Ez a vidám változat pedig nem más, mint eme tánc egyik legrégebbi változata, a milonga.

Szőllősi, Götz portré.jpgA milonga zenék egyik legfőbb jellemzője, hogy pergőek és játékosak. "Guruló dallamok, guruló lépések... és guruló nevetés!" – ez a mottó, vagyis a nevetés garantált. Márpedig mi hangolhatna jobb kedvre, mint a mozgással egybekötött kacagás.

És erre most bárkinek lehetősége nyílik, ugyanis havonta 1-1 hétfőn a Duna Palota gyönyörű báltermében minden táncos kedvű bátor vállalkozó belekóstolhat a tangó magával ragadó világába. A Tango Harmony élőzenéje mellett ebben a legjobb, nemzetközileg is elismert magyar tangó táncosok és tanárok lesznek a jelentkezők segítségére. A zenei és táncos bemutatók között tánctanítás keretében tehetünk szert közelebbi ismeretségre a tangóval, mely idén egyedi színt kap: minden alkalommal a zene jelenti majd a kiinduló pontot. A zene értelmezése és annak a tánc nyelvére való lefordítása pedig független a tánctudás szintjétől.

A Tango Harmony-sorozat részeként az est 19 órakor kezdődik, a bemutatók és tanítás után a zenekar élőzenéjére lehet gyakorolni a korábban tanultakat. Aztán 21 órakor milongával folytatódik a program a Milonga del Angel sorozat részeként, ahol éjfélig még szól a tangó zene.

NYEREMÉNYJÁTÉK!

Nyerjetek 2 db páros belépőt a Tangó Hangoló szeptember 29-i eseményére! Ehhez nem kell mást tennetek, mint megírni nekünk az est mottóját az info@kultography.hu címre szeptember 25-én éjfélig. Eredményhirdetés: szeptember 26-án!

Tangó Hangoló: Guruló dallamok, guruló lépések
2014. szeptember 29., Duna Palota (1051 Budapest, Zrínyi u. 5.)
Fellépők: Szőllősi András és Götz Andrea

Tabudöntögető kórházi varieté

Tabudöntögető kórházi varieté

Őszintén szólva először egyáltalán nem voltam benne biztos, hogy el akarok menni a Belvárosi Színház új darabjának bemutatójára. Elvégre mégis milyen lehet egy zenés darab a rákbetegségről? Lehet-e ilyet egyáltalán színpadra állítani, pláne ilyen eszközökkel? És kell-e egyáltalán ehhez a témához nyúlni?

10562535_774101905981041_6475512599651767741_o_cimlap.jpg

Lehet-e négy teljesen különböző sorsú nőt színpadra hívni, hogy meséljék el, milyen megélni azt, amit az egészséges emberek talán fel sem foghatnak? Hogy megmutassák, milyen abszurd, amikor hirtelen mindenki aggódni kezd értük, újabb és újabb csodaszereket ajánl? Hogy milyen, amikor a kemoterápiás kezelésre visszajáró betegek már jóbarátokként üdvözlik egymást, és amikor rutinszerű, mégis megszokhatatlan az a sok-sok óra, amit a kórház falai között kénytelenek tölteni?

10549965_774101902647708_4669498136243491867_o.jpg

Amikor mindenki a maga módján küzd és tartja a többiekben a lelket. Amikor mindenki más küzdési stratégiát választ  -  van, aki a valláshoz fordul, van, aki a családjában találja meg a támogatást, és van, aki saját szarkasztikus humorából merít erőt.

Anat Gov darabjában az ünnepelt színésznő, Thália Roth szemén keresztül szembesülünk mindazzal, amin ha bármely ismerősünk, vagy szerettünk megy keresztül, talán fel sem fogjuk, hogy mit jelent.  Vagy talán nem is merünk belegondolni. Jegyet váltva most azonban akarva-akaratlanul saját bőrünkön érezzük, hogy milyen, amikor az orvosok érthetetlen kifejezésekkel dobálóznak, amikor csak sejtjük, hogy mi vár ránk, és mi az, amiről tapintatból mindenki csak hallgat.

Vagyis csak hallgatott eddig. A négy főszereplő, aki most Hernádi Judit, Hegyi Barbara, Bánfalvi Eszter és Margitai Ági megformálásában ugyanis mindent tesz, csak nem hallgat tapintatosan. Ehelyett groteszk őszinteséggel és fanyar humorral tárja elénk a rákbetegek életének testi-lelki részleteit.

906657_778824358842129_9181340118926271074_o.jpg

 Az izraeli írónő nem akar társadalmi ítéletet alkotni, nagy és univerzális igazságokat kimondani, de a látszólag könnyed műfajban íródott darabjával fontos küldetést vállal fel: látható-hallható közelségbe hozza azt a betegséget, amelyről még mindig tabunak számít beszélni.

(fotók: Orlai Produkciós Iroda)

 

 

Hot dog-őrület a Bazilikánál

Hot dog-őrület a Bazilikánál

hot dog.jpgSült hagymával, káposztasalátával vagy inkább egy jó adag wasabival ízesített hot dogot ennél? A Bazilika szomszédságában található Hot Dog Cold Beer-ben mindez lehetséges, sőt még ennél több is! Mennyei hot dogok, corn dogok és sült mars szeletek csábítják a betérő éhes vendégeket, s mindehhez még jó sört is adnak.

10615386_673581466064350_7651703510647412772_n.jpgA pizza, hamburger, gyros szenthármasságába végre Budapesten is betört a hot dog. Na nem az IKEA-ban kapható satnya utánzatról beszélek, ami tocsog a mustárban és a ketchupban, hanem az igazi, kalácskiflis, hatalmas, roppanós virslis, rengeteg feltéttel megspékelt amerikai hot dogról van itt kérem szó! Bár nem vagyok a gyors ételek híve, de most mégis jó szívvel ajánlom a Bazilika lábánál található Hot Dog Cold Beert, ugyanis itt nem csupán holmi junk foodról, hanem igazi kulináris élvezetről van szó. A Zrínyi utca 14. szám alatt 890 forintért hagyományos hot dogot is ehetünk, de a kísérletező kedvűek a wasabis-gyömbéres japán dogra is befizethetnek, sőt 100 forintért extra feltételekkel bolondíthatják meg a legegyszerűbb verziókat is. 

Már amikor beléptünk tudtam, hogy bajban leszek. A hatalmas választék rögtön elbizonytalanított, és jó tíz perc gondolkodás után tudtam csak eldönteni, mégis mit kóstoljak meg, ezzel pedig nem voltam egyedül. Végül a hagyományos New York-i hot dog mellé tettem le a voksot, hiába, a sült hagyma perdöntőnek bizonyult. A finom kalácskiflibe először is belekerült a pulyka virsli - a másik választási lehetőség a sertés lett volna - majd a pultban szorgoskodó lányok elkezdték megpakolni a hot dogom. Többek között savanyú káposzta, kovászos uborka, sült hagyma, ketchup és mustár került a kiflimbe, ami a végére akkorára nőtt, hogy erős kétségeim támadtak, vajon elég éhes vagyok-e én ehhez, vagy kifog rajtam a monstre étek. De a többi verzió is hasonlóan zavarbaejtő méretben kerül az ember elé. Persze arra még nem volt kapacitásunk, hogy mindegyiket megkóstoljuk, de a klasszikus New Yorki mellett a káposztakedvelők mennyei mannájának is beillő German Doghoz is volt szerencsénk, amibe, a kifli befogadóképességének határán egyensúlyozva annyi majonézes káposztasaláta kerül, hogy az elpusztítása után úgy érezzük, soha többé nem leszünk éhesek. Főleg, hogy a virslin emellett savanyú káposzta és jó adag hagyma is lapult a bőséges majonézes-mustáros szószban. Elég volt egy pillantást vetni a hot dogokra, hogy megértsük, miért is tökéletes árukapcsolás a mellé kínált sör, anélkül ugyanis szinte lehetetlen feladat az étellel való megbírkózás. Ám amilyen embertpróbáló, legalább olyan finom. Így, szégyen, nem szégyen, akármennyire is csábító volt harmadikként kikért Mexican Dog, a megkóstolására egyszerűen már nem maradt erőnk, ám a vacsoratársunk arcára kiült elégedettség és a maradéktalanul eltűnő hot dog alapján a csípős ketchupos, jalapeno-s, chilis babos változattal sem lőttek mellé. 

10400025_673577489398081_8733718618006032718_n.jpgA hot dogok mellett, tornado chips - vagyis hurkapálcikára fűzött ropogós sült krumpli - (390 Ft) és corn dog (690 Ft) is kapható, de az igazi különlegességet a tészta bundában kisütött snickers, bounty vagy mars szelet jelenti. Bár ez utóbbi sokak számára furcsa ötletnek tűnhet, hogy az alapjárat sem épp kalória szegény csokoládét tészta bundába burkolják és bő olajban kisütik, de ettől függetlenül, ez az az édesség, amit egyszer mindenkinek meg kell kóstolnia! A tészta ugyanis tökéletesen harmonizál a csoki édességével, és az eredmény egy mennyei sweet dog (690 Ft). De ne feledkezzünk meg a sörökről sem! A pult fölött található rézcsőből folyik alá a csapolt Hoegarden 650 forintért, míg Borsodit 450, Staropramen pedig szintén 650-ért fogyaszthatunk.

Jelenleg délelőtt 11-kor nyitja meg kapuit a Hot Dog Cold Beer és éjfélkor zárnak, de a tervek szerint a bulinapokon akár hajnal 4-5-ig is várják majd az éhes vendégeket. A hely egyetlen hátránya, hogy aprócska, de a tulajdonos ezen is folyamatosan dolgozik, múlt héten jelent meg a terasz két hosszú asztallal és egy hatalmas hordóval, amik máris egyszerűbbé teszik a hot dogok elfogyasztását. Kétségeink pedig nincsenek, a frekventált helyen található falatozó hamar sokak kedvencévé fog válni, mi is visszatérünk még párszor, ez egészen biztos.

Fotók: Hot Dog Cold Beer Facebook-oldala

Kodály, tuba és kritikus gondolkodás – Enter Shikari interjú

Kodály, tuba és kritikus gondolkodás – Enter Shikari interjú

es_kiemelt.jpgA dobosuk „Love Syria” feliratú pólóban lép fel egy koncerten, dalt írnak az északi sarkvidéken tervezett olajfúrásokról, és a színpadról bírálják a brit miniszterelnök intézkedéseit. A hamarosan az A38 Hajón koncertező Enter Shikari tehát egyáltalán nem egy agyatlan poszt-hardcore zenekar, hanem a zúzás mögött komoly mondanivalót találunk. Erről győzött meg Rou is, a csapat énekese, szövegírója és elektronikáért felelős tagja, mikor e-mailben megválaszolta a kérdéseimet.

es_rou_szintin.jpgNem telik el úgy év, hogy ne jönnétek Magyarországra, hiszen 2009 óta minden esztendőben felléptetek az ország valamely pontján. Borzasztó gyenge ezzel indítani az interjút, de van valamilyen emlékezetes és speckó élményed ezekről a bulikról?

- Naná, hogy van! Minden egyes magyarországi koncertünkön, legyen szó akár klub, akár fesztivál fellépésekről, csodálatos a hangulat, az emberek pedig nagyon kedvesek. Nagy megtiszteltetés volt tavaly a Sziget nagyszínpadán játszani, mivel az egyike a legváltozatosabb és legmókásabb fesztiváloknak; az A38-as bulink meg egy igazi csatakos, színpadmászós őrület volt. Klassz emlék mind!

Nyáron már játszottatok egy új dalt (Anesthetis) a jövőre várható lemezről. Ebben elég egyértelműen felszólalsz a brit egészségügy privatizálása ellen. Milyen más témákkal foglalkozol még az új nótákban?

- Van egy dalunk, ami arról szól, hogy mennyire nevetségesnek tartom a társadalmi osztályokat és kasztokat. Nem mi választjuk meg a szüleinket, sem azt a környezetet, ahol felnövünk, mégis a születésünk pillanatától kapunk egy címkét, hogy hova is tartozunk a rangsorban. Ez pedig egyből remek lehetőségekhez juttat egyeseket, míg másoknak nem marad más, csak a szegénység. Aztán van egy dalunk a vallási hit elvesztéséről, illetve arról, hogy mennyire fontos a tudomány és a kritikus gondolkodás. Aztán van egy szerelmes nótánk, van, amelyik gazdasági kérdéseket boncolgat, de van egy a paleo-antropológiáról is. Rengeteg mindent érintünk.

Tavaly három dalt is kihoztatok külön-külön időpontokban. Mondhatjuk, hogy ezek közül a Radiate az, amelyik igazán közvetíti az Enter Shikari ars poeticáját?

- Annak a számnak a születését leginkább olyan dokumentumok inspirálták, amelyekből jól látható, hogy az olyan országok, mint Irán vagy Afganisztán, mennyire ellehetetlenítik a művészeket és a zenészeket. Vannak olyan műfajok, amelyekben egyenesen tilos alkotni. Simán megvernek azért, ha bizonyos helyszíneken fotózol, vagy ha illegálisnak minősülő zenét írsz. Nagyon szerencsések vagyunk, hogy nekünk nem kell megvívnunk ezeket a csatákat, amelyekkel az emberek az ilyen elmaradott kultúrákban szembesülnek.

es_battyc_szintin.jpgA Rat Race című dalotokban trombitán játszol, a Radiate-ben gitározol, a Constellations-ben dobolsz, és akkor még sorolhatnánk tovább. Van olyan hangszer, amelyhez nem konyítasz?

- A tubához, mivel nincs hozzá elég tüdőkapacitásom, haha. Plusz nagyon drága és nehéz hangszer. De ha bírnám szusszal, pénzzel és erővel, mindig azt fújnám, egész álló nap.

A lemez felvételei során kiraktatok egy képet az Instagram oldalatokra, ahol a tesóddal rögzítetsz épp trombita témákat egy új dalhoz. Mondhatjuk, hogy az anyatejjel szívtad magadba a zene szeretetét?

- Nem igazán. A szüleim már egész korán bátorítottak arra, hogy közelebbi ismeretséget kössek a zenével, de egyikük sem játszott semmilyen hangszeren. Bár apum néha fellépett DJ-ként, főleg motown és soul muzsikákat nyomatott, tehát a családon keresztül azért mégis elég korán kapcsolatba kerültünk ezzel a világgal.

Adieu, Gap in the Fence, Constellations: az Enter Shikarinál jelentős hagyománya van a balladáknak. Számíthatunk arra, hogy az új albumon is lesz egy szívbemarkoló, lírai dal?

- Igen, méghozzá egy nagyon különleges szerzeményt raktunk össze. Mindig arra törekszem, hogy a zenénk annyira dinamikus legyen, amennyire csak lehet. De ez nem jelenti azt, hogy csak a punk és hardcore nótákban lelem örömömet; a finomság, a jó dallamok és a szépség ugyanúgy fontos tényező az Enter Shikari munkásságában.

A tavalyi Sziget Fesztiválon a Gandhi Mate, Gandhi felkonferálásánál azt mondtad, hogy számotokra nagyon fontos, hogy ne játsszatok könnyen kiszámítható, átlagos zenét. Ez a cél lebegett a szemetek előtt akkor is, mikor nekiálltatok az új dalok megírásának?

- Pontosan. Igyekszem arra sarkallni magam, hogy új kihívásokat találjak a dalszerzés során. Nagyon nem viselném jól, és hamar elunnám, ha újra és újra egymáshoz nagyon hasonló számokat tennénk le az asztalra. A szövegeink azzal a szándékkal születnek, hogy gondolkodásra ösztönözzenek, tehát ehhez a zenének is kellően érdekesnek, izgalmasnak és provokatívnak kell lennie.

es_rou_ugrik.jpg

Egy finn TV interjúban arról beszéltél, hogy az új albumon nagyzenekari hangszerelési megoldásokat is alkalmaztok. Vannak kedvenc szerzőid a komolyzene területéről?

- Kimondottan szeretem a klasszikus és neo-klasszikus muzsikákat. Az olyan orosz zeneszerzők, mint Csajkovszkij vagy Muszorgszkij igen határozott inspirációt jelentettek az új lemez egyes dalainak megírásakor. Hatalmas tisztelettel adózom a klasszikus szerzőknek, köztük a ti két nagyságotoknak, Bartóknak és Kodálynak is!

es_rou_dedikál.jpgNemrégiben elindítottad a saját Goodreads oldaladat. A hagyományos kiadású műveket szereted jobban, vagy az e-könyveket? Véleményed szerint hogyan lehetne a gyerekek és a fiatalabb generációk kedvét meghozni az olvasáshoz?

- Mindkét verziót szeretem és használom is. Főként ismeretterjesztő könyveket veszek a kezembe, és mivel szeretek közben jegyzeteket készíteni, ezért jobban preferálom a „rendes” kiadványokat, de van azért e-book olvasóm is. Az pedig nehéz kérdés, hogy miként lehet a srácokat rávenni az olvasásra… Elsősorban a kötelező olvasmányokat kellene úgy megválogatni, hogy azok érdekesek és izgalmasak legyenek a gyerekeknek. Jól emlékszem, hogy a sulis olvasmányaink némelyikét halálra untam. Illetve egy jó tanár rengeteget segíthet abban, hogy a fiatalok felfedezzék maguknak az olvasást, és később is kitartsanak mellette.

A zenekar elektronikus „vadhajtásával”, a Shikari Sound Systemmel feldolgoztátok Ben Howard Keep Your Head Up című dalát. Fontos volt számotokra a választásnál ennek a dalnak a pozitív üzenete?

- Igen, bár ez nem volt egyszerű feladat, mert egy olyan nótát kellett találnunk, amelyik kellően aktuális, és amelyet sokan ismernek. Úgy vélem, hogy ez egy jó pop dal. Amikből még választhattunk volna, azok közül a legtöbb borzasztóan unalmas és semmitmondó volt.

A végére egy másik átlagos kérdést tartogattam. Mennyire van eleged abból, ha az újságírók a magyar barátnődről, és ennek kapcsán az országunkról faggatnak téged?

- Haha, nincs ezzel egyáltalán semmi probléma. Mindenről szívesen beszélek, amit szeretek, legyen az akár a zene, akár az én drága Vivienem. És hát Magyarországon turnézni nekem tényleg különleges élmény, egyike vagytok azoknak a helyeknek, ahol igazán otthonosan érzem magam.

es_4en_fesztivál.jpg

Az Enter Shikari október 12-én az A38 Hajón lép fel.

Fotók: Enter Shikari Facebook

Sör- és sonkabarátok, irány az Andrássy!

Sör- és sonkabarátok, irány az Andrássy!

10629819_882174335129020_1346375118940193335_n.jpgAz Andrássy útra költözött a tavasz óta a street food show-val közös Főzdefeszt. Az ötlet tetszett, a kínálat is.

 

10629819_882174335129020_1346375118940193335_n (1).jpgAki ezen a hétvégén Budapesten tartózkodik, és elkerüli az Andrássy utat, nem is igazi városlakó. Több, jellegében eltérő programot is sikerült egybezsúfolni a sugárúton, és elmondhatjuk: nem is olyan rossz a kombináció. Aki a Deák tér felől indul, az Autómentes Nap rögtönzött biciklipályájáról juthat el a Nemzeti Vágta felé – ami csábító perspektíva, mi mégis az ellenkező irányt ajánljuk. Konkrétan a kézműves sörfesztivált, amely nyolcadik alkalommal a Nagymező utca és a Káldy Gyula utca között kapott helyet, a BKK buszkiállítása és kerékpáros standok diszkrét ölelésében.

 

És ez jól van így. Nem csak azért, mert remekül sikerült leválasztani a magyar tömegrendezvények kötelező elemeinek számító műkézműves portékák-méregdrága aszott édességek-kürtős kalács kombót, de az sem utolsó szempont, hogy a gasztrofesztiválok elmaradhatatlan elemének számító tömegnyomor némileg enyhül a helyszín miatt. Nincs az embernek a Várban vagy a Millenárison már-már kötelező bezártságérzése, ráadásul ott van a széles járda kellemes menekülőútnak – már csak a bicikliseknek kéne jobban odafigyelni az Andrássy út elején a békés együttélést hirdető táblákra, akkor talán nem próbálnának meg szlalomozni a babakocsik között. De így sem fogtuk menekülőre a dolgot fél óra toporgás után, ami nagy szó.

 

El tudtuk ugyanis a kapni a lényeget: az elmúlt pár évben dicséretesen felfutott hazai kézművessör-kínálatot. Na meg persze a jó pár évszázada befutott belgát, ami szintén szép számban képviselteti magát, de hát annyi baj legyen. Csaknem ötven standon kínálják vasárnap este hatig az italokat, a gyümölcsös ízek mellett amerikai és bajor kombinációkat is lehet kóstolni. A mi kedvencünk pedig a Kentucky Ales volt, a főzde a Bourbon készítéséhez használt hordókban érleli sörét.

 

10665234_882073631805757_6948358739490192854_n.jpgAzt az ötletet pedig igazán üdvözölni tudjuk, hogy a Főzdefeszt tavasszal összebútorozott a Street Food Show-val. Azt meg különösen, hogy igazán erősre sikerült a kínálat. Ez elsősorban nem a jellegénél fogva amúgy is könnyen elérhető, és szerencsére igencsak élénk fővárosi street food-helyeknek köszönhető, hanem azoknak az éttermeknek, amelyek minőségi ételeiket igazították át sétálóverzióban. Kedvenc kínai éttermünk, a Wang mester ételeiben a söröspadon ülve sem találtunk hibát, ahogy Gódor András sonkáiban, a Vörös Homár osztrigájában és a mostanában éledő pastramiforradalmat képviselő Pista bá'-ban sem. Azt meg külön köszönnénk, hogy a Tamp&Pull csodálatos kávéfőzőgépe az Andrássy úton is felállíttatott.

 

A tömeg eloszlásában azért látszik, a széles választékból mire hajt a budapesti gasztrovadász: még mindig a hamburgerre. Mondanánk, hogy sajnáljuk, de figyelembe véve a sorban állás iránt meglévő ellenérzéseinket, csak örülni tudtunk, hogy még a délutáni forgatagban is viszonylag rövid idő alatt tudtunk minden máshoz hozzájutni.

 

 Fotók: Főzdefeszt Facebook-oldala

Fecskék szállták meg az Akácfa utcai tűzfalat

Fecskék szállták meg az Akácfa utcai tűzfalat

IMG_2249.jpgA Színes Város Strongbow Budapest Fesztivál 9. tűzfala készült el az Akácfa utcában. A 80 m2 nagyságú felület témája és feladata a „Nyugalom, vagy tombolás” ellentétpár vizuális megjelenítése volt. Az alkotó - Mesterházy Károly, alias Carlos BreakOne - számára a nyugalmat leginkább a Magyarországon fészkelő madár, a fecske személyesíti meg.

IMG_2240.jpgMesterházy Károly pályafutását 16 évesen graffitivel kezdte, az érettségi évében pedig a Budai Rajziskolába azzal a céllal iratkozott be, hogy fejlessze azt a graffiti stílust, amit űzött akkoriban. Itt hallotta először a tervező grafika kifejezést is. Harmadszorra vették fel a MOME - Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tervező grafika szakára, ahol 2 évvel ezelőtt diplomázott. Az egyetem alatt Erasmus ösztöndíjjal ment ki Portugáliába, és az ország annyira megtetszett neki, hogy utána 2 évig ott élt. Legfontosabb mentorának Pálfi György grafikust, egyetemi oktatót tartja, aki jelentős szerepet játszott művészeti fejlődésében. A művész a diploma megszerzése után eleinte egy multinacionális nagyvállalatnál helyezkedett el alkalmazott grafikusként, ám a munka túl kötött volt számára. Ezt megelégelve és a klasszikus tervezés hiánya miatt mást szeretett volna csinálni, amikor jött a felkérés, hogy kezdjen el tetoválóként dolgozni a Szív utcában, egy stúdióban.

- „A tetoválásban az volt számomra izgalmas, hogy visszatérhettem a kézzel rajzoláshoz, a manuális technikához. A graffitiben megtanultam, hogy minden múlandó, itt pedig szinte minden maradandó, amennyire az emberi élet annak nevezhető. A digitális grafikában controll c controll v-vel minden megváltoztatható, míg ebben a műfajban egészen más a helyzet.”

Az Akácfa utcai munka 14 napig tartott, a folyamatosan ömlő eső némileg megnehezítette a munkát. Mesterházy elmondása szerint a fecske a nyugalom szimbóluma, ezért festette fel azt a 3 madarat arra a tűzfalra. A tűzfal párját, vagyis a ház másik oldalát a Cekas nevű lengyel művész festette meg, hasonló tematikában.

Fotó: Farkas András/ Színes Város

A magány és a rák kéz a kézben jár (?)

A magány és a rák kéz a kézben jár (?)

Dori.png

A betegség magányossá tesz. Elzár a világtól. És hiába vannak melletted (ha vannak), egyedül maradsz. Az elején még ott van mindenki, aztán idővel elfáradnak, elmaradnak az emberek. Az évek múlnak egyre többen tűnnek el, egyre több olyan lesz, aki távolról megkérdezi, hogy vagy, de többet nem tud tenni és marad egy-két-három kitartó, aki évek múlva is ott van, látni akar, érdeklődik. (Részlet Mittelholcz Dóra: Tündérmese kis szépséghibákkal című könyvéből)

Tudod, hogy szeretnek. De a betegség gonosz: mert hiába akarsz velük kapcsolatot tartani, nem feltétlen engedi. doraborito.JPGHa folyamatosan rosszul vagy nem tudsz velük találkozni. Magadhoz meg minek rángasd el őket? Hogy odamenjenek és 10 perc múlva esetleg rosszul legyél és beszélni ne tudj velük? Hogy végignézzék, ahogy szenvedsz? Hallgassák, ahogy üvöltesz a fájdalomtól? Azokat is megérted, akik menet közben eltűntek. Fárasztó ez több évig. Neked is, nemhogy nekik, akiknek igazából sok közük nincs a betegségedhez és akiknek megvan a maguk baja.

A betegség magányossá tesz. Mert bezár. Mert hiába akarsz elmenni otthonról, nem tudsz. Egyik pillanatról a másikra leszel rosszul. Egyik nap jól vagy, azt hiszed, innentől kezdve megint jobb, másnap pedig ismét nem állsz a lábadon. Elmegy melletted a világ, csak Facebookról és a hírekből látod, hogy mi történik és fáj a szíved. Kint lennél, Te és élnéd a nyüzsgő mindennapokat. Irigykedve nézed, ahogy mások nyaralni mennek.

Az estéid sem olyanok, amilyennek szeretnéd. Hiába ér haza a férfi, akit szeretsz, aki boldoggá tesz, szinte nem is érzékeled. Mert hazaér és nem szól másról az este, minthogy ápol. Segít beszállni a kádba, kivesz onnan, megtöröl, innivalóval rohangál Neked, ha kell többfélével, hányótálazik, kisegít a wc-re, újra hányótálazik, gyógyszerért rohan, hallgatja, hogy üvöltesz fájdalmadban és rendületlenül kérdezi, hogy mivel tudna segíteni. De te sem tudod. Mindezt 2-3 órán vagy egy fél éjszakán keresztül. Aztán te hulla gyengén, két xanax-szal, fájdalomcsillapítókkal összerogysz, azt sem tudod, hogy hogy és mikor, de elalszol, ő pedig még fentmarad: megcsinálja, amit este kellett volna vagy adott esetben Neked. Házimunka ilyenek. Elveszi magának a vacsorát. Mert te nem tudsz neki adni. Utánad egy-két órával lefekszik aludni, majd reggel hullafáradtan ébred, kiszolgál és elmegy dolgozni. Neked pedig annyi erőd nincs, hogy hozzábújj és a tudtára add: végtelenül hálás vagy neki és szereted.

A végeláthatatlan hányás közben mostanában sokszor elgondolkodom: véget kéne ennek vetni. Hogy nem megy, nem bírom tovább, nem jó ez így. De ők kitartanak: a családod (a húgod, aki miattad nem ment nyaralni, aki, amikor tud nálad van és nem a saját életét éli, az anyukád, akinek már nincs szabadsága miattad és nem ment nyaralni, a nagyszüleid, akik mindenüket odaadnák, csakhogy élj) és a pasi, aki szeret téged. De ennek ellenére úgy érzed, hogy nem bírod. Hogy nekik is jobb lenne, ha nem így lenne. Idővel enyhülne a fájdalom és lenne életük. Néhány gyógyszer és csendben lecsukod a szemed. Ennyi lenne. De mégsem teszed. Vagy még nem. Addig viszont ülsz otthon a betegségtől magányosan és nem marad más mint nézed a Facebookot és csendben sírsz, hogy te nem lehetsz ott sehol. Majd visszafekszel aludni, hátha azzal eltelik a fél nap.

 

A fenti írás részlet (vagy végül kimaradó részlet ) vezetőszerkesztőnk október elején (várhatóan 9-én) megjelenő, Tündérmese kis szépséghibával – Egy méhnyakrákos lány négy éve című könyvéből. Ez a könyv nem egy tipikus történet a rákról, nem megható, szívbe markoló vagy lírai. Ez a könyv egy 33 éves lány igaz története, aki immár negyedik éve küzd a méhnyakrákkal. Egy valódi, hús-vér ember vallomása az élet olyan kérdéseiről, amikről nem szoktunk beszélni. Szükségletekről, szexről, szenvedésről és vidám pillanatokról, feladásról és talpra állásról. Arról, hogyan lehet akár két sztómával is teljes életet élni, hogy miért fontos a testünk ismerete és az önvizsgálat, vagy hogy mivel segítheti és mivel nehezítheti a környezet egy rákos beteg életét. Dóra csatája még tart, de egy dolog már eldőlt: ő élni akar, és ezért bármit hajlandó megtenni.

Piknik ebekkel, mert a kutyázás Hungarikum!

Piknik ebekkel, mert a kutyázás Hungarikum!

ebovo_fejlec_5piknik.jpgIdén ötödik alkalommal, szeptember 28-án, rendezi meg az EB OVO Egyesület a belvárosi kutyás pikniket a Szabadság téren délután 13 órától. Az idei program tematikáját  a hungarikumok köré szervezik, mert a rendezők szerint a felelős kutyatartás érték, ami kiemelt figyelmet érdemel, támogatni, és ápolni érdemes.

10624978_813799898641924_7704883172987886366_n.jpgA piknik kutyás, és családi rendezvény egyaránt. Az érdeklődőket kora délutántól, izgalmas programok várják. A látogatók a vásárban a legtrendibb kiegészítőkkel lephetik meg kedvenceiket, a gyermekek önfeledt szórakozásáról a Fabrika Műhely és Huzella Péter koncertje gondoskodik, az Almárium Bisztro magyar kézműves ételeket, a Borkas kisbusz-büféje pedig különböző hűsítőket kínál. A nap során a Vigyél Haza Alapítvány ingyenes chip regisztrációra ad alkalmat, a Tükörmódszer Bemutató Csoportja, agility bemutató, és magyar kutyafajta bemutató is várja az érdeklődőket. A piknik az estébe nyúlva két hangulatos koncerttel zárul majd. Zenei szenzációként Ausztriából érkezik hozzánk az osztrák blues ikon, Ripoff Raskolnikov és Nagy Szabolcs Duó, valamint színpadra lép még a Vodku zenekar magyar népdalokkal, klezmert és cigányzenével, néhol jazzel, rockkal átszőtt dallamokkal. Az egyesület idén először EB OVO díjjal tünteti ki azokat, akik meghatározó szerepet töltenek be a kutyabarát város formálásában, ezzel is jelképezve a céljai iránti elköteleződést. 

Az ingyenes eseményről további információ érhető el az egyesület Facebook-oldalán.

A lányok, a (svéd) lányok… ördögök!

A lányok, a (svéd) lányok… ördögök!

CrucifiedBarbara01.jpgA Crucified Barbara tagjai a legkevésbé sem próbálnak megfelelni a nemi sztereotípiáknak: az 1998-ban alakult skandináv zenekart négy olyan nő alkotja, akiknek egyáltalán nem okoz gondot kiállni a közönség elé, és jóféle rock and rollal ellátni a bajukat. Hazai bemutatkozásukra október 1-jén kerül sor a Dürer Kertben.

CrucifiedBarbara02.jpgA Crucified Barbara eredetileg punkzenekarnak indult, a nevük pedig a dániai Roskilde Fesztiválon született meg: ekkor találtak ugyanis az erdőben egy guminőt (Svédországban általánosan Barbarának hívják ezeket a babákat), amit valaki nem átallott kiszögezni egy feszületre. Az Ida Evileye basszusgitáros és Klara Force gitáros által alapított zenekar később a hard rock irányába fordult, ám a dalokban továbbra is felfedezhetők punk vagy akár pop hatások is.

A harmincas éveik elején járó csajok bandája az elmúlt évtizedben kezdett igazán befutni: In Distortion We Trust című debütáló lemezük csak 2005-ben jelent meg, de akkor rögtön a svéd listák 8. helyéig jutott. Ezután négy teljes évig rótták a köröket Európában, többek között a Motörhead, a Sepultura, az In Flames és Doro oldalán, a végén pedig még Ausztráliába és a Download Fesztiválra is eljutottak. A második, 'Til Death Do Us Party című album 2009-ben jött ki, majd egy évvel később ők képviselték Svédországot az Eurovíziós Dalfesztiválon, ahol egészen az elődöntőig jutottak.

A 2012-es The Midnight Chase című lemezt idén szeptemberben követte a negyedik, In The Red című kiadványuk. A lemez a korábbiakhoz hasonlóan igazán dögös anyagra sikeredett, de a sok zúzás közé befértek komolyabb mondanivalóval bíró dalok is. Ezek közé tartozik a To Kill A Man, melynek címét természetesen nem szó szerint kell érteni: a komor hangulatú szerzeménnyel azt a frusztrációt és állandó félelmet akarták bemutatni, amivel a zaklatásnak és erőszaknak kitett nőknek nap mint nap szembe kell nézniük.

A turnéra a svédek két vendégzenekart hívtak meg. A dán Supercharger kiváló koncertzenekar, mely az erőteljes gitárszólamokat zongora és hammond orgona betétekkel díszíti, és nyers, whiskey-szagú énekkel teszi őket igazi rocknótákká. A szintén fellépő Junkstars Stockholmból érkezik: a 2012-ben az év feltörekvő csapatai, idén pedig a legjobb koncertbandák közé nevezett trió jó érzékkel gyúrja össze a rock ’n’ roll, a punk és a hard rock legjobb pillanatait.

Crucified Barbara, Supercharger, Junkstars
2014. október 1., szerda 19 óra
Budapest, Dürer Kert
Jegyek elővételben kaphatók a rockboltokban és a Concerto weboldalán.

Nincs itt semmilyen Jackie Brown!

Nincs itt semmilyen Jackie Brown!

született bűnözők_plakát_kiemelt.jpgOszlassunk el gyorsan egy félreértést: Elmore Leonard regényeiből nem lesz automatikusan jó film. Nem hiszitek el? Akkor a Született bűnözők a ti filmetek!

született bűnözők_plakát.jpgOrdell Robbie és Louis Gara, a kisstíl két példaértékű megtestesítője úgy dönt, az autólopások után magasabb szintre lép a bűnelkövetésben: elrabolják egy menő, az illegális pénzmozgások világában sem tapasztalatlan ingatlanos feleségét. A váltságdíj garantált.

Aztán kiderül, hogy mégsem, van ugyanis pár bibi. Először is az, hogy a férj – jórészt szeretője sugallatára – nem igazán érez motivációt arra, hogy jelentős összeget adjon ki a feleségéért. Különös tekintettel arra, hogy amúgy is épp szabadulni kíván tőle.

Ez az alapsztorija a Született bűnözőknek, amelynek az alapja Elmore Leonard The Switch című regénye. Ordell és Louis neve sem ismeretlen: a Jackie Brown két simliséről van szó. Ám amíg Quentin Tarantino keze alatt, Samuel L. Jackson és Robert De Niro megformálásában két klasszikus figura vált belőlük, néhány nappal a Született bűnözők megtekintése után már annak felidézése is komoly melónak bizonyult, hogy egyáltalán ki játszotta itt őket.

Mos Def és John Hawkes amúgy.

Hát valahogy így viszonyul a két film egymáshoz, pedig a két sztori között vélhetően nincs nagy különbség: pár semmirekellő, egy csalódott nő, kellemes csavarok, bájosan ábrázolt lepukkantság és luxus. Tény, a tavaly elhunyt amerikai krimiíró, Elmore Leonard történetei remek alapanyagok, ám – a Jackie Brownon kívül a Mint a kámfor, a Szóljatok a köpcösnek vagy éppen a Börtönvonat Yumába után – kénytelenek voltunk azzal szembesülni, ezt is remekül el lehet laposítani.született jenanis.jpg

Mert a Született bűnözők egyáltalán nem rossz film: a színészek – Defen és Hawkeson kívül a feleség szerepében Jennifer Aniston, a férjet alakító Tim Robbins, vagy a „házi barát”, az ezerarcú Will Forte – hozzák a tőlük elvárhatót, a sztori is szépen halad előre, a képi világ is teljesen rendben van. Csak valahogy az egész pont annyira lapos, mintha mindent és mindenkit Jennifer Aniston alapképességeihez lőtt volna be Daniel Schechter író-rendező – tévedés ne essék, a Jó barátok Rachelét is láttuk már ehhez képest brillírozni –, aztán miután letudta ezt a feladatot, egyből a tuti kassza felé vette az irányt. Láttunk már ilyet, nagy rendezőktől is.

A gond csak az, hogy ez lenne Schechter igazi bemutatkozása Hollywoodban. Ha pedig máris egy olyan filmmel indít, amiből süt az unalom, nem nagy jövőt jósolunk neki.

Hamarosan Budapesten a Depeche Mode vendége

Hamarosan Budapesten a Depeche Mode vendége

ttm_kiemelt.jpegNoha a skandináv elektronikus zene királyai egyértelműen a svédek, az évek óta a műfaj élvonalába tartozó Trentemøllernek köszönhetően Dániának sem kell egyáltalán szégyenkeznie. Nevezett úriember néhány héten belül fővárosunkba látogat, és az Akvárium színpadán mutatja meg csillogó tehetségét.

ttm és szintik.jpgAz 1974-es születésű Anders Trentemøller évek óta szállítja hol minimalista, hol gazdagabb eleganciával megkomponált kiadványait, amivel nem csupán Európa, de a világ minden táján is egyre nagyobb elismerést vív ki magának. Bár előadónk korához képest viszonylag későn csatlakozott az új évezred elektronikájának folyamatosan bővülő felhozatalához, nem kellett neki sok idő ahhoz, hogy felzárkózzon pályatársai mellé.

A 2006-os The Last Resort című bemutatkozó nagylemeze ugyanis kapásból igen fantáziadúsan vegyítette az okos elektro különböző válfajait úgy, hogy az mind a táncra, mind pedig a gondolkodásra vágyó hallgatók igényeit maradéktalanul kielégítse. Az azóta megjelent 2010-es The Great White Yonder, valamint a tavalyi Lost már szervesebb hangképekkel operált, de ez csak tovább színesítette a dán királyfi amúgy sem szürkétől feketéig terjedő repertoárját - amit egyébként temérdek remix, kislemez és EP is tovább gazdagít.

Trentemøller ma már javarészt vendégvokalistákkal dolgozik, amelynek listáját a Low, a The Drums vagy a The Raveonettes tagjai is erősítik; vagyis muzsikáját egyre kevésbé lehet szigorúan a gépzene kategóriájába sorolni. Dalait a Röyksopp és a The Knife is remixelte; tavalyi turnéjára a Depeche Mode választotta ki előzenekarának, és fellépett az olyan hatalmas hírű fesztiválokon, mint a Coachella vagy a Glastonbury.

Szakmai elismerésekben tehát nem szenved hiányt az északi producer, és hamarosan a magyar közönség is meggyőzheti arról, hogy nem táplál semleges érzelmeket iránta, hiszen október 1-jén az Akváriumban lép fel zenekarával kiegészülve.

A koncertre jegyek EZEN a linken szerezhetők be.

Rament mindenkinek! - A japánok verziója a húslevesre

Rament mindenkinek! - A japánok verziója a húslevesre

 ramenka_slider.png

Nem először számolunk be a nemzetközi konyha magyarországi térhódításáról. A távol-keleti ízek régóta és sokakat meghódítottak már, de végre az igazi, minőségi konyha is kezd befutni nálunk. A levesekkel már korábban „megpho-ztek” minket, most egy újabb versenyző, a ramen volt terítéken. Jó eséllyel Budapest legjobbját találtuk meg a Kazinczy utcában.

ramenka_slider.png

A Ramenka nevéből nem nehéz helytálló következtetéseket levonni az étlap tartalmára, vagy legalábbis annak „sztárjára” vonatkozóan. Tény, hogy minket is a hely ramen-je fogott meg, de természetesen a bödönnyi leveseken kívül is számos különleges finomságot kóstoltunk náluk. Íme:

A ramen – azok kedvéért, akiknek ez így még nem sokat mond – egy tésztával és minden egyéb finomsággal gazdagon felszerelt japán „húsleves” féle, de senkinek még csak eszébe se jussanak a félelmetes instant zacskós förmedvények. Ez valami más, valami zseniális, fantasztikus, orbitális íz élmény és kis túlzással, maga csoda. Merészeltünk párhuzamot vonni a ramen és a pho között, de ez senkit ne tévesszen meg: mindkettő tészta, leves, hús, zöldségek, és két teljesen különböző íz világ.

Na szóval, amit a Ramenkában találunk, az egy önmagában is finom, ízletes, és lelket (is) melengető csodás húslében kínált vaskos adag udon vagy választás szerint sobba tészta, friss, típustól függően még roppanós zöldségekkel, és ugyancsak választás szerint császárhússal (mesés), marhahússal, csirkével vagy tengeri kütyükkel (1380-1980 Ft). Természetesen a vegákra is gondoltak, miso leves alappal és zöldségekkel, és még több zöldséggel. Az alap levesek mellék kérhetünk extra feltéteket is, így ízlésünkre szabhatjuk bármelyik fogást. Az íz hatás pedig szinte leírhatatlan: felemelő és lehengerlő, nem mellesleg pedig függőséget okoz. További figyelmeztetés: a leves hatalmas, nagyétkű férfiembernek is kiadós adag.

ramenka1.png

A legutolsó elfogyasztott adagtól és lelkesedéstől fűtve persze lehet némi túlzás a fent leírtakban, de azért van még néhány meggyőző érv a Ramenka tarsolyában, avagy az étlapon. A négyféle salátából összeválogatott ízelítő (780 Ft) kiváló előétel, de a leves mellé fogyasztva is szenzációs. Aki pedig a nagyétkűnél is nagyobb étkű, annak kiváló kiegészítő lehet a gyoza (480 Ft), vagyis a húsos-hagymás töltelékkel megpakolt házi tésztafalatok, savanykás szójás szósszal kiegészítve.

Az itallapon is találunk japán különlegességeket, a teától kezdve a sörökön át a saké-ig, de aki nem akar túlzásokba esni a japán gasztronómiával, talál azért cidert is.

Az étterem egyébként maga a japán letisztultság, csupasz beton falakkal, nyers fa asztalokkal és zsámolyokkal, és autentikus kanalakkal, így bár tapasztalat híján kihívást okozhat a leves fogyasztása, de megéri a próbálkozás. Annak viszont, aki szégyenlős a pálcikatechnikáját illetően, elvitelre is szívesen csomagolnak.

 

 

Az élet szüntelen útkeresés - Erős programmal nyitott a Cinefest

Az élet szüntelen útkeresés - Erős programmal nyitott a Cinefest

Land Ho!, Lavina, Free Entry, Sráckor, Csajkor, Kétarcú Január, Heavy Mental, Vetítések, Parador Húngaro. Első pillantásra nem sok közös van ezekben a témájukban, karaktereikben, műfajukban is merőben különböző filmekben, mégis, ha jobban megnézzük őket kiderül, hogy mind a döntéseink, hazugságaink, vagy egyszerűen csak az idő múlása által kikényszerített útkeresésről, ön- és világmegismerésről szól. A nagybetűs életről úgy, ahogy érdemes róla mesélni.

13929-1.jpg

13929-1_1.jpgPersze ez a "csoportosítás" teljesen szubjektív, ám két napnyi intenzív fesztiválozás után akaratlanul is új kapcsolatok kezdenek kialakulni a gyors egymásutánban látott filmek között, hát még akkor, ha azok még alapot is adnak erre. Ezek pedig, első látásra vélt különbözőségük ellenére, adnak. Az összekapcsolás természetesen a (valószínűleg nem véletlenül) egymás párjainak elnevezett Csajkor-Sráckor esetében a legkézenfekvőbb, még ha az előbbi nem is sikerült túl jól. A Sráckor sem tökéletes, a hosszával például mindenképpen vannak problémák, de a Csajkor sajnos saját nagyszerűségének csapdájába esve végeredményben semmiről nem szól és sehová nem jut - és ezt itt nem jó értelemben értem. A Sráckort zseniális kísérleti jellege és párbeszédei szépen viszik előre, és hiába fut majdnem három órát ahhoz képest csak kicsit és ritkán ül le, a Csajkor viszont szép kezdés után érezhetően elveszti a fonalat és célt vesztve rohangál Párizs külvárosában miközben erősnek szánt, de csak idegesítően naiv képeket mutogatva. A két film mégis azonos irányba mozog: a felnőtté válás, a kamaszkor epikus méretű rögös útján kíséri hőseit kisebb-nagyobb sikerrel. A Free Entry ennél kisebb dologra vállalkozik, konkrétan két kamaszlány egyetlen napjának történetének követésére hívja a nézőt, ami éppen a Sziget kavalkádjába kíséri őket. Inkább hosszúra nyúlt kisfilmnek lehet tekinteni a két, a fesztiválra beszökő, iszonyú bénán füvet áruló lány kalandjait, de a kamasz-útkeresés itt is tiszta.

És a kor-spektrum másik oldala sem marad üres: a Land Ho! mulatni vágyó, "féktelen" nyugdíjasai olyan szórakoztató és lélekemelő külső és belső utazáson mennek keresztül, amire minden embernek szüksége lenne az életben, legalább egyszer. A Parador Húngaro pedig a jól ismert kivándorló-dilemma egy újabb arcát mutatja meg ahogy a Kolumbiába menekült, ma már idős Gyuri bácsi sztoriját a magát önkéntesen magyarnak valló, földrajzi otthont sehol sem találó Patrick szemén keresztül. Az utazás valós és átvitt értelemben is megtörténik mindőjükkel, és rajtuk keresztül a nézőkkel is, olyan élményeket hátrahagyva, amelyekért igazán érdemes moziba járni.bande_de_filles_photo_estelle_hanania_c_lilies_films.jpg

A fennmaradó négy film ezzel szemben inkább az emberi lélek mélyére kalauzol, még ha valamiféleképpen mindegyikben helyt kap a tényleges utazás is. A Lavina a férfiasság mibenlétét, a család, a felelősség és a valódi felnőtté válás kérdéseit boncolgatja, hiszen attól még, hogy az embernek gyerekei vannak egyáltalán nem biztos, hogy ő maga felnőtt. És egyáltalán mit is jelent férfinak, apának lenni, és vajon honnan kellene ezt bárkinek is tudnia? A Heavy Mental főhőse is hasonló gondokkal küzd, de ő legalább egy picikét tisztában is van velük. Filmbeli útján nagy gyerekből férfivé válik, ám ezt az utat hazugságok és megtévesztések szegélyezik - és persze van olyan eset, amikor a cél szentesíti az eszközt, de ez vajon akkor is igaz, ha nem is tudjuk, mi a célunk? És vajon ha álcák mögé bújva vívjuk ki az elismerést és a gazdagságot, azt valódinak tekinthetjük, akár csak egy percre is? Ez az utolsó kérdés már a Kétarcú Januárra vonatkozik, ön- és közámító hősei hazugságok hátán próbálnak előre jutni az életben, de amikor ezzel durván szembekerülnek rá kell jönniük, hogy nem is igazán tudják, mit akarnak a menekülésen kívül. Hiszen végülis a futás is egyfajta haladás, csak nem mindig hasznos. És míg a Kétarcú Január hőseit a menekülésvágy hajtja, addig a Vetítések pszichológusait éppen a megértés, a szembenézés, kibeszélés élteti, de, mint ahogy a legtöbben, önmagukkal szemben ők is nagyon rövidlátók. És éppen ettől izgalmas végignézni az egymással és magukkal folytatott csatározásukat még úgy is, hogy a film eredeti nyelven rettenetes gyorsasága és dialóg-központúsága miatt gyakran szinte érthetetlen.

Az idei Cinefest első két napja felültetett a hullámvasútra és nem is hagyott leszállni róla, ami követendő példa lehetne minden más fesztivál számára is. Hiszen hiába megterhelő, a filmfesztiválok akkor jók, ha egyfolytában újabb és újabb élményekkel, gondolatokkal, érzelmekkel bombázzák az embert, hogy mindig úgy érezze, hogy él!

Öreg néne huligánjai, avagy a csontkovács emlékműve

Öreg néne huligánjai, avagy a csontkovács emlékműve

csontkápolna_kiemelt.jpgNéhány kivételtől eltekintve viszolygunk attól, hogy kortárs magyar írók műveit olvassuk. Krusovszky Dénes sokat tesz azért, hogy ez az álláspontunk megváltozzon. A szerző egészen 2014-ig csak versekkel jelentkezett, ám mostanra megérett az idő arra, hogy egy új műfajban is kipróbálja magát.

krusovszky-denes-a-fiuk-orszaga.jpgA novellák mindig is népszerűek voltak, és felgyorsuló életvitelünk közepette még inkább azok lehetnek. Nem kell átrágnunk magunkat több száz oldalon, hanem akár egy tucatnyi lap után lezajlik a szemünk előtt a cselekmény, egy lelkiállapot A pontból B-be jutása, vagy pusztán csak egy tünékeny pillanat rögzül a bekezdésekben. A Junior Prima díjas, József Attila-díjas és Artisjus irodalmi díjas Krusovszky Dénes mindezeket vegyíti A fiúk országában, és mindegyik novellája egyéni ízzel rendelkezik.

Egy könyv élvezeti értékéről semmi sem mesél jobban, mint az, hogy folyton keresed a lehetőséget az olvasására. Például abban bízol, hogy lesz ülőhelyed a buszon, és így legalább a két megállónyi táv alatt újra elmerülhetsz a sorokban. Ezek az írások pont ezt az élményt okozzák. Legyen akár szó egy házasság széthullásáról gyerekszemmel, egy valaha szépreményű fotósról, aki rendőrségi helyszínelővé nyárspolgárosodott, egy sintértelepen munkát vállaló fiú bicikliútjáról, két huligán különös telefonbeszélgetéséről egy idős nénivel, vagy egy ifjúkori abortusz átéléséről – szintén egy kamasz srác szemszögéből.

Nem számítanak a nevek és a helyszínek, főként a főszereplők nevei nem, és ezeket nem is nagyon kapjuk meg, leszámítva az utolsó novellát. Ez egyébként A fiúk országának legfeltűnőbb darabja, ugyanis mind térben, mind időben elhagyja a modern korokat, hogy végigkövethessük Frantisek Rint asztalos mester küldetésétét az egykori Monarchia területén, amint hátborzongató építményével teljesíti az idős herceg végakaratát. Ezen felül még egyszer ugrunk ki külföldre, egészen pontosan Prágába, hogy az egyetemista lét szexuális kavarásokkal és alkohollal felkavart mindennapjaiból kapjunk egy kortynyi abszintot.

Nincsenek nagy történetek, se nagy megfejtések, de ahogy Krusovszky mindezt elénk tárja, az letehetetlenné teszi a könyvet. Ne keressünk feltétlenül drámai befejezéseket, ahogy csattanókat se, mégis mindegyik novellának megvan az íve, és egy olyan ponton fejeződik be, ahol sok mindent az olvasó fantáziájára bíz. Vagyis nagyjából félig behajtja az ajtót. A mindössze 32 éves szerző nem beszélteti sokat a szereplőit, amin nem is lehet csodálkozni, hiszen ha valamihez nagyon értenek a férfiak, az a hallgatás. Márpedig ez itt a férfiak, A fiúk országa.

Kíváncsi leszek, hogy Krusovszky Dénes folytatja-e kalandozását ebben a műfajban, vagy ez csupán csak egyetlen alkalomra szóló kitekintés volt. A Magvető által kiadott könyvnek mindössze egyetlen komoly hibája van: borzalmasan semmitmondó borítót húzott fel határként A fiúk országa köré.

Mai napra

„Naponta megújuló boldogság, hogy valaki beszél hozzám a könyv lapjairól, és ezt az élményt megismételhetem, sőt ez az élmény a korom és életkörülményeim áltozásával mindig más és mást közöl.” (Szabó Magda)

süti beállítások módosítása