Kultography

  • Az otthon hívó szava
    Az otthon hívó szava Pataki Anita 2017. február 24. 18:01Az Oroszlán (12) az idei Oscar-jelöltek között a mezőnyben már-már kötelezően szereplő "keserédes sírós film". Nem azért, mert sírnak benne, hanem mert a filmet nézve majd' mindenkinek legördül az...
  • Háború csillagok nélkül
    Háború csillagok nélkül Pataki Anita 2016. december 16. 18:44A Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet (12) nem az a könnyed Star Wars-film, amire a karácsonyi forgatagban be lehet ülni a gyerekkel hogy legalább két órára kimenjen a fülünkből a Jingle Bells....
  • La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal
    La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal Kultography 2016. december 04. 19:00Eleged van a karácsonyi őrületből és az ünnepi ételek hallatán is a frász tör ki? Mi steakeket próbáltunk ki a La Parrillában, és elmondhatjuk: valódi ünnepi hangulatba kerültünk tőle. A karácsonyi...
  • A szó veszélyes fegyver
    A szó veszélyes fegyver Pataki Anita 2016. november 15. 21:01Mi, kritikusok szeretjük azt gondolni magunkról, hogy minket már semmivel nem lehet meglepni. És ez, legyen akármilyen jó vagy rossz, a legtöbb esetben így is van. Ezért amikor egy filmnek mégis...
Fighters' Fest - avagy hogyan váljunk harcossá egy délután alatt

Fighters' Fest - avagy hogyan váljunk harcossá egy délután alatt

Mádai Adrienn írása itt: - 2014-10-05 12:33

SDC10689.JPGSzombat délután, tizenhárom fok, borús, hűvös idő, de több mint ezer ember fittyet hányva minderre, felspanolva várta, hogy elrajtolhasson a Pólus Centernél kialakított akadályfutó-pályán, a Fighters' Festen. Vizes medence, konténerpiramis, mocsaras árok és egyéb nyalánkságokkal kellett megküzdeni a bátor jelentkezőnek október 4-én, hogy a végén büszkén kijelenthessék, harcossá váltak.

SDC10685.JPG"Lányom neked elment az eszed!" Ez volt a szüleim első reakciója, miután bejelentettem számukra, hogy indulok a Fighters' Festen, és részleteztem, hogy pontosan ez mit is takar. Bár a sportbolondériámról eddig is tudtak, de ez volt eddigi legvadabb ötletem. Na nem a 3 km lefutása miatt, hanem a 19 akadály ismertetése váltotta ki belőlük a nem túl hízelgő reakciót elmeállapotomat illetően. Szombaton délben mikor kiért a csapatunk a Pólus Center mellé, és megláttuk az első akadályt, már kezdtem én is igazat adni Édesanyáméknak, de ez persze csak múló zavar volt az erőben. Miután letudtuk a regisztrációt, az átöltözést és konstatáltuk, hogy bizony meleg az nincs, és az eső lába is erősen lóg, egy rövid bemelegítéssel hangolódtunk rá a futásra, majd kezdetét vette az őrület!

"A szalmabálák nem kisebbek szoktak lenni?" - jött a kérdés már rögtön az első akadálynál, de kiderült, hogy a közel egyéves kettlebellezés, azért megtette hatását, és pillanatok alatt az akadály túl felén voltunk, ahol két konténer várt ránk tele hideg vízzel. Mondanom sem kell, közel s távol nem volt kellemes érzés, az amúgy is hűvös időben megmártózni a "medencékben", majd cuppogó cipőben, jéggé fagyott lábakkal tovább indulni a konténerpiramis felé. Bár a szervezők igazán kedvesek voltak, és senkitől sem várták el, hogy a földről felhopponáljon a konténerek tetejére, néhány szalmabálát kihelyeztek, hogy esélyt adjanak nekünk, de a nyirkos, vizes fémben való megkapaszkodás így is jelentős kihívásnak bizonyult, amit a női részleg csak csapatmunkával,  és a fiúk segítségével tudott teljesíteni. Ezt követően utunkat állta pár amerikai focista, egy kamion, egy szögesdrótpálya, néhány szalag és egy mocsaras árok, így aki eddig nem lett elég vizes és saras, az most bepótolhatta elmaradását. A Szilas-patakban és mellette való futkározás után az utunk a Pólusba vezetett, hogy először megmutassuk mocskos mivoltunkat az épp étkezőknek, majd megnézzük a Media Markt tömörítőjét belűről. Ezután már szinte sétaüdülés volt a pálya, csupán egy rámpa, egy terepjáró és két konténer állta utunkat, és következhetett végre a jól megérdemelt örömködés a célban. 

SDC10708.JPGÖsszesen tizenkilenc embert próbáló akadályt küzdöttünk le csapatban és egyénileg, és bár több sérülés is volt, a mezőny nagy részének azért sikerült a saját lábán, sántikálás nélkül beevickélni a célba. S hogy miért ilyen népszerűek az akadályfutások mostanában? Miért vállalkoznak nők, férfiak és gyerekek százai, ezrei arra, hogy önként koszosak legyenek, kússzanak, másszanak a mocsokban, majd utána két napig a sebeiket és zúzódásaikat gyógykezeljék? A válasz egyszerű: mert nincs annál felemelőbb érzés, mint amikor az ember legyőzi önmagát! Mámorító pillanat beérni a célba, és visszagondolni az akadályokra, hogy bizony ezeken mind átmásztam, felmásztam, és képes voltam teljesíteni ezt a koránt sem egyszerű pályát! Órákon, napokon át tartó mosolygás és diadalérzet tölti be az ember lelkét, hiszen ezeken a versenyeken nem az első hely megszerzése a fontos, itt aki célba ér, mind győztes!

Bár érmet nem kaptunk, majd egyszer postán érkezik utólag, és ajándék póló sem járt a versenyzőknek, de összességében remek csapatépítő délután volt, és biztosan indulunk még pár hasonló versenyen. A nagy sikerre való tekintettel ugyanis a Fighters' Run mellett, még számos hasonló megmérettetés közül válogathat, aki kedvet kapott egy kis akadályfutásra. A legközelebbi esemény a Spartan Race Sprint versenye lesz a Hungaroringen október 25-én, de a Brutál Futásról és a Legion Runról sem szabad megfeledkezni, noha ezekből idén már nem rendeznek futamot. Mielőtt bárki elrettenne, hogy ő minderre soha nem lenne képes, elárulom, nincs szükség különösebb terminátori képességekre egy ilyen megmérettetéshez, csak egy jó csapat kell, némi alap állóképesség, és simán teljesíthetőek ezek a versenyek.

Futásra fel, éljenek a harcosok!

SDC10735.JPG

Fotók: Kovács Melinda

Coelho a konyhában

Coelho a konyhában

Gasztrokomédia formájában tálalta elénk egy profi újrakezdésének történetét Jon Favreau. A séf után komoly hiányérzetünk van, és nem csak amiatt, hogy nem mutattak elég ételt a két óra alatt.

chef-2014-08.jpg

 

chef-emjay-anthony-jon-favreau-600x399.jpgMi különbözteti meg a gasztrosznobot az ínyenctől? Előbbi azért szereti az ételt, mert menő, utóbbi, pedig tudja, mitől lesz egy étel menő. Arról a kifliről például, amelyet épp rágcsálok, elég nagy magabiztossággal tudom megállapítani, hogy jól sikerült darab. De ha nem lenne bennem is némi gasztrosznobéria, nyilván sose teszem be a lábam abba a boltba, ahol ilyen remek kifliket vásárolhatok horroráron. Ennyi konyhafilozófia legyen elég, annyira közhelyes vagyok, hogy már magamnak is fáj. De sajnos, ma ez van műsoron, mert a témánk még ennél is közhelyesebb: A séf című film.

 

Ahol van ugye egy tehetséges, sikeres, ámde a megújulásban és az emberekhez való viszonyában is komoly kihívásokkal küzdő séf (Jon Favreau), akit összehoz a balsorsa egy pikírt és még nála is sikeresebb gasztrosznob bloggerrel (Oliver Platt). És a lesújtó vélemény után reménytelen harcba kezd renoméja visszaszerzése érdekében. De aztán rá kell, hogy jöjjön, ennél fontosabb dolgok is vannak az életében: a fia, a barátai (például John Leguizamo), akikre mindig számíthat. Így aztán kipucol egy lakókocsit és az ott készülő kubai szendvicsével bejárja fél Amerikát. És a végén még az is jóra fordul, amit nem is szeretnénk. Zsebkendőket elő, stáblista, jobbra el.

 

Lehetne persze kifinomultabban is írni a filmről, ám egyszerűen dühösek vagyunk. Mert ebben tényleg ott volt a lehetőség, hogy jó kis szívmelengető komédia legyen egy csúcsra ért, majd onnan az elkényelmesedés miatt a mélybe zuhant profi újrakezdéséről. Csak épp egy fordulatosabb sztori, egy pörgősebb forgatókönyv kellett volna, vagy bátorság egy kicsit jobban kiélezni a drámai konfliktusokat. Meg ugye az sem ártott volna, ha a bemutatottnál sokkal-sokkal több ételt látunk (mert azt azért el kell ismerni: amit a konyhaasztalon és az újrakezdésnek teret adó lakókocsi-büfé pultján látunk, több mint ínycsiklandó látvány). Ha már egyszer egy olyan filmet tálalnak elénk, amellyel a világot (a macskákon kívül) uraló gasztroőrületet akarják meglovagolni.

 

chef.jpgÉs ez mégiscsak egy független film lenne, még ha láthatóan jutott is pénz olyan sztárokra is, mint Dustin Hoffman vagy Scarlett Johansson. Ha más nem, ez megadhatta volna a független filmek világában és a hollywoodi élvonalban ugyanolyan otthonosan mozgó Favreau számára a lehetőséget, hogy elengedje magát, és készítsen egy vagány kis filmet. De aztán valahogy a dolog elakadt. Vagy, ha mi is igazán divatosak akarunk lenni: az egész olyan, mint amikor valaki lefotózza a menzán a paradicsomlevest, rátesz pár szűrőt és foodpornként fárasztja vele ismerőseit az Instagramon. 

Isten a drogokban lakozik

Isten a drogokban lakozik

Ha Philip K. Dick regényről van szó akkor sci-fi köntösbe bújtatott drogos víziókra, különös filozófiai és vallási témákra számíthatunk, egy rengeteg fantáziával megspékelt, de közben nagyon is valós társadalmi tablóban. Ez nincs másképp az 1965-ös Palmer Eldritch három stigmája című könyvében sem, ami még így, majd' 50 évesen is izgalmas és aktuális olvasmány.

peslid.png

200px-Palmer3.jpgMire a Föld hőmérséklete lassan eléri az élhetetlen szintet az emberiség szerencsére már meghódította a legtöbb bolygót és holdat a naprendszerben. Ezeknek az alkalmassá tétele a túlélésünk egyetlen reménye, lévén a Földön már hővédő szkafanderekben sem igen lehet kimenni a szabadba. Ám az ezekre küldött, kényszersorozással kiválasztott telepesek nem túl motiváltak a terraformálásban, hiszen egész életüket egy, valószínűleg csak a haláluk után elért célra kell áldozniuk. Ezt megkönnyítendő hozták létre a Pisze Pat-modelleket, egy tetszőlegesen (persze jó pénzért) bővíthető és felszerelhető babaházat, hozzá két figurát, amelyeken keresztül az unatkozó telepesek a valódi, földi élet illuziójába ringathatják magukat. De a játék nem az igazi a Dra-Zs néven futó, elvileg illegális, ám mindenki által megtűrt drog nélkül, amelynek monopóliuma hatalmasra dagasztotta Leo Bulero, a Dra-Zs forgalmazójának zsebét. És persze az sem merő véletlen, hogy Leo a Pisze Pat-et forgalmazó cég feje is egyben. Ebbe az "idilli" helyzetbe rondít bele a halottnak hitt, legendás, excentrikus milliomos, Palmer Eldritch űrexpedícióról való visszatérése, amellyel egyidőben egy új, a Dra-Zs-val vetekedő drog, az Ét-R is felbukkan a piacon. És, ahogy azt már sejthetjük, ebben a történetben nem nagyon vannak véletlenek...

Philip K. Dick egyéni világnézetének kialakításában is sokat köszönhet a különféle szereknek, így a hozzájuk való visszatérés írásaiban sem meglepő. A Palmer Eldritch annyiban különleges, hogy első alkalommal ebben a regényében párosította a drogok és hatásuk feletti filozofálást a vallás mibenlétének és hatásának kutatásával, amely később fontos vezértémává vált nála. A drogok által torzított, bizonytalan valóság így egy isteni jelenléttel egyesülve egy kifejezetten rémisztő világgá változtatja a könyvet, amiben egy pont után már egyáltalán nem tudhatjuk, éppen valósággal vagy egy újabb, vég nélküli vízióval van-e dolgunk. Mintha a lapozással valahogy mi is kapcsolatba kerültünk volna az Ét-R-el, a szereplőkhöz hasonlóan mi is a hatása alatt lebegünk egy látomásban. Vagy mégsem? Lehet, hogy a szereplők el sem hagyták hőbiztos épületkomplexumaik négy falát, és az egész őrült utazás csak a fejükben, és így a mi fejünkben játszódott le? És ezek a kérdések néhány oldalanként újra meg újra előkerülnek.

A Palmer Eldritch három stigmája tökéletesen eléri azt, hogy az olvasó olyan mélyen elmerüljön a világában, hogy már maga se tudja, mikor is lépett ki belőle. Olyan, mintha egy biztonságos túrára mennénk egy paranoiás drogfüggő elméjébe. A végén önmagunkként, minden maradandó sérülés nélkül távozhatunk egy olyan élménnyel gazdagabban, amiben reméljük, hogy a valóságban sosem lesz részünk. A könyv utolsó oldalával rázárjuk az ajtót erre mesterséges, sokszor rémisztő világra, és visszatérünk az igaziba, a valóságba. Mert ugyebár ez az igazi világ. Vagy mégsem?

Vuk és Nyomorultak a Madách Színház új évadának nagy dobása

Vuk és Nyomorultak a Madách Színház új évadának nagy dobása

BeFunky_10372786_795864687101048_8435175526514106033_n.jpg.jpgEbben az évadban három magyar darabot mutatnak be a Madách Színházban. Elsőként a Fekete István kisregénye alapján készült Vuk című gyerekmusical látható november 15-től a nagyszínpadon Hencz György rendezésében. Az igazi különlegesség, azonban az. hogy a 2014/15-ös évad összes zenés előadására vásárolhatnak jegyet október 10-től a nézők, egészen a 2015. július 10-i Mamma Mia-előadásig, amely az évad utolsó kőszínházi programja.

10372786_795864687101048_8435175526514106033_n.jpgA Zenés Madách Naptár azt jelenti, hogy tudni lehet, mit játszanak a színházban egészen július 10-ig. A Madách Színház évek óta nagyobb blokkokban játssza hatalmas díszlettel rendelkező szuperprodukcióit, a Mary Poppins, Az Operaház Fantomja, a Spamalot, vagy a József és a színes szélesvásznú álomkabát című musicalt is.

Az újítás által a nézők az egész évadot előre tervezhetik, és már most kiválaszthatják, hogy mit és mikor szeretnének megnézni. A szereposztások, ahogy eddig is, két-három héttel előbb dőlnek el. A prózai előadásokra továbbra is mindig az előző hónapban lehet megvásárolni a jegyeket.

Szirtes Tamás a színház igazgatója feladatának érzi az új magyar darabok bemutatását is a világsikerű előadások mellett. Ebben az évadban három magyar darabot mutatnak be. Elsőként a Fekete István kisregénye alapján készült Vuk című gyerekmusical látható november 15-től a nagyszínpadon Hencz György rendezésében. A Vuk zenéjét Szemenyei János, szövegét Győrei Zsolt és Schlachtovszky Csaba írta, Karak szerepét Székhelyi József játssza, mellette Pásztor Ádám, Simon Boglárka, Sándor Dávid és Molnár László is szerepel a darabban.

A második bemutatót december 5-én tartják a stúdiószínpadon: műsorra tűzik Fekete György Dögkeselyű című musicaljét. A II. Madách Musical Pályázat 1. helyezett alkotását Harangi Mária állítja színpadra. A darab az András Ferenc rendezte, Cserhalmi György főszereplésével 1982-ben készült filmből született, amely az első magyar akciófilm. A színpadi változatot erős rockzene és költészet teszi élménnyé. A főbb szerepeket Zöld Csaba, Koós Réka, Balogh Anna, Hűvösvölgyi Ildikó és Bajza Viktória játssza. A rock-rapszódia Munkácsi Miklós Kihívás címmel megjelent műve alapján készült.

A nagyszínpadon a Fekete Péter című zenés darabot 2015. február 13-án mutatják be. P. G. Wodehouse Jeeves and Wooster című nemrégiben Londonban bemutatott darabját Agyeldobás címmel játsszák 2015. április 18-ától. Hatalmas bravúrlehetőség a darab, amelyben három színész mintegy 35 szerepben látható.

A Madách Színház a Szegedi Szabadtéri Játékokon A nyomorultak című musicalt mutatja be. A szereplőválogatás már a jövő héten elkezdődik, a premiert augusztus 14-én tartják Szegeden, a jövő évadban pedig a Madách Színházban mutatják be. A Szegedi Szabadtéri Játékokon júliusban a Mamma Mia! című musicalt is újra láthatja a közönség.

Forrás: MTI/Kultography

A Kozsó-tincs belefér a misszionárius pózba

A Kozsó-tincs belefér a misszionárius pózba

_IGP2032_680x306px.jpgMinimália Dánia miniállama. Monotónia meg a fővárosa. De ez egyáltalán nem rossz hely! Mert pár hangra alapozva felhúzható egy olyan díszes, mesebeli kastély, amelyet Andersen és egy valamire való dán királyfi is elfogadna. Esetünkben ez a királyfi Trentemoller, aki az Akváriumban lépett fel október első estéjén.

Trentemoller, First Hate – Budapest, Akvárium Klub – 2014. október 1.

A légkondicionálóval sarkvidéki hőmérsékletet teremtő Akvárium NagyHalljában a First Hate duójának adatott meg az a nemes feladat, hogy kicsit felmelegítse a teremlakókat. Nevük alapján azt vártam, hogy valami elvetemült indusztriál horda fogja ránk fröccsenteni a vasba és fémbe burkolt rideg gépzenéjét – ehelyett jött két olyan srác, akikről az sütött, hogy legfeljebb akkor mozdulnak ki otthonról, ha meg kell újítaniuk a könyvtárbérletüket, vagy ha új kiegészítés érkezik a World of Warcrafthoz.

_IGP1742.jpg

Egyikük a szintijét nyomkodta nem nagy meggyőződéssel, a másik meg kétségbeesetten kapaszkodott a mikrofonállványba, és orgánuma alapján félénk kísérletet tett arra, hogy mindenkivel elhitesse: kívülről fújja a Depeche Mode korai munkásságát, sőt, még a Bonanza Banzai dalaiból is tud idézni. Ölelnivalóan aranyosak és dilettánsak voltak, talán Trentemoller unokatesói lehetnek, másképp ugyanis el nem tudom képzelni, hogyan keveredtek be erre a turnéra. De hát az Erasure meg a Hurts is elkezdte valahogy…

A strandról is Európa-bajnoki címet nyerő fociválogatott, Brigitte Nielsen hosszú combjai és dús keblei, Lars Ulrich a Metallica dobja mögött, Andersen meséi és a vajas keksz: leginkább ők ugranak be Dániáról. Trentemoller azonban most sokat tett azért, hogy tágítsa a horizontunkat. Böcsületesen megtelt a NagyHall, és a kezdésnek kiválasztott Still on Fire nagyon kecses ívre állította az egész bulit.

A színpadkép önmagában sem volt konzervatív, hiszen a három fiú két lánnyal osztozott a helyszínen, plusz néha még egy technikus kinézetű figura is beugrott basszusozni, és ilyenkor majdhogynem ő volt a leglelkesebb a felsorakozók közül. A sejtelmes, leginkább hátulról világító fények egy csíkos háttérvászonnal léteztek szimbiózisban, meg azokkal a fellógatott valamikkel, amik az IKEA-ban kapható zokni- és szennyestartókra emlékeztettek (éljen az északi összetartás!).

_IGP2032.JPG

Helyenként hárman is gitárt akasztottak a nyakukba, amivel néha csak állatkerti elefántok módjára ringatództak a muzsika hullámaira, egyetlen hang megpengetése nélkül, hiszen az elektronikáé volt a főszerep – illetve a billentyűi, kütyüi és egyéb járulékos eszközei mögött középen letelepedő Trentemolleré. Emberünk kalapjával, kikandikáló tincsével és jókora nyakláncával leginkább úgy festett, akár egy karibi térségbe tévedt misszionárius, aki épp nem tudja, hogy térítsen vagy lazuljon. Az Akváriumban a kettő megfért egymás mellett, és a térítés leginkább abban valósult meg, hogy az elektro műfaj újra igazolást nyert. Magyarán: ez a stílus jóval több annál, mintsem, hogy egy DJ kiáll a pulpitusra egy laptoppal, aztán csak tapsoltat. Lehet ezt úgy is játszani, hogy (majdnem) minden élőben szól.

_IGP1887.JPG

Méghozzá olyan formában, ahogy egy kamasz csoport beszabadul a Hangfoglalásra, vagy ahogy nyílt napot tartanak a zeneiskolában: mindenki kapott hozzáférést minden hangszerhez. Így rivaldafényben fürdőzött a tamburin, a rumbatök, a Miss You környékén a xilofon, de még a vartyogó békás ütőhangszerek is. És persze a potik kihagyhatatlan tekergetése, amiből nemcsak a koncert névadója, hanem gitárosa és az egyik lány is kivette a részét. A fehér blúzba bújt másik hölgy pedig felelős volt még azért is, hogy a lemezeken szereplő énektémákat élőben hozza, vagyis tényleg alaposan körbejárták a színpadot a hangszerek labirintusában.

_IGP2155.JPG

Az meg nem véletlen, hogy Trentemoller egyik legnagyobb hatásaként tartja számon a The Cure-t, ahogy az sem, hogy korábban a Depeche Mode előtt vendégeskedtek, mivel ezen csapatok ujjlenyomata UV-lámpa nélkül is látszott dán látogatónkon. A gitártémák mind hangzásban, mind szerkezetükben annyi Cure-feelinget hordoztak (pl. Trails), hogy abba Robert Smith is belesápadt volna, miközben magában a jogvédő irodának címzett levelet fogalmazza. A Still on Fire-re meg szinte rá lehet énekelni a Master and Servantot; de a cowboy kalapok miatt a Personal Jesus klipjébe is odaképzelhettük a társaságot.

_IGP1893.JPG

A jó hangzású buli atmoszférája egyre bátrabban lépdelt a plafon felé, így a végén a Never Stop Running, a Gravity, de főképp a Silver Surfer, Ghost Rider Go!!! végképp hamisítatlan party érzést sugárzott. Ekkor már Trentemoller is ugrált, mint egy bakkecske, és bár egy szót sem szólt hozzánk, biztosra veszem, hogy otthon, Dániában majd sokat mesél arról, hogy mekkora élményt jelentett neki ez a budapesti koncert. Ahogy nekünk is.

_IGP2207.JPG

Fotók: Horváth Kata

Bájmosolyok mögött rohadó valóság

Bájmosolyok mögött rohadó valóság

A Holtodiglan (16) főhősei számára hófehéren villogó, szabályos mosolyok és szimmetrikus, fehér léckerítések mögött folyik az élet. Gyönyörű, okos feleség, sármos, sikeres férj. Irigylésreméltó. Tökéletes. Legalábbis addig, amíg nem nyerünk bepillantást a tökéletesen hófehér maszkok mögötti mocskos, őrült valóságba.

hr_Gone_Girl_1slid.jpg

gone-girl-author-talks-differences-between-book-and-film-161405-a-1398235005-470-75.jpgSzáj bezár, fogsor villan, nagy mosoly! Kész is a tökéletes, kandallópárkányra illő, barátoknak mutogatható kép. Aztán már észre sem veszi az ember, amikor ő maga is kezd eggyéválni azzal a képpel. Hiszen annyit mutogatta, mindenki erről ismeri fel, így ismeri őt, akkor nem lehet, hogy ő valóban azonos a képpel? A rajta látott, tökéletes boldogsággal? Miért is ne lehetne! Olyan egyszerű is lenne. De belülről minden más. A legcsodálatosabbnak látszó kapcsolat is rohadhat közben, sőt, általában a kívülről legszebbnek tűnők mögött van a legnagyobb pusztulat. Csak ezt, éppen ezért, maguk a pár tagjai vallanák be legkésőbb. Annyi erőfeszítés van a felszín simán tartásában, annyi vér és verejték, a saját kínkeserves munkája gyümölcsét pedig épeszű ember nem rombolja le! Inkább büszke rá. Titkon, a csontig hatoló gyűlölet és szenvedés mögött büszke arra, hogy ilyen hibátlan álcát tud felhúzni az ajtaja mögötti pokol elé. Fehér kerítés, fehér mosoly, kiscica. Senki sem sejt semmit. Tökéletes.  

De Amy (Rosamund Pike) és Nick Dunne (Ben Affleck) fehérre mázolt életének egy csodás reggelén történik valami. Egy repedés jelenik meg a zománcon azzal, hogy Amy, éppen ötödik házassági évfordulójuk napján, eltűnik. Nem olyan nagy város ez, nem kell aggódni, biztos nem történt semmi baja. Ám, ahogy az a repedéseknél szokás, ez is csak egyre nagyobb és nagyobb lesz, alig telik el néhány óra, hogy a rendőrség már a férj felé pillantgasson, gyilkosságot szimatolva. Elkezdődik tehát a papírforma szerinti nyomozás, a ház és a város felforgatása, médiahajcihő, segélyvonal felállítása, önkéntes keresőbrigádok -  minden, ami Amerikában egy jólszituált, szép szőke nőt megillet, ha el talál tűnni. És, amikor ezek a jóhiszemű, a tökéletesen fehér felszínhez szokott ismerősök, barátok, idegenek bepillantanak a repedés mögé, halálra rémülve az ott látottaktól belekapaszkodnak mindenbe, ami megoldást adhat a zavarbaejtő kérdéseikre. Ilyen tiszta és kerek mentőövet pedig csak a jó öreg manipuláció adhat. Akárkitől és akármitől is származzon, csak válaszolja meg, mi történt Amy Dunne-al, hogy visszatérhessen mindenki a saját simán tartott felszíne mögé. De mi van akkor, ha a válasz még a kérdésnél is zavarbaejtőbb?

hr_Gone_Girl_1.jpg

Szerelemben és háborúban mindent szabad, tartja a mondás. Nos, Gillian Flynn regényében komolyan is veszi az ősi bölcsességet, és kegyetlen, fordulatos és mégis rettenetetesen valóságos pszichothrillert kanyarít egy alapjában véve ezerszer látott kezdőszituáció köré. Nem fél benézni a már sokat emlegetett fehér felszín mögé, és az ott feltártakkal rémisztően pontos igazságokat mond ki az emberek és a kapcsolatok működéséről. A tettetésről, megjátszásról, hazugságról, önáltatásról, manipulációról, kényszerítésről és még a mindent felemésztő örületről is. Azokról a dolgokról, amiket egyetlen szóval szerelemnek szokás nevezni anélkül, hogy a mögötte rejtőző érzéseket és gondolatokat tovább bontanánk. Mert mi emberek már csak ilyen felületesek vagyunk. Egy struktúrájában és történetvezetésében is csavaros regény, zseniális karakterábrázolásokkal és gyomronvágó fordulatokkal. David Fincher tehát nagy fába vágta a fejszéjét, és, mint sikeres adaptációkban eléggé járatos (Harcosok klubja, A tetovált lány), tehetséges rendező, nem is csorbult ki teljesen. De azért azt sem állítanám, hogy hiba nélkül vitte volna át ezt a mammutfenyőt. 

gone-girl-ben-affleck-rosamund-pike-bookstore-620.jpgA film egyik nagy hibája a hossza. Lassú és fondorlatos történet ez, amiben az igazi cselekmény a karakterekben zajlik, és így, valódi akció nélkül szinte elkerülhetetlen, hogy a két és fél óra nagyon hosszúnak érződjön. Amellett a kissé túl szolgai megvalósítással is vannak problémák. Nem feltétlenül lett volna szükség a lapról-lapra való átültetésnek, bizonyos részeknél pedig kifejezetten ilyen érzetet ad. De persze ezt is csak az olvasók fogják érteni. Ami viszont ennél nagyobb, ám a  film szerencséjére ugyanígy csak a könyvet ismerők számára feltűnő baj, az magából a film médiumából adódik. Az írott szó ugyanis fényévekkel több esélyt ad arra egy karakternek, hogy meséljen, hogy elmélkedjen és így megismerjük a legbelső gondolatait. Enélkül viszont a vásznon mind Nick, de főként Amy karakteréből elvesznek nagyon jelentős részek, amitől egyoldalúbbá válik a sztori, ez pedig, ebben az esetben nagyon zavaró. Amik jelen vannak azok ülnek, ám így egy kevésbé árnyalt, kevésbé orrbavágó konklúziót kapunk az egyébként összecsapott befejezésben. Amit meg azért nem értek, mert a befejezés már a könyvnél érezhetően túl hirtelen, ha már lehetőségük volt javítani, miért nem tették? 

Ettől függetlenül egyértelműen ajánlott a Holtodiglan, mert olyan sztorit szállít amivel nem nagyon találkozhattunk még és a két főszereplő isteni játéka is megérdemli, hogy megnézzük. Ám, míg az ezelőtti, szédült fordulatokban gazdag Fincher-filmeket másodjára-harmadjára-többedjére is ugyanolyan jó végignézni, hiába tudjuk jó előre a poént, addig ennél nem érzem, hogy kettőnél többször végig lehetne ülni. És másodjára is maximum azért, hogy a plusztudással felvértezve kiszúrja az ember a jeleket, amiken először átsiklott. És ennek nem így kellene lennie. Egy kicsit kamu a film, egy kicsit megúszós, de annak tökéletes.

Pálinkamustra a Budai Várban

Pálinkamustra a Budai Várban

palesz.png

Aki szereti a jóféle pálinkákat, valószínűleg már epekedve várta azt az őszi hétvégét, amikor az ország legjobb pálinkái felsorakoznak a Budai Várban, hiszen mára bőven hagyománynak tekithető az őszi seregszemle. Jó hírünk van, már csak péntekig kell szomjan kibírni: október 3. és 5. között rendezik meg 8. alkalommal a fesztivált, több mint 400 különféle pálinka részvételével.

palesz.pngAmi párlat gyümölcsből kifőzhető, arra természetesen mind lehet számítani, de azért nem csak ezzel csábít a Budavári Pálinka- és Kolbászfesztivál: a felfedezés örömét átélhetjük a tematikus kóstolótúrákon, így a klasszikus, a különleges, és a nőies ízek kedvelőinek is lehetősége lesz elmerülni a bőséges kínálatban.

A vállalkozó kedvűek idén is készíthetnek saját pálinkát a Rézangyal standjánál. A blendelő kurzus során a résztvevők négyféle szilvapálinkából alkothatják meg saját házasításukat, amelynek illatát, ízét és alkoholfokát tetszés szerint állíthatják be.

Akármilyen elkötelezett hívei is vagyunk a pálinkának, azért lesz még egyéb tüzes kóstolnivaló is, amit nem érdemes kihagyni: az őszi fesztivál a whisky rajongók érdeklődésére is méltán számíthat. Mindegy, hogy Single Malt vagy blended. Ír, skót, amerikai, kanadai, japán és más egzotikumok hosszú sora lesz fellelhető a whisky-udvarban. A rengeteg márka és évjárat közötti eligazodásban hozzáértők segítenek, és bevezetik a gyártás és fogyasztás művészetébe az arra fogékonyakat. A fesztivál egyik különlegessége a Békési Manufaktúra 12 éves single barrel whisky-je, amit kifejezetten a fesztiválra palackozott le Békési Zoltán főzőmester.

A páratlan gasztronómiai kiránduláson túl nagyszerű koncerteknek is otthont ad a Budavári Palota. A fellépők mind ugyanazzal a feladattal lépnek színpadra, nekik kell arról gondoskodni, hogy a lábuk előtt ropja az egész udvar, a nemes feladatot pedig többek között az Ocho Macho, a Maszkura és a Tücsökraj vállalta, de Random Trip koncerten is ér tánsra perdülni!

Gyógyíts mesével a Magyar Népmese Napján

Gyógyíts mesével a Magyar Népmese Napján

B.Braun_olvasas1.jpgA Magyar Olvasótársaság kezdeményezésére, 2005 óta Benedek Elek, a nagy mesemondó születésnapján, szeptember 30-án ünnepeljük a Magyar Népmese Napját. A K&H gyógyvarázs mesedoktorai ez alkalomból is mesélésre biztatnak mindenkit a beteg gyerekek mielőbbi gyógyulása érdekében.

B.Braun_olvasas1.jpgA gyerekeknek elmondott mese számos pozitív hatással bír mind értelmi, mind érzelmei tekintetében. Legelőször is mozgásba hozza a gyermek fantáziáját, képzelőerejét, fejleszti intelligenciáját, szókincsét és verbális kifejezőkészségét. Leegyszerűsíti a kicsi számára bonyolult világot, az egyes élethelyzeteket és ezzel segíti a későbbi problémamegoldásban. Mindezek mellett hozzájárul a gyermek saját érzelmeinek megértéshez, feldolgozásához és megmutatja neki, hogy a nehézségekkel érdemes fölvenni a harcot, mert le lehet győzni azokat.

Az elmúlt egy év során a K&H mesedoktorok több mint 8000 alkalommal csaltak mosolyt a kis betegek arcára a kórházakban, és a program YouTube csatornájára felkerült 129 videót pedig további 16 000 alkalommal nézték meg a kórházak legkisebb lakói. Ezek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a beteg gyerekek félelmek és szorongás nélkül várják a vizsgálatokat, jobban viseljék a kórházi létet, és megküzdjenek az előttük álló akadályokkal.

A Magyar Népmese Napja alkalmából több cég is csatlakozott a programhoz. A B. Braun-vállalatcsoport és az RTL Magyarország munkatársai videókamera előtt mondták fel kedvenc meséiket, amiket a beteg gyerekek hamarosan megnézhetnek online.

Aki pedig nemcsak otthon, saját gyerekeinek, unokáinak, szeretne mesélni, de szívesen venne részt a kórházban fekvő beteg gyerekek számára indított programban, vagy küldene online mesét számukra, az látogasson el a www.khgyogyvarazs.hu oldalra és jelentkezzen mesedoktornak.

Pont nem gyengéknek való vidék

Pont nem gyengéknek való vidék

inflames_680.jpgAz In Flames legnagyobb nótája az Only for the Weak. Ez Budapesten is tisztán látszott. De miközben az egész terem együtt ugrált, és levegőt is csak szigorú kamatú hitelre lehetett kapni, kiderült, hogy a svédek bulija minden, csak nem gyengéknek való élmény. Ahogy arra is fény derült, hogy a közönség tartja a lépést a göteborgi dallamos metal alapcsapatával.

In Flames, Wovenwar, While She Sleeps – Budapest, Barba Negra Music Club – 2014. szeptember 28.

A While She Sleeps olyan szintű intenzitással ugrott neki a hangszereiknek meg a közönségnek, amilyet rég láttam színpadon (vagy csak én járok rossz koncertekre). Erre a legjobb bizonyíték, hogy a bulit pulóverben és pólóban kezdő Lawrence Taylor énekes már a negyedik számnál félmeztelenül őrjöngött. Volt is mire: súlyos és vastag hangzást kaptak, ami egyaránt bólogatásra késztetett a gyorsabb tempóknál és a felezős málházásoknál is. Ez az este különleges lehetett nekik is, mivel a dobos sérülése miatt az egyik gitáros ült be a cucc mögé, a basszeros kezelte a hathúrost, míg a gitártechnikus lépett elő bőgőssé. A helycserés támadás egyébként egyáltalán nem látszott meg a játékukon, és a lelkesedésükön sem látszott, hogy csak beugró emberekről van szó. Talán ha 20 percig őrölhettek, aminek az volt a non-plusz ultrája, hogy az utolsó nótánál Taylor beugrott a küzdőtérre, és saját kezűleg lökdöste arrébb a népeket, kitágítva így a circle pit határait. Komolyan félelmetes volt a csóka!

2_2.jpg

Az As I Lay Dying romjain alapított Wowenwar kevésbé produkált emlékezetes showt, mint az előttük fellépő formáció. Iron Maiden felállásban, vagyis három gitárral muzsikáltak, de ezzel ki is merült minden hasonlóság a brit metal nagyjaival. Shane Blay énekes/gityós hangja és témái alapján leginkább olyan volt az egész, mint egy tökösebb Nickelback, és bár egyáltalán nem volt rossz, amit az ötös nyújtott, erősen felejthetőnek találtatott a műsoruk. Azért az Amon Amarth kinézetű dobosuk jól küldte, és a közönség is becsületes tapsban részesítette őket.

4_ww.jpg

Az In Flames koncertje kapcsán igen sok kérdőjel kergetődzött a kobakom körül. Vajon mennyien lesznek? A vegyes fogadtatást kapott – amúgy szvsz remek – új lemez után retro settel próbálják majd kiengesztelni az ősrajongókat? De leginkább az foglalkoztatott, hogy a Siren Charms albumon ténylegesen „bánatomat dalban mondom el” mentalitásra váltott Anders hogyan lesz képes élőben hozni az énektémáit? Éjjel negyed 12 felé mindenre választ kaptunk.

5_1.jpg

A szervezők előzetes félelme, miszerint a szeptember elején megjelent új anyag miatt majd kevesen jönnek, teljesen alaptalannak bizonyult. Annyira, hogy mikor a program vége felé beékelődtem egy rocker izmosnak nem mondható felsőteste, illetve egy másik derékig érő haja közé, már kicsit nyűgősnek éreztem magam. Bebizonyosodott, hogy egy jó koncert élvezeti értékét három tényező befolyásolhatja igazán: halk megszólalás, kevés néző, vagy éppen túl nagy tömeg. Na itt utóbbi figyelt be, méghozzá ahogy Pilátus mondaná: „de dulván!”. Csontig telt a Barba Negra, és mindenki iszonyat hangosan és lelkesen üdvözölte a svédeket. Első kérdés kipipálva.

11_1.jpg

Abban viszont biztos vagyok, hogy az ősrajongók nem voltak elalélva a programtól, hiszen a fehér inges-baseball satyis Fridén mester és feketébe bújt társai nem nosztalgia party-t állítottak össze. Persze, mi minősül múltidézésnek, hiszen már az olyan himnuszok, mint a Trigger vagy a Cloud Connected is 12 évesek! De ennél régebbre csak két alkalommal nyúltak vissza a skandinávok, a Colony albumos Resin és a totális őrületét hozó, Clayman lemezes Only For the Weak erejéig.

9.jpg

De nem úgy tűnt, hogy bárkinek is komolyabb gondja lenne a felcsendülő dalokkal, hiszen még a jelenkort jelentő Fear Is the Weakness is hatalmas üdvrivalgást kapott, és az abszolút meglepetésnek minősülő, 8 perces The Chosen Pessimist is megállt a lábán. Fagyást egyedül a Siren Charms-os Monsters in the Ballroomnál észleltem, viszont a lemezen előszeretettel fikkantott Paralyzed élőben sem vallott kudarcot.

10_1.jpg

És Anders hangja? Meglepően rendben volt! Arról azért a keverés gondoskodott, hogy ne legyen túlságosan előtérben, így több lehetősége nyílt a kummantásra, ám sokkal jobban teljesített, mint ahogy azt várni lehetett. Egyébként is nagyon lelazult és vidám volt, de ez elmondható a jó formában játszó zenészekről is. A szakállas sörfőző jellegzetes humorát sem hagyta otthon: az Only for the Weak előtt kért egy telefont az első soroktól, videó rögzítésre kapcsolt, majd megkérdezte, hol vagyunk, amire persze mindenki üvöltötte, hogy „Budapest!”. Erre megjegyezte, hogy fentről kb. az egészből annyit lehetett érteni, hogy „ÚÚÚAAAEEE!”, úgyhogy fussunk neki újra. A látvánnyal sem volt gond, hiszen a függönyös kezdés kellően fokozta a várakozást, a lecsupaszított színpad mögött villogó és táncoló fények pedig nagyon passzoltak az épp terítéken szereplő dalokhoz (pl. Deliver Us).

7_1.jpg

A hangzás sem volt vészes, bár meglepő módon a While She Sleeps jobban szólt, az IF-nél a samplerekből alig hallatszott valami – olyan volt, mintha csak alapokról szólnának. Ki tudja, talán ezzel akarták kihangsúlyozni, hogy itt még mindig egy metal zenekarról van szó? Igen, egy metal zenekarról, amely még mindig képes ragyogó refréneket írni (Through Oblivion, Rusted Nail), és az őket mindig is jellemző feszességgel és precizitással szórakoztatni a teltháznyi közönséget. Talán csak egy Quiet Place és egy Come Clarity hiányzott – nekem. Mert más meg biztos a Behind Space-t, a Colony-t vagy a Pinball Mapet emlegetné fel nekik. De elégedetlen aligha lehet bárki: az In Flames ugyanis továbbra is király koncertbanda.

Fotók: Máté Évi (ZeneFórum)

Hivatalossá vált az Origo Filmstúdió és a BKF "házasságkötése"

Hivatalossá vált az Origo Filmstúdió és a BKF "házasságkötése"

Vajon mi lesz abból, ha egy világszínvonalú, már bizonyított filmstúdió felkeres egy újdonságokra mindig nyitott művészeti főiskolát azzal, hogy dolgozzanak együtt? Nos, hát ha minden jól megy akkor legalábbis a méltán jóhírű szakembereink utánpótlás-termelése. Ha még jobban, akkor egy "magyar Hollywood".

stúdiótúra 3.jpg

Kepes András, Dr. habil. Vass László, a BKF retkora, Kecskés Ilona, az Origo Film Studios cégvezetője.jpgStratégiai együttműködést írt alá a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) és az Origo Filmstúdió. A BKF nemzetközi filmes képzésében részt vevő hallgatói ezentúl a budapesti Origo Filmstúdióban tanulhatják meg a szakma gyakorlati alapjait. Az Origo Filmstúdió az általános gyakorlattal szemben nem egy raktárból konvertált stúdió, hanem egy nemzetközi standardok szerint, kifejezetten a filmes igényeknek megfelelően épült, modern stúdió komplexum. A stúdió 17,5 hektáron fekszik, a kilenc műterem 18,000 négyzetmétert foglal el, köztük a 6-os műterem a „superstage”, amely a 4.400 m2 alapterületével egyedülálló az országban - és világszinten is különleges. A 17 milliárd forintos beruházásból készülő stúdió 2010. május elején nyitotta meg kapuit. A nyitás óta több nagy amerikai szuperprodukció valósult meg az Origoban: a 47 Ronin, a Die Hard 5 és a Herkules. A kb. három hektáros backloton ennek megfelelően állt már 17. századi japán földesúri kúria, parkoltak rajta a Die Hard 5 alatt összetört autók és helikopterek, de a Herkules csodálatos és lenyűgöző méretű görög vára is itt állt. Jelenleg is két építkezés folyik kültéren egy holland és egy amerikai produkció keretében. A hollywoodi szuperprodukciók mellett rengeteg kisebb amerikai és nemzetközi film is az Origoban készült, mint például Angelina Jolie első rendezőként jegyzett filmje, a Vér és Méz Földjén, a Birdsong, vagy a Monte Carlo. De olyan magyar filmes és tévés produkcióknak is otthont adtak már, mint a Szabadesés, a Rókatündér, a Terápia, a Maradj Talpon, a Marslakók, a Megasztár 5, vagy a Voice.

stúdiótúra 6.jpg

Egyértelmű tehát, hogy ide bejutni filmes, művészetis diákként maga a megvalósult álom. És éppen erre számíthatnak a BKF hallgatói, hiszen kameramanok, média designerek, tervezőgrafikusok, valamint például a filmoperatőr, mozgóképművész, és a mozgóképkultúra és médiaismeret szakos magyar és külföldi hallgatók tanulnak majd a filmstúdió tanműhelyeiben és műtermeiben. Szakmai workshopok, vágástechnikai oktatás mellett egy, kissé hiánycikknek számító részképzés beindítása is a tervek között szerepel, mégpedig a kifejezetten filmes költségvetési ismeretek oktatása. A tervek szerint a főiskolán kapott elméleti oktatással együtt az Origo bázisán egy nemzetközileg elismert gyakorlati képzést, illetve mester-képzést szeretnének létrehozni és nem mellékesen ezzel megalapítani és intézményesíteni a stúdió utánpótlás bázisát. Az együttműködés célja az, hogy amikor a BKF végzett hallgatói innen kikerülnek és pályafutásukat megkezdik akár az Origoban, akár a világ bármely más filmstúdiójában, akkor az itt megszerzett tapasztalat alapján már ismerős környezetben tudják tudásuk legjavát nyújtani. A látottak alapján pedig erre, ebben a stúdióban minden esély meg is van. Valóban lenyűgöző és mindennel felszerelt stúdiókon hozzáértő szakemberek kalauzoltak végig, akikből csak úgy sugárzott a tettvágy és a munkaszeretet, akárcsak a külső helyszínen szakadatlanul épülő hatalmas díszlet látványából is.

világítási gyakorlat Medvigy Gáborral, a BKF tanárával 2.jpgKepes András, a BKF Művészeti Tanácsának elnöke szerint ez az együttműködés "nem csak a BKF számára nagy előrelépés, de a magyar filmipar számára is". Ő is kihangsúlyozta továbbá, hogy ezzel a lépéssel kulturális értéket teremtenek, szeretnék ugyanis a magyar filmutánpótlási bázist megalapozni. Ehhez pedig jó helyzetből indulnak. Hazánkban a kreatívipar erősödőben van: az ágazat teljesítménye majdnem ötször, exportja közel kétszer gyorsabban nő, mint a gazdaság egésze. Hozzátette, hogy a szektor már jelenleg is a GDP 3,7 %-át adva növeli a magyar gazdaság versenyképességét, így „Minden alapunk – világszínvonalú magyar filmstúdiók, támogató gazdasági környezet, kitűnő szakemberek, stb. -, megvan ahhoz, hogy a reklám-, játék- és tévéfilmek forgatásával hazánk kreatíviparát tovább erősítsük. Ehhez mi a naprakész, kreatívan gondolkodó filmes szakemberek képzésével tudunk hozzájárulni.” Kecskés Ilona, az Origo Film Studios cégvezetője is a gyakorlati képzés fontossága mellett érvelt és a világviszonylatban is remek és elismert filmyes szakemberek dícsérete mellett felhívta a figyelmet arra, hogy ”Az együttműködés célja, hogy a filmes stáblistákon még több magyar név szerepeljen!” Hogy ebből az új kezdeményezésből pontosan mi is lesz és mikor, az még a jövő zenéje, ám ha olyan gyorsan és hatékonyan ültetik át a terveket a gyakorlatba, mint ahogy az idén januárban felvetődött együttműködési ötletet kevesebb, mint egy év alatt valósággá változtatták, akkor nemsokára talán tényleg igazzá válhat, hogy "Budapest az új Hollywood". De legrosszabb esetben "csak" több jólképzett, tapasztalt filmes szakemberünk lesz, akikre büszkék lehetünk, ez sem egy rossz lehetőség.

Fotó: Rakó Alex

Whisky torta hat gyertyával: totális megÍRülés!

Whisky torta hat gyertyával: totális megÍRülés!

firkin_kiemelt_1.jpgHatodik születésnapját ünnepli október 4-én a Barba Negrában a punkos kelta bulizenét játszó Firkin. Az esemény apropóján ültettük le némi összefoglaló múltidézésre a banda fuvolását, Péter Jánost, aki többek között sztorizott az első koncertről, a kanadai limuzinokról, aranylemezről, vonó által halálra ítélt újságíróról, és arról is, hogy miért érné meg turnézniuk Szváziföldön.

firkin_péter jános.jpgA megalakulás pillanatában, vagyis hat évvel ezelőtt, milyennek képzeltétek el a Firkint 2014-ben?

- Pont olyannak, amilyen most! Vidámnak, erőtől duzzadónak. Bár azt nem gondoltuk, hogy terápiás hatása is lesz a zenénknek (mosolyog).

Az első Firkin buliról milyen emlékeitek vannak?

- Makón volt a Hagymaházban, hétszáz ember előtt, 2008. október 2-án. Elevenen él mindannyiunkban ez az élmény, pedig előtte hordóerősségű ír Connemara whisky-t ittunk szíverősítőnek. Van is róla videó, valaki föltette a YouTube-ra - ha jól emlékszem - a Whiskey in the Jar c. dalunkat. Viccesen néztünk ki.

Melyik volt az a pillanat, amikor ráeszméltetek arra, hogy ez bizony egy olyan történet, amely komoly, meghatározó tényezővé vált, nemcsak a saját életetekben, hanem a zenei színtéren is?

- Már a fent említett első koncert előtt. A próbák alatt kiderült, hogy ez pont olyan, amilyennek elképzeltem már kb. 5 évvel az alapítás előtt azt a hangzást, amilyennek szeretném hallani a mindenki által ismert ír zenét.

A Michael Flatley-s táncos hazai őrület okán éreztétek, hogy a zenéteknek lehet fogadóképes közönsége itthon is?

- Mivel pont húsz éve vagyok az ír zenei vonalon, és egyben a hazai könnyűzenei piacon, ezért pontosan tudtam, hogy mit tudunk majd könnyedén megszerettetni a közönséggel, és mi az, ami nehezen megy át. Ennek ellenére mindig a saját elképzeléseink irányítják a dalszerzést, illetve a magasra tett minőségi léc. Ebből nem engedünk sohasem, ettől marad hiteles a közlendőnk, a hallgatóságnak kell ehhez alkalmazkodnia. Nem kellett csalódnunk, a magyar és a külföldi közönség értékeli ezt az őszinteséget, szépen növekszik a rajongói tábor. Nem robbanásszerű a növekedés, de ha visszatekintek az elmúlt hat évre, büszke vagyok a zenekar és a stáb minden egyes tagjának teljesítményére, és természetesen a rajongóinkra, akik képesek akár ezer kilométert is utazni egy-egy Firkin koncertért.

firkin csoportkép_1.jpgAz első albumotok, a Firkinful of Beer aranylemez lett, sőt, Fonogram-díjra is jelölték. Utólag a zenészek szívük szerint mindig változtatnának ezt-azt a korábbi anyagaikon…

- Teljesen természetes, hogy az alkotó sohasem lehet teljesen elégedett az elkészült művel! Mert akkor mi ösztönözné arra, hogy újabb és újabb, tökéletesebb művet hozzon létre? A szakmai és közönségsiker azért jól esik mindig.

Rengeteg különböző országban felléptetek, ahol minden bizonnyal nem kevés életreszóló kalanddal gazdagodtatok.

- Annak a rengeteg utazásnak minden perce hordoz valamit, ami vicces, élményteli. Eleve az mókás, hogy néha sztárnak nézik az embert, limuzinban hordozzák, és lesik az óhajodat, mint ahogy a kanadai turnén vagy a Wacken Fesztiválon tették. Nem olyan érzés, amire vágynia kéne bárkinek is. Jobb hétköznapi embernek maradni, mint amilyenek a turnébuszban vagyunk, tele jó történetekkel. Ez, azt gondolom, külön interjútéma, pár jóféle sör talán előhoz néhány pikáns emléket is…

A Paddy and the Rats brigádjával vállvetve az “első sorból” képviselitek ezt a műfajt Magyarországon. Megfér két (skót)dudás egy ír kocsmában?

- Persze, hogy megfér, de nem értem, hogy miért csak két dudásról beszélsz? Egyre több a hasonszőrű, tehetséges banda: pl. Colleen, The Scarlet, Punk Whiskey, Finnegan’s Wake, LochNesz, stb. Meggyőződésem, hogy a jó zenekarok csak bővítik a piacát ennek a műfajnak, egyre többen lesznek kíváncsiak erre, egyre többen szeretnének “megírülni”. Ezért is igyekszem segíteni a kezdő zenekarokat tanáccsal, piaci ismeretekkel, akár eljuttatni minél több helyszínre őket, mint ahogy a Paddyéknek is a kezdeti időkben több koncertet szerveztünk szerte az országban, sőt, még ír-punk minifesztivált is tartottunk közösen.

firkin_koncert.jpg

Egy születésnapi koncertre a zenekarok általában mindig felvonultatnak valami pluszt. Ti készültök ilyesmivel?

firkin_péter jános 2.jpg- Lesznek vendégek, ahogy már megszokhatták azok, akik rendszeresen jönnek a nagy koncertekre. Most éppen Szabó Gergely “Szög” (Dalriada) billentyűs lesz az egyik vendégfellépőnk, a másik pedig Turáni Csongor (ex M.É.Z.) hegedűs-bendzsós, az ír zene magyarországi doyenje, aki már többször is hatalmas sikert aratott a bulijainkon. Előzenekarunk a mexikói Pacheco lesz, akik csak azért utaznak Ausztriából hozzánk, hogy bemelegítsék ezt az estét rendesen, ahogy ilyenkor lennie kell!

Kémeim jelentése szerint a hegedűs Lili nagyon vészjósló tekintettel kezeli a hangszerét a színpadon. Ilyen szigorú lesz október 4-én is?

- Aki ilyen kérdéseket tesz fel, valóban tarthat Lilitől, pontosabban a vonójától…

És akkor zárjuk keretbe a beszélgetést: ha majd a 12. szülinapi koncertetek előtt készítünk egy ugyanilyen interjút, milyen 2014 utáni fontos történésekről mesélnél nekem?

- Játssza a dalainkat az összes magyar rádió, és ezek a dalok egyre szebbek és jobbak, még mindig szeret minket a közönségünk, még mindig őszinték vagyunk és meg is élünk ebből kényelmesen. És beszámolhatok az olyan országokban tett turnékról, mint Suriname, Alaszka, Kazahsztán, Irán, Új-Zéland, Szváziföld. Egyébként utóbbiban - állítólag - a hőmérséklet 25 fok körül van egész évben.

Fotók: www.firkin.hu

Hétfőn kezdődik a Múzeumok Őszi Fesztiválja

Hétfőn kezdődik a Múzeumok Őszi Fesztiválja

mof00.jpg„Töltődj fel múzeummal!” Folytatódik a 2006-ban hagyományteremtő céllal elindított, és mára a múzeumok egyik legjelentősebb országos eseményévé vált rendezvénysorozat. Szeptember 29. és november 9. között az ország 94 településén 168 muzeális intézmény 1773 programmal várja a Múzeumok Őszi Fesztiválja látogatóit.

mOf-2013-logo.jpgA rendezvénysorozat közönségprogramjai nyolc központi témakörhöz kapcsolódnak.

Az idei év újdonsága az Utazó múzeum témakör, melynek keretében a múzeumok kilépnek az épület falai közül, és kiviszik a kiállítást, a múzeumpedagógiai programot, a múzeumi foglalkozást, a látogató helyébe – utcára, óvodákba, iskolákba, művelődési központokba, bárhova, ahol felkeltheti az érdeklődést a múzeum iránt.

A nemzetközi Nagy Rajzolás kampányhoz immáron ötödik alkalommal csatlakoznak a múzeumok; ennek központi témája idén a "Draw the World" azaz "Rajzold meg a Világot”.

A Sétálj, gyalogolj, bringázz velünk és fedezd fel! – Kulturális tereink másként tematika keretében olyan gyalogos, vagy kerékpáros városnéző túrát szerveznek a múzeumok, amelyen a múzeumi szakemberek felhívják a résztvevők figyelmét a település, városrész kulturális, épített és természeti értékeire - mindezt rendhagyó elemekkel fűszerezve.

A Csak itt, csak most – Pincétől a padlásig program 2014-ben sem maradhat ki a kínálatból, hiszen ez vonzza évről évre a legtöbb látogatót. A múzeumok azon épületrészeiket, termeiket, szobáikat is megnyitják a közönség előtt, amelyek az év többi napján nem látogathatók.

A középiskolás korosztályt célzó 16+ múzeumi találkozások - Diákok buli előtt programmal a múzeumok kiállításaikat rendhagyó bemutatókkal, sporttal, zenével, interaktív programokkal teszik vonzóvá a fiatalok számára.

Nemcsak a restaurálás kulisszatitkaiba enged bepillantást a Tárgydoktor rendel!, de sok múzeumban a szakemberek hasznos restaurálási tanácsokkal is ellátják a látogatókat.

A korábban már sikert aratott, most újjáélesztett Múzeumi őszbúcsúztató valódi őszi színes program-kavalkád! Itt minden olyan esemény helyet kapott, amely nem illeszthető egyetlen más tematikába sem: zenés - táncos múzeumi délutántól a szórakoztató kulturális előadásokon és gasztronómiai programokon át az ünnepélyes kiállítás megnyitóig mindent megtalálnak a látogatók.

Október 10-én, pénteken este 79 múzeum tárja ki kapuit a pedagógusok előtt, és várja őket a Tanárok Éjszakáján. A rendezvény célja, hogy könnyed, szórakoztató formában felhívja a pedagógusok figyelmét a múzeumok oktatást segítő és kiegészítő programjaira, hogy minél többen használják a múzeumokat, mint az iskolán kívüli oktatás helyszíneit.

5 remix, amit nyomhatna élőben is a dán királyfi

5 remix, amit nyomhatna élőben is a dán királyfi

ttm_kiemelt.jpegEgy remix még a legnagyobb kedvencünktől is olyan, mint a csoki mellé a nyereményjáték a csomagoláson: különösebben nem dobja meg a pulzusunkat. Az október 1-jén Budapesten fellépő Trentemoller viszont más tészta. Akire a Depeche Mode, a Pet Shop Boys, a Franz Ferdinand vagy Moby rá meri bízni a dalait egy kis összekutyulás erejéig, az értheti a dolgát. Szemezgettünk egy kicsit a legjobb újraértelmezései közül.

Röyksopp – What Else Is There

Az északi zenész/producer munkásságának megismeréséhez ez a remix tökéletes kaput jelent. Így lesz maximális a skandináv életérzés, hiszen a norvég duó ízeihez adja hozzá a saját dán zamatát. A What Else Is There Trentemoller féle megpörgetése az előadók származási helyéhez hasonlóan kicsit hűvös, kicsit tartózkodó, de van benne némi ősi ösztönösség, és egy késhegynyit nyers is. Pont mint a nem kellő ideig füstölt rénszarvaskolbász.

Trentemoller – Miss You

Amikor a hóhért akasztják. Vagy közelítsük meg a kérdést stílusosabban: lenni vagy nem lenni? Ez nem kérdés: lenni. Még akkor is, ha hiányzik. Trentemoller 2006-os The Last Resort című debütáló nagylemezét zárta a Miss You, és a billenytűk és stúdiós ketyerék nagymestere olyan szerelembe esett a dal iránt, hogy kerekített belőle egy remixet is. Ha az eredeti darab finoman gyöngyöző pezsgő, az újraértelmezés egy igazi electro-cuvée. Egyszerre pötyögős minimál, instrumentális ambient és félszomorkás kopott bakelitlemezes rusztika, nem kevés északias, baltával darabolt tökéletességgel. Amolyan hipnotikus unikum.

Booka Shade – Outskirts

Szeretettel ajánljuk minden tervezőgrafikus figyelmébe – rajzoláshoz háttérzenének tökéletes. Meg egyébként sem nagyon lehet belekötni. Tömény audio-inspiráció. Két olyan előadó munkáját vegyíti, akik külön-külön is zseniálisak, hát még így együtt. Megunhatatlan. És ha már élvezet- és kedvelt előadó-halmozás: amikor azért masszírozzuk az emlékeinket, hogy honnan a fenéből olyan ismerős Woodkid Run Boy Run-jának összetéveszthetetlen dobüteme, ennél a pontnál nem kell tovább keresgélni. Az Outskirts az a bizonyos alfa és omega.

Trentemoller – Moan

A minimalizmus pofátlan csúcsa, és megint a bakó bokázik a bitón, avagy Trentemoller újfent saját magát akasztja. Azaz ezúttal sem volt rest ismét nekiugrani a saját művének, amelynek original változata a fentebb már említett 2006-os bemutatkozáson lelhető fel. Minden felesleges sallang levagdosva, a sövény megnyesve, tündöklő ruhájától megfosztva, lecsupaszítva – akárcsak az alábbi videó hátteréül választott fa. Pattogva törtet előre, megállíthatatlanul, hajókürtszerűen beúszó szintihangokkal, elmaradhatatlan poti tekergetésekkel. Minimál-szerelem. Minimál. Szerelem.

Trentemoller – Deceive (feat. Sune Rose Wagner)

Míg a legtöbb előadó az albumai végére sokszor kifogy az ötletekből, a dán fenomén pont oda összpontosítja a legerősebb pillanatait. A 2013-as Lost korongról a Deceive a kivédhetetlenül hullámzó basszus loopjával úgy vetődik rád, mint kiéhezett fehér cápa az oroszlánfókára, és úgy fon magához, mint kockás piton a fagyasztott nyulat – valamint a lovas klipje is gyönyörűség -, de amit idén kapott, az a visszhangos-ködös-poros-füstös-lebegős hangulaton túl egy olyan újraértelmezett alap, amivel nincs mit vitatkozni. Egyszerű, súlyos, két "lábon" áll, de még mielőtt unalmas lenne, hopp, itt-ott megtört ütemekkel operál, amitől nem lehet nem odafigyelni rá. Október 1., gyere el gyorsan! Nagyon várunk már.

A cikk elkészültéért külön köszönet Horváth Katának!

Egy kávé Kosztolányi és József Attila társaságában?

Egy kávé Kosztolányi és József Attila társaságában?

kotyogós_kiemelt.jpgA századforduló kávéháza varázslat volt, a nagyvárosi életforma nélkülözhetetlen eleme, a művészeti és kulturális élet pezsgő központja, ugyanakkor volt benne valami különleges, egzotikus is. Az ingyenes városi sétán az érdeklődők ennek eredhetnek a nyomába, megidézve a múltat, Kosztolányi, Rippl-Rónai vagy József Attila asztaltársaságává válva.

kávézás_régen.jpgIngyenes városi sétákat szervez ugyanis az egyik kávéforgalmazó cég. A program során a Hosszúlépéssel közösen kalauzolja végig a résztvevőket a kávéházak aranykorán, és újranyitja számukra a Japán Kávéházat. Az első séta szeptember 29-én, a kávé világnapján indul, amikor egy hatalmas csészeinstalláció és kóstoló várja a kávérajongókat az Erzsébet téren.

A városi séták keretében a résztvevők visszatérhetnek a kávéházak aranykorának számító századfordulóba. A legendás kávéházak végiglátogatása után a volt Japán Kávéházban, a jelenlegi Írók Boltjának első emeletén kóstolhatnak területszelektált kávékülönlegességeket. Három napra egy hatalmas csészébe is beülhetnek az érdeklődők: szeptember 27-től az Erzsébet téren található a Hello Wood által tervezett és épített installáció, melynek látogatói a kávé világnapján kávékóstolót is kapnak.  

A kávéház bizonyíték volt arra is, hogy lehetséges lenne barátságosan egyesíteni a legkülönbözőbb rendeket és osztályokat, pártokat és nemzeteket. A kávéház volt az első olyan intézmény, amit nők is (viszonylag) szabadon látogathattak, ahol egymás mellett, teljes békességben ült gazdag iparos és szegény művész.

Minden kávéháznak saját törzsasztala, közönsége, arculata volt. A Zrínyi például Pest rosszhírű kávéházainak egyike volt, innen ered a zrínyista, zrinyiszt kifejezés, ami a korabeli argóban naplopót, dologkerülőt jelentett. A legjobb történetek és legendák is a kávéházakban születtek. A résztvevők többek között megtudhatják, miért készült az „Ezt a képet az Abbazia kávéházból loptam” bélyegző, és hogyan került őrültek házába egy tréfa következményeként egy fiatal újságíró.

A séta végén pedig az Omnia közreműködésével a Japán Kávéház is újranyit. Kávékülönlegességeket kóstolva tekinthető meg a korabeli mennyezet eredeti részlete és egy rekonstruált nagyobb felület is. A városi sétákon a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni az esemény együttműködő partnerénél, a Hosszúlépésnél lehet.

Zsírban tocsogó élvezet

Zsírban tocsogó élvezet

Gerlóczy Márton A csemegepultos naplója című regényének színpadra állított verziója tökéletesen visszaadja mindazt, amiért a könyvet szeretni lehet: a humort, a mélységet, az igazságot és a fantáziát, amit füstölt húsok és félkész lányok között talál meg Lajos, az íróból lett csemegepultos. Ötvös András monodrámája az elsőtől az utolsó pillanatig remek szórakozás, ám üres gyomorral nem tanácsos nekiindulni az előadásnak!

csemegepultos_A3_plakat_juranyi-721x1024f.jpgcsemegepultos_naploja.jpgHa vegetáriánus lennék vagy nagyon rosszul lettem volna a szűk másfél óra végére, vagy áttértem volna a vallásos húsimádatra, húsevő lévén "cupán" nagyon-nagyon megéheztem. Húsra, természetesen. A világ legjobb árukapcsolása lenne a Jurányi előterében egy kolbászos stand felállítása az előadás napjaira, a teremből kiáramló tömeg szerintem pillanatok alatt lekopaszítaná, zsírtócsákat és meglepett árusokat maga után hagyva. Vagyis, elnézést, meglepett csemegepultosokat. Hiszen a csemegepultos-lét hivatás. Igazi szakma, a legnemesebbek közül - és ezt most minden irónia nélkül mondom. Lajos zsíros kalandjai közben nem csupán a Vásárcsarnok "népének" szokásaiba, kedvelni- vagy gyűlölnivaló tagjainak mindennapjaiba pillanthatunk be, de a vevő-eladó egyenlet egy-egy oldalán állva maga a nagybetűs Emberiség is megmutatja különböző, szebb vagy csúfabb arcait. Lajos azért van kivételezett helyzetben, mert neki van ehhez szeme, mert neki, még ha tényleg meg is szereti, tényleg komolyan is veszi, ez csak egy játék. Egy kis szünet saját, elismerten kivételezett "értelmiségi életéből", egy pontosan kiszámított és lemért év, amely alatt csemegepultost játszik, hogy igazi közelségből meglássa az embereket. Aztán a csemegepult úgy hozzánő, mint egy jó barát, aki minden rezzenését érti. A kolbászok, hurkák és virslik okos és megértő barátokká válnak, akik mellett a különféle, csak önmagukkal elfoglalt, buta, naív, vagy egyszerűen csak unalmas nőket is könnyebb elviselni. 

csemegepultos_naploja1.jpgA csemegepultos naplóját színre vinni valóban így a legjobb, monodrámaként. Nem csak a könyv E/1-es narrációja miatt, de mert Lajoson kívül a többi szereplő nem igazán létezik. Mi, olvasók, csak a róluk az ő fejében élő képpel találkozunk, ez az ő története, amit ez az egyszemélyes, ám mégsem magányos módszer szépen átemelt a színre, Lőkös Ildikó dramaturg és Göttinger Pál rendező valóban remek munkát végzett. Hatalmas dícséretet érdemel még a díszlet, egyszerűségében és fantáziadússágában is lenyűgöző, ahogy egyetlen forgószínpadra felépített csemegepulttal megjelenítik az összes helyszínt, praktikussá és mozgalmassá téve olyan tereket, amelyek mindannyiunk számára unásig ismertek. De minden erőfeszítés, minden remek ötlet hiábavaló lett volna a tökéletes főszereplő nélkül, akit Ötvös András személyében sikerült megtalálni. Mondjuk az Isteni műszakbeli teljesítménye után az, hogy Ötvös nagyon tehetséges, nem meglepő kijelentés, de hogy ilyen széleskörű a repertoárja, remek ritmusú a humora és finom az érzelmi kifejezőképessége még úgy is, hogy teljesen egyedül van a színen, az már inkább. Legalábbis nekem. A kisebbfajta erőnléti edzésnek is beillő előadás - ugyanis az egész díszlet mozgatása Ötvös feladata, ami a sok ember és szűk tér miatt rettentő fülledt teremben, a folyamatos rohangálással együtt nem kis dolog - utolsó perceiben is ugyanolyan energiával láncolja magához a néző szemét és agyát, ahogy a belépése pillanatában, a kettő között pedig a rekeszizmán és a szívén is mestereien játszik.

Mindenképpen ajánlott tehát A csemegepultos naplója, azoknak is, akik a monodráma szó hallatán valami ördögtől való, mű-művészkedést sejtenek, biztosíthatom, hogy ez nem az. Arra viszont mindenképp ügyeljünk, hogy ha az előadás során nem akarunk veszíteni a komfortérzetünkből, akkor jól bevacsorázva (például egy jó disznótorosból, úgyis megkívánjuk) és szaunába illő, lenge öltözetben érkezzünk, akkor nem lehet semmi baj, maximum egy kis éjféli falatozás a megmaradt kolbászból.

Fotók: juranyihaz.hu

Design Hét túrák Budapesten és országszerte

Design Hét túrák Budapesten és országszerte

analog_fototura.jpegOktóber 3. és 12. között rendezik meg a Design Hét Túrákat, melyekből idén a korábbi években megszokottnál jóval többet kínál a fesztivál. Újdonságként ráadásul nemcsak Budapest, hanem a magyar iparművészet három világhírű, vidéki központja: a Herendi Porcelánmanufaktúra, az Ajka Kristály és a Zsolnay Porcelánmanufaktúra is bejárható a túrákon. 

A Bridge Budapest Office Spotting túrái a szervezetet alapító LogMeIn, a Prezi, a Ustream és az NNG irodáiba látogatnak el, az egyes helyszíneken a belsőépítészek (is) mesélnek az enteriőrökről. 

mol_bubi_kerekparok_tura.jpegA MOL Bubi kerékpárok túra a budapesti hidak budai hídfőit járja végig: a Lágymányosi-hídtól az Árpád-hídig ismerhetik meg az érdeklődők a jelenlegi és a már nem álló hidak történetét, a város közlekedésében, építészetében és történetében betöltött szerepüket.

A We Love Budapest és a Hosszúlépés szervezésében megvalósuló, magyar és angol nyelven is induló Chainless Budapest Urban Adventures: Recycling Budapest során mi is felfedezhetjük, hogy a fővárosunk omladozó homlokzatai sokszor a legnagyobb kincseket rejtik. Buszpályaudvarból kávézó, palotából munkahely, moziteremből parkoló… A biciklis túrán olyan helyeket fedezhetünk fel, ahol a régi formák új funkcióval kelnek új életre.

Az Ambiance Travel Solutions Az örökzöld Bauhaus programján, a Beyond Budapest szakképzett vezetői segítségével olyan túrákra invitálja az érdeklődőket, melyek a XIII. kerület belső része, az Újlipótváros építészeti különlegességeiből szemezgetnek, különös figyelemmel a Bauhausra. 

A Text-túra múzeumi séta a Goldberger gyár helyszíneit és a valaha világsikerű óbudai textilipar történetét mutatja be. A program első részében a résztvevők megismerkedhetnek az egykor néhány fős manufaktúraként induló üzemmel, melyet a Goldberger család folyamatosan modernizálva tett világhírűvé, a túra második részében pedig a résztvevők a gyártelepet járhatják be.

neopaint_works_belvarosi_tuzfal_turaja.jpegA Neopaint Works belvárosi tűzfal túrája során a közel 10 éve működő festőcsoport tagjai személyesen kalauzolnak el VII. Kerületi alkotásaik világába, mesélnek az előkészületekről, nehézségekről, a verejtékes munkáról és mindenről, ami egy ilyen tűzfalfestmény létrejöttéhez szükséges.

Az Európa Design már korábban is hatalmas sikert aratott, Irodaházak éjszakája buszos design túrája ismét különböző A+ minősítésű és B kategóriás, „meglepetés” irodaházakat érint, amelyekben a résztvevők építész- és belsőépítész kritikusok, illetve helyi szakemberek vezetésével járhatják be az épületeket és irodai területeket akkor, amikor a dolgozók már otthon mély álomba szenderültek.

A We Love Budapest egész évben fáradhatatlanul teszteli a legjobb helyeket városban, a Kávé és Kifli – Alternatív városnézés túra során a segítségükkel fedezzük fel, hol érdemes Budapesten felébredni, azaz megismerkedhetünk a design kávézók és pékségek titkaival.

Az Analóg Fotótúrákon a résztvevőknek lehetőségük nyílik arra, hogy betekintsenek a hagyományos fényképezés titkaiba, egybekötve városnézéssel, sztorikkal, építészeti csodákkal. A túrázókat fotósok vezetik, akik megmutatják a legjobb nézőpontokat és optimális beállításokat, segítenek fényt mérni, záridőt állítani és komponálni.

kave_es_kifli_-_alternativ_varosnezes_1.jpegA túrákon való részvétel regisztrációhoz kötött, a regisztráció szeptember 25-ével indul! További információ és a részvétellel kapcsolatos részletek elérhetőek a honlapon.

A Design Hét Budapest saját szervezésben megvalósuló túrái három vidéki helyszínre, Ajkára, Pécsre és Herendre látogatnak el. A vidéki kirándulások sora október 3-án indul, amikor az egyedi kisszériás, magas művészi értéket képviselő manufaktúráját, az Ajka Kristályt, hazánk egyik legnevesebb kézműves gyártó cégét látogathatjuk meg. Október 4-én Pécsett ismerkedhetünk meg a város ékkövével, a Zsolnay Kulturális Negyeddel, ahol számos kiállítással, látványmanufaktúrával, egyetemi művészeti csoportosulásokkal, színházzal, galériával és képzőművészeti vásárral találkozhatunk, hiszen a DesignPécs – Bemutatkozik Dél Designja! az idei Design Hét egyik 10 napon át tartó vidéki programsora. A vidéki túrákat október 10-én a Herendi Porcelánmanufaktúrával zárjuk: a nagy múltú cég évszázados tudásból építkező technológiájáról és a manufakturális módon készített porcelán előállításáról és díszítéséről lett neves.

A túrák egész naposak, a résztvevőket a szervezők busszal szállítják a helyszínre. Részvételi díj: 4000 Ft/fő, mely
 magában foglalja az útiköltséget és a belépődíjat, valamint a helyszíni idegenvezetést (az összeg ellátást nem tartalmaz). A túrákon
 maximum 30 fő vehet részt. 
Regisztráció szeptember 25-től a designtura@designhet.hu email címen (kérjük, jelezze, hogy melyik túrára jönne és hány főt szeretne regisztrálni).

Rossz szomszédság, magyar átok

Rossz szomszédság, magyar átok

szabadeses-magyar-film02-r.jpg.jpgEgy társasház hét lakásába kukucskál be Pálfi György új filmje. A Szabadesés pont annyira abszurd és megmagyarázhatatlan, mint a saját szomszédságunk.

plakát.jpg„Csókolom, azért jöttem föl, mert eláztatták a fürdőszobám plafonját.” „Á, az képtelenség, mi nem szoktunk itthon fürdeni!”

Tegye fel a kezét, akinek nem volt még hasonló élménye valamelyik szomszédjával. Mert a szomszéd külön állatfajta, alaptulajdonsága pedig nem az, hogy ellenszenves vagy idegesítő, hanem az, hogy egyszerűen megmagyarázhatatlan dolgokat művel.

Ezt az alapigazságot dolgozza fel a Szabadesésben (16) Pálfi György. A cím azonban nem arra utal, hogy a néző hanyatt vágódik a hét szomszéd életének abszurditásától, hanem arra, hogy Molnár Piroska zuhan el a hétemeletes ház ablakai előtt – a tetőtől az aszfaltig. Többször. Mondhatni hobbiszinten. Biztos unja a Szulejmánt. Akarom mondani az életét.

A rendező a bemutatón arra szólított fel mindenkit: nevessen csak a filmet alkotó hét szkeccsen, mert akármennyire is morbidak a történetek, egy vígjátékról van szó. Ez utóbbi kitétellel mondjuk vitatkoznánk, azzal azonban nem, helyenként valóban vicces, de legalábbis nevetésre ingerel a Szabadesés. Mert hogyan is lehet reagálni arra, ahogy Jordán Tamás sarlatán guruként nyomja le a földre azt a tanítványát, amelyik valóban képes elrugaszkodni a földtől. Vagy arra a vadászra, aki párjával annyira tisztaságmániás, hogy a szexet is csak több réteg folpackba csomagolva tudják elképzelni.

Valahol felszabadító is ez az egész, hiszen Pálfi – vagy bárki – végre nem a rögmagyar rögvalóságot figurázza ki, hanem a mai emberek megannyi mániáját – a gyerekneveléstől, a monogámiától, a magánytól, az unalomtól, a kosztól vagy bármi mástól való félelmüket. És helyenként úgy döbbent meg, hogy nem feltétlenül szájbarágós – legalábbis a film jó részében nem az. Mert azért nehéz lenne tagadni, a szkeccsek nem csak stílusukban sokfélék, de a színvonaluk sem feltétlenül ugyanolyan. Ami persze ugyanúgy jellemzi a szkeccsfilmeket, mint a furcsaság a szomszédokat.

Pálfi György célja ezzel a filmmel láthatóan nem az volt, hogy megfejtse az emberiséget feszítő legnagyobb titkokat. Hanem kis szórakoztatás, kis elgondolkodtatás, Ruttkay Zsófiával együtt kis stílusgyakorlatok formájában. És közben akaratlanul is megmutatják azt, állami támogatás nélkül – pontosabban egy Dél-Koreából érkezett százezer dollár segítségével – is lehet vállalható, nézhető – sőt, a Karlovy Vary filmfesztiválon három díjat is elnyerő mozifilmet készíteni. Ha az embernek van egy jó ötlete, és olyan színészeket tud segítségül hívni, mint Molnár Piroska, a zsémbes férjét alakító Benedek Miklós, Jordán Tamás, Nagy Zsolt vagy Hegedűs D. Géza.

20140331114046_still_8.jpg

Mai napra

„Naponta megújuló boldogság, hogy valaki beszél hozzám a könyv lapjairól, és ezt az élményt megismételhetem, sőt ez az élmény a korom és életkörülményeim áltozásával mindig más és mást közöl.” (Szabó Magda)

süti beállítások módosítása