Kultography

  • Az otthon hívó szava
    Az otthon hívó szava Pataki Anita 2017. február 24. 18:01Az Oroszlán (12) az idei Oscar-jelöltek között a mezőnyben már-már kötelezően szereplő "keserédes sírós film". Nem azért, mert sírnak benne, hanem mert a filmet nézve majd' mindenkinek legördül az...
  • Háború csillagok nélkül
    Háború csillagok nélkül Pataki Anita 2016. december 16. 18:44A Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet (12) nem az a könnyed Star Wars-film, amire a karácsonyi forgatagban be lehet ülni a gyerekkel hogy legalább két órára kimenjen a fülünkből a Jingle Bells....
  • La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal
    La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal Kultography 2016. december 04. 19:00Eleged van a karácsonyi őrületből és az ünnepi ételek hallatán is a frász tör ki? Mi steakeket próbáltunk ki a La Parrillában, és elmondhatjuk: valódi ünnepi hangulatba kerültünk tőle. A karácsonyi...
  • A szó veszélyes fegyver
    A szó veszélyes fegyver Pataki Anita 2016. november 15. 21:01Mi, kritikusok szeretjük azt gondolni magunkról, hogy minket már semmivel nem lehet meglepni. És ez, legyen akármilyen jó vagy rossz, a legtöbb esetben így is van. Ezért amikor egy filmnek mégis...
Alex Turnernek majdnem sikerült

Alex Turnernek majdnem sikerült

gyukerim írása itt: - 2014-07-07 12:41

Igazi sztárfellépővel zárt az idei VOLT: az Arctic Monkeys jó pillanatban érkezett, mi mégis már azt várjuk, milyen lesz a következő koncertjük.

arcticslid_1.jpg

arctic.jpgMi ez a sz*r? – ezt ismételgeti egy ötvenes pasi mellettünk. A VOLT-on vagyunk, a színpadon Alex Turner Arctic
Monkeys-frontember alakja emelkedik ki a szárazjégből. A mellettem álló pasit ez nem túlságosan hatja meg, ezzel szemben láthatóan elégedett nem túl kifinomult véleményformálásával. Nem is variálja túl, amíg nem távozik a szomszéd sátor felé, ahol éppen a Beatrice lép a színpadra.

Ennyire még nem örültem Beatrice-koncertnek, innen is áldja meg az Isten Nagy Ferót, nem ártott ő senkinek. Pláne, hogy valószínűleg ő sem az Arctic Monkeys ellenpontja szeretne lenni, van épp elég sz*r a piacon, ugye.

Ehhez képest a sheffieldi csapatot manapság a brit gitárpop-színtér legerősebb szereplőjeként tartják számon, és ez még akkor is nagy szó, ha, finoman fogalmazva, nem ez a műfaj adta a legváltozatosabb zenéket a világnak az elmúlt húsz évben. Az ő receptjük is végtelenül egyszerű: erős basszus- és dobalap előtt kiáll egy csávó a színpad közepére, és énekel. Csakhogy az említett csenevész fickó, Alex Turner, aki mindössze húsz volt, amikor az AM első albumával, a 2006-os Whatever People Say I Am, That's What I'm Not-tal befutott, nagyon menő tud lenni a füst előtt. A mögötte levő zenekar pedig mára igazán megtalálta a saját hangját. Ebbe, ahogy a koncertturné alapját adó utolsó album, az AM is mutatja, belefér a lendületes rock and roll, a lassú tempójú érzelmeskedés is – de zenéjük leginkább a kettő között van. Kicsit mintha szégyellnék is az első idők őrületes tempóját (Brianstorm, I Bet You Look Good on the Dancefloor), miközben próbálják eltitkolni a szerelmes keringőket (She’s Thunderstorm).

És ha már ez a receptjük bevált a lemezpiacon, nem bonyolítják túl a színpadon sem. Egy kis rock and roll, egy kis érzelmeskedés, egy kis downtempo, Alex Turner a füst előtt, satöbbi. A zenével nincs is gond, becsülettel lenyomják a másfél órát, minden hang a helyén. Csak hát a punkos dög egy idő után még nekem is elkezd hiányozni, akkor is, ha távolról sem osztanám a mellettem álló ötvenes pasi leegyszerűsített véleményét. És nem is csak a punkos dög, hanem csak annyi, hogy Alex Turner igazán fel tudja pörgetni a közönségét – a zene adott, a hangulat adott, csak ő kellene oda, száz százalékban.

Szerencsénk van persze, hiszen végre nem leszállóágon látunk egy zenekart, hanem a csúcson, így bízhatunk abban, a legközelebbi AM-turnéra nem csak zeneilag áll már össze a zenekar, de olyan koncertet is tudnak már adni, hogy attól mindenki megőrül. És akkor a mellettem álló pasi sem azzal lesz elfoglalva, hogy halott-e a punk.

Fotó: MTI

Család és szerelem a történelem viharában

Család és szerelem a történelem viharában

Szegedy-Maszák Marianne neve ma már nem csoda, ha ismeretlenül cseng, hiszen családja majd' hetven éve elvesztette addigi befolyását Magyarországon - hogy az életüket vegyék meg cserébe. Weiss Manfréd Amerikában született dédunokája egy rendkívüli családregénybe szőtte szülei szerelmét és rokonainak hihetetlen életútjait, melyeken a II. világháború fájóan mély nyomokat hagyott, miközben a magyar történelem egy kevésbé ismert, személyes vetületébe is bepillantást nyerhetünk.       

slid2_2.jpg

Csokolom_a_kezet.jpgA II. világháború időszakáról mindannyiunknak kell, hogy legyenek legalább távoli emlékeink, ha csak a gimnáziumi történelemórákról is. Gettók, kitelepítés, antiszemitizmus, koncentrációs táborok, nyilasok, pusztulás mindenütt, erről írnak a történelemkönyvek. De ahogy ezek a szörnyűségek, úgy a bennük szereplő emberek, legyenek akár nagy, politikai figurák vagy átlagemberek is a történelmi távolság homályába burkolóznak. Persze néhány nagyszülőtől hallott történet ki-kirángathatja ezt az időszakot a sötétből, hajszálnyira elkerült halálról vagy bujkálásról, éhezésről hallva odaképzelhetjük magunkat felmenőink helyébe, de az ilyen sztorik sosem lesznek többek, mint különlegesen izgalmas és szívszorító filmek, melyek boldog "végét" a saját bőrünkön tapasztaljuk, hiszen megszülettünk. De talán nem is baj ez, hisz' "az élet azért megy tovább", ahhoz pedig nem hurcolhatjuk élőként magunkon az előző generációk tragédiáit. De a szülőkkel már más a helyzet, a véletlenül elkapott beszélgetésfoszlányokkal együtt a gyerekekre rakódott terhek is automatikusan nőnek. 

Szegedy-Maszák Marianne viszont a nyelvi akadályok miatt ezekből a kihallgatott szülői beszélgetésekből is kimaradt, lévén egy szót sem beszél szülei anyanyelvén,  magyarul. A haláluk után felkutatott levelek, naplók, újságkivágások tehát egy teljesen idegen, mégis zsigerileg ismerős világot tártak fel a szeme előtt, amit még úgy is érdekes olvasmánnyá lehetett volna formálni, ha a szereplői nem a XX. század első felében Budapest és az egész ország társadalmi, gazdasági és politikai életének egyik legmeghatározóbb családjának tagjai. Így viszont, az író saját családjának múltja mellett szinte mellékesen Magyarország történelméből is egy kifejezetten fontos szeletbe nyúlt bele, és mutatta meg egy új, személyessége miatt sokkal átérezhetőbb és emberibb, mégis grandiózus szemszögből. Sűrű szövésű történetvezetésében könnyű elveszteni a ki-kicsoda-játékot, de a belső borító családfája mindig a segítségünkre siet, hogy aztán egy-egy nagyobb lélegzetű történelmi esemény mellékes megemlítésére kilépjünk az oldalakon zajló, lebilincselő Downton Abbey-szerű sztoriból és ráeszméljünk, hogy nem egy fikciós családregényt olvasunk. Hogy a sportosan elegáns úrilány és a jóképű értelmiségi valós emberek voltak, a köztük szépen alakuló szerelmi sztori, a neves politikusok, művészek és iparosok vendégeskedése vagy az Iregi birtokon eltöltött mesés nyarak valóban megtörténtek, mégpedig Magyarországon. És ilyenkor feltör a történelemkönyvekből ismert tudásunk, és az 1940-es dátumot látva előre félteni kezdjük zsidó származású hőseinket, nem is alaptalanul. De a megmenekülésük rendkívüli és szerencsés módja is csak egy a hihetetlen és izgalmas történetekből, amelyekből a népes családnak jócskán kijutott.

Négyszáz oldalnyi történelmet olvashatunk a Csókolom a kezét-ben, egy olyan író szemével látva, aki maga ugyan sosem volt Magyarország része, de az ő életének óriási része a szülei hazája. Távolságtartó, szemérmesen érzelmes módon libbenti fel a függönyt a számára legkedvesebb emberek öröméről, bánatáról, hibáiról, sikereiről, tragédiáiról, miközben az olvasó az ő családján keresztül talán közelebb kerül a saját hazájának múltjához. Magyarként olvasni ezt a könyvet olyan érzés, mint amit szülei levelezésébe bepillantva valószínűleg a szerző is átélhetett: egy jól ismert és szeretett rokonunk új, bensőséges és intim arcára csodálkozhatunk rá, hogy végül megbocsátó mosollyal magunkhoz öleljük, amiért annyit szenvedett és mi nem lehettünk ott, hogy segítsünk. Csak nekünk Magyarország ez az öreg rokon. A könyv pedig az ő egyik legsötétebb korszakában mutatja meg, hogy ebben a változásokkal és szörnyűségekkel teli időben is éltek az emberek, még ha az az életstílus, amihez hozzászoktak le is köszönt, még ha más országokba is kényszerültek, még ha el is szakadtak egymástól, még ha soha többé nem is voltak már azok, akik előtte. De az élet ment tovább, ahogy mindig is tette és tenni fogja ezután is.

VOLTomiglan, VOLTodiglan – 2014. július 5., szombat

VOLTomiglan, VOLTodiglan – 2014. július 5., szombat

_IGP0913_cover.jpgElvis-rocker Dániából, aki annyira laza, hogy még egy kissrácot is a színpadra invitál, „this is Szopron” bejelentéssel élő, virágokat dobáló angol gentleman, egy nyikhaj belga drum’n’bass előadó, meg a dubstepből őrületes zúzdát kreáló brit formáció. Ilyen volt szombaton a VOLT.

Az eső egész nap hol riogatta, hol valóban meg is locsolta Sopront, így kicsit aggódva tekintettünk az esti koncertek elé. Mint később kiderült, alaptalan volt a félelmünk, viszont legalább a port elmosta az égi áldás.

Az eget még mindig kicsit aggódva kémleltük, mikor a Nagyszínpadhoz lopakodtunk, ahol a VOLBEAT nyitotta számunkra a szombati hangorkánt. A dán banda teljesen egyedi módon keveri Johnny Cash és Elvis Presley örökségét a kemény gitárokkal, mindezt ráadásul igen feszesen, jó dalokkal és izmos hangzással teszik – és ez alól nem volt kivétel a VOLT-os bulijuk sem.

VOLBEAT_01.jpg

A színpadképük is igen látványos volt a temetőkerítést ábrázoló díszlettel és a két oldalt elhelyezett, embernagyságú sírkövekkel, meg a legutóbbi, Outlaw Gentlemen & Shady Ladies lemezük borítójának világát megidéző háttérvászonnal. A gitáros-énekes Michael Poulsen torkában valóban ott lapul a rockabilly fentebb említett két legendája, és hát az sem véletlen, hogy még a Metallica-val is koncerteztek. Rengetegen is várták őket, és a küzdőtéren feltűnő Volbeat pólók elhelyezkedése alapján nemre és korra való tekintet nélkül gyűjtik az északiak a rajongóikat.

VOLBEAT_06.jpg

Nem egy kissrác is felbukkant a közönség soraiban, és egyikükön, aki egy Volbeat rajzot tartott a magasba, meg is akadt Poulsen szeme. A lelkes „utánpótlást” meg is invitálta a színpadra – édesapjával együtt -, majd még arra is volt érkezése, hogy két dal között lepacsizzon az ifjú rajongóval. Mekkora élmény lehetett ez neki! Ezzel a lépésével a frontember simán kiérdemelte a VOLT legszimpatikusabb és legemberibb művésze Kultography-vándordíjat.

VOLBEAT_05.jpg

A publikum egyébként is a tenyerükből evett, ha Michael lányokat akart látni a magasban, csak egyet kellett szólnia, és máris tucatnyi hölgy mászta meg a közelükben álló pasik nyakát; de a kötelező ördögvillázás sem maradt el. Vaskos és jó aránnyal belőtt hangzásuk is segítette őket, és néha az volt az érzésem, hogy egy fiatal ZZ Top nyomul odafent – csak éppen hosszú szakállak nélkül. Zseniális koncert volt – Rob Caggiano személyében egy kiváltképp zseniális gitárossal -, ahol valóban tiszteleghettünk a rock’n’roll nagyjai előtt. Például a pár taktus erejéig megszólaltatott Ring of Fire Cash-klasszikussal.

VOLBEAT_03.jpg

A HURTS volt tulajdonképpen a nap headlinere, akik már tavaly is bekukkantottak Sopronba, és mivel azóta nem jelentkeztek új hanghordozóval, kérdéses volt, hogy nyomnak-e egy CTRL C-CTRL V-t a 2013-as showra, vagy egy kicsit megvariálják az összképet. Nagyon helyesen az utóbbi mellett döntöttek.

HURTS_01.jpg

Már kapásból a nyitó Mercy olyan dal volt, ami nem csendült fel legutóbb a Lövérek lábánál, de ilyen volt a Silver Lining, a Cupid, az Unspoken és a Blood, Tears & Gold, amit ráadásul egy szál akusztikus gitárral toltak el. Adam Anderson gitáros-billentyűsnek jól állt a szakáll, az énekes Theo pedig lazán kigombolt fehér ingben és fekete kabátban énekelte az édes-bús melódiákat, de még a kisegítő zenészeik is elegánsan foglalták el pozícióikat.

HURTS_02.jpg

Ugyanaz volt a helyzet náluk is, mint a Volbeatnél: nem lehetett mibe belekötni. Főleg úgy nem, hogy a zenéjükben rejlő emocionális tölteten túl még veszettül szórakoztató is volt a brit szintipop társaság műsora. A Sunday-t dobszóló vezette fel, majd a refrénekre Gumimaci-módban lehetett pattogni, a Sandmannél a karlengetés hullámzó tengerévé változott a küzdőtér, az Illuminate-nél a telefonjaink fénye ragyogta be a sorokat, az Exile-nál Theo elsütötte a „this is exile, this is Szopron” alternatív strófát, az Evelyn-nél volt mikrofonállvány roppantás, a Stay címadó négy betűjét meg átszellemülten visítottuk bele a soproni éjszakába.

HURTS_08.jpg

Theo több nóta előtt és után dobálta be a rózsákat a szerelmes tekintettel lihegő rajongó lányoknak, akik egyike egy rajzolt táblával arra kérte az énekest, hogy vegye feleségül. Nem biztos, hogy a csapat erre célzott a Better Than Love c. szerzeményükkel, de idén ezzel búcsúztak. Jövőre veletek ugyanitt, kedves Hurts?

HURTS_04.jpg

NETSKY leginkább úgy fest, mint aki önállóan még a cipőjét sem tudja bekötni – ehhez képest a drum’n’bass szcéna egyik legelismertebb alkotója a belga fiatalember. Látszott, hogy a dühöngőből jó páran tudatában vannak annak, hogy honnan érkezett a zenész, mivel belga zászlókat és válogatott focimezeket is lengetett az előző napinál jóval mérsékeltebb szél.

NETSKY_01.jpg

Boris barátunk – merthogy civilben ez a srác keresztneve – alaposan körülvette magát szintikkel és egyéb ketyerékkel, plusz hozott magával egy másik billentyűst, egy dobost, meg egy hangulatfelelős MC-t is, és jó egy órán keresztül táncoltatta a VOLT erre fogékony népét. Helyenként még egy énekesnő is csatlakozott a csapathoz, akik egyébként bebizonyították, hogy a d’n’b nem annyiból áll, hogy elindítunk egy előre programozott ütemet: néhol olyan szintifutamokat nyomtak le, hogy csak lestem; a dobosuk meg kis híján rommá verte az elektronikus motyóját.

NETSKY_04.jpg

Persze a legnagyobb Netsky slágerek nem hiányozhattak, így kaptunk Love Has Gone-t, Give & Take-et, Secret Agentet, Come Alive-ot és a legfrissebb Running Low-t is. Drum’n’bass bulin azért nem feltétlenül mindennapos látvány a pogó meg a circle pit, de itt megvalósult ez is, ami elég korrekten nyilatkozik arról, hogy milyen is volt a hangulat. A levonulásnál a billentyű-mágus Netsky is előrejött hálálkodni, és megemlítette, hogy a belga nemzeti tizenegy remekül megállta a helyét a világbajnokságon, de fele annyira sem voltak olyan jók, mint mi. Oh, yeah!

NETSKY_07.jpg

Utólag nézve hiba volt a MODESTEP koncertjét a Petőfi Rádió sátrába pakolni – simán Nagyszínpados produkciót vezettek elő a brit dubstepperek. Már amikor elkezdték, ugyanis annyi ideig ment a hokizás a hangbeállással, míg végül az egész küzdőtér egyetlen nagy „Mi a f.sz van?” kántálás volt. Fél órával az eredetileg kiírt időpont után azért csak belecsaptak, és az biztos, hogy mindenkinek sikerült levezetnie a toporgásban felgyülemlett energiákat.

MODESTEP_02.jpg

Hihetetlenül masszív volt a show, egyetlen perc szünet nélkül. Sőt, az adrenalin szintet igazán csak az átkötő szösszenetek korbácsolták fel, mert ilyenkor olyan alapvetések záporoztak az arcunkba, mint a Voodoo People vagy a Smack My Bitch Up, a Rage Against the Machine Killing In the Name-je, a Bonfire a Knife Party-tól, vagy a Smells Like Teen Spirit. Mindenképp a szigetországiak javára írandó, hogy ez volt az első koncertjük az új gitárossal és az új dobossal, de simán tudott úszni a mélyvízben a két zenész. A billentyűs-énekes Josh Friend valószínűleg leragadt az ABC tanulásakor az f betűnél, annyit fuck-olt, tesója, Tony pedig az elmaradhatatlan Modestep maszkban tette a dolgát hol a DJ pultja mögött, hol gitárral a nyakában.

MODESTEP_01.jpg

Közben meg az olyan slágereik – melyek némelyike már közel jár a 30 milliós netes megtekintéshez -, mint a Show Me a Sign, az Another Day, a To the Stars, a Freedom, de kiváltképp a záró Sunlight olyan veszett pörgést idéztek elő a heringes konzerv effektust bevillantó „táncparketten”, hogy jó páran – köztük e sorok rettenthetetlen írója… - a hátsó régiókban kerestek menedéket. De még jóval a sátor mögött is zajlott az őrület: hogy mást ne mondjunk, volt, aki a vérző orrához kért segítséget tőlünk…

MODESTEP_04.jpg

Tökéletes utolsó hang volt a szombat – vasárnap hajnal – végére a több új dalt is megmutató Modestep, akik élő teljesítményük alapján simán felzárkózhatnak a Prodigy és a Pendulum, vagyis az elektronikus műfaj igazi ikonjai mögé.

Fotók: Horváth Kata

VOLTomiglan, VOLTodiglan – 2014. július 4., péntek

VOLTomiglan, VOLTodiglan – 2014. július 4., péntek

BMTH_680x306px.jpgAz idei VOLT Fesztivál legizgalmasabb koncertjeinek édes krémje éppen a hétvégére sűrűsödött be, így aztán egyértelmű volt, hogy már pénteken megcélozzuk a Hűség városát, ahol napközben még a hőség uralkodott, este viszont a kavargó por, a kapucnis pulcsik és a Nero került a középpontba.

Mint a sertéscomb, ha fasírt létre szenderül, egyből a daráló közelébe raktuk le magunkat, ami azt jelentette, hogy a Nagyszínpadon a BRING ME THE HORIZON készült gyalulni. A brit csapat – élén a zacsiig kivarrt csajmágnes frontemberrel, Oliver Sykes-szal – azért már korántsem elégszik meg a halálhörgés-siralom édeskettessel, hanem az elektronika mellett a dallamokat is beengedték a zenéjükbe.

BMTH_01.jpg

Ennek jeles példánya a tavalyi Sempiternal című albumuk, amin egymás sarkába botlanak a jobbnál jobb dalok, így igazán örömteli volt, hogy gyakorlatilag ezekre a szerzeményekre fűzték fel az egész soproni koncertet (mindössze három nóta csúszott le a setlistről). A Can You Feel My HeartShadow Moses kezdés méregerős volt, és utána is maradtunk a 2013-as sikerkorongnál. Így megállapítható volt, hogy némi animal fétis bejátszhat a briteknél, máskülönben mivel lehetne magyarázni az olyan dalcímeket, mint a The House of Wolves vagy az And the Snakes Start to Sing?

BMTH_09.jpg

A hangzásuk elég korrekt volt, bár az kiderült, hogy Oli mester élőben annyira nem erőlteti a dallamokat: ezeket inkább rábízta a közönségre vagy a billentyűsre – esetleg a gépről érkező kórusokra. Bizony, ha süvölteni kellett, nem volt gond, de az éneklősebb részeket benyelte a hangmassza, akár kurtapiton a napos csibét. Ceremóniamesterként is megállta a helyét, bevetett minden metal klisét (szinte állandó circle pit, a Chelsea Smile-nál wall of death, a részben melodikusabb Blessed with a Cursedben meg guggolás és felugrás volt). A javára írandó az is, hogy kevesebbet „fuck”-ozott, mint általában szokott, és többször felfele tartott hüvelykujjal és széles vigyorral jelezte a közönségnek, hogy elégedett a látottakkal és hallottakkal.

BMTH_07.jpg

Ment is lent az őrlés, és a hangulatról jól árulkodik, hogy több póló és cipő indult röppályára a fejek felett, de néhány korsó sör és egy tekercs rötyipapír is bejárta ugyanezt az utat. A nagy együtténeklést hozó Sleepwalkinggal búcsúzó BMTH kereken egy órát töltött a színpadon, ami talán lehetett volna több, de a buli intenzitása miatt nem nagyon hagyhatott bennünk hiányérzetet.

Alapvetően nem sűrűn lenne esélyem elcsípni élőben RÚZSA MAGDIT, de a VOLT-on pont jókor volt a jó helyen, így aztán nem haboztam odairányítani testem az Akvárium Színpadhoz. Sokan tettek hozzám hasonlóan, és érdekes volt megfigyelni a közönség összetételét, hiszen kor és társadalmi elhelyezkedés alapján is azok voltak kíváncsiak az énekesnőre, akik egy ingyenes majálison is boldogan bólogatnának a Szerelem, a Ná-ná-ná vagy a Nélküled melódiáira. Továbbá az is a korábbi Megasztáros díva megtekintése mellett szólt, hogy egy kerületben lakunk – engedtessék meg ennyi személyes lokálpatriotizmus nekem is.

RMAGDI_04.jpg

Magdi az évek alatt gyönyörű nővé érett, akinek kifejezetten jól áll, hogy ezt fel is vállalja, és nem akar már félszeg kislányként megjelenni. Szép piros ruhájához erőteljes hang, és olyan profi zenészek csatlakoztak, mint például a korábbi Moby Dick dobos Hoffer Péter, vagy a billentyűs Závodi Gábor. Ennek megfelelően maximálisan élt a produkció, minden hang a helyén volt, és a fronthölgy sikeresen vonta be a közös akciókba a közönséget is. Akik annyira belejöttek a mulatásba, hogy még a zongorás ballada, az Egyszer alatt is folyamatosan duruzsoltak. Az utolsó dal a Highway to Hell feldolgozása volt, és erre a szabadnapos marketingszakember mellett a „mindent szeretek, ami a rádióban szól” szemléletet valló háztartásbeli is boldogan ugrált. Magdi ennél nagyobb adu ászt már csak akkor játszhatott volna ki, ha a Mennyország Touristot is előveszi.

RMAGDI_05.jpg

A telefontársaságos Nagyszínpad utolsó akkordjait a NERO szólaltatta meg, és itt az akkordot némileg átvittebb értelemben tessék kezelni, mert élő hangszereknek nyoma sem volt a színpadon, csak egy böszme nagy, U alakú DJ pultnak, ami mögött a két zenei agy osztotta a dubstep ütemeket. Mindezt olyan hangerőn, hogy a basszus mutatója néha már a „túlvezérelt” tartományba kóborolt át, de szerencsére megmaradtunk az élvezhetőség határán innen. Így mindenki heppin lengethette a tenyerét – még ha nem is kigombolt ingben - az alaposan megtelt küzdőtéren.

NERO_01.jpg

A két producert az igen szemrevaló, és némiképp egy futurisztikus barbie-baba külsejére igazított énekesnő is elkísérte, de Alana Watson repjegy árát akár meg is spórolhatták volna, hiszen alig néhány dalban tipegett be a színpadra a járásra már-már alkalmatlanul magas sarkain. Azért hallatta a hangját a nagy kedvenc My Eyes-ban, a legújabb Satisfy-ban, és a milliós nézettségű Promises-ben is.

NERO_03.jpg

Ha már a színpadi akció nem volt olyan látványos, a fények és a vetítés elég rendesen oda volt téve, hiszen maga a szószék magasságú DJ pult is kivetítő volt, amelyen old school kazetták és rádiós magnók vándoroltak fel s alá, vagy éppen lézerre emlékeztető fénynyalábok kúsztak görbébe. Azért a nagy dubsteppelés közepette voltak igazi tucc-tucc ütemek is, csak hogy a NERO munkásságát hírből sem ismerőknek is legyen mire pattogniuk. Watson kisasszony legalább háromszor is átöltözött a show alatt, de az éneklésen és némi táncikáláson kívül nem sok színpadi akciót vállalt magára. Ezzel együtt is nagy élmény volt ilyen bődületes hangerőn nyomni a dance-t a tört ütemekre, szóval jár a briteknek a csillagos ötös. Az viszont felettébb érdekes volt, hogy már rég elhagyták a deszkákat, mikor a színpad két szélén álló robot elkezdte fújni a füstöt, szállt a konfetti meg a színes szalagok, mintha csak a technikusok akkor eszméltek volna rá, hogy „hú, bakker, elfelejtettük betolni a fő látványelemeket”…

NERO_10.jpg

A THE CARBONFOOLS bulija kevésbé volt látványos, bár pöpec fények meg háttérvetítés itt is volt; ám a Hölgyek nyilván azon a véleményen vannak, hogy Fehér Balázs énekes kiállása önmagában is igazi élményt jelent. A csapathoz tavaly a Szigeten volt először szerencsém, de ott valami olyan botrányos megszólalás jutott nekik osztályrészül, hogy gyakorlatilag élvezhetetlen volt a műsoruk. Így hát itt volt az ideje, hogy másodszor is összeakasszuk a bajszunk – de ezt leginkább megint csak a hangmérnökkel kellett volna megtennem.

CFOOLS_05.jpg

A derék hangosító ugyanis stílusteremtésre adta a fejét: a drum’n’bass után a drum’n’vocal megalkotását tűzte ki célul. Ezért aztán a gitárt és a basszusgitárt letagadta, és az elektronikának is csak mérsékelten adott helyt. Ebből kifolyólag pont az erő hiányzott a produkcióból, bár ez sem a zenészeket, sem az OTP-Petőfi Rádió sátrat csumára megtöltő tömeget nem zavarta. Később azért javult a helyzet, a pult mögött ténykedő szakember bizonyára felfedezte, hogy a két gitár a „néma” zónában lett felejtve, így mindjárt élvezhetőbbé vált a koncert.

CFOOLS_04.jpg

Nagy üdvrivalgás közepette vágtattak végig a legnagyobb slágereiken, így volt Closer, Opened Doors, Birthday, meg a vu-húús Clublights is. A táncra hívogató ritmusokon túl egy jókora pöttyös bögrényi melankólia is ott bujkál a Carbonfools muzsikájában, így ki-ki kedvére szomorkodhatott is a partyzás mellékhatásaként. Bár azért főként utóbbin volt a hangsúly – mert hát mégiscsak a VOLT Fesztivál szolgáltatta a helyszínt.

Fotók: Horváth Kata

Birdy a fél világ után Sopront is meghódította

Birdy a fél világ után Sopront is meghódította

Gondolhatnánk, hogy nem a klasszikus fesztiválfellépők sorát erősíti Birdy, aki leginkább melankolikus hangzásvilágáról és dalszövegeiről ismert, nem mellesleg sok millió rajongót is szerzett ezekkel magának. Ezért is volt a kellemesnél is kellemesebb meglepetés tegnapi koncertje a Volton.BIRDY_680x306px.jpg

BIRDY_02.jpgNagy tömeg gyűlt össze a kora esti koncert kezdete előtt, és már az angol hangtechnikus fiúkat is nagy ováció fogadta a színpadon, a hivatalos kezdés időpontjában pedig már sokan skandálták Birdy nevét, A nézők túlnyomó többsége "természetesen" a gyengébbik nem tagjai közül került ki. Aztán a fesztiválozók nagy örömére a zenészekkel együtt Birdy is színpadra sétált, a maga módján, úgy, hogy nem az volt az ember első benyomása, világsztárral van dolga. 

A 18 éves lány szerényen mosolyogva köszöntötte a már akkor nagyon lelkes rajongókat, és a húrok közé is csaptak, hogy aztán egy órán át meg se álljanak. Természetesen előkerültek a legújabb slágerek, mint például az All About You, amelyet a Csillagainkban a hiba című filmhez írt az angolok üdvöskéje, de a Fire Within és a saját nevén jegyzett Birdy című, debütáló lemezéről is hallhattunk dalokat. A koncert dallistája ügyesen volt felépítve, mivel az olyan slágereket, mint a Wings, vagy a Bon Ivertől kölcsönvett Skinny Love úgy osztották be, hogy az egy óra alatt rendszeresen érkezzen némi hangrobbanás a nézőtérről. 

Birdy, aki először járt Magyarországon az elmúlt években tőle megszokott profizmussal és alázattal énekelte végig a koncertet - ami egyébként fesztiválok eseté sajnos nem természetes. A zenészei is mind hasonlóan játszottak, így az énekhang mellett például remek csellószólókat is hallhattunk.

BIRDY_04.jpgE mellett sikerült a szomorkás dalokat úgy áthangszerelni, hogy teljesen jól megállják a helyüket egy laza fesztivál péntek estéjén is. Persze nem várhattunk akkora tombolást, mint két órával később a Tankcsapda koncertjén, de Birdy zenéje nem is erről szól - és nem is akar erről szólni. Szerény de mégis káprázatos színfoltja volt ő a pénteknek, mert ahova nem ért el a színpadi jelenléte, ott tarolt a lenyűgöző hang.

Ez utóbbinak sajnos nem tett teljesen jót, hogy egy, a koncerttől alig száz méterre lévő színpadon dübörgött a gépzene "csak úgy" jelleggel. Nyilván nehéz kis helyen jól elhelyezni több színpadot, de mondjuk az élő produkciók élvezhetnének ennyi előnyt azokkal szemben, ahol éppen nincs koncert. De szerencsére ez csak néhány alkalommal zavart be a koncert alatt, az össz élményben pedig nagy kárt nem tett. 

Így hát ha a Birdy típusú előadókat a nyári nagy fesztiválok plakátjainak aló részén találjuk is meg, érdemes meghallgatni őket, mert finoman árnyalják azt, amit koncertélménynek nevezünk, és amiért érdemes akár Sopronig utazni. A rajongók pedig remélhetik, az angol madárka nem utoljára röppent magyar földre - mi is meghallgatnánk újra önálló koncerten is.

BIRDY_680x306px.jpg

Fotó: Horváth Kata

Jön Magyarország első ágyas mozija

Jön Magyarország első ágyas mozija

Hamarosan új gasztro- és szórakoztató központban ehetünk és mulathatunk Budán, ráadásul érkezik a Bed Movie, ahol heverőből nézhetjük a filmeket.

mozi 001.jpg

A Buda Entertainment and Gastro elnevezésű komplexumban – amely a mostani Új Udvar helyén, a Kolosy tér szomszédságában lesz – nyílik meg hazánk első Bed mozija, azaz ágyas mozija, ahol fekve nézhetjük a kedvenc fimjeinket. Ilyen mozi jelenleg egész Európában egyedül Londonban található: érdekesség, hogy a moziba látogatók amellett, hogy heverőkből nézhetik a filmeket, közben a felszolgált ételt, italt is el tudják fogyasztani. Az új komplexumban kiemelt szerepet szán a gasztronómiának, számos nemzetközi és hazai ízt kínáló étteremet és kávézót nyitnak majd, ráaádsul a központ a budai éjszakai élet meghatározó szereplője is szeretne lenni több termes táncos szórakozóhelyével, music pubokkal, bárokkal.

mozi 001.jpg

Amellett, hogy családi programok és folklór műsorok is várják majd az érdeklődőket, külön szinten kézművesek és fiatal divattervezők állítják majd ki alkotásaikat, az épület egyik oldala mellett pedig, a párizsi Montmartre mintájára, festőművészek alkothatnak, illetve képeiket állíthatják ki ők is. A legfelső szinten Magyarországon egyedülálló bonsai ligettel körbevéve sky bar terasz és éttermek kapnak helyet, hangulatos kilátással a környékre.

 Buda Monmarte passage.jpg

A komplexum kialakításának első szakasza 2014 őszén zajlik (ekkor már működni fog az említett Bed Movie), a projekt befejezése 2015 nyarára várható.

Skybar5_1.jpg

 

Apáink árnyékának örök ragyogása

Apáink árnyékának örök ragyogása

Háy János novelláskötete egy olyan utazásra hívja az olvasóját, amelyet minden gyermeknek meg kell tennie, csak amíg a lányoknak az anyjuk szoknyája mögül kell előlépniük, a fiúknak apjuk árnyékából kell napra jutni. 

háy.png

Hay-Janos-Napra-jutni.jpgSzámtalan irodalmi alkotást ihletett már meg az a folyamat, amikor egy totyogó kisfiúból erős férfi válik, és persze mindeközben egyre komolyabban kérdőjelezi meg apja családfői tekintélyét. Ám egyszerre kell könnyű és nehéz toll, hogy ezt belülről leírhassa valaki. Előre bocsátom, Háy Jánosnak ez bravúrosan sikerült. 

Pedig saját magának is komoly akadályokat állított fel, amiket azonban megugorva lenyűgöző művet hozhatott létre. Az első ilyen a forma, vagyis hogy a regény műfaja helyett novellák éppen hogy egymáshoz fűződő sorozatát választotta. Nehéz ez annyiban, hogy a téma komolyságát tekintve hosszas elmélyülésekre nem ad teret, és éppen ezért élvezetessé teszi az olvasást, mint élményt. Nem vág minket mély vízbe, inkább csak mély levegővételek ezek a sűrű levegőben, amelyek között mégis frissnek érezzük magunkat.

A másik, ami szembetűnő a kötetben, hogy egyes szám harmadik személyben íródott, nincsenek személynevek, csak ő van, egy másik ő, esetleg egy harmadik. Bár a lényeg mindig a fiún és az apán van, róluk szólnak ugyanis ezek a történetek. Ha az író nem elég ügyes, teljesen személytelenné teheti így írását, ám ezeket a novellákat olvasva inkább azt érezzük, ezek akár mi is lehetnénk, apák, vagy fiaik.

Történetről-történetre lépve a fiúcska lassan-lassan érik egészen kisgyerekből kamasszá, és miközben Háy megőrzi a fent említett elbeszélésmódot, finoman érezteti, hogy a fiú gondolkodása, értelme, életlátása fejlődik. Az apa pedig lassan szintén idomul ehhez a változáshoz- néha így, néha úgy. Az olvasó pedig szintén valahogy változik velük együtt egy egészen eltérő módon, hiszen fejünkben saját apaképünkkel akarva-akaratlanul is hozzáteszünk ezekhez a történetekhez. A szereplők körüli tér pedig szintén változik, hiszen az idővel az eszmék, korok, társadalmak, családok is máshogy néznek ki, ám ez a kulissza nem kap erős hangsúlyt, a figyelmünk végig a szereplőkön marad, mint ahogy saját családi kapcsolatainkban is másodlagossá válik az idő és tér, csak az ő számít és az én.

Nehéz megfogalmazni azt az érzést, amibe hatalmába keríti az olvasót a novellák olvasása közben. Egészen könnyed mű ez, és annak is érezzük a szívünket, miközben valahol mélyen mégis tudjuk, hogy milyen komolysága és súlya van a "napra jutásnak". Éppen úgy, mint amikor egy apa és fia együtt szerelnek egy autó alatt fekve. Bonyolult munka ez, két emberes, és habár eleinte úgy tűnik a gyerek csak játszik a csavarhúzóval, ő valahogy egészen máshogy érzi ezt. És ahogy telnek az évek, egyszer csak neki lesz igaza. Mert napra jutott az életének abból a részéből, amit addig apja árnyéka ragyogott be.

Háy János: Napra jutni című kötete az Európa Könyvkiadó gondozásában jelent meg.

 

Érkezik Stephen King egyik legismertebb könyvének folytatása

Érkezik Stephen King egyik legismertebb könyvének folytatása

Álom doktor címmel jelenik meg július 11-én Stephen King klasszikusának, A ragyogásnak a folytatása hazánkban. Az Európa könyvkiadó gondozásában megjelenő kötet debütálásának előestéjén izgalmas bulit tartanak az egyik Alexandra könyvesboltban.

King_Alom_doktor_kozepes.jpg

A ragyogás ma már etalon – akár borzongató regényekről, akár horrorfilmekről esik szó. Mindenki ismeri a PLAKAT_king_party.JPGtörténetet a Colorado-hegység egyik magaslatán a hó miatt a világtól elzárt szállodáról, amelyben rémségek hátborzongató sorozata esett meg. Az itt megismert, ragyogással megáldott-megvert túlérzékeny kisfiú, aki azt is megérzi, ami csak történni fog, s jelen idejű fenyegetésként éli át, ami a múltban már megesett, most visszatér. Ugyanis az Álom doktor főszereplője nem más, mint Danny Torrance.

Dan immár felnőttként, miután kigyógyult alkoholbetegségéből, egy New Hampshire-i hospice-házban dolgozik ápolóként, ahol a betegek Álom doktornak kezdik szólítani. Különleges képessége felnőttkorában is fontos szerephez jut. Régóta kísértő szellemek, az Igaz Kötés nevű baljós, vándorló kompánia és egy Abra nevű, még Danénél is erősebb ragyogással bíró kislány körül bonyolódik a lidérces, borzongató történet.

Július 10-én, egy nappal a könyv hivatalos megjelenése előtt az Európa könyvkiadó exkluzív, premier előtti Stephen King Partyt szervez. Az estre a budapesti, Károly körúti Alexandra Könyvesházban kerül sor a hivatalos nyitva tartás után, 21 és 23 óra között. Az érdeklődők itt tudják majd először megvásárolni az Álom doktor című regényt, valamint játékok és értékes nyeremények várnak a vendégekre. Az Alexandra Könyvesház aznap az Álom doktor alakjaiba öltözik kívül-belül.

Az Európa Könyvkiadó az Álom doktor júliusi megjelenése előtt nem sokkal indította el azt a facebook oldalt, amely Stephen King magyar nyelven megjelenő könyveit és King személyét állítja középpontba. A 2014-es évben folyamatosan jelennek meg Kingtől újdonságok és régebbi kötetek újranyomásai is, amelyekről így az érdeklődők közvetlenül is kaphatnak információkat.

 

 

 

Három magyar film a nemzetközi fesztiválon

Három magyar film a nemzetközi fesztiválon

karlovi kiemelt.jpgPálfi György Szabadesés, Zomborácz Virág Utóélet és Reisz Gábor VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című játékfilmjei mutatkoznak be a július 4-én kezdődő 49. Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválon, Közép-Európa legfontosabb filmes eseményén.

Pénteken kezdődik Közép-Európa legkedveltebb és egyetlen A-kategóriás nemzetközi filmfesztiválja Karlovy Vary-ban. Tavaly a csehországi fesztiválon volt először látható Szász János A nagy füzet című filmje, mely első magyar filmként elnyerte a fesztivál fődíját, majd bekerült a legjobb idegennyelvű film Oscar-díjáért versengő művek szűkített listájára. Az idén 49. alkalommal megrendezendő rangos seregszemle programját három magyar játékfilm és egy rövidfilm premierje is gazdagítja. A díszbemutatókra - a Filmalap támogatásával - az alkotók jelenlétében kerül sor.

filmes fenyes szobrocska.jpgPálfi György (Hukkle, Taxidermia, Nem vagyok a barátod, Final Cut - Hölgyeim és Uraim!) legújabb rendezése, a 12 filmet felvonultató versenyprogramban, indul a fesztivál fődíjáért, a Kristály Glóbuszért. A Szabadesés című film a KMH Film és a Popfilm gyártásában, a dél-koreai Jeonjou International Film Festival, a francia Sciapode, a magyar Vision Team és az Origo Film Group koprodukciójában készült. A nemzetközi premierre július 10-én kerül sor. A Szabadesés-ben egymás alatti hét emeleten elhelyezkedő lakások és lakóik nem mindennapi történeteit ismerhetjük meg. A film főszereplője Molnár Piroska, a további szerepekben Tenki Réka, Trill Zsolt, Nagy Zsolt, Bordán Irén, Jordán Tamás, Hegedűs D. Géza és Benedek Miklós látható.

Zomborácz Virág Utóélet című első játékfilmje az East of the West versenyprogram nyitófilmjeként debütál július 5-én. A filmterv 2011-ben elnyerte az Európai Unió MEDIA Programjának díját, a MEDIA European Talent Prize-t. A KMH Film gyártásában és a Magyar Nemzeti Filmalap 190 millió forintos gyártási támogatásával készült Utóélet főszereplője, a mindentől szorongó Mózes, képtelen megfelelni lelkész apja elvárásainak. A lelkész váratlanul szívrohamot kap és meghal, ám szellemként továbbra sem tágít Mózes mellől. Zomborácz több sikeres és díjnyertes rövidfilm után készítette el első játékfilmjét Kristóf Márton, Gálffi László, Csákányi Eszter és Anger Zsolt főszereplésével.

Mindkét film magyar moziforgalmazója a Vertigo Média, a Szabadesés szeptember 25-től, az Utóélet október 30-tól lesz látható országszerte a hazai mozikban.

Szintén az East of the West versenyprogramban lesz a világpremierje Reisz Gábor rendező-forgatókönyvíró-zeneszerző VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című diplomafilmjének, mely a Proton Cinema és az SZFE koprodukciójában, a Filmalap támogatásával készült. A mai Budapesten játszódó, vígjátéki elemekkel tarkított, gyakran szürreális „így jöttem-film” díszbemutatója július 10-én lesz. A film főszerepében Ferenczik Áron színész-rendező látható, Takács Katalin, Kovács Zsolt, Makránczi Zalán, valamint számos amatőrszereplő is látható lesz a vásznon. A film producere Berkes Júlia és Bosnyák Miklós, koproducere Petrányi Viktória, Mundruczó Kornél állandó alkotótársa.

A VAN… főszereplője, Ferenczik Áron Miért vannak olyan messze a székek a HÉV-megállóban? című rövidfilmjét is műsorra tűzi a Karlovy Vary filmfesztivál „Friss Válogatás” elnevezésű programjában.

A feltámadásnál nincs is jobb szabadidős foglalkozás

A feltámadásnál nincs is jobb szabadidős foglalkozás

Philip K. Dick kapcsán elég nehéz bármilyen újdonsággal előrukkolni, hiszen mit mondhatna az ember az egyik legzseniálisabb sci-fi író munkásságáról, amit még nem hallottak a rajongói? Hacsak azt nem, hogy A halál útvesztője az egyik legkevésbé és mégis leginkább Dick-es regény az életműben.

slid_9.jpg

pkd_ahalálútvesztője.jpgMert az, hogy A halál útvesztőjében egy végtelenül filmszerű, vallási és pszichológiai elemekkel dúsan átszőtt metafizikai, egzisztenciális thriller, az nem meglepő. Ám az, hogy ezt a komplex világot Dick mégis egy, a megszokottól valahogy könnyedebb narratívában, rengeteg szereplővel, már-már szappanoperai stílusban tálalja, az már valami új. És akkor még hozzájön az Agatha Christie-féle Tíz kicsi négerrel való kísérteties hasonlóság, ami a klasszikus krimikkel is rokonságba hozza a regényt, miközben olyan messzire repíti az olvasót a Földtől, ahonnan a Néger-sziget még csak porszemként sem látszik.

Valamikor a jövőben járunk, amikorra az emberek régen elhagyták a Terrát (a Földet) és különféle űrbéli bolygókon, űrhajókon és telepeken élik az életüket. A kisebb-nagyobb mesterséges vagy természetes telepek különféle karrier- és életlehetőségekkel járnak együtt, így nem csoda, hogy néhány év után a legtöbben megunják az aktuálisat és továbbállnak. A bürokratikus rendszerben leggyorsabban az ima erejével lehet előrejutni, így Ben Tallchief is a tobozmirigyébe ültetett elektródák segítségével továbbította az áthelyezésért való fohászát. Kérése meg is hallgattatott és nemsokára útnak is indult a Delmak-O nevű bolygó és egy ismeretlen munka felé. Hasonlóan tett tizenhárom társa is, akikről már a megérkezésük pillanatában tiszta, hogy nem igazán képesek a csoportként való gondolkozásra - egyéb személyes kattanásaik mellett. Pedig egy idegen bolygón, amit furcsa, félig mechanikus élőlények laknak nagyon nagy szükség lenne az együttműködésre. Főleg miután a központi irányítás is elszáll és feladat nélkül, egyedül maradnak a paranoiájukkal és személyes nyomoraikkal. Egy ilyen kétségbeejtő helyzetben, egy kísérteties Épület árnyékában pedig gyorsan szárba szökkennek az összeesküvés-elméletek, amik lehet, hogy nem is olyan őrültek, mint ahogy elsőre tűnnének.

A könyvborító kartonlabirintusba zárt egeréhez hasonlóan tizennégy hősünk is hamar rájön, hogy egy nagy és kegyetlen kísérlet részesei csupán, ahol már Isten egyik manifesztációja sem segíthet nekik. A bolygó furcsaságai és a szereplők egyéni problémái rémisztően klausztrofób környezetbe zárják a karaktereket és az olvasót egyaránt, ahonnan a végső feloldásig próbál kiszabadulni. Ám amikor már úgy érzi az ember, hogy ebben az útvesztőben nem fog választ találni semmire és szereplőit is valóban csak a halál válthatja meg szenvedésüktől, akkor a szerző úgy felpofozza, hogy egy ideig még sajog az arca utána. Pedig ha nem ez az első PKD-könyv, amit a kezünkbe vettünk, akkor számíthattunk volna erre és mégis váratlanul ért - de pont ezért zseniális. Hogy egy 1970-es sci-fi, aminek a paneljeit azóta már nem egy filmben vagy könyvben felhasználták és igazából a könyökünkön kellene, hogy kijöjjön mégis képes újdonságként hatni úgy, hogy leesik az állunk. Arról, hogy milyen mértékben és hogyan dolgozza fel Dick kedvenc témáit igazából felesleges beszélni, egy gyors Wikipedia-kereséssel minden ilyen információra szert tehet bárki. Az viszont, hogy ez a könyv eddig miért maradt ki a megfilmesített Dick-művek terjedelmes csoportjából rejtély, mert olyan celluloidszagúan pereg az olvasó szeme előtt, hogy egy idő után szinte a DVD-játszó léptetőgombjával szeretnénk lapozni is.

Ha tehát van még olyan PKD és/vagy sci-fi rajongó, aki nem rágta végig magát a Delmak-O lakosainak spirituálisan és fizikailag is földöntúli kalandjain, az ne halogassa tovább, hogy ezzel a klasszikussal gazdagabb legyen a tudása!

Keresd a kedvenc dalszövegedet a kólás palackokon!

Keresd a kedvenc dalszövegedet a kólás palackokon!

„Kérek egy puszikát!", „Kedvesem" –  tavaly keresztneveket lehetett keresni a Coca-Cola-palackokon, idén az ikonikus logó helyére a legnépszerűbb magyar és külföldi dalszövegek kerültek. Indulhat a kedvencek utáni vadászat a boltokban.

Kerek_egy_puszikat_palack.jpg

Kerek_egy_puszikat_palack.jpgA Mondd el zenével elnevezésű kampány részeként idén 35 hazai és 46 külföldi ismert dalszöveg egy-egy jól ismert részlete jelenik meg a klasszikus Coca-Cola, valamint a light és zero változatok címkéin, illetve a 0,33-as Coca-Cola dobozokon. Avicii, Cheryl Cole, Take That, Rihanna és Gloria Gaynor dalszövegrészletek éppúgy megtalálhatóak lesznek a palackokon, mint Punnany Massif-, Irie Maffia-, ByAlex-, Tóth Gabi-, Majka- vagy Rapülők-slágerek részletei. A népszerűségen kívül a dalok kiválasztásában a boldogság, a barátság, a szerelem és a buli kiemelt témáknak számítottak.

A mostani akció során fokozatosan kerülnek a Coca-Cola termékeket forgalmazó helyekre a „zenés” palackok és dobozok, ám elsőként a McDonald’s éttermekben találkozhatnak vele a fogyasztók július elején, ahol a párszázas ajánlat mellé különleges papírpoharakban kaphatják a Coca-Cola üdítőt. A tavalyihoz hasonlóan ismét lehet majd egyedi Coca-Cola-s dobozokat is készíttetni, az ország több pontján lesz lehetőség arra, hogy a dobozon lévő dalszöveggel névre szólóan lehessen üzenni.

Érdekesség még, hogy a sayitwithasong.coke.com oldalon a dobozokon és palackokon található QR-kód beolvasása után meghallgatható és megtekinthető a csomagoláson szereplő dal eredeti videoklipjének egy részlete, amit azonnal tovább lehet küldeni és megosztani másokkal.

Itt fürdőzz, ha unod a zsúfolt strandokat!

Itt fürdőzz, ha unod a zsúfolt strandokat!

Hőség, napsütés - mi mást is szeretne ilyenkor az ember, mint megmártózni valahol kellemesen hűvös vízben. Igen ám, de a strandok sokszor zsúfoltak, a medencékben a legnagyobb melegben kis túlzással, de sokszor mozdulni sem lehet. Most olyan eldugott helyeket, barátságos kis strandokat mutatunk be, ahol az óriási tömeg elkerülhető.

furdoslid.jpg

Gyekenyes_Horgaszto-Gyekenyes_Szallashelyek_Ismeretlen-fotos_To_a.JPGGyékényes

Gyékényes egy Somogy megyei kistelepülés, hatalmas és rendkívül mély tórendszerrel, ami arról nevezetes, hogy Európa kevés édesvízi búvárparadicsomának egyike: a hobbimerülést is megtanítják, megszerettetik itt bárkivel. A parton több panzió és egy helyes kemping is áll, apró faházakkal, sátraknak bőven hellyel, esténként tábortűzzel.

Orfű – Kis-tó Strand

Az orfűi tórendszer legnagyobb tava, a Pécsi-tó tekeresi falurészén található szabadstrand is remek hely, de a természetes vizek kedvelői számára az orfűi Kis-tó Strand is ideális választás. Az orfűi tórendszer első taván terül el Baranya megye egyedüli ellenőrzött vízminőségű, homokos aljzatú, természetes nyíltvízi fürdőhelye, amely egyaránt alkalmas fürdőzésre, valamint a vízi sportok számos változatának művelésére is.

Sellye Termálfürdő és Strand

Óriási, 3,2 hektáros parkosított tágas területe zavartalan pihenést, kikapcsolódást és számos sportolási lehetőséget nyújt a strand. A sellyei termálvíz elsősorban reumás megbetegedések, ízületi gyulladások kezelésére alkalmas. A hangulatos, nyugodt környezetben 14 fő befogadásra alkalmas, felújított vendégház kínál szálláslehetőséget. A nyári szezonban gyermektábor is működik itt. A fürdő közvetlen szomszédságában kemping és sporttelep, Csónakázó tó található.

Csokonyavisonta fürdő

Csokonyavisonta történetének nagy eseménye volt, amikor 1943-ban olajkutatás során 73 fokos gyógyvíz tört fel a mélyből. A fürdőn 9 medence üzemel: gyógyvizes medencék, egyedi kialakítású élménymedence, gyermek medence óriáscsúszdával, pancsoló és úszómedence. A fürdőben Szauna és hozzá tartozó mártózó medence is található.

Deseda-tó

A Deseda hazánk leghosszabb mesterséges tava, melyet a Deseda-patak felduzzasztásával alakítottak ki. Hossza mintegy nyolc kilométer, szélessége 300-500 méter. Több Kaposvár környéki települést, településrészt is érintő partján horgászparadicsom, strand, hétvégi hobbikertek találhatóak, a tó körül kerékpárúton lehet körbekerekezni.

csis Palás 060.JPGPalatinus-tó

Azok számára, akik a szabad strandok vadregényes hangulatára vágynak, de nem szeretnének túl sokat autózni Budapesttől, szívből ajánljuk a Palatinus strandfürdőt. A Dorogi-medencében, azon belül is Esztergom-Kertvárosában található fürdőhely nem véletlenül örvend évtizedek óta nagy népszerűségnek. A fővárostól mindössze néhány kilométerre kristálytiszta vízzel, rendezett partszakasszal és mérsékelt árakkal (felnőtt napi belépő 400 Ft) vár minden csobbanni vágyót. Nem csak a szomszédból érdemes idelátogatni, hiszen sátorozni, vitorlázni sőt búvárkodni is lehet a bányatónál, így akár egy kalandos hétvégi kikapcsolódáshoz is ideális célpont lehet.

Fadd-Dombori

Akik kerülik a nyüzsgést és kedvelik a retrót szeretni fogják Fadd-Domborit. Van itt minden: palacsinta, lángos, vízibiciklizés, evezés, tollaslabdázás, pingpongozás, versenyúszás a kiépített szabadstrandról a túlpartra és vissza. A part közeli kempingek, ifjúsági táborok, magánszálláshelyek bármelyike megfizethető. A közelben számos izgalmas kirándulóhely van, melyek kényelmesen, biciklivel is elérhetőek.

Koncertek, amelyeket biztos, hogy megnézünk a VOLT-on

Koncertek, amelyeket biztos, hogy megnézünk a VOLT-on

Tegnap a nulladik nappal megnyitotta kapuit az idei VOLT fesztivál. A rendezvény zenei felhozatala ez alkalommal kimondottan erős lett, nincs olyan nap, amikor ne várnánk valamilyen koncertet. Összeszedtük Nektek, hogy melyek azok a koncertek, amelyeken mi biztos, hogy ott leszünk.volt slider.png

Morcheeba

morcheeba2010.pngDecemberben jártak Budapesten és akkor őrületesen jó, telt házas koncertet adtak, eredeti énekesnőjükkel, Skye-val. Bízunk benne, hogy a soproni fesztiválon is hasonló hangulatot teremtenek majd, bár kicsit sajánljuk, hogy korai, 17.30-as fellépők, szerintünk simán vihetnénk az egyik esti sávot, hiszen megunhatatlanok. Az agilis és gyönyörű hangú énekesnővel rendelkező banda számos remek popdalt tudhat magáénak, szerintünk kellemes délutánban lesz részünk a koncertjüket hallgatva.

Július 2. szerda, 17.30 Telekom Nagyszínpad

Icona Pop

A tavalyi nyár egyik legnagyobb slágere, az I love it az övék volt, ezért kíváncsiak vagyunk rá, hogy mit tudnak élőben egy koncerten. Más dalukat nem ismerjük, ezért meglepetés lesz számunkra az ő fellépésük, de mindenképpen kíváncsiak vagyunk a lányok fellépésére.

Július 2. szerda, 20.00 OTP Junior - Petőfi Rádió Színpad

30 Seconds to Mars.jpgThirty Seconds To Mars

Bár már szinte hazajárnak hozzánk, az egyik idei Oscar-díjas (Jared Leto) koncertjét nem tudjuk kihagyni. A banda mindig remek koncertet csinál, minden alkalommal sikerül valami újat belevinniük a koncertjükbe, ami miatt nem éreztük még soha azt, hogy nem kellett volna őket mégegyszer megnézni.

Július 3. csütörtök, 21 óra Telekom Nagyszínpad

I am Legion

Három kortárs elektronikus zenei nagyágyú, a Nik Roos, Martijn Sonderen és Thijs de Vlieger által irányított drum'n'bass-gépezet, a Noisia tagjainak a kétezres évek egyik legaktívabb, formabontó hip-hop brigádjával, a Foreign Beggars-szel közös, őrületes energiákat felszabadító zenei projektje. Szent szövetségük masszív, zsigerekig hatoló, sötét erőket mozgósító, a szugessztív elektronikus zenei újításokat grime-os darálásokkal vegyítő, kegyelmet nem ismerő trackeket hozott létre.

Július 3. csütörtök (már inkább péntek), 01:00 OTP Junior - Petőfi Rádió Színpad

Birdy

birdy-logies.jpgBirdy nekünk szerelem volt első hallásra, és ez igaz akkor is, ha Birdy első nagylemeze feldolgozásokból állt, és a saját szerzeményekre várni kellett a másodikigJasmine van den Bogaerde, aki családi becenevén építi zenei karrierjét 16 éves sem volt, amikor debütáló lemeze nemzetközi siker lett, és második, Fire Within című albuma megjelenésekor is kifejezetten fiatalnak számít. Ám ami igazán különlegessé teszi az éppen a komolyság, a már-már melankolikus hangzásvilág. Birdy mentes az allűröktől, hihetetlen alázattal viseltet a zene iránt, és az olyan dalok, mint a Skinny Love, a Wings, vagy a Not About Angels is jól bizonyítja, hogy érdemes meghallgatni őt. 

Július 4. péntek, 18:40 OTP Junior - Petőfi Rádió Színpad

Hurts

Az elegancia ritkán jár együtt a popzenével, a brit duó azonban megmutatja, hogy mindez lehetséges. Theo Hutchcraft kimért angol lordként járkál a színpadon, akinek még az is jól áll, ha néha a háta mögé dugott kézzel énekel; Adam Anderson gitáros-zongoristának pedig még a rémisztő nadrágtartót is megbocsátjuk. A Hurts világméretű sikerének egyik titka az, hogy kb. nekik sikerült az új évezredben az, ami a Depeche Mode-nak nem: igényes és jó szinti-pop dalokat írni. Szövegeik sem bonyolultak, így még a kezdő háziasszonyok is boldogan sikíthatják majd a soproni éjszakába, hogy "Sztéj!".

Július 5., szombat, 21.00 Telekom Nagyszínpad

Skindred

Aki idén a VOLT-on jár, az egyszerűen nem teheti meg, hogy kihagyja a Skindred buliját. A walesi csapat szinte minden stílus kedvelőihez képes szólni, hiszen fazekukban metal, reggae és dubstep hozzávalók is fortyognak; ráadásul élőben ellenállhatatlanok - és akkor ezzel még alig mondtunk valamit. A brigádot az extravagáns megjelenésű Benji Webbe vezeti, aki topligás frontember, így a hangulat az első másodpercektől kezdve magasan az Akvárium Színpad felett fog bugizni. Aki pedig szégyenlős, és nem akar félmeztelenkedni, az jól teszi, ha a záró Warning középrészéhez hoz magával egy tartalék pólót... ;)

Július 6., vasárnap, 19.00 Akvárium Színpad

Netsky

netsky1sh.jpgBár a belga válogatott meglehetősen szürke produkcióval "kényeztette" a világbajnokság szemtanúit, az teljességgel ki van csukva, hogy honfitársuk, Boris Daenen unalomba fullassza a VOLT Fesztivál közönségét. Ugyanis Boris Daenen maga Netsky, aki meglehetősen szórakoztató módon tálalja drum'n'bass alapú szerzeményeit. Mi több, élőben kiegészül egy dobossal és egy plusz billentyűssel, szóval korántsem csak laptop sikálásról lesz szó. Az egyébként korántsem popsztár kinézetű Netsky minden bizonnyal nem hagyja Brüsszelben az olyan slágereit, mint a Love Has Gone vagy a Come Alive, tehát mindenki készítheti a tánccipőit szombat éjszakára.

Július 5., szombat, 23.00 Telekom Nagyszínpad

Modestep

Vajon milyen zenét játszhat az a banda, amelynek a nevében benne van a step szócska? Naná, hogy dubstepet! Méghozzá nem is akárhogy. Mondjuk ezt úgy, hogy a londoni Modestep bemutatkozó lemeze azért közel sem volt egységes színvonalú. Élőben viszont nem kegyelmeznek, és bár januárban távozott a dobosuk és a gitárosuk, a helyettesítő emberek megállják majd a helyüket Sopronban is. A Josh és Tony Friend által irányított formációt előszeretettel emlegetik egy lapon a Pendulummal és a Prodigy-vel, és most a magyar közönségnek is megmutathatják, hogy rászolgálnak erre a megtiszteltetésre. Lássuk, halljuk!

Július 5., szombat (már inkább vasárnap), 01.00 OTP Junior - Petőfi Rádió Színpad

Bring Me the Horizon

Egyetlen dolgot biztosra mernénk venni a Bring Me the Horizon VOLT-os bulija előtt. Mégpedig azt, hogy sok lány lesz a színpad előtt. Ugyanis az énekes Oliver Sykes igencsak népszerű a gyengébbik nem körében. A nagyjából homloktól talpig tetovált srác ugyanakkor nemcsak a külsejével hódít, hanem zenéjével is: a BMTH tavalyi Sempiternal lemeze valóságos slágerparádé. Ami különösen nagy szó annak fényében, hogy korábban a dallamok még csak távolról sem közelítettek a durva gitártémákat és üvöltéseket favorizáló brit metalcore legénységhez. Felettébb kíváncsiak vagyunk rá, hogy az olyan dalok, mint a Shadow Moses vagy a Sleepwalking hogyan működnek majd élőben. Még néhány nap, és minden kiderül...

Július 4., péntek, 19.15 Telekom Nagyszínpad

volt slider.png

Cápától a háborúzó csillagokig: kedvenc filmzenéink

Cápától a háborúzó csillagokig: kedvenc filmzenéink

Hálátlan dolog filmzene szerzőjének lenni, hiszen legritkább esetben figyelünk a cselekmények mögött felhangzó dallamokra. Ám van pár eset, amikor ezek maradandóra sikerednek, sokszor messze "túlélve" magát a filmet. Ráadásul ezúttal játékra is hívunk, hogy akár élőben hallgathassátok meg a ti kedvenceiteket! filmzen.png

Keresztapa

Keresztapa--33920.jpgHegedűszó talán azóta se vált annyira "ütőssé" a filmkedvelők körében, mint  a Keresztapa oly jellegzetes dallama. Az 1972-ben bemutatott film első része annak a trilógiának, mely azóta is kultikus, és melyért nemcsak a közönség rajongott, de a szakma is - számos díjat besöpört.  Kultikus, csakúgy mint ez a dallam, amely egyszerre szomorkás kicsit, lenyűgöző és magával ragadó - nem hiába vált annyira népszerűvé. Ahogy pedig a zene fejlődött,a  zenei divat változott, a Nino Rota által komponált dallamok számos zenészt ihletettek meg, és születtek különböző stílusú remixek.

Cápa

Jaws-movie-poster.jpg„Daa-damm… daa-damm… dam-dam-dam-dam…” és így tovább. Legendás filmzene mindössze két hangból, egy legendás filmből, mely után nemhogy a tengerbe, de még a fürdőkádba is alig merészkedünk be. A mindössze második filmjét rendező Steven Spielberg már ekkor John Williams zeneszerzővel dolgozott együtt, aki hátborzongatóan ültette a fülünkbe a vízfelszín alatt közeledő fenevad rémképét. A korabeli elmesélések szerint Spielberg elsőre komolyan megdöbbent: „oké, jó vicc, de most hadd halljam, amit tényleg írtál” – hangzott a rendezői utasítás, mikor Williams zongorán megmutatta a mindössze két hangból álló vezérmotívumot. A két hang maradt – és Oscart hozott alkotójának -, illetve a Cápával együtt a zene is klasszikus lett, amelyet számtalan más filmhez, reklámhoz és egyéb produkcióhoz használtak fel az évek során. Spielberg úgy vallott a film zenéjéről, hogy a Cápa feleannyira sem lett volna sikeres Williams munkája nélkül – csak egyetérteni tudunk a nagy rendezővel.

Az óceánjáró zongorista legendája

Zseniális könyv Alessandro Baricco tollából, zseniális film Giuseppe Tornatore rendezésében, és zseniális zene Ennio Morricone komponálásában. A filmzenék történetének egyik legendája számos filmet tett zenéjével emlékezetessé, legutoljára a Djangoban szerettünk újra bele, de ezúttal a különös életű zongorista életére tettük a voksunkat. Talán sokan nem is tudják, de Ennio Morricone "csak" életmű Oscar-díjat kapott, a sokak által legjobb munkájának tartott Volt egyszer egy Amerika zenéjét tartották a legesélyesebbnek, ám a filmforgalmazó elszúrta a papírmunkát a nevezésnél, így az olasz zeneszerző díj nélkül maradt. Talán senki nem tud olyan finomsággal érzelmeket kifejezni zenével, mint ő, jó példa erre Az óceánjáró zongoristájának következő jelenete: 

Amélie csodálatos élete

Valószínűleg nem vagyunk egyedül azzal, hogy a Yann Tiersen munkáját kedvenceink közé soroljuk. Magáról a filmről is csak szuperlatívuszokban beszéltek a kritikusok és a nagyközönség, Audrey Tautou világhírűvé vált, bár sokan csalódhattak, amikor megtudták, hogy Amélie szemeinek nagysága csak trükk volt. Persze ezekért bőven kárpótolt színészi játéka, a film története és a bohém francia életérzést zsigereinkbe varázsló zene. Ráadásul nem csak egy, de a filmben elhangzó valamennyi szerzemény meghallgatásra érdemes. A francia zeneszerző egyébként nem csak Amélie kapcsán lehet ismert, hiszen a Goodbye, Lenin! című film dallamaiért is ő a felelős. 

Macska-jaj

00021917.gifValószínűleg sokan sok zenét hiányolnak majd a listáról, de azt a hibát nem követjük el, hogy ezt kihagyjuk! A délszláv életérzés minden apró rezdülése benne van Emir Kusturica filmjében, amelyhez mélyen hozzátartozik a Nele Karajlić, Voja Aralica, Dejo Sparavalo hármas által szerzett zene. Persze meg kell említenünk Boban és Marko Markovic testvérpárt, valamint Goran Bregovicot akik bandájukkal az egész világot telefújták a Bubamarához hasonló dalokkal. Imádtuk a filmet, a zenéjét, és nincs az a buli, amit ne dobna fel a Macska-jaj zenéinek bármelyike. A tánchoz persze kötelező elem Dadan kézmozdulata. 

Star Wars

2013JohnWilliamsStarWarsPA-7966310180213.jpgA cápához hasonlóan több legendás ritmus köthető John Williams talán legismertebb munkája. Bár ha a Schindler listájára, az E.T-re, vagy a már említett Cápára gondolunk, hamar rájövünk mennyire zseniális zeneszerzővel van dolgunk. Számos filmben dolgozott együtt Steven Spielberggel, akinek a Star Wars melót is köszönhette, ugyanis Spielberg ajénlotta zeneszerző barátját George Lucas figyelmébe. Az együttműködés eredményét pedig mindannyian ismerjük, a Star Wars zenéje a történelem legjobban fogyó non-pop albuma, Williams vitrinje pedig számos díjjal, köztük Oscarral gazdagodott. Menetelni, bevonulni, diktátorkodni csak erre a zenére érdemes.  

 

A sort még hosszasan folytathatnánk a Ponyvaregénnyel, Django elszabadullal, a Dirty Dancinggel, a Kóristákkal, vagy akár a Csokoládéval is, most inkább jöjjön mégis egy...

 

JÁTÉK!!!

Nyerj páros belépőt a Filmzene a világ körül című előadásra!

A tavalyi James Bond 60 koncert sikere után Nic Raine karmester és a Budapest Symphony Orchestra ismét egy szenzációs filmzenei koncert-show-val tér vissza, amelyben a slágereket idén is külön erre az alkalomra készült videó összeállítások kísérik. Az est szólistái Veres Mónika "Nika" és Gájer Bálint. 

A két főre szóló jegyért mindössze egy kérdésre kell válaszolni, a válaszokat a sajto@kultography.hu címre várjuk július 6. éjfélig. 

A kérdés: Ki mutatta be John Williamst a Star Wars rendezőjének, George Lucasnak?

Az email tárgyába ezt írd: Filmzene a világ körül - játék

Az előadás 2014. július 11. (péntek) 20:00 órától a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a Budapesti Nyári Fesztivál részeként kerül megrendezésre. 

 

 

 

Hogyan hasznosítd az iskolai térképet? – különleges művészeti tárlat egy bécsi irodában

Hogyan hasznosítd az iskolai térképet? – különleges művészeti tárlat egy bécsi irodában

Ha már mindent láttatok Bécsben, akkor ajánlunk a város új részén egy különleges, nem mindennapi kiállítást, amelyen egy magyar művész, Molnár Gergely alkotásai is láthatóak. A tárlat érdekessége, hogy egy informatikai vállalkozás modern üvegépületben található, tizenegyedik emeleti irodájában nyílt meg, előzetes bejelentkezés alapján azonban bárki megtekintheti.

qualyslid.jpg

Nem mindennapi élmény várja azokat, akik ellátogatnak a Qualysoft bécsi székházába, ahol az egész iroda qualikicsi.jpgtulajdonképpen egy nagy kiállítási tér. Bár a cég informatikai vállalkozás, a vezetői fontosnak tartják a kultúra, művészetek támogatását, így rendszeresen láthatóak az iroda falain kortárs művészeti alkotások, nyáron pedig immár hagyományosan kiállítást is szerveznek, amelyet előzetes bejelentkezés alapján bárki megnézhet.

A Qualysmart névre keresztelt tárlat témája a tudományok és a művészet találkozása, az egyes művészeti alkotások valamilyen formában (vagy témájukban vagy kivitelezésükben) ötvözik a művészetet a különböző tudományokkal. A tudományok már a művészek körében is megjelennek, hiszen a kiállító alkotók között van például a CERN fizikusa is.

A kiállító művészek: Molnár Gergely, Ekkehard Tischendorf és Reiner Tischendorf (mindhárman festőművészek), a belsőépítész Yvonne Deyzac, a Bécsi Műszaki Egyetemen matematika professzor és egyben vizuális művész Christoph Überhuber, illetve a nagy hadronütköztető modelljét LEGO-ból megépítő Michael Hoch, fizikus is. Szerintünk a legérdekesebb alkotások között van Molnár Gergely térképes festménysorozatának darabja, amely, ahogy a neve is mutatja egy iskolai térkép hátoldalára (biztos mindeki emlékszik a történelem, illetve földrajz órákon használt, a táblára felakasztott térképekre) festett alkotás. Szintén az általunk kedvelt művek közé tartoznak Michael Hoch digitális nyomtatásos művei, amelyen a sok kicsi képből távolról nézve egy külön nagy kép (például pipacs) áll össze.

A QualysmArt nem csak a kiállítás neve, hanem a cég egyik saját fejlesztésű technikai megoldásának, programjának elnevezése is, ez után kapta a tárlat a nevét. A rendszer leginkább múzeumok, galériák és kiállítás-szervezők számára lehet érdekes, hiszen segítségével bármilyen művészeti alkotás megjeleníthető digitális formában.

Az egész évben nyitva tartó tárlatot előzetes bejelentkezés után bárki megtekintheti. A tárlat megtekintése mellett érdemes kinézni az irodaépület ablakából is: a magasból csodálatos kilátás nyílik a városra. Bejelentkezni a következő elérhetőségeken lehet:  06 1 8899 800 vagy office@qualysoft.com

Esterházy tőmondatokban

Esterházy tőmondatokban

Egy kitelepített család néma kisfia mesél Esterházy Péter új könyvében életről, halálról, Istenről. Az Egyszerű történet vessző száz oldal – Márk-változat rövid terjedelmén jócskán túlmutató könyv.ester_1.png

márk.jpgEgyszerű történet vessző száz oldal – már második könyvében ígéri ezt Esterházy Péter. A sorozat tavalyi, első kötetéből – a kardozós változat – azonban már tudjuk: az egyszerűség alatt sok mindent érthetünk, de a nyári nap árnyékában agyunk kikapcsolásával lapozgatást alig. (Attól most tekintsünk el, hogy e sorok írója azt a könyvet speciel épp egy balatoni strandon olvasta el, két női magazin között védte a nap sugaraitól, és ez sem a mű élvezetében, sem a nyaralásban nem okozott törést.)

A könyvhétre kiadott újabb kötet, az Egyszerű történet vessző száz oldal – a Márk-változat egyszerűsége jóval kézzelfoghatóbb, bár nem kevésbé csap be, mint az első könyv. Ám amíg ott az abszurdba hajló humor, a végeláthatatlan, jegyzetekkel sűrűn teleszórt gondolatmenetek rejtették el az árulás végtelen egyszerű történetét „a tizenhetedik század második felének zűrzavarában”, itt az evangéliumok szelleme szerinti egyszerűség maga a téma.

Esterházytól egyet nem lehet elvitatni ennél a kötetnél – azon kívül persze, hogy ezúttal tartja magát a címben kikötött százoldalas terjedelemhez: az egyszerűség, akárcsak az Evangéliumoknál, szövegében is tetten érhető. Ám ezek a gyakran tőmondatokban megfogalmazott történetek – még akkor is, ha mesélőjük ennek nincs tudatában – végtelen mélységet takarnak. Viszonyunkról beszélnek Istenhez és Isten viszonyáról hozzánk.

Isten ezúttal a második világháborút követő kitelepítések idején teszteli teremtményeit. Mindenféle tekintetben bezárva: a kuláknak ítélt helyiekhez beköltöztetett polgári család a szűkös térben, a mesélő, a kitelepített család kisebbik, némaságba zárkózó fia, Márk pedig saját fejében alakítja ki univerzumát. Ahol minden ugyanarról szól: az életről, a halálról, a túlélésről, az áldozatról.

Halott rokonok szellemét és Istent hívogató nagymama, kiscsibéket ölő gyerek, a fotel és az alkohol ölelésébe menekülő apa, régi szerelmét visszasíró anya, a saját környezetében kivetve élő „házigazdák” – ki-ki másképp próbál menekülni, de talán ebből is látszik, az a hely, amelyet kiszemelnek maguknak, valójában semmivel sem jobb annál, amit rájuk kényszerítettek.

És ennyiből az is látszik, az Egyszerű történet vessző száz oldal – a Márk-változat tényleg nem a strandra való olvasmány. Nem csak azért, mert a magyar történelem dicstelen pillanatai közül egy olyanról szól, amelyik máig hat, de azért is, mert nincs olyan mondata, amelyik mögött ne bújna meg valami gyomorba vágó. Újraolvasható, újraolvasandó, akárcsak Márk evangéliuma.

A kötet a Magvető Kiadó gondozásában jelent meg.

 

Mesterségek Ünnepe a fémművesség bűvöletében

Mesterségek Ünnepe a fémművesség bűvöletében

mestersegek unnepe1.jpgÜnnepi forgatag, a Budai Vár macskakövein óvatosan lépkedő lábak, mesteremberek szerszámainak ütemes csattogása, és a néptáncosok rakott szoknyáinak szédítő forgása. A Mesterségek Ünnepét idén már 28. alkalommal rendezik meg, ezúttal a szokásosnál hosszabban, 5 napon át augusztus 16. és 20. között.

mestersegek unnepe3.jpegA Mesterségek Ünnepének továbbra is célja, hogy bemutassa a még élő ritka kézműves hagyományokat, mely mögött a régmúlt emberének találékonysága, ízlése és kitartása is érződik, így nem véletlen, hogy idén a fémművesség kapja a kiemelt figyelmet. Ahogy minden évben, úgy idén sem csak csodálni, de kipróbálni is ki lehet majd a szakmákat közel 50 műhely támogatásával, és ezek között természetesen a fémművesség számos műhelytitkába is betekinthet a közönség. A fesztivál ideje alatt az őskohászati műhely, a harangöntő műhely, az ólomkatona készítő, az éremütés, damaszkolás, kovács és fegyverkovács műhely, valamint tojáspatkoló műhely is várja az érdeklődőket. A kiállítást és bemutatókat pedig szakmai előadások, filmvetítések kísérik majd.

A fesztivál díszvendége idén Törökország lesz, melynek kitűnő népművészei ősi technikákat, különleges eljárásokat és szemet gyönyörködtető alkotásokat hoznak el számunkra, így ha csak 5 napra is, de újra török zászló kerül majd fel a Budai Vár bástyájára.

Az eseményen a Vendégségben Budapesten – Külhoni magyar fiatalok találkozójának résztvevői mutatják be műsorukat, és a Summerfest Nemzetközi Folklórfesztivál fellépői, valamint a Szolnoki Világzenei Fesztivál külföldi zenekara látogatnak el egy-egy előadás, koncert erejéig a Budai Várba. Az öt nap során fellépnek hazánk legkiválóbb zenészei, énekesei, mesemondói, valamint táncosai, különleges kulturális csemegéket biztosítva mind a hazai, mind a külföldi látogatók számára. Természetesen a legkisebbekre is gondoltak, a gyerekeket színes, változatos programokkal, játékos kézműves programokkal várják az Újvilág-kertben és a Savoyai-teraszon.

A tavalyi nagy siker után a szervezők idén is családi jeggyel kedveskednek a látogatóknak. A 2, 3 és 4 gyermekkel érkező családok számára külön kedvezményes csomagok lesznek elérhetőek, melyeket előzetesen a Ticketportal jegyirodákban is meg lehet rendelni, elkerülve ezzel a sorban állást. A legnagyobb rajongók részére ötnapos belépőjegy is lesz, a 14 év alatti gyermekek és a nyugdíjasok pedig kedvezményes jegyet válthatnak. 4 éves kor alatt a belépés díjtalan.

Mai napra

„Naponta megújuló boldogság, hogy valaki beszél hozzám a könyv lapjairól, és ezt az élményt megismételhetem, sőt ez az élmény a korom és életkörülményeim áltozásával mindig más és mást közöl.” (Szabó Magda)

süti beállítások módosítása