Kultography

  • Az otthon hívó szava
    Az otthon hívó szava Pataki Anita 2017. február 24. 18:01Az Oroszlán (12) az idei Oscar-jelöltek között a mezőnyben már-már kötelezően szereplő "keserédes sírós film". Nem azért, mert sírnak benne, hanem mert a filmet nézve majd' mindenkinek legördül az...
  • Háború csillagok nélkül
    Háború csillagok nélkül Pataki Anita 2016. december 16. 18:44A Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet (12) nem az a könnyed Star Wars-film, amire a karácsonyi forgatagban be lehet ülni a gyerekkel hogy legalább két órára kimenjen a fülünkből a Jingle Bells....
  • La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal
    La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal Kultography 2016. december 04. 19:00Eleged van a karácsonyi őrületből és az ünnepi ételek hallatán is a frász tör ki? Mi steakeket próbáltunk ki a La Parrillában, és elmondhatjuk: valódi ünnepi hangulatba kerültünk tőle. A karácsonyi...
  • A szó veszélyes fegyver
    A szó veszélyes fegyver Pataki Anita 2016. november 15. 21:01Mi, kritikusok szeretjük azt gondolni magunkról, hogy minket már semmivel nem lehet meglepni. És ez, legyen akármilyen jó vagy rossz, a legtöbb esetben így is van. Ezért amikor egy filmnek mégis...
Bocuse d'Or szakácsverseny: Széll Tamás is világdöntős

Bocuse d'Or szakácsverseny: Széll Tamás is világdöntős

Kultography írása itt: - 2012-03-23 17:30

Észak kiütéssel győzött Dél ellen a Brüsszelben tartott Bocuse d'Or európai szakácsversenyen: az aranyérmet Norvégia, az ezüstöt Svédország, a bronzot pedig Dánia kapta. Az általános helyezések mellett a "szakági" különdíjakban is Észak volt most sikeresebb Délnél: a legkülönlegesebb haltál kategóriában Izland, a legkülönlegesebb hústál kategóriában Nagy-Britannia diadalmaskodott. A következő európai Bocuse d'Or-t 2014-ben Svédország rendezheti meg.

Széll Tamás, a Michelin-csillagos Onyx étterem séfje kilencedik helyezettként szerzett jogot a lyoni globális döntőben való részvételre, amire a brüsszeli verseny első tizenkét helyezettjének lesz lehetősége.

A nagy szakmai hírnévnek örvendő Bocuse d'Or névadója Paul Bocuse lyoni mesterszakács. A versengést 1987-ben rendezték meg először, és az ezúttal jövő január végén esedékes világdöntő színhelye mindig Lyon, a kulinária sokak szerint kétségbevonhatatlan globális fővárosa. A lyoni döntőn az amerikai, az európai, valamint az ázsiai kontinentális döntők legjobbjai vehetnek részt.

Forrás: MTI

Új darabok a Nemzeti Táncszínház Refektóriumában

Új darabok a Nemzeti Táncszínház Refektóriumában

Március 29-én Zachár Lóránd Sec című darabjának premierjével indul a refektóriumi bemutatók sora. A korábban a Pécsi Balettnek, Egri Gárdonyi Géza Színháznak is koreografáló Zachár ezúttal saját produkciót mutat be, amelyhez a Budapest Táncszínház táncosait kérte fel, akikkel szintén nem először dolgozik majd együtt. A Sec a halál misztériumát járja körül, témája a test halála után a lélek tovább létezése. Az előadás a halál körüli örök, megválaszolatlan kérdéseket vizsgálja.

Április 12-én gyerekdarab debütál a Nemzeti Táncszínház „kisszínpadán”. A Dream Team Színház Leszel a barátom? címmel mutatja be 5-12 éveseknek szóló mese-táncjátékát. A Magyar Mozdulatművészeti Társulat közreműködésével létrejövő előadás főhőse Anti, aki épp olyan, mint az ismert mesefigura, Shrek: csúnya, esetlen és magányos, amitől szenved. Nagy bánatában még beszélni is elfelejt. Egy szamár és a Tündérkirálynő ügynök azonban a segítségére siet: hárman útnak indulnak, hogy Anti barátra leljen. A kisfiú az úton – a nézőkkel együtt – megismerkedik a zene, a tánc, a színház rejtelmeivel. Újraértelmezett mese-motívumok, táncban megfogalmazott találkozások, különleges zenei világ, a szamár szellemes szövege és egy nagy közös játék együtt alkotnak egy egészet. A produkció ötletgazdája és rendezője Balázs Mari, a koreográfus Szelőczey Dóra.

Feledi János április 18-án érkezik új darabbal a várba. A Physpacom – Physical Space Communication című alkotásban Feledi ez alkalommal olyan neves táncosokkal dolgozik együtt, mint Bajári Levente, Jónás Zsuzsa, Lázár Eszter, és Horváth Zita.

Párkapcsolat, család, barát, egyén. Az egyszerű élet folyton megújul, mi pedig belekapaszkodunk kapcsolatainkba, hogy tartozzunk valakihez, valamihez, –  hiszen az ember társas lény – és hogy megerősítsük identitásunkat. Melyik pillanatban kezdenek az emberek és helyek összefolyni mögöttünk? Megérkezünk, megalapozzuk, kiépítjük magunk körül életünket. Újra és újra ugyanazt az utat járjuk be. Az előadás az emberi lét olyan alapvető dolgaira, felvetéseire, kihívásaira keres választ, mint távolság, emlékezet, a körülöttünk lévő térhez való viszonyulás és az idő múlása. Keresésének középpontjában a párkapcsolat, család, az egyén áll.

Sütőtök és zeller párlat is érmes – magyar díjeső a párlatversenyen

Sütőtök és zeller párlat is érmes – magyar díjeső a párlatversenyen

Mit gondolnak, hány kiló zellerből lesz egy liter párlat? Eláruljuk: ehhez a mennyiséghez egy mázsányi zeller gumóra van szükség – tudtuk meg a különleges ízekkel ezüstérmet nyerő Brill Pálinkaház munkatársától a nemzetközi verseny díjkiosztó eseményén. A cégnek egyébként nem csupán e két, számunkra furcsa ízű párlata van, készítettek ilyen italt paradicsomból is.

De a magyarok között legjobban szereplő Agárdi Pálinkafőzdének is van különleges íz világú itala: a barna sörből készült Sörpárlatuk kiérdemelte az Év Párlata elismerést a versenyen. A nemzeti győztes egyébként összesen 20 éremmel tért haza a megmérettetésről, amelyek között négy arany (ebből egy az Év Párlata), 8 ezüst és 8 bronz szerepelt. Aranyérmet nyert még egy másik fajtájú sörpárlatuk, a Madárberkenye Pálinkájuk és a Bokodi Cabernet Franc Törkölypálinkájuk. Az idén tízéves főzde a Sörpárlat mellett hagyományosnak mondható ízeket, pálinkákat is vitt a versenyre, ezek között volt például a körte, a kajszibarack és a szilva is. Az Agárdi Pálinkafőzde egyedüli magyarként bekerült a 11 tagú kiválasztottak körébe, azaz a legjobb főzdék csapatába is.

A magyar versenyzők összesen 142 éremmel tértek haza az ausztriai Tirolban megrendezett versenyről. A versenyen 10 ország 187 főzdéje méretette meg magát. Első helyen Ausztria végzett, az ő párlataik összesen 650 érmet szereztek, a második Németország lett 295 díjjal.

Nukleáris kiállítás a Stúdió Galériában

Nukleáris kiállítás a Stúdió Galériában

Paksi Endre Lehel kurátor tájékoztatása szerint a tárlat anyaga kortárs magyar alkotásokból áll, és a radioaktivitás, illetve az arra épülő iparágak képzőművészeti értelmezéseit célozza meg.

Mint az MTI-hez eljuttatott ajánlóban írja, az alkotások spektruma nemcsak megközelítésük nemében, hanem műfajaik tekintetében is igen széles: monumentális és egészen intim léptékű, szobrászati, festészeti, filmes, drámai, intermediális és fotómunkák változatos sora képezi a kiállítás anyagát.

A tárlaton megtekinthetők a világtörténelmet közvetlenül befolyásoló magyar származású atomtudósok klasszikus realista stílusban készült portréi, kortárs művészeti sugárzóhulladék-kezelési stratégiák, a szakralitás és az atomipar vélt és ösztönzött összefonódásai és mutánsok is.

Az anyagot többek között Farkas Pál, az Indigó Csoport, Gyarmati Zsolt, Ivan Buharov, Győrffy László és Sebő Ferenc alkotásaiból állították össze. A "nukleáris" kiállítást április 19-ig tekinthetik meg az érdeklődők.

Forrás: MTI

Rendezvénysorozattal ünnepel a Népművészeti Egyesületek Szövetsége

Rendezvénysorozattal ünnepel a Népművészeti Egyesületek Szövetsége

Az immáron  30 éves múlttal rendelkező civil szervezet megalakulása óta legfontosabb céljának a hagyományos magyar népi kézművesség értékeinek támogatását, a népművészettel foglalkozó emberek összefogását, regionális egyesületek, szervezetek létrehozását tekinti. Az ő nevükhöz fűződik a Mesterségek Ünnepe, a Vörösmarty téri Karácsonyi vásár, a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum népszerű Pünkösdi Sokadalom nevet viselő rendezvény, vagy az Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár.

A születésnapi rendezvények hosszú sora közül a legelső márciusi közepén a Mesterségek Ünnepe volt. Az eseménysorozat március 23-án folytatódik a Hagyományok Házának színháztermében, ahol a népi kézművességről szóló, nagyszabású konferenciára kerül sor.

Ezt követően március 31-én nyílik meg a Nomád nemzedék című fotódokumentációs kiállítás, melyet a Magyar Művészeti Akadémia megbízásából rendez a NESZ a Papp László Sportarénában az Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár részeként, ahol dokumentumokkal, fotókkal, néhány jellegzetes alkotással, régi, és új kézműves munkával kerül bemutatásra az immár 40 éves Fiatal Népművészek Stúdiójának tevékenysége.

A születésnapi eseménysorozat ezzel még nem ér véget, hiszen az „Add tovább…” névre keresztelt Fiatal Kézművesek Találkozójának fóruma és kiállítása még bőven tartogat majd meglepetéseket és olyan tehetséges fiatal alkotók munkáit, akik szeretnének bemutatkozni a nagyközönségnek. A kiállítás 2012. április 5-15.között látható a Nemzeti Táncszínház kiállítótermében.

Átadták a Glamour Women of The Year díjait

Átadták a Glamour Women of The Year díjait

 A tavalyi év során először átadott az év hősnője díjat most a Romani Design vehette át. A hagyományos, tradícionális elemket modern megoldásokkal vegyítő márka célja, hogy esélyt adjon a hátrányos helyzetű tehetségnek, és képviselje a hagyományos értékeket. A díjat a Romani Design ötletgazdája, Varga Erika vette át Maróy Krisztina főszerkesztőtől.

A műsorvezetők közül a zenei műsorvezetők, és a saját showműsorral rendelkező D. Tóth Kriszta elől Tatár Csilla vitte el a díjat. A divattervezők versenyében a londoni divathetet is megjárt Abodi Dórára szavazott a legtöbb olvasó, így bár ő nem tudott megjelenni a gálán, mégis ő örülhetett a díjnak. Pokorny Lia lett a legjobb színésznő, míg az énekesek viadalában Janicsák Veca győzedelmeskedett.

A díj történetében először került sor duplázásra, hiszen a modellek között ismét Palvin Barbit találták a legszebbnek a szavazók. A szavazás, és így az eredményhírdetés egyik legizgalmasabb kategóriája idén is a plusz egy, azaz a legsármosabb férfi kategóriája volt. Az olvasói elismerést Száraz Dénes színész vihette haza.

Különdíjban részesült Trokán Nóra, valamint Demmer Erika is.

Benjamin Button női hangon énekel

Benjamin Button női hangon énekel

Még tavaly ősszel találkoztam egy rendkívül tehetséges énekesnő klipjével rutinszerű zenei böngészésem közben. Azt már akkor megállapítottam, hogy rendkívül tehetséges és jó zenét játszó előadóról van szó, de valahogy nem értettem, hogy miért kell úgy kinéznie, mint egy kertvárosi tizenévesnek. Aztán nem sokkal később megtudtam, hogy azért, mert pontosan az.

Jasmine van den Bogaerde 1996-ban látta meg a napvilágot Lymingtonban. Édesanyja zongorista, ő tanította meg családi becenevén Birdy-t játszani a hangszeren, és Jasmine művészeti iskolában kezdett tanulni. Egy évvel később már dalokat is írt, és jelentkezett egy brit zenei tehetségkutatóra, ahol nem csak a 18 év alattiak kategóriáját nyerte meg, de a fődíjat is. Lemezszerződést ajánlottak neki, első rádiós dala egy Bon Iver dal feldolgozása lett, de a tavaly ősszel kiadott albumon már saját szerzeményeit hallhatjuk.

Amikor meghallgatunk akár egy dalt is tőle, meg is értjük miért olyan különleges ő. Itt utalnék vissza a címre, erre a bizonyos Benjamin Button-effektusra, amikor olyan érzésünk van, mintha a test és a belőle megszólaló lélek más-más korú lenne. A test egy 15 éves lányé, aki bármikor eljátszhatná Alice-t vagy Dorothy-t, de a dalai egy érett, élettapasztalatokkal teli nőhöz tartoznak. Egy interjúban be is vallotta, olyan dolgokról énekel, amikről valós tapasztalata nincsen, ő egyszerűen elképzeli, és így születik a dal. Birdy attól zseniális, hogy zenei hangzása ötvözi a korát ezekkel az elképzelt élethelyzetekkel. A végeredmény pedig egy nagyon őszinte, nagyon egyszerű, és minden tekintetben sokatmondó album, amely az előadó nevét viseli. A dalok visszafogott tempójúak, de változatosak, és a Youtube-nak köszönhetően fénysebességgel gyűjtik a rajongókat. A már említett Skinny Love mellett video készült az 1901, a People Help The People és a Shelter című dalokhoz is.

Elmondhatjuk tehát, hogy a Youtube-generációs zenészek között újabb csillag született, és nagyom reméljük, hogy még sokat hallgathatunk Birdy-dalokat. Az már másik kérdés, hogy a lány, aki tizenéves korában ilyen dalokat ír, mivel rukkolhat elő később. Jasmine egyenlőre iskolába jár, nem is áll szándékában változtatni ezen, ahogy mondja, normális életet szeretne élni. Közben zenéket írogat, legközelebb Az éhezők viadala című filmben találkozhatunk a hangjával. Mert neki ez jelenti a normális életet.

Benjamin Button pedig dúdolgat tovább.

Szívbetegség és drog okozta Whitney Houston halálát

Szívbetegség és drog okozta Whitney Houston halálát

Néhány héttel Whitney Houston halála után fény derült annak okára is. az énekesnő szívbetegsége és kokain használata miatt fulladt meg a Grammy-gálát megelőzően szállodai szobájában. Houstont a fürdőkádban találták meg, akkor még nem tudták megállapítani halálának pontos okát, az idegenkezűség már akkor kizárhatónak tűnt, és ezt a későbbi vizsgálatok is megerősítették.

Az orvosok kokain mellett más drogokat, többek között marihuánát, és gyógyereket is találtak a művész szervezetében, de ezek nem voltak közvetlen kiváltó okai halálának.

A vizsgálatokat előre láthatóan két héten belül lezárják.

Néhány hónap alatt Michelin-ajánlást szerzett a DiVino

Néhány hónap alatt Michelin-ajánlást szerzett a DiVino

A hír különlegességét az adja, hogy Kelet-Közép Európa egyetlen borbárjaként szerepel a kiadványban a DiVino, hiszen a Michelin Guide javaslatai között ritkán szerepeltet bárokat.

Az elismerést igen hamar sikerült a bárnak bezsebelnie, hiszen a Michelin-ellenőrök 2011 kora őszén jártak a fővárosban, ezekben a hónapokban a DiVino pedig még csak alig pár hónapos múlttal rendelkezett.

Szöveges értékelésében a kalauz a gazdag és kizárólag magyar borválasztékot, a hozzáértő személyzetet, a borbár lokációját és a hely különleges hangulatát emeli ki.

Pokoli út a farkasok között

Pokoli út a farkasok között

Egy alaszkai olajfinomító munkásai éppen jól megérdemelt szabadságukra tartanak, amikor lezuhan az őket szállító repülőgép. A végtelen hómező közepén csak néhányan élik túl a balesetet, a kis csapat vezetését a sokat látott mesterlövész, Ottway (Neeson) veszi a kezébe. Ő az egyetlen ugyanis, aki tisztában van vele, hogy nem a csontig hatoló hideg vagy az élelemhiány a legnagyobb ellenségük a túlélésért folyó küzdelemben, hanem a környéken tanyázó farkas falka. Ezért a roncsot hátrahagyva elindulnak segítséget keresni, de az utat már nem mindenki éli túl.

Rengeteg klisét el lehetett volna puffogtatni egy ilyen alapsztoriban, kezdve a tipikus, egysíkú karakterektől egészen az utolsó pillanatban érkező mentőalakulatig, de a Fehér pokol nem tette. A karakterek már-már ijesztően valóságosak, mindenki teljes, komplex személyiséget kapott, így minden halál ezerszer fájdalmasabb. A film eleje ebből a szempontból is megtévesztő, a sok arc között a rutinos néző (és itt mindenki annak számít, aki legalább egy akciófilmet látott már az életében) néhány mondat után tökéletes nyugalommal beazonosíthatja a „bölcs értelmiségi”, a „lázadó bajkeverő” vagy a „családjáért élő apa” – figuráit. Csak hogy húsz perc múlva, hozzám hasonlóan elkerekedjen a szeme, amikor egyenként hullnak le róluk a sémák és válnak igazi emberekké a vásznon.

Ugyanígy a történet sem csupán az, aminek az elején gondolnánk. Ebből a szempontból is különösen szerencsétlen a magyar címválasztás, mert az eredeti (The Grey, azaz A szürke) cím igaz, hogy nem túl hangzatos, de pontosan leképezi a filmet, annak minden mélységével együtt. Mert az, hogy hőseink egy tucat farkassal viaskodnak az életben maradásért, csak a felszín. Sokkal inkább újonnan alakult „falkaként” egymással és - ami még fontosabb - önmagukkal harcolnak. Az élet és a halál közötti, meghatározhatatlan, szürke zónában bandukolnak talán a megváltás, talán a pokol felé. A farkasok jelen lévő, valós fenyegetése ráébreszti őket az élet értékére, arra, hogy ha tovább akarnak menni, ahhoz jóval több kell, mint egy jól megválasztott hótaposó. Életkedv kell hozzá, akarat, cél, erő, kitartás, alázat, egy kis hit és nagyon sok szerencse. És ha mindezt megvan, még akkor sem biztos, hogy sikerül, mert a halál mindenkiért eljön. Erről is, a halálról, annak változatos formáiról, az értelmetlenségéről, a körülvevő kétségbeesésről és tehetetlenségről, majd az elfogadásról is szól a Fehér pokol. Nem csoda hát, hogy legalább annyiszor lábadt könnybe a szemem, mint ahányszor görcsbe ugrott a gyomrom az izgalomtól.

Minden egyes szereplő telitalálat, de természetesen ez Liam Neeson filmje, akiben most is olyan mélyről jövő tűz ég, ami egy pillantással megolvasztaná a hótakarót. Erőteljes és stílusos alakítást tesz le az asztalra, ugyanannyira hiteles vasakaratú vezérként, mint sebzett lelkű, célját vesztett átlagemberként. Az emberek és a farkasok között feszülő ellenét és az ennek ellenére meglévő párhuzam Neeson egyetlen szemvillanásában benne van. A remek színészi játékot csak erősítik a valódi helyszíneken felvett, gyönyörű, a vadon nyersségét és költőiségét egyszerre visszaadó képek és a hangulatos zene.

Csodálatos film Joe Carnahan legújabb műve, de aki a rendező előző munkájához, A szupercsapathoz hasonló akcióbombára számít, az csalódni fog. Aki viszont szívesen révedne el az alaszkai táj néha álom-, néha rémálomszerű képein és Liam Neeson kifejező tekintetén, miközben nem kevés akció mellett az emberi természetről is elgondolkodhat, annak irány a mozi, nem fogja megbánni!

Ismét a Crazy Horse-szal készített lemezt Neil Young

Ismét a Crazy Horse-szal készített lemezt Neil Young

A dalok egy része az 1800-as évekből származik (ilyen például a Tom Dula és az Oh Susannah), mások már a 20. század termékei (This Land Is Your Land, Get A Job). Szerepel az albumon a brit himnusz, a God Save The Queen, amely korábban Amerikában is egyfajta himnuszként szolgált, amíg 1931-ben a The Star Spangled Banner hivatalosan fel nem váltotta - írta a kiadó Reprise Records a június 5-én megjelenő albumról.

Az Americanán szereplő szerzemények szerves részei az Egyesült Államok történelmi és kulturális örökségének. A dalok egy részét korábban protest songként, vagyis valamilyen tiltakozást megfogalmazó énekként tartottak számon, mások úgynevezett murder balladok, "gyilkosságos" számok voltak.

"Bár ezek a dalok talán egy olyan Amerikát mutatnak, amely már nem létezik, az érzelmek és a különböző történetek arra is rezonálnak, ami ma zajlik az országban. Bennük van két évszázadnyi gazdasági és kulturális átalakulás, a választási évek felfordulása. Ma is legalább olyan megrendítőek és erőteljesek, mint amikor megszülettek" - fogalmazott a kiadó.

A szókimondó, politizáló dalszövegeiről híres gitáros-énekes, Neil Young már a hatvanas évek közepén ismertté vált Buffalo Springfield nevű zenekarával, majd csatlakozott egy később legendássá vált formációhoz: a Crosby, Stills, Nash & Young időnként ma is összeáll. Első szólólemezét 1968-ban adta ki, 1969-től számos munkáját a Neil Young & Crazy Horse formációval publikálta.

A Crazy Horse induló felállásából Billy Talbot basszusgitáros és Ralph Molina dobos az Americana felvételein is részt vett, akárcsak Frank "Poncho" Sampedro gitáros, aki 1975 óta tagja a csapatnak. A most 66 éves Neil Young a Crazy Horse-szal legutóbb 2003-ban adott ki lemezt - ez volt a Greendale -, az azóta eltelt időben szólóban dolgozott.

Az Americana című lemez producere Neil és John Hanlon, valamint Mark Humphreys volt.

Forrás: MTI

Ma van a Víz Világnapja – számos program vár

Ma van a Víz Világnapja – számos program vár

A víz életünk egyik legfontosabb eleme. Nap, mint nap számtalanszor nyitjuk ki a csapot. Isszuk, használjuk, kihasználjuk. Létezni sem tudnánk nélküle. De egy jól berögzült rutinfolyamat közben eszünkbe jut akár egyszer is, hogy mennyire fontos nekünk?

A Víz Világnapjának története éppen húsz évvel ezelőttre nyúlik vissza, hiszen megünneplését az 1992. évi Rio de Janeiro-i környezetvédelmi konferencián kezdeményezték. Ennek hatására az ENSZ március 22-ét nyilvánította a víz napjává, felhívva a kormányok, szervezetek és minden ember figyelmét a víz fontos szerepére. Cél, hogy emlékeztessen arra, hogy óvjuk, védjük környezetünket, és ezen belül a Föld vízkészletét.

De félre a környezetvédelmi kisbeszéddel, és lássuk, milyen programok várnak ma, és a hétvégén a naphoz kapcsolódóan az érdeklődőkre:

Az elmúlt évekhez hasonlóan a Fővárosi Vízművek és a Fővárosi Állat- és Növénykert változatos programokat kínál, négy napon keresztül osztogatják a mulatságcseppeket. Ennek keretein belül a Vízművek csütörtökön és pénteken nyílt napot tart a Gellérthegy gyomrában meghúzódó Gruber József víztárolóban, ahova előzetes bejelentkezés után 9 és 16 óra között várják az iskolás csoportokat.

A világnap alkalmából hétvégén a két intézmény közös rendezvénnyel várja látogatóit a Városligetben. Az állatkerti helyszínek folyamatosan zajló programjai között olyan szórakoztató és ismeretterjesztő foglalkozások lesznek, mint víz-íz teszt, „Legjobb a vízben!” akadálypálya, de azt is kipróbálhatják, hogy milyen lehet vízzel festeni.

A budapesti gyógyfürdők is megünnepelik a Víz Világnapját. A Széchenyi Fürdőben fürdőtúrát szerveznek, valamint „Legyen táj tengertől tengerig” címmel, kortárs művészeti kiállítást rendeznek a Kultúrteremben. A helyszínen ivóvíz kóstolására is lehetőség nyílik. Erre  a Dandár, a Lukács, illetve a Rudas Fürdőben is lesz lehetőség.

A Gellért Fürdőben Szauna Szeánszot tartanak csütörtök délután, a Gellért Kupolában pedig latin-zenei műsorral várják a vendégeket. A Király Fürdőben Fürdőtörténeti és Kaláka kiállítást tekinthetnek meg a látogatók.

A hétvége az Aquaworldben is a Víz Világnapja jegyében telik, ahol az élménydús programok mellett szeretnék felhívni a figyelmet a vizek védelmére is. A gyermekek interaktív eszközök segítségével ismerhetik meg a víz felhasználásának ezernyi lehetőségét, valamint lemérhetik vízlábnyomukat is. Míg a szülők a vízi aerobic foglalkozáson frissülnek fel, addig a gyermekeket a Vízipók és a Nagy ho-ho-ho horgász szórakoztatja. Délutánonként pedig kalandos csobbanásra várják a vízi vetélkedő bátor jelentkezőit.

A programlehetőségek között a természetbarátok is találhatnak kedvükre valót. A Duna-Ipoly Nemzeti Park programjain kiemelt szerepet kap a víz. E jeles nap alkalmából  március 24-én az Ócsai Tájvédelmi Körzetben a 12 éven felüliek számára gumicsizmás túrát, Pilisszentivánon pedig ingyenes családi rendezvényt tartanak: 9-től 16 óráig, az Európa Diplomás Terület határában található településen előadások és interaktív csoportfoglalkozások keretében számos érdekességet tudhatnak meg a vizek élővilágáról, védelméről, a víztakarékosság módszereiről, a környezetbarát háztartás vezetéséről és mezőgazdálkodásról.

A G3 produkció ismét koncertet ad Magyarországon

A G3 produkció ismét koncertet ad Magyarországon

A koncert három különböző zenekar előadásából áll, ezek egyenként 40-45 percig tartanak, a közös G3 jam a végén lesz - közölte a koncertet szervező ShowTime Budapest szerdán az MTI-vel.

A G3-at Joe Satriani alapította 1996-ban. Az élő fellépésekre kialakított produkció a kezdetektől számos különleges képességű gitárost vonultatott fel. Az augusztusban Budapesten játszó Satriani, Vai és Morse mellett például Eric Johnson, Kenny Wayne Sheperd, Yngwie Malmsteen, John Petrucci, Robert Fripp, Paul Gilbert, Uli John Roth, Michael Schenker és Adrian Legg lépett fel a G3-mal.

Az 1956-ban Londonban született Joe Satrianit 1987-es, igazi áttörést jelentő lemeze, a Surfing With The Alien óta sorolják a világ élvonalbeli gitárosai közé. Több mint 10 millió eladott lemezzel, 14 Grammy-jelöléssel és számos különböző díjjal a háta mögött továbbra is a modern rockgitár lehetőségeinek határait feszegeti. Széles körben a rockzene történetének egyik legkomolyabb technikai tudással rendelkező és legelismertebb gitárosaként tartják számon. Saját bevallása szerint Jimi Hendrix inspirálta arra, hogy gitározni tanuljon.

Az amerikai gitáros legutóbb 2010-ben játszott Budapesten, akkor is az Arénában, előtte 2004-ben a G3-vel (akkor éppen Steve Vai-jel és Robert Frippel), 2006-ban pedig szólóban járt Magyarországon.

Az 51 éves Steve Vai elsősorban Jimi Hendrix és a Led Zeppelin hatására ragadott gitárt, a technikát egyrészt a világhírű Berklee School of Musicban, másrészt Joe Sartiani útmutatásai alapján tökéletesítette. Pályafutása kezdetén, 1980-ban már játszhatott a szintén példaképei közé tartozó Frank Zappával, akinek több számát átdolgozta. Turnézott a nyolcvanas években Van Halennel is. Első lemeze, a saját kiadású Flex-Able 1984-ben jelent meg, azóta tíz sorlemeze került a boltokba. Háromszor is megkapta a Grammy-díjat, legutóbb 2009-ben.

A szintén amerikai, 57 éves Steve Morse leginkább a Dixie Dregs alapítójaként ismert, és 1994 óta a Deep Purple-nek is tagja. Karrierjét a rock mellett a country, a funk, a dzsessz, a klasszikus zene és ezek fúziói egyaránt végigkísérték. Morse virtuóz gitárjátéka mellett sokrétű zeneszerzői készségeiről is ismert. A Guitar Player magazin öt éven keresztül választotta a világ legjobb gitárosának, John Petrucci (Dream Theater) a legnagyobb hatású gitárosnak tartja. Negyvenhét albumot készített eddig.

Forrás: MTI

XXX. Magyar Sajtófotó Kiállítás a Nemzeti Múzeumban

XXX. Magyar Sajtófotó Kiállítás a Nemzeti Múzeumban

Jubileumi, 30. évfordulójához érkezik a Magyar Sajtófotó Kiállítás, az egyetlen olyan kiállítás Magyarországon, amely ilyen hosszú időt élt meg. N

A fotográfia, és nem utolsó sorban a magyar fotográfusok immár évszázados sikertörténete, a műfajt „hungaricummá” tette. Magyar tudósok. Magyar zeneszerzők. Magyar fotográfusok. Az elmúlt évszázadtól napjainkig ők azok, akik tehetségükkel, tudásukkal, Magyarországnak is tekintélyt és hírnevet szereztek. A világ élvonalában álltak és állnak ma is.

A magyar fotográfia sikertörténete napjainkban is folytatódik. A hat héten át látható tárlaton az elmúlt év legizgalmasabb pillanatait, természeti csodáit, drámai, örömteli, mulatságos élethelyzeteit, kivételes művészeti és sportteljesítményeit lehet felidézni.

A Harminc év képekben kísérő kiállításon az elmúlt három évtized legjobb sajtófotóiból készülő válogatás lesz látható. A

A kiállítás rendezője: Szalay Zoltán Táncsics-díjas, Pulitzer Emlékdíjas fotográfus.

Subways-koncert az A38 hajón

Subways-koncert az A38 hajón

A Subways Billy Lunn (gitár, vokál), Charlotte Cooper (basszusgitár, vokál) és Josh Morgan (dob) triója. A zenekar tavaly szeptemberben jött ki legfrissebb lemezével: a Money and Celebrity című CD borítójához, füzetkéjéhez kapcsolódó művészeti munkát a zenekar rajongóival együttműködve hozta össze.

A kétezres évek elején életre hívott együttes aránylag rövid idő alatt bekerült a jelentősebb brit könnyűzenei fesztiválok visszatérő fellépői közé. A Subways populáris hangzású zenét játszik, amelyet a színpadon energikus előadással kísér. Az eddigi három stúdiólemez és rengeteg EP olyan slágereket hozott a felszínre, mint a Rock & Roll Queen vagy az I Want to Hear What You Got To Say.

A hétfő esti koncerten az A38-on a Subways előtt két magyar zenekar, a Nonverse és a Cante Diem lép fel.

Forrás: MTI

Szellemekről olvasni napsütésben...

Szellemekről olvasni napsütésben...

A népes Viñas család a még épphogy csak fémvázakból és néhány elválasztófalból álló, több luxuslakásnak helyet adó épület legfelső emeletén felhúzott, ideiglenes házikójában készül az esti mulatságra. Szilveszter napja van ugyanis, az éjféllel beköszöntő újév mindannyiuk számára reményteli változásokat tartogat. De sok van még hátra a napból, amit a tikkasztó meleg miatt a család apraja-nagyja nyűgösen visel – és a csak úgy mellékesen fel-felbukkanó, tucatnyi meztelen kísértet sem könnyíti meg a dolgukat.

Aira stílusa a kortárs dél-amerikai irodalomra igencsak jellemző mágikus realizmushoz áll a legközelebb, mégis sajátos hangvételben alkot. A Kísértetek nem nevezhető a szó szoros értelmében regénynek, inkább hosszú elbeszélésnek, hiszen a cselekmény kézzelfogható része alig néhány óra alatt, egyetlen helyszínen, főleg epizodikus történésekben zajlik. Nincsenek nagy történetívek, sőt, igazából főszereplő sincs. Ez egyébként hosszú ideig zavaró, mivel egyre csak azt várnánk, hogy az éppen feltűnő karakter lesz majd a cselekmény középpontjában, elkezdjük az ő szemszögéből nézni a történetet, aztán ahogy jött, úgy el is megy. A kamaszlány figurája is, akivel a végkifejlet egyetlen igazi fordulata történik, jóval a könyv felén túl kerül csak előtérbe.

De, ahogy megszokjuk ezt a folytonos szempontváltást, izgalmassá válik, hogy lehetőségünk van belelátni minden szereplő fejébe, a gondolatain, emlékfoszlányain, képzeletén és reményein keresztül pedig teljesebb képet kapunk a múltjáról-jelenéről, és talán a jövőjéről is. Az epizodikusan felépített cselekmény ezért nem lesz vontatott, nem lassul be, mert a felszínen hiába nem nagyon történik semmi, ez a nézőpontokba való ki- és belépés mindvégig érdekes olvasmánnyá teszi a könyvet. E mellé jönnek még azok a teljesen cselekményidegen leírások (szó van például törzsi társadalmak építkezési szokásairól), amelyek egy más stílusú írásból biztosan azonnal kiugranának, de ebbe belesimulnak. A témától elkülönülnek ugyan, de nem akasztják meg a sztorit, inkább olyanok, mintha az író maga is benne élne a fiktív világban, és véletlenül beleírna egy-egy gondolatmenetet, ami az éppen hallottak alapján jutott az eszébe. A már így is több szinten értelmezhető történetbe olyan természetesen szövődnek bele az épületben lakó kísértetek, hogy olvasó legyen a talpán, aki el tudja dönteni, valóságosak-e, vagy csak metaforái, leképezési a hús-vér karakterekben zajló gondolatoknak, érzelmeknek. De Aira kifejezetten filmszerű, plasztikus írásmódja nem is alkalmas a valóság és a képzelet éles elkülönítésére – ami valószínűleg nem is célja.

Életszerű, mégis mesebeli ez a történet, de aki olvasott akár csak egyetlen Márquez-könyvet is, az tudja, hogy a dél-amerikai, fülledt, spiritualitással gazdagon átszőtt valóságban semmi semlehet egyszerű – legalábbis a könyvekben nem. Így van ez Aira művében is. Ha mélyebbre ásunk, filozófiai, társadalomtudományi elmélkedéseket is tetten érhetünk, míg a másság, a másiktól való különbözőség gyakran és erőteljesen visszatér. Kezdve a filozofikusabb, „mindenki más annak, aki nem azonos vele” gondolatoktól az olyan alapvető, mindenkit érintő és érdeklő szintekig, mint a férfi-nő, szegény-gazdag, élő-halott, idegen-ismerős viszonylat. Attól függ, ki mit olvas és lát bele.

A Kísértetekre a furcsa a legjobb szó. Furcsa a történet is, és az olvasási élmény is. Utóbbi főleg a szöveg folyamatossága, dinamikussága miatt, ahogy fejezetek és dialógusok behelyezése nélkül áramlik a szöveg. Nehezen lehet félbehagyni, mert nincsenek benne igazán megállási pontok. A végén pedig valami nagyon különös érzést hagy maga után. Annak ellenére, hogy nem voltam elragadtatva tőle olvasás közben, mégis azon kaptam magam, hogy napok múlva is eszembe jutottak képek, gondolatok belőle. Észrevétlen nyomot hagy, mint egy láthatatlan kísértet érintése.

Misztikus filmben láthatjuk viszont a Harry Potter-filmek címszereplőjét – nyereményjáték!

Misztikus filmben láthatjuk viszont a Harry Potter-filmek címszereplőjét – nyereményjáték!

A történet főhőse Arthur Kipps (Daniel Radcliffe), a fiatal ügyvéd, akit főnöke egy isten háta mögötti angol városkába küld, hogy rendezzen egy hagyatéki ügyet. Arthur a halott ügyfél, a néhai Alice Drablow házába költözik be, hogy minden családi iratot feldolgozhasson. Nemsokára kiderül, hogy a kastély sötét és tragikus titkokkal van tele, a helyiek pedig a babonák világában élik mindennapjaikat. Arthur akkor ijed meg igazán, amikor Mrs. Drablow temetésén a gyászolók között felfigyel egy fekete ruhát viselő, sápadt és beteges női alakra, akiről kiderül, hogy maga is rég halott. Valaha szép lehetett, ma már csak valami erős negatív érzelem lehel némi életet az arcába. Az a hiedelem tartja magát a helyiek között, hogy ahol megjelenik, ott hamarosan meghal egy gyermek. Érthetetlen és fájdalmas események veszik kezdetüket...

Radcliffe számára ez a film a kitörést jelentette a Harry Potter-szerepkörből: „Nagyon, nagyon büszke vagyok Potterre. Ám most már bizonyítanom kell, hogy komolyan vehető színész vagyok, és ezt csak úgy tudom megtenni, hogy más, izgalmas szerepekben mutatkozom meg. Arthur igen összetett személyiség, a maga csendességével együtt. Nagyon érdekes karaktert volt szerencsém általa eljátszani.” A film egyébként nagy kihívás volt a fiatal színész számára, a legnagyobb próbatételt pedig a karaktere szűkszavúsága jelentette számára: "Vannak pillanatok, amikor nem lehetünk benne biztosak, mire gondol Arthur. Tudjuk, hogy valószínűleg nem boldog gondolatok forognak a fejében, de hogy pontosan mi is megy végbe benne, az rejtély. Ez hagy egy kis extra teret a nézőnek, hogy behelyettesítse egy olyan érzéssel, amelyet szerinte érezhet. A kétértelműség teret hagy a kapcsolódásnak." – nyilatkozta a szerep kapcsán Daniel.

Susan Hill 1982-ben megjelent könyvének adaptációját James Watkins rendezésében láthatjuk, a forgatókönyvet Jane Goldman írta. Goldmannak nem volt könnyű dolga: a történetet hosszú éveken keresztül próbálták meg filmvászonra adaptálni, azonban nagyon nehéz volt jó forgatókönyvet írni az eredeti regényből. Az évek folyamán több íróval is próbálkoztak, végül Jane-nek sikerült megoldania a feladatot, a nemzetközi hírek szerint ráadásul egész jól.

Játék!

A következő kérdésre helye megfejtetést beküldők között 2x2 főre szóló belépőt sorsolunk ki A fekete ruhás nő premier előtti vetítésére.

A vetítés ideje és helye: március 28-án 20 óra, MOM Park.
A kérdés: Melyik filmben játszott együtt Daniel Radcliffe és a film egy másik szereplője, Ciaran Hinds? (Pontos filmcímet kérünk!)

A kérdésekre a válaszokat március 26-án 10 óráig várjuk a jatek@kultography.hu címre.
Az e-mail tárgyába, kérjük, írjátok bele: "A fekete ruhás nő-játék"

Sorsolás: március 26-én délelőtt. A nyerteseket e-mailben értesítjük.

Mai napra

„Naponta megújuló boldogság, hogy valaki beszél hozzám a könyv lapjairól, és ezt az élményt megismételhetem, sőt ez az élmény a korom és életkörülményeim áltozásával mindig más és mást közöl.” (Szabó Magda)

süti beállítások módosítása
Mobil