Kultography

Színház és dráma a hallójáratainkban

Színház és dráma a hallójáratainkban

Kovács Anna Dóra írása itt: - 2012-06-12 12:20

Regina Ilinicsna Spektor Moszkvában látta meg a napvilágot egy fotós és egy zenetanár lányaként. A szülők hamar felfedezték Regina tehetségét, aki kisgyermek kora óta zongorázott. Ez volt az egyetlen oka, amiért halogatták az ország elhagyását, de zsidó származásuk miatt végül mégis erre kényszerültek. Először Ausztriában, később Olaszországban, végül az Egyesült Államokban telepedtek le. Regina nagyapjától kapott zongoráját nem vihették magukkal, így az ekkor kilenc éves lány a konyhaasztalon és egyéb bútorok tetején gyakorolt, hogy aztán a helyi zsinagóga pincéjében egy igazi hangszeren is játszhasson.

Mindezeket nem csak azért fontos leírni, mert talán sokan nem tudják, hanem mert ez a kulturális és vallási háttér nyomon érhető az énekesnő dalaiban. "Szorosan kötődöm az orosz kulturális örökséghez és a nyelvhez is". Jó példa erre Aprés Moi című dala, amelynek szövege részben Borisz Paszternák egyik verse.

Nehéz zeneileg behatárolni azt, amit Regina Spektor csinál. Van benne jazz, punk, rock, hip-hop, klasszikus zene, és a már említett zsidó és orosz dallamvilág is visszaköszön, sokszor akár egy dalon belül is. Ettől az egész egy nagyon eklektikus, mégis tökéletesen megszerkesztett és klasszikus értelemben mély drámaiságú élmény lesz, amely feszegeti a zene határait. Ugyanis amit hallunk, azt látjuk is, érezzük, a dalszövegek pedig nagyon mély, de mégsem giccses színezetet adnak minden dalnak. Nem csoda, hogy 2004-ben le is csapott rá a Warner Music, akinek gondozásában 2004 óta három lemeze jelent meg.

A mostani, What We Saw from the Cheap Seats címet viselő album is folytatja a már ismert, de mégis megunhatatlan zenei vonalat. Az első albumról megjelent kislemez, az All The Rowboats is jó példa erre, és arra is, hogy a kiváló zenékhez ötletes videók is készülnek (régi kedvencünk a Fidelity videója a Begin to Hope lemezről). A korong "mindössze" 11 dalt tartalmaz, de az ilyen töménységű zenéből többet talán be se tudnánk fogadni egyszerre (azért a deluxe album további három dala nekünk még belefért, annyira jók - a The Prayer of Francois Villon-t mindenképp meg kell hallgatni).

A What We Saw from the Cheap Seats lemezt csak azoknak nem ajánljuk, akik a könnyed, instant zenei élményeket szeretik, de egy próbát nekik is megérhet Regina Spektor világa. Akik pedig nyitottak arra, hogy a lejátszás gomb megnyomásával egy komplett színház költözzön a fülükbe, ne késlekedjenek, mert a Spektor-féle zenei-színházi-cirkuszi kavalkád indulásra és érkezésre kész.

Dallista:

"Small Town Moon"
"Oh Marcello"
"Don’t Leave Me (Ne me quitte pas)"
"Firewood"
"Patron Saint"
"How"
"All the Rowboats"
"Ballad of a Politician"
"Open"
"The Party"
"Jessica"
 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása