A művekben közös, hogy már ismert operaszerephez kapcsolódnak. Karmella Cepkolenko ukrán komponista Borisz Godunovot választotta, Gryllus Samu a Kékszakállút, Johanna Doderer osztrák zeneszerző pedig Papagenót, és a három húszperces miniatűr ad ki egy teljes estét. A szerepeket Rupert Bergmann basszbariton énekli, mindig más alakba bújva.
"Számomra, bármily furcsa, elsősorban Balázs Béla szövege a forrás. Egy prózai előadás fogott meg, egyik barátom megrendezte csak a szöveget, úgy mintha egyetlen ember belső vitája lenne. Természetesen egy fiatal zeneszerző számára Bartók műve megkerülhetetlen alkotás, az a magyar opera, amely világszerte folyamatosan repertoáron van, semmiféle nyelvi vagy történeti korlát nem vonatkoztatható rá. A szimbólumai erősek, a zenei rendszere nagyon világos, egy mai komponistának analitikus szempontból is bele kell futnia, még ha nem magyar is" - részletezte Gryllus Samu.
A Ma este: Borisz Godunov című darab hőse a Muszorgszkij-opera címszerepére készül az öltözőjében. De a hangja sehogy sem akar jól szólni, a ruhája nem tetszik, a cipő szorítja, a viták kilátástalanok. Sarkon fordul, elhagyja a színházat, hazamegy, és egy sült csirke társaságában élvezi a gyönyörű estét, Borisz nélkül.
A Papagenono című miniopera kiábrándult hősével kapcsolatban azt gondolja tovább a szerző, hogy vajon A varázsfuvola történetének boldog vége után, de mai modern világban mi lehet a sorsa Papagenónak, mellette marad-e Papagenája? A bécsi dialektusban írt szöveg sokat idéz Schikaneder eredeti szövegéből. A próbák alapján elmondható, a rendező a három, önállóan is játszható darabot úgy fűzte egybe, hogy egy gondolati láncot alkossanak - tette hozzá Gryllus Samu. Az előadást Anna Sushon vezényli.
Forrás: MTI
Kommentek