Kultography

  • Az otthon hívó szava
    Az otthon hívó szava Pataki Anita 2017. február 24. 18:01Az Oroszlán (12) az idei Oscar-jelöltek között a mezőnyben már-már kötelezően szereplő "keserédes sírós film". Nem azért, mert sírnak benne, hanem mert a filmet nézve majd' mindenkinek legördül az...
  • Háború csillagok nélkül
    Háború csillagok nélkül Pataki Anita 2016. december 16. 18:44A Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet (12) nem az a könnyed Star Wars-film, amire a karácsonyi forgatagban be lehet ülni a gyerekkel hogy legalább két órára kimenjen a fülünkből a Jingle Bells....
  • La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal
    La Parrilla: karácsonyi kényeztetés - marhahússal Kultography 2016. december 04. 19:00Eleged van a karácsonyi őrületből és az ünnepi ételek hallatán is a frász tör ki? Mi steakeket próbáltunk ki a La Parrillában, és elmondhatjuk: valódi ünnepi hangulatba kerültünk tőle. A karácsonyi...
  • A szó veszélyes fegyver
    A szó veszélyes fegyver Pataki Anita 2016. november 15. 21:01Mi, kritikusok szeretjük azt gondolni magunkról, hogy minket már semmivel nem lehet meglepni. És ez, legyen akármilyen jó vagy rossz, a legtöbb esetben így is van. Ezért amikor egy filmnek mégis...
Országos Térzene Túrára indulnak a balatonföldvári fúvósok

Országos Térzene Túrára indulnak a balatonföldvári fúvósok

Kultography írása itt: - 2012-06-06 14:32

A földvári fúvósok a huszadik jubileum jegyében összesen húsz koncertet adnak a hazai megyeszékhelyek frekventált helyszínein, naponta három-három megyeszékhely terein. Az országos térzenék alkalmával hangulatos indulókat, filmzenéket, fúvószenekarra írt koncertdarabokat és ismert világslágereket játszanak majd. A zenekar céljai közt szerepel, hogy megismertessék a közönséggel a balatonföldvári térség turisztikai ajánlatait is.

A mostani „túrával” Kapus János karnagy elmondása szerint a fúvósok nagy álma teljesül, s egyben viszonozzák a Balatonföldvári Térzene Fesztiválra hét év alatt az ország minden pontjáról ellátogató csapatok vendégségét.

Az Országos Térzene Túra útvonalterve és a koncertek időpontjai itt olvashatók.

Mintegy 25 ázsiai vadló született az idén Hortobágyon

Mintegy 25 ázsiai vadló született az idén Hortobágyon

A 60-as évek végére a vadon élő egyedek az egész világon teljesen kihaltak, mivel eredeti hazájában, Belső Mongólia és Dzsungária területén folyó vadászata is végveszélybe sodorta ezt a különleges fajt. A Hortobágyi Nemzeti Park és a Kölni Állatkert közötti együttműködéssel 1997-ben kezdődött a przewalski vadló pentezugi meghonosítása és szaporítása.

Kétnaposra bővül a Stylewalker Night

Kétnaposra bővül a Stylewalker Night

Bár számos jelentős design eseményt tartanak Budapesten, a Stylewalker Night frissességével, lazaságával sok olyan ember figyelmét is felkeltette, akik addig egyáltalán nem érdeklődtek a magyar divat és design iránt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy idén kinőtte az eddigi időkereteit.

Hogy igazán bejárhatóak legyenek a helyszínek, két tematikus napon keresztül tart a rendezvény, így június 8-án a a divat és a design játssza a főszerepet, június 15-én a gasztronómiai és zenei élvezetekben merülhetnek el a kikapcsolódni vágyók.

Június 8-án ismét felsorakozik a magyar tervezői boltok krémje. Itt debütál a Mono Fashion saját márkájának, a Nubunak a 2012-2013-as őszi-téli kollekciója egy videóvetítés keretén belül, de ezen az estén a Design Terminálban található Hybrid Art Design Shop & Caféban Kele Ildikó új kollekciója is bemutatkozik. A Zoe Phobicban divatbloggerek részvételével tartanak kerekasztalbeszélgetést, az Ourstyle Boutique-ban pedig  hazai divatfotósok egyik legfoglalkoztatottabb művészének Viszlay Márknak a kiállítása lesz látható.

A divat és design mellett idén először helyet kap a Gastro Bistro. A Stylewalker Night második napján, június 15-én a belváros legizgalmasabb gasztro helyei és klubjai várják azokat, akik unják a megszokott helyeket, és kipróbálnának új ételeket, vagy éppen jó zene mellett meginnának egy italt. A Gelarto Rosában saját jégkrémet készíthetünk, a Toldi Klub elhozza a belvárosba a kertiparti hangulatot grillezett tengeri halakkal és egyedi borkoktélokkal. A Csendes Társ és az Auguszt Cukrászda is átalakul, előbbiben  igazi Old Fashion Bár várja a vendégeket, míg a nagy múltú cukrászda átlépi majd a stílushatárt. A Dzsem ezen az estén tartja második születésnapját, így a buli hangulat mindenképpen garantált, és lesz persze pezsgő és sok finomság.

További izgalmas programok és részletes információk a Stylewalker Night hivatalos weboldalán érhetők el. A rendezvény összes programja ingyenesen látogatható.

 

Irodalmi városnéző séták Budapesten

Irodalmi városnéző séták Budapesten

Az irodalmi városnéző sétákat a 83. Ünnepi Könyvhét keretében a Palotanegyedben rendezi meg a két szervezet. Jókai Mór, Mikszáth Kálmán, Kosztolányi Dezső, Karinthy Frigyes, Babits Mihály, Szabó Lőrinc, Pilinszky János életük egy-egy időszakában mindannyian szorosan kötődtek a Palotanegyed egyes épületeihez.

Az Imagine Budapest vezetői a FISZ irodalomtörténészeinek közreműködésével állították össze a túrát, amelyen érdekes történetekkel és korábban nem hallott anekdotákkal ismerkedhetnek meg a séta résztvevői - közölte a FISZ.

A séta a Bródy Sándor utcából indul, ahol a résztvevők megtekinthetik, hol lakott Bródy Sándor és Jókai Mór, a Horánszky utcában pedig Emich Gusztáv nyomdász és Pilinszky János egykori otthonát mutatják be. Az út ezt követően Mikszáth Kálmán utolsó lakásához vezet, majd a Reviczky utcában Babits Mihály, Bánffy Miklós és Karinthy Frigyes otthona következik.

A séta során olyan kivételes helyszínekre juthatnak be az érdeklődők, amelyek a látogatók számára más alkalmakkor nem megközelíthetők, a vezetők bemutatják az írásokat ihlető tereket, a személyes drámák és játékos ugratások, valamint az írások gyötrelmes és boldog születésének helyszíneit.

"Úgy tudjuk, hogy irodalmi témájú városvezetés még nem volt Budapesten. Ha ez a túránk sikerrel zárul, jövőre Budán az Attila út környékén szeretnénk egy ehhez hasonló irodalmi városismereti sétát szervezni" - tájékoztatta a FISZ az MTI-t.

A sétákat június 8-án, 9-én és 10-én szervezik, pénteken 16 órakor, a hétvégén pedig 10 és 16 órakor indítanak csoportokat. A túra időtartama nagyjából két óra, a részvétel díja 1000 forint, amelyért egy ajándékkönyvet is adnak a szervezők. A sétákra jelentkezni és jegyet váltani a www.imaginebp.hu/turak oldalon, vagy a Könyvhét ideje alatt a FISZ standjánál lehet.

Forrás: MTI

Baráth Katalin: „A Nobel-díjat továbbra sem várom…”

Baráth Katalin: „A Nobel-díjat továbbra sem várom…”

A Dávid Veron-sorozat harmadik részét először az Ünnepi Könyvhéten vehetik kezükbe az olvasók, milyen fogadtatásra számítasz?

Az előzetes visszhangok nagyon pozitívak, akik előzetesen olvasták a regényt, azoknak kifejezetten tetszett, így remélem, hogy az olvasók is hasonló véleményre jutnak majd. Szerettem ezt a világot, jó volt benne élni és a szereplők is igazán közel kerültek a szívemhez. Persze túlzott elvárásaim azért nincsenek, a Nobel-díjat továbbra sem várom, a lényeg, hogy az olvasóim jól szórakozzanak Veron legújabb kalandján.

 A regényben kiemelt szerepet kap a korai mozi, a kinematográfia. Mennyi kutatómunka előzte meg a könyv megírását?

Nagyon sokfelé keresgéltem, azonban a mozi kezdeti korszaka nincs igazán jól dokumentálva. Technikai adatok vannak, hogy mik voltak a vetítésre vonatkozó jogszabályok, hogyan nézett ki egy korabeli mozi, mikor alapultak az egyes filmszínházak, de a mozizás társadalomtörténetéről szinte semmilyen összefoglaló nem maradt fent. Nem lehet tudni pontosan, hogy akkoriban a mozi például mire szolgált, valóban filmet nézni jártak-e oda az emberek,esetleg a társasági élet egyik színhelye vagy inkább a szerelmesek találkahelye volt-e.

[caption id="attachment_26510" align="alignleft" width="270" caption="Fotó: Majsai Rita"][/caption]

Veron A türkizkék hegedű után ismét visszatér Ókanizsára, miért döntöttél a vidéki helyszín mellett?

Egyrészt szeretem váltogatni a történetek színhelyét, másrészt már a sorozat első könyvének (A fekete zongora – a szerk.) megírásakor tudtam, hogy nem szakíthatom el Veront véglegesen a családjától, a barátaitól, időről-időre vissza kell hozzájuk térnie. Arról már nem is beszélve, hogy az olvasóim közül többen is kérték, hogy a cselekmény játszódjon ismét Ókanizsán, mert hiányzott nekik a vidéki hangulat.

 A történet a századfordulón játszódik.Miért erre a korszakra esett a választásod?

Amikor először felötlött bennem a gondolat, hogy krimit írok, akkor eldöntöttem, hogy olyan kort választok és olyan témával, ami hozzám közel áll. Sok írónál éreztem azt, hogy nem is szereti igazán a főhősét, nem érdekli igazán az adott kor vagy épp a regény felénél egyszerűen megunja azt, én nem akartam ebbe a hibába esni. Történészhallgatóként közvetetten a századfordulóból írtam a szakdolgozatomat, rengeteget olvastam róla, sok akkori újságot, fennmaradt dokumentumot, képet nézegettem, így szinte egyértelmű volt, hogy Veron az 1900-as évek környékén fog élni.

 A regényeknél mi volt a fontosabb, ennek az idillikus világnak a megteremtése vagy a cselekmény minél pontosabb megírása?

A cselekmény az elsődleges, hiszen ha abban gond van, akkor bukik az egész történet. Jól kell adagolni az információkat, nem szabad, hogy hamar rájöjjenek az olvasók, ki a gyilkos, mert az érdeklődésüket végig fent kell tartani. Persze a hangulat is fontos, ami csak úgy lesz tökéletes, ha otthonosan mozgok a kiválasztott korban.Igyekszem minél többet olvasni a regény megírása előtt az abban vázolt témákról, mint most például a moziról.

 A karaktereket kikről mintázod, történelmi figurákról vagy inkább a családodról, barátaidról?

A szereplőket próbáltam a nulláról felépíteni. Agatha Christie mondta valahol, hogy akik túl közel állnak hozzád, azok megkötik a kezed. Ha valós személy ihlet egy szereplőt, akkor pont a hasonlóság miatt a későbbiekben nem tudsz azzal a karakterrel akármit csinálni, mert folyton az járna a fejedben, hogy akiről mintáztad nem viselkedne így, nem mondaná ezt vagy azt. Arról nem is beszélve, hogy sokkal nehezebb egy ilyen szereplőt megölnöd a történet során, bár bevallom, így is kezdek elbizonytalanodni, hogyan fogok később egy-két figurát eltenni láb alól, mert nagyon megkedveltem őket.

 Egy korábbi interjúdban elárultad, hogy nálad a konyhában születnek a regények, és aki betér hozzád, mindenfelé post-iteket talál, rajtuk egyes jelenetekkel, karakterekkel. Ez A borostyán hárfánál is így volt?

Félig-meddig most is így volt, bár ez attól is függ, hogy milyen évszakban kezdek neki a történet kitalálásának. A konyhában alapvetően hűvösebb van, így oda ülök ki írni, tervezgetni, valamint az is nagy előnye, hogy ott nincs ágy, ahová ledőlhetek. Így nem fordulhat elő, hogy a tíz perces ledőlésből az lesz, hogy másnap reggel ébredek fel. Hiába, ha valaki könyvírásra adja a fejét, érdemes a saját gyarlóságaival tisztában lennie.

Bár még csak most jelenik meg a sorozat harmadik könyve, tervezed már a  negyedik részt is?

Általában már akkor tudom, hogy mi lesz a következő regényben, amikor az aktuálisat épp csak elkezdtem írni.

 Ezek szerint a rajongók lélekben már készülhetnek, hogy jövőre érkezik egy újabb krimi?

Akár, bár azért ennyire még nincs előrehaladott állapotban a negyedik regény. Már tudom, hogy hol fog játszódni, elkezdtem gyűjtögetni a könyveket, amelyeket majd el akarok olvasni hozzá, de még több kiadói megbeszélés is hátra van. Még semmi sem biztos, de egyelőre a könyvhétre koncentrálok.

 

 

 

 

Furcsa repülő járművek szállják meg vasárnap a fővárost

Furcsa repülő járművek szállják meg vasárnap a fővárost

 A Red Bull Röpnapon saját kezűleg épített repülő alkalmatosságokkal lehet indulni, ami fontos: csak a csapat tagjainak izomereje és a szél hajthatja a „gépet", semmilyen motor, akkumulátor nem lehet a szerkezetben. A cél: a lehető legmeszebbre eljutni a saját tervezésű járgánnyal. A résztvevő csapatokat 3 kategória alapján értékeli a zsűri: röptávolság, kreativitás és showman-kvalitás. A lehetőségeknek csak a fantázia szab határt: született már repülő fürdőkád, óriás moszkitó, visító kismalac, de szárnyaló fagylaltkehely is. A versenyt hazánkban először 2002-ben rendezték meg, második alkalommal 2005-ben állhattak rajthoz az egyedi repülők.

Aki szeretné jól látni a versenyt, annak érdemes már korábban, 11 óra körül a helyszínre érkeznie, mert várhatóan tömeg lesz.

Újabb német díj Nádas Péter Párhuzamos történetek című regényének

Újabb német díj Nádas Péter Párhuzamos történetek című regényének

A zsűri indoklása szerint Nádas műve korszakalkotó regény, amely páratlan pontossággal, gyengédséggel és meggyőző erővel mutatja be, hogy miként igázták le a 20. század ideológiái a testet és a lelket. A díjat kedd este adták át Berlin egyik patinás múzeum, az Altes Museum kupolacsarnokában.
Jörg Plath irodalomkritikus, az elismerést odaítélő zsűri tagja laudációjában kiemelte: irigykedik mindazokra, akik még nem olvasták Nádas munkáját, "hatalmas, csodálatos élmény vár rájuk". Nádas Péter köszönőbeszédében elmondta: a díjról elsőként a hídépítő szó jut eszébe, és a gyerekkora, amikor úgy gondolta, hogy a háborúban felrobbantott budapesti hidak újjáépítésén dolgozó hídépítők hősök.

A Brücke Berlin az egyik legrangosabb német irodalmi díj, amellyel az alapítók az európai kultúrák közötti közvetítés jelentőségét kívánták hangsúlyozni. A kétévente adományozott kitüntetést kiemelkedő német fordítással megjelenő kortárs közép-európai kötetek elismeréseként adományozza a frankfurti BHF Bank Alapítvány a Goethe Intézettel és a berlini Literarisches Colloquiummal közösen.

A Brücke Berlin a harmadik németországi díj a magyarul 2005-ben, németül pedig az idén februárban megjelent Párhuzamos történetekért. Az első kettő fordítói díj volt, Viraghnak a Lipcsei Könyvvásár 15 ezer euróval járó műfordítói díját és Offenburg város ugyancsak 15 ezer euróval járó úgynevezett Európai Műfordítói Díját ítélték oda a Nádas-regénnyel végzett munkájáért.

A hétvégén rendezik meg az Ünnepi Könyvhetet

A hétvégén rendezik meg az Ünnepi Könyvhetet

Az immár több mint nyolcvan éves Könyvhét mindig is különleges eseménynek számított, lévén nincs még egy olyan irodalmi fesztivál, amely egy időben több helyszínen is zajlik. A budapesti Vörösmarty-tér fő helyszíne mellett hatvan vidéki városban várják az érdeklődőket különféle izgalmas programokkal. Az ünnepélyes megnyitón Ferdinandy György József Attila-díjas író mond beszédet és a Tűzoltózenekar már hagyománynak számító díszegyenruhás fellépésére is sor kerül. De a későbbiekben sem fog unatkozni, aki kilátogat a város szívében elhelyezkedő térre, a kiadók standjainál egymást érik a dedikálások, a két színpadon pedig különféle beszélgetések, koncertek szórakoztatják a vendégeket. Érdekesnek ígérkezik a június 9-én megrendezésre kerülő Könyvek Éjszakája, ahol nyomkereső játékban vehetünk részt, kedvenc íróinkkal kóstolhatunk bort vagy a slam poetry hazai képviselői legjavának zenés verselésébe hallgathatunk bele. Természetesen ez csupán ízelítő, mind a fővárosi, mind a vidéki programok teljes terjedelemben megtalálhatóak az unnepikonyvhet.hu-n.

A Könyvhéten 98 (84 hazai és 14 határon túli) kiadó képviseli a hazai könyvipart, összesen 333 kötettel, ami kevesebb ugyan, mint tavaly, de Tarján Tamás szerint nincs ezzel semmi baj, arányosabb így a felhozatal. Műfajokat tekintve a középpróza és az irodalomtörténeti alkotások uralják a kínálatot, de szép számban találhatunk versesköteteket vagy életrajzi műveket is, egy könyvhöz pedig kb. 2700 forintos átlagáron juthatunk hozzá. Mint mindig, most is rengeteg új megjelenést időzítettek a Könyvhétre, ezek közül is kiemelt helyet foglal el az Édes Hazám című, kortárs közéleti verseket tartalmazó antológia, Temesi Ferenc Bartók-regénye vagy Veres András Kosztolányi-Ady komplexum című filológiai regénye. Bartók és Ady egyébként is fontos szerepet kaptak az idén, mind a ketten több könyvben is szerepelnek, hol fő-, hol mellékalakként. De a két, küszöbön álló nagy sportesemény (Foci EB, Olimpia) is megmutatkozik a könyvek témájában, Aczél Endre-Török Péter Acélsodrony című sporttörténeti írásában, vagy a Ki kicsoda az Olimpián? című műveltségi játék képében. A 11. Gyermekkönyvnapok gondoskodnak róla, hogy a legkisebbek se maradjanak ki, Kamarás István Kereső-mese című, a szerző unokájának illusztrációival díszített könyve izgalmas kalandra hívja, Prágai Tamás Vadállatok a kabátzsebben című kötete pedig több szálon futó történetével bűvöli el olvasóit.

Mind a gazdag programkínálatból, mind a megjelent kötetekből érdemes tehát szemezgetni, június 7-11 között a 83. Ünnepi Könyvhéten mindenki megtalálhatja a kedvére valót.

Báránykák születtek a sörényes juhoknál a fővárosi állatkertben

Báránykák születtek a sörényes juhoknál a fővárosi állatkertben

A két kisbárány május 18-án jött a világra, és mostanra már a közönség is jól láthatja őket. A kicsik nagyon élénk, aktív és játékos állatok, ráadásul az sem okoz problémát nekik, hogy a meredek sziklafalakon kövessék a felnőtteket.

A sörényes juh (Ammotragus lervia) Afrika északi területein őshonos patás. A száraz, sivatagos, illetve sziklás területeket kedveli, így a Fővárosi Állat- és Növénykertben is ilyen bemutatóhelyen, a Nagyszikla oldalában található kifutóban találhatók. Mivel elterjedési területe részben azonos a berbermajoméval (Macaca sylvanus), ezt a két faj az Állatkertben is együtt, közös kifutóban él. Így a most született bárányoknak nemcsak a felnőtt sörényes juhok a lakótársai, hanem az ugyanott látható berbermajmok is.

A sörényes juhok a természetben rendszerint október és november hónapokban párzanak, így az öthónapos vemhesség elteltével a bárányok február, március és április hónapokban jönnek világra, ahogy az állatkerti állományok születési adatai alapján a tavaszi ellések a leggyakoribbak.

 Vígjátékot forgat Budapesten Szajki Péter

Vígjátékot forgat Budapesten Szajki Péter

A produkciót 21 napig forgatják majd Budapesten - mondta el Mécs Mónika producer, aki hangsúlyozta, hogy a Szajki Péter és Vörös Adél forgatókönyvéből készülő film a M&M Film, a Partnersfilm és a Sparks Lighting Kft. "produceri összefogásával" valósul meg. A bemutatót december elejére időzítik, a tervek szerint az alkotás hagyományos moziforgalmazásba kerül.

Mécs Mónika arról is beszélt, hogy a produkció a 2008-ban készült Intim fejlövés "testvérfilmje" lesz. "Míg Szajki Péter első filmjében négy férfi történetét követte végig, most négy nőét. Ez a film nem folytatása, hanem párja lesz az előzőnek" - fogalmazott a producer.
Pataki Ági, a film másik producere kiemelte: az Intim fejlövés kiemelkedően sikeres volt, a 2009-es 40. Filmszemlén a Simó Sándorról elnevezett elsőfilmes díjat kapta megosztva, emellett az egyik internetes videómegosztón egy év alatt több mint 300 ezren nézték meg, azóta a film mintegy 400 ezer nézővel büszkélkedhet.

Az alkotók a film pénzügyi hátteréről annyit árultak el, hogy alacsony költségvetésű filmet készítenek, a forgatáshoz szükséges pénzeket a produceri cégek adták össze, a költségvetés a szponzorok által nyújtott támogatásokból egészül ki, emellett pályáztak a Magyar Nemzeti Filmalapnál is.

Vörös Adél, a Nejem, nőm, csajom egyik forgatókönyvírója a történetről elmondta: a négy főszereplő - Schell Judit, Gubík Ági, Lovas Rozi és Tompos Kátya - egy szépségszalonban találkozik. Mindannyian egy szép este reményében szeretnének megszépülni; a film az ő meghökkentő magánéleti történeteiket meséli el, amelyek ugyanazon a napon játszódnak. "Azt gondolom, hogy stílusában, a dialógusokban hasonlóan életszerű, hiteles próbál lenni, mint az Intim fejlövés volt, de humorában talán intenzívebb" - hasonlította össze a két alkotást a forgatókönyvíró.

A film operatőre Szatmári Péter lesz, a további szerepekben feltűnik Kovács Patrícia, Fodor Annamária, Rudolf Péter, Stohl András, Schmied Zoltán, Mészáros Béla, Keresztes Tamás, Szikszai Rémusz és Thuróczy Szabolcs.

Szajki Péter rendező a forgatás szünetében tartott sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy az első nap egy találkozást rögzítettek. "A film párkapcsolati, szerelmi történeteket mesél el a közönség számára érthető módon. Nem kell megijedni, nincsen benne semmi elvont" - tette hozzá.

Forrás: MTI

Négy magyar film a Karlovy Vary filmfesztiválon

Négy magyar film a Karlovy Vary filmfesztiválon

Június 29. és július 7. között 47. alkalommal rendezik meg a film nemzetközi ünnepét Karlovy Vary-ban. A közel 200 játékfilmet felvonultató rendezvény teljes versenyprogramját ma hozták nyilvánosságra a szervezők.

A nemzetközi filmfesztiválra négy magyar film kapott meghívást, közülük kettőt először a rendezvényen láthat a külföldi közönség. Bergendy Péter A vizsga című második játékfilmje és Cserhalmi Sára első játékfilmje, a Drága besúgott barátaim a csehországi fesztivál „East of the West” elnevezésű versenyprogramjában mutatkozik be, mely a régió pályakezdő filmrendezőre fókuszál.

A fesztivál már korábban nyilvánosságra hozta, hogy Szabó István Az ajtó című filmjét különprogram keretében tűzik műsorra. A film főszereplőjét, Helen Mirren-t Kristályglóbusz életműdíjjal jutalmazzák. A berlini filmfesztivál Ezüst Medve díjával jutalmazott Csak a szél című Fliegauf-film a „Horizons” válogatásban lesz látható júliusban.

Aranyérmes ásványvizek

Aranyérmes ásványvizek

A félévszázados múltú brüsszeli Monde Selection független minőségértékelő intézet ebben az évben (június 3-4. között) Athénban rendezte meg az élelmiszerek és nem élelmiszerek nemzetközi találkozóját és kiállítását, valamint a Monde Selection által meghirdetett verseny díjátadó gáláját.

A 80 országból pályázó több mint 3 000 termék közül a Szentkirályi szénsavas és az enyhe ásványvize Pálmalevelekkel Díszített Aranymedált (nagyarany), a szénsavmentes terméke pedig aranyérmet kapott.

Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. tulajdonos-ügyvezetője a díjátadó gálát követően elmondta, hogy ez a negyedik év, amikor a Monde Selection zsűrije az ásványvizek „világválogatottjába” választotta a Szentkirályi termékeit és bízik abban, hogy a márka pozíciója ennek köszönhetően tovább erősödik Magyarországon és nemzetközi szinten egyaránt.

Graffiti verseny a Győri Nemzeti Színházban

Graffiti verseny a Győri Nemzeti Színházban

A graffiti jam témái a következő évad bemutatói lesznek - mondta Pottyondy Nóra marketing igazgató.

A bajnokságban való részvételhez egy-egy olyan képtervet is el kell készíteni, amely a Jekyll&Hyde, A tanítónő, a János vitéz, a Zorba, a görög, a Csinibaba vagy más premier címéhez kapcsolódik. A kezdeményezés iránt érdeklődő fiataloktól a színház igényes pályamunkákat vár, amelyeket június végéig juttathatnak el a színházhoz.

A legjobb pályaművek készítői a színház előtti téren szeptemberben fognak megmérkőzni egymással. Az alkotásokat kifeszített vásznakra kell elkészíteni, a legsikeresebbek egy éven keresztül díszítik a teátrum épületének hátsó homlokzati erkélyeit.

"A kezdeményezéssel a fiatalokat akarjuk megszólítani, érdeklődésüket ezzel is a színház világa felé fordítani" - hangsúlyozta a marketing igazgató.

A győri színház sokat tesz azért, hogy a tizen- és huszonéveseket a színházba csábítsa. Középiskolásoknak májusban ingyenes előadáson mutatták be a Gézagyerek című Háy János-drámát, azt megelőzően pedig az egyetemistákat invitálták Egressy Zoltán Portugál című darabjának előadására.

Forrás: MTI

Ismét Pradába bújik az ördög – készül a folytatás

Ismét Pradába bújik az ördög – készül a folytatás

Tíz évvel az első rész megjelenése után, a jelenlegi tervek szerint 2013 áprilisában kerül a boltok polcaira Lauren Weisberger új regénye, a Revenge Wears Prada: The Devil Returns című alkotása. Weisbergernek az Ördög Pradát Visel volt az első regénye, a kötettel a divatvilág elé tartott görbe tükröt. A fiatal nő korábban a Vougenál dolgozott másodasszisztensként, az ott szerzett tapasztalatait vetette papírra.

Az információk szerint az új alkotásban visszatér majd Miranda Priestly és Andrea Sachs, valamint a Runways magazin. A történet nyolc évvel az első rész vége után kezdődik majd, Andy már egy másik magazint, a Plunge-ot szerkeszti, férjhez akar menni Maxhez.

A most 35 éves Weisberger könyve A főnököm egy boszorkány címmel 2005-ben itthon is megjelent a Gabo Kiadó gondozásában, azonban az írónő további könyvei Magyarországon már nem láttak napvilágot (információnk szerint). Az írónőnek külföldön további három kötete jelent meg az évek folyamán: az  Everyone worth knowing (2005), a Chasing Harry Winston (2008) és a Last Night at Chateau Marmont (2010).

Lackfi János, egy reneszánsz ember kalandozásai „irodalmi láthatósági mellényben"

Lackfi János, egy reneszánsz ember kalandozásai „irodalmi láthatósági mellényben"

[caption id="attachment_26430" align="alignright" width="204" caption="Fejér János felvétele"][/caption]

Író, költő, műfordító, fotós, tanár. Melyik áll hozzád legközelebb?

Így érzem jól magam, hogy sok mindent csinálok. Ha a pályámat tekintjük, először verseket kezdtem írni, de párhuzamosan mindig publikáltam prózát is. A költészet mesterségét hamarabb kitanultam, elbeszélni még most is tanulok. Nagy tételben prózát olvastam gyerekkoromban, folytatásos indiánregényt meséltem éjszaka a sötét szobában a tesóimnak, huszáros képregénysztorit rajzoltam tizenévesen, mégis beelőztek a versek. Mostanában aztán, - talán mert átléptem a mágikus negyvenest -, egyre jobban foglalkoztat a próza. Közben sokat tanítok, vidéki fellépésekre járok, óvodákba, iskolákba, idősek otthonába, beszélek a versről. Immár tizenötödik éve dolgozom oktatóként a Pázmányon. A fotózás pedig…botcsinálta fotós vagyok, de sok örömöm telik a dologban.

A fotózás és az irodalom is egy-egy pillanat megragadásáról szól. Ez csak véletlen közös tulajdonsága a két tevékenységnek, vagy éppen ezért a tulajdonságért szerepelnek az életedben?

Mindig nagyon vizuális típus voltam, bár legalább ennyire izgatott a nyelv is, annak súrlódási energiája, fonetikája. Óvodás korom óta éles képek élnek bennem, hangulatok, részletek, fűszálak, göndör gilisztaürülék, szakadózó csiganyál, bogyók viaszos héja, és így tovább. Öröm, hogy ebből a látásból valamit képi formában is rögzíthettem. Egykor álmomban nem gondoltam volna, hogy a legendás Keleti Éva rendezi majd egyszer a tárlatomat, és olyan remek szakemberek, mint Korniss Péter, Szilágyi Lenke eljönnek megnézni a kis fotóimat.

Van még ilyen terület, amiről nem gondolnád, hogy „egyszer majd”, mégis ott motoszkál benned?

Hobbiszinten faragok, főleg fakanalat, de a konyhabútorunkat is én csináltam. Nagyon szeretek fával dolgozni, miközben persze látom, miben kellene pontosabbnak lenni, mihez kellenének állati precíz gépek. Látom, hogy mit nem tudok, de nagyon élvezem, hogy olyan bútorok között mozgok, amiket én magam készítettem, sokszorosan ott van rajtuk az ujjlenyomatom, éreztem az érdességüket, csiszoltam őket. Amúgy világéletemben sportoltam, tizenöt évig cselgáncsoztam, edzéseket tartottam, nagyon szerettem kisgyerekekkel dolgozni, ez meg is maradt, csak az irodalom területén. Sport nélkül megbolondulnék, bár már nyilván nem fogok egyesületben sportolni. Zsámbékon, ahol élünk, heti kétszer focizok, egyszer kosárlabdázom.

Bár több mint 20 éve publikálsz, mégis az utóbbi néhány évben találkozni gyakrabban a neveddel. Ma, amikor 13 ezer cím jelenik meg egy évben, egy kortárs alkotó hogy tud kitörni? Te hogy tudtál?

Az ember bemegy egy könyváruházba, öt emeltnyi könyv tornyosul előtte, valóságos betűtemető. Ekkor persze elfog a hiábavalóság érzése… fát hordani az erdőbe? Minek? Tízezer éve minden alkotó tudja, hogy már mindent leírtak előtte, úgysem érdekel senkit az egész. Ugyanakkor minden írás pont annyira hiábavaló, amennyire megismételhetetlen. Hiszen azt a nézőpontot, amit én megírok, még senki nem írta meg, lévén hogy senki nem volt még éppen én. És hogy minél izgalmasabban meg tudjam írni, amit szeretnék, hogy minél többeket érdekeljen, ahhoz kell jó adag írástechnikai tudás. A másik dolog az „irodalmi láthatósági mellény”, ez már félig-meddig média és marketing kérdés. Nem árt, ha valakinek van szereplési készsége, ez adottság és szerencse. Esetemben sokat számít a gyerekek szeretete. Ehhez hasonlóan közvetlen alkotó-befogadó viszony a felnőtteknél sokkal lassabban, ritkábban alakul ki. A gyerekek pillanatok alatt hajlandók rábízni magukat az emberre. Még egy fontos dolog: valaki az irodalom közelében szeretne élni, muszáj több lábon állnia. Ezt a magatartásmodellt még a nyugatosoktól örököltük: az íróember nem zöld hajjal és lila lélekkel merengve várja az ihelletet, hanem szerkeszt, fordít, glosszázik, interjúzik, nyilatkozik, előad, valami módon önmaga és az irodalom fényreklámja.

Miben más a gyerek és a felnőtt viszonyulása egy adott műhöz?

A sebesség az, ami teljesen más. Ha megjelenik egy gyerekkönyv, megeshet, hogy két-három hét múlva már szavalóversenyen mondják a verseket. Érzelmi oldalról is más, például belépek egy tanterembe, és a nyakamba ugrik egy kisgyerek, hiszen ő tudja, hogy nem lehetek rossz ember, mert olvasta azt a könyvet. Sok visszajelzésből tudom, hogy a felnőtt olvasóknak is vannak érzései, érzelmei, csak sokkal több gáton törnek át.

Hogy viseled, hogy szinte már "brand" lettél?

Egyrészt örülök neki, mert az ember azért csinálja, hogy megismerjék, megszeressék, megállítsák a zsámbéki piacon, megdicsérjék a versét, a műsorát…

Mert van némi kis exhibicionizmus benned?

Bennem van a kutyavér, anélkül nem működne a dolog. De mindig meg kell teremteni a visszahúzódás terepeit is, hogy jusson idő a családomra, magamra, Istenre. Hogy nagyjából helyrerázódjak. A meditatív háttér szükséges, így az ember talán kevésbé száll el…

Fenyeget a kiégés?

Ez a veszély ott leselkedik, jóllehet élvezem a pörgést, az embereket, a társaságot. Az irodalom szüntelen világteremtési kényszere már eleve Isten-kísértés, túlzott terheket, elvárásokat pakol az agyra, a lélekre – ez veszélyes üzem.

A költészetet sajnos ma kevésbé övezi figyelem. Miért van ez így?

Ez egy hosszú irodalomtörténeti folyamat következménye is. A prózában írt elbeszélések presztízse egy időben nagyon alacsony volt Európában. Ponyva kategória tartoztak, és valami elegánsabbat, tartalmasabbat kellett csinálni (költemények, eposz, világdráma), hogy komolyan vegyék az embert. Aztán elkezdődött a könyvnyomtatás. Felhozták a regényt populáris műfajjá, majd az irodalom piacosodásával párhuzamosan a próza a populáris kategóriából kitörve vezető műfajjá nőtte ki magát. Valójában tényleg a legősibb dolog, hogy valaki a kocsmapultra könyököl, és elkezdi mondani a sztoriját. Az sem véletlen, hogy az elmúlt húsz évben mindössze két költő, nemrég Tranströmer, korábban Szymborska kapott irodalmi Nobel-díjat, ez tükrözi a presztízsváltozást. Másfelől talán soha annyi verset nem tudtak fejből az emberek, mint manapság. Bizonyos szempontból ezek lekörözik a regényeket, hiszen minden percben ömlik a fülünkbe a rádiók slágerlistája, többnyire gyengécske, többnyire angol nyelvű szövegekkel. Formailag ezek mégis megzenésített versek, és a legjobb dalszövegek esetében létezik is átjárás, hajszálhíd a költészet felé.

A gyermekirodalom melegséget, biztonságérzetet ad, szó szerint mesevilágba csöppen az író. A felnőttirodalom ellenben olyan témákat is taglal, amelyek sokkal veszélyesebbek az alkotóra nézve…

Technikailag más a kettő - az én számomra legalábbis. Nálam nagyon máshol helyezkedik el az agyban a felnőtt és a gyermekirodalmi „központ”. A gyermekirodalom afféle örömzene, könnyedébben, kevesebb vívódással írja az ember. Nem gondolnám, hogy ebből egészen kimaradnának a „komoly témák”, csak máshogy kell ezeket kezelni, hiszen a gyerek nem kis felnőtt, és nem is kis buta. Állandóan kísérletezem, miként lehet az ő világukba bevinni olyasmiket, hogy például valaki fogyatékkal élő, romos családban nő fel, apjától bántalmazást szenved, és így tovább. Próbálok a „minden szép és jó” hazugsága helyett a körülvevő és nem feltétlenül tökéletes világról szólni, nyilván nem brutálisan vagy ijesztően.

Ez nevelő, tanító célzattal történik?

Az irodalom nyomokban tartalmaz pedagógiát, de alapvetően nem erről szól. Természetesen minden valamire való írás felmutat valamiféle magatartásmodellt, igyekszik sugallni az elfogadást, a kötelezettségvállalást, a másik iránti tiszteletet - vagy pozitív vagy negatív példák segítségével. Ha ez pedagógia, akkor vállalom. Mindez a felnőttirodalomban is jelen van, csak másképp kódolva.

Neked gyerekeknek vagy felnőtteknek könnyebb írni?

Gyerekeknek könnyebb, a szó fizikai és vitális értelmében.

Evidens, hogy könnyebb?

Nekem mindenképpen. Nem véletlen, hogy noszogatok másokat, írjanak gyermekirodalmat. A felnőttirodalomban könnyű szétírni magunkat. Ilyenkor hígul az anyag, szétesik. Ha viszont gyerekeknek is dolgozunk, nem a felnőtt dolgok elől szívjuk el a levegőt. Sokakat sikerült megfertőznöm, akik a felnőttirodalom felől jöttek, és most egy másik csatorna is megnyílt előttük, élvezik a többszólamúságot.

Hol látod az irodalmat 20 év múlva?

„Irodalomökológiai” szempontból fontos lehet, hogy az ember ne veszítse el a közvetlen kapcsolatot a környezetével. Tegyük fel, ha a piacosított irodalom összeomlik vagy visszaszorul, ha a könyv bizonyos idő múltán luxuscikké, könyvtárban is elolvashatóvá, letölthetővé válik, akkor az irodalomnak vissza kell találnia ahhoz a kocsmapulthoz, ahonnan elindult. Az irodalom annyit tehet, hogy felkészül, ahogy a szomszéd házikolbászt csinál, és nem szóját tesz bele, mert pontosan tudja, kinek adja el ma is, holnap is. Az ember, ha van hozzá kedve, tehetsége, ereje, a közvetlen környezetében is képes megteremteni, hogy láthatóvá váljon az irodalom olyanok számára is, akiknek eszébe nem jut könyvet kinyitni, vagy ha igen, nem irodalmit.

És hol látod magadat benne?

Most sok a felkérés, de remélem, nem fogok kétségbeesni, ha kevesebb lesz is. Van hova visszahúzódni, új házunkat igyekszünk, ha nem is önfenntartóvá, de nagyon alacsony üzemköltségűvé tenni. Bár persze az írásról talán még egy sci-fi-szerű jövőben se tudnék letenni, hiszen mérgezett vagyok. Nagyon szeretnék befejezni egy-két nagyregényt, vannak félkész, hosszú elbeszélések, jó adag egyperces novella, van alakuló ifjúsági regényem, egy pár kötettel adós Kövér Lajos-figurám, és így tovább. A terveknek se szeri, se száma. És próbálom fáradhatatlanul keresni azokat a „néma” témákat, ötleteket, formákat, amelyek talán éppen az én hangomra várnak, hogy megszólalhassanak.

A könyvhéten újabb kötettel jelentkezel, Csak úszóknak! címmel. Mitől mélyvíz?

Egyrészt rájöttem, hogy jó taktika, ha csak úszóknak ajánlom a könyvet, így kapásból több millió potenciális olvasót szerzek. Amúgy meg úszógumival, úszómellénnyel is bárki biztonságosan elmerülhet benne. Azért döntöttem végül e mellett a cím mellett, mert egyetemista koromban jártam egy kocsmában, ahol az alagsori helyiségbe vezető lépcső fölé uszodából elemelt, "MÉLYVÍZ, CSAK ÚSZÓKNAK!" feliratú táblát függesztettek. Odalenn ittak az igazi kemény legények. Naná, hogy mi is. Ez nekem már akkor is tetszett, de a környezetből kiszakítva is értelmes a dolog. Nem mintha olyan mélységes dolgokat fogalmaznék meg, inkább a bennünket körülvevő élet és kultúra kútja az, ami roppant módon mélyül. Szemügyre vesz az ember egy öreg követ, egy öregasszonyt, egy öreg könyvet, és máris belehullott az időbe. Megnéz egy városi street-art-művet, és a barlangrajzoknál találja magát. Rábámul Theo Janssen környezettudatos "lépegető" szörny-masináira, és mintha rögtön őslények vennék körül. Belekóstol egy verseskötetbe és a népköltészet, Arany vagy az avantgárd fut vele szembe. Minden mindennel összefügg.

Több különálló jegyzetből, esszéből, prózából, tanulmányból áll. Mi köti össze őket?

Tűzijáték (vagy, ha van ilyen, vízijáték) színességére törekedtem. Ötven darab egészen friss jegyzettel kezdődik a kötet, a legkülönfélébb témákban, tömegközlekedő csavargótól a saját zombi-énemig, futballtól a tinivámpírsztárokig, akrobatikus szeretkezéstől az arcrablásig. Aztán jön több tucat esszé a mai művészet és társadalom kapcsán, például emberhamburgerről, bélsárgyártó gépről, bizniszkarácsonyról, pizzaversről vagy éppen filmről, borról, antikapitalizmusról, hitről. Meg akad itt még vagy tíz tanulmány klasszikusokról kissé tiszteletlenül, de barátságosan, illetve mintegy húsz írás kortárs költők műveiről, az abban rejtőző fájdalmas matematikáról, szépségről, harsogó sokféleségről. Kedves ismerősök ismerős és rejtettebb arcát látjuk, felbukkan Arany, Petőfi, Csokonai, de Rába György, Szabó T. Anna, Győrffy Ákos is. A könyvet kisprózák lánca zárja. Jó kövér, négyszáz oldalas tégla, akad itt olvasnivaló bőven, ami nem is csoda, hiszen tizenhat év válogatott termése fekszik benne. Mindezt az köti össze, hogy ezeket a dolgokat én látom így, és nem más... A nagy medence felszínén, remélem, ott az arcom, mint valami védjegy vagy szellemkép.

Jubileumi rendezvénysorozat a Beatles tiszteletére

Jubileumi rendezvénysorozat a Beatles tiszteletére

Az 50 éves jubileumon Európa-szerte programokkal, koncertekkel emlékeznek a legendás zenekarra. Az ünnepléshez a Bodies kiállításáról híres VAM Design Center is csatlakozik  A Beatles örök című rendezvénysorozattal, amelyen háromszor lesz látható a Bolond a hegytetőn című produkció best of-ja. Fellép majd a BlackBirds, a Beatles tribute zenekarok egyik legjobbja, akik többek között Edvin Marton hegedűművésszel is színpadra állnak.

Emellett több színes esemény várja majd a látogatókat, mint például a Beatles rajongók és gyűjtők napja, amivel a zenekar rajongóit szeretnék közelebb hozni egymáshoz, valamint a Beatles kiállítás, amin az érdeklődők ízelítőt kapnak az ősszel Egerben megnyíló Beatles Múzeum anyagából is.

Hárman pályáznak a Trafó vezetésére

Hárman pályáznak a Trafó vezetésére

A Trafó vezetésére eredetileg tavaly írtak ki pályázatot, amelynek nyomán Bozsik Yvette-et nevezték ki januárban az intézmény élére. Miután azonban a táncművész-koreográfus az őt ért támadások miatt mégsem vállalta a Trafó vezetését, május 3-án újra kiírták az ügyvezetői pályázatot.

Mint az MTI szakmai körökből megtudta, a pályázók között van Haraszti Zsolt, a Trafó igazgatóhelyettese, Kardos József, a Sziget fesztivál, valamint a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa volt programigazgatója és Nagy József nemzetközi hírű táncos-koreográfus-rendező, aki azonban a döntés megszületéséig nem kíván nyilatkozni terveiről.

Haraszti Zsolt beszámolt arról, hogy a Trafó jelenlegi munkatársaival - köztük Barda Beáta művészeti vezetővel és Molnárné Kuskó Szilvia gazdasági igazgatóval - pályázott az intézmény vezetésére. Elképzeléseikről elmondta: azt az utat folytatnák, amelyet a Trafó megkezdett, ugyanazzal a műsorstruktúrával terveznek.  Hozzátette, hogy a szakmát tulajdonképpen a Trafót jelenleg is vezető Szabó György mellett tanulták, így van hasonlóság elképzeléseik és az igazgató korábbi pályázata között. Terveik között szerepel ugyanakkor egy új terem kialakítása, amely lehetőséget adna arra, hogy több pályakezdő fiatal kerülhessen be a Trafó programjába. Haraszti Zsolt ígérete szerint pályázatukat a közeljövőben nyilvánossá teszik.

Kardos József a bírálás folyamatának lezárultáig nem szeretne nyilatkozni részletes terveiről. Annyit azonban elárult, hogy pályázata a Trafó jelenlegi stábjára épül. Az intézmény profilját is megtartaná, drasztikus változást nem, csupán hangsúlybeli eltolódásokat tervez az eddigi vezetés elképzeléseihez képest. "Az intézmény jól működött, nem tenne jót egy nagy átalakulás" - fogalmazott. Hozzátette, hogy amennyiben a pályázók közül bárki nyilvánosságra hozza pályázatát, akkor ő is meg fogja tenni ezt.

A ferencvárosi kulturális intézményt 13 éve vezető Szabó György, aki tavaly még pályázott, elmondta, hogy a jelenlegi pályázaton már nem indult, munkáját más területen folytatja.

Az ügyvezetői munkakört a nyertes pályázó 2012. július 1-től 2017. június 30-ig töltheti be. A vezetői munkakör betöltésének feltétele a társaság alaptevékenységének megfelelő szakirányú felsőfokú végzettség és legalább ötéves szakmai gyakorlat. Előnyt jelent a szakterületen szerzett vezetői gyakorlat és egy világnyelv tárgyalási szintű ismerete.

Az elbírálás határideje a pályázat benyújtását követő legfeljebb 60 nap. A munkakör betöltéséről az előadóművészeti törvény alapján létrehozott szakmai bizottság véleményét is mérlegelve a főpolgármester az elbírálást követő 30 napon belül dönt.

Forrás: MTI

Mai napra

„Naponta megújuló boldogság, hogy valaki beszél hozzám a könyv lapjairól, és ezt az élményt megismételhetem, sőt ez az élmény a korom és életkörülményeim áltozásával mindig más és mást közöl.” (Szabó Magda)

süti beállítások módosítása
Mobil