Kultography

A kortárs regények segítenek elviselhetővé tenni a hétköznapokat

A kortárs regények segítenek elviselhetővé tenni a hétköznapokat

Mádai Adrienn írása itt: - 2016-05-02 10:00

Melyik legyen a tavalyi év legjobb magyar szépirodalmi kötete? Térey Jánostól A legkisebb jégkorszak vagy inkább Bartis Attilától A vége? A Libri irodalmi díj zsűrije komoly döntés előtt áll, tíz remek könyv közül kell választaniuk. A zsűri két tagjával, Fullajtár Andreával és Bálint Andrással beszélgettünk a versenyről és a kortárs magyar szépirodalomról.

libri_irodalmi_dij_zsuri.jpgfullajtar_andrea.jpgMi volt az első gondolatuk, mikor megkapták a felkérést a Libri irodalmi díj zsűrijébe?

Fullajtár Andrea: Nagyon örültem! A kultúránknak, azon belül azoknak a művészeknek, akik ebből a díjból részesülnek, égető szüksége van az ilyen elismerésre, és persze nagyon megtisztelt a felkérés.

Bálint András: Meglepődtem a fölkérésen, de miután hallottam, hogy kik lesznek a zsűritársaim, és amúgy is szívesen olvasok, néhány órás gondolkodás után elvállaltam.

Elfoglaltságaik közepette könnyen tudtak időt szakítani a könyvek elolvasására? Volt esetleg olyan, amit már a zsűrizés előtt is olvastak?

Fullajtár A.: Minden napom olvasással fejezem be. Ezt az időt most meghosszabbítottam, de volt olyan  teljes szabadnapom, amit olvasásra használtam.

Bálint A.: Mindig több dolgot olvasok, részint munkám okán, de alapvetően könyves-embernek tartom magam, érdekel az irodalom. A kiválasztott könyvből kettőt-hármat már olvastam, néhányat részleteiben ismertem, most itt volt az alkalom, hogy alaposan végigböngésszem mindegyiket.

Hol szoktak olvasni?

Fullajtár A.:  Éjjel az ágyban,és amikor például vidékre utazom játszani, az utazást mindig olvasással töltöm.

Bálint A.: Legjobban otthon szeretek olvasni, valami halk zenét fölrakok, például Bachot, ami segít koncentrálni. Utazás közben, villamoson vagy metrón  is lehet, kisméretű könyvet, viszont színházi öltözőben próba vagy előadás alatt képtelenség igazán figyelni. Este elalvás előtt is szoktam néhány oldalt, de azt másnap újra át kell néznem.

Milyen szempontok szerint állítottak fel sorrendet a versenyben lévő könyvek között?

Bálint A.: Szempont volt a téma, hogy érdekel-e, és az író személye. Előfordul, hogy abbahagyok egy könyvet, "mi közöm van nekem ehhez a dologhoz?" fölkiáltással. Fontos a nyelv, de az önmagáért való "nyelvbűvészkedés" idegesít, és félrerakom a művet.

Fullajtár A.: Mivel nekem nem szakmám az írott szöveg elemzése, mindig arra figyeltem, milyen hatással van rám egy-egy könyv az olvasás közben, és utána milyen benyomás él bennem tovább. 

balint_andras.jpgVan abszolút favoritjuk a tízes mezőnyből?

Fullajtár A.: Van! Nagyon is!

Bálint A.: Réz Pál beszélgetős könyvét Parti Nagy Lajossal jól ismertem, én olvastam föl a könyv bemutatóján a Petőfi Irodalmi Múzeumban. Térey verses regénye A legkisebb jégkorszak kedves olvasmányom volt már tavaly is. Nádasy és Rakovszky kedvenc szerzőim. Nincs favoritom.

A versenytől függetlenül, ki a kedvenc kortárs magyar írójuk?

Bálint A.:  Sajnálom, hogy Spíró Gorkijról szóló regénye a Diavolina nem került a tízbe, és már nagyon várom Závada új könyvét.

Fullajtár A.: Simon Márton verseit ajánlanám, egészen különleges élmény őt olvasni!

A Libri irodalmi díj, nem csupán egy elismerés a magyar íróknak, de egyben felhívás az olvasók felé, hogy érdemes kortárs magyar szépirodalmat olvasni. 

Bálint A.: A kortárs irodalom fontos, mert rólunk szól, a mi életünkről itt Magyarországon, még akkor is, ha máshol és máskor játszódik. Ami ma kortárs, és még  néhány évtized múlva is olvassák gyerekeink-unokáink, az akkor majd klasszikus lesz, irodalomórán tanítják iskolákban. Persze csak akkor, ha lesz még egyáltalán irodalomóra és iskola...

Fullajtár A.: A kortárs író, költő ugyanabban a világban él, arról beszél, amiben mi is élünk. Ők segítenek megérteni, vagy sokszor csak elviselhetővé tenni ezt az abszurd valóságot. Ha ennél szenvedélyesebben akarok fogalmazni: Bartis könyve után nem fáj annyira.

 

A Libri irodalmi közönségdíjra a Libri honlapján lehet szavazni május 10-ig. A szavazók között 100 darab ajándék könyvcsomagot sorsolnak ki.

Fotók: Egyed Péter

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása