A Budapest Bábszínház 2012/2013-as évadában hangsúlyos szerepet kapnak az olyan ifjúsági előadások, amelyek a felső tagozatos-gimnazista korosztálynak szólnak, kortárs irodalmi alapanyagból készülnek, és nem kerülik meg a problémákat, a rizikós kérdéseket. Janne Teller Semmi című regényének magyarországi bemutatója, amely a mű bábszínpadi világpremierje, az első ebben a sorban.
A Semmi 2000-ben jelent meg Dániában. Először betiltották, majd egy évvel később, a dán kulturális minisztérium Gyermekkönyv-díjának elnyerése után kötelező olvasmánnyá tették, 2008-ban pedig megkapta a legjobb ifjúsági regénynek járó francia díjat. A betiltásról a Revizornak így nyilatkozott Janne Teller: „Nagyon megdöbbentett a könyv fogadtatása. Öngyilkosságra buzdítónak mondták, nem is elsősorban a kritikusok, hanem a kiadóba beíró, felháborodott olvasók, akik nem értették, hogyan lehet ezt a könyvet fiataloknak ajánlani. Azt is mondták rá, hogy erőszakos, a benne szereplő gyerekek tombolnak, és tulajdonképpen az elfojtott indulataikat élik ki. Ezek a vélemények nagyon megleptek, ugyanis optimista könyvnek tartottam a Semmit.”
A regény bábszínpadi adaptációját Gimesi Dóra készítette, az előadás rendezője és látványtervezője Hoffer Károly, a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős bábszínész szakos hallgatója, aki színészként a Budapest Bábszínház több előadásában is közreműködik. A rendező azzal indokolta zenei választását, hogy a Quimby dalai a zene nyelvén ugyanazt az életérzést közvetítik, ami a Semmi történetében megjelenik, egyszerre van bennük költőiség és nyerseség, valamint tükrözik a megcélzott korosztály zenei ízlését is.
Kommentek