Habár Halloween már elmúlt, ismét lehet borzongani. Ütős kis estében volt részünk a november 15-én megnyitott Vörösmarty téri Üvegpalotában, a május 31-ig otthont adó Murder kiállításon. A hátborzongató helyszínen a gyilkosságokat testközelből élhettük át, s a halál közeli élmény is garantált a nem mindennapi látványért felelős Gyilkos Tárlaton. Ha szereted a vérfagyasztó történeteket, itt a lehetőség, a nyugtalanító eseteket most 23 szobában, művészien megkonstruált időutazás formájában körbejárni.
A sorozatgyilkos is ember, nem támogatjuk, de érdekel minket, mi volt az indítéka, mi vitte rá, ezekre a borzalmakra. Ezzel a mondattal tudnám leginkább összefoglalni a kiállítás koncepcióját. Noha a gyilkosság művészetéhez a szervezők nagyon remélik, hogy nem kapunk kedvet, de megmutatják nekünk, hogyan lehet borzalmat szépen reprezentálni. A kiállítás logójának készítői minden bizonnyal maguk is nagy Dexter - aki nem mellesleg szintén sorozatgyilkos - rajongók lehetnek, hasonlóan figyelemfelkeltő technikával látjuk elfolyni a véres betűket a Murder plakát feliratában, mint a Dexter filmsorozat főcímében.
Több éves ötlet valósult meg november 15-e éjszakára. Külön érdekessége a kiállításnak, hogy egy magyar ötletről van szó, Rácz Lászlóéról, aki nem mellesleg a kiállítás producere is. Az ő fejéből pattant ki az ötlet, hogy sorozatgyilkosokról építsen kiállítást. Mondhatni a lehető legjobbkor, hiszen mostanra egy olyan trend kiteljesedésében élünk, ami azt mutatja, hogy egyre inkább kitolódik az emberek ingerküszöbe, egyre jobban keresik az extrém és tartalmas szórakozási lehetőségeket. Ezen a többnyelvű, interaktív tárlatvezetésen, a történelem évszázadokon átívelő, leghírhedtebb sorozatgyilkos gaztettek elkövetőit és áldozatait ismerhetjük meg az egyes termeken keresztül kronológiai sorrendben felállítva. A tökéletes rekonstrukciókat a narratíva is kiegészíti, célja, hogy irányítsa a látogatók tekintetét, mozdulatait, viselkedését.
Több mint 1000 négyzetméteren láthatjuk valóban megelevenedni például a szüzek vérében fürdő Báthory Erzsébetet, Vlad Tepest, Al Caponét, a Bostoni fojtogatót, vagy épp a John Wayne Gacy-t, az amúgy Pogóként ismert főállású bohócot és bepillantást nyerhetünk a hírhedt kannibalista sorozatgyilkos Jeffrey Dahmer hűtőszekrényébe is.
A nem mindennapi látványért olyan magával ragadó, 21. századi technikai kivitelezés felel, mint a holoplexi, holovetítés, Augmented Reality, 3D-s megjelenítés, körpanoráma projekció, forgatott és korhű vizuális élmények, illetve 21. századi fénytechnika (UV, intelligens, LED falak). Mindemellett kézzel készített korhű jelmezek, animációk, professzionális filmes díszletek, teszik teljessé a kiállítást, s járulnak hozzá, hogy a látogató számára az összes érzékszervére ható tényleges interakció létrejöjjön. Az ütős élményt például olyan egyedülálló effektekkel érik el, mint a pneumatikus szobamozgatás. Amikor egy nyilvános kivégzést szemléltetnek egy villamosszékbe ültetett, az elektromos áramtól mozgatott élethű bábuval, melyet üvegfalon át, mint ideiglenes esküdtszék mi is láthatunk, hogy azután a hű szemléltetésnek köszönhetően mi is sokkot kapjunk.
Tény, hogy sok vér tapad a témához, de a kiállítás nem az agyatlan trancsírozásról szól, nem is együttérzést akarnak a gyilkosok felé kiváltani a látogatókból, hisz ugyanúgy elítélik a gaztetteikért, hanem érdeklődést mutatnak, keresik az indítékokat, ami ilyen borzalmak elvégzésére vitte őket, s közben nem feledkeznek meg az áldozatokról sem.
E célt szolgálja a mintegy 1 méter széles és 2 méter magas ködfüggöny vagy páravetítés a Hasfelmetsző Jack szobájában is, mely gazdagítja a vizuális hatásokat. Így jelennek meg szellemkép-szerűen a felderítetlen gyilkosságokkal kapcsolatos asszociációk, rendőrségi feltételezések, a könyörtelen és cinikus Jack levelének részletei.
Abraham Lincoln meggyilkolásánál ugyan kicsit kilóg a lóláb, az ő estében minden bizonnyal a készítők, olyan esetet akartak megmutatni, mely a történet globális súlyát, a világtörténelemre való hatását hivatott elénk tárni. A Ku Klux Klan szoba létrehozásával pedig bizonyára azt akarják közvetíteni a számunkra, hogyha valamilyen ideológia mentén történik sok ember meggyilkolása, azt is egy polcon kell nyilvántartani azokkal az extrémebb elkövetőkkel, sorozatgyilkosokkal, hogy együtt lássák az emberek, és helyén tudják kezelni.
A kiállítás külön érdekessége, amire jómagam is felfigyeltem, hogy a 23 elkövetőből csak egy nő, a vitatott történelmi személy, Báthory Erzsébet. Kérdésünknek, hogy mi lehet ennek a fő oka, dr. Németh Zsolt kriminológus válaszolt: „a nők emocionalitásukból kifolyólag kevésbé hajlamosak sorozatgyilkolásra. Másképp kezelik az emberi kapcsolataikat, nehezebb feltételezni is róluk illetve nehezebben is működik nálunk ez a sorozatelkövetés kategória, ugyanakkor statisztikai adatok támasztják alá több nő követett el szerelemféltésből gyilkosságot, mint férfi.”
A kiállításnak kettős célja van, egyik a színtiszta szórakoztatás, a showbiznisz, hogy a látogatók ugyanúgy jól érezzék magukat, mint amikor elmennek egy moziba, megnéznek egy jó thrillert azért, hogy borzongjanak. A másik egy információanyag átadás, a kulturális tartalom, mely keveredik egy nagyon súlyos tematikával, ami hordoz magában egy üzenetet.
Vannak olyan extrém behatások, amik szülik ezeket a borzalmakat. De szeretnénk hinni, hogy az ember eredendően jó, és senki sem születik szörnyetegnek. Egy gyilkos mindig a társadalom szülötte. A legtöbb esetben gyermekkori traumákra vezethető vissza a lélek ilyen mértékű torzulása. Fiatalon elszenvedett szexuális zaklatás, lelki és testi terror, kiközösítés, bosszúállás korábbi sérelmekért. Ezek azok a motívumok, amik egy kicsit is labilis tinédzsert felnőtt korára vérengző pszichopatává változtathatnak. A kiállítás nem akar magyarázattal szolgálni gaztetteiknek, lekicsinyíteni bűnük súlyát vagy feloldozni őket, ezek megbocsájthatatlanok, de ha tisztában vagyunk azzal az úttal, amit ezek az emberek bejártak, akkor a társadalmi szerepvállalással, a mikrokörnyezetünkre való odafigyeléssel, helyes gyermekneveléssel mi is megelőzhetjük, elébe mehetünk ezeknek a problémáknak.
Összességében a téma mondhatni önmagában sikerre predesztinált választás, mely kiegészül a páratlan exekúció. A kivitelezésnél a hangot, a fényt, a vizuális effekteket és a motorikus mozgásokat szinkronizálták egyszerre. A kiállítás dokumentarista hitelessége és szakmaisága a látogatókból elismerést vált ki és nemzetközi sikereket jósol.
Kommentek