Az 1979-ben bemutatott Kramer kontra Kramer című, mára klasszikussá vált filmből idáig nem készült színpadi adaptáció. A történet írója, Avery Corman mostanra készítette el a teátrumi változatot, amelyből az első előadást hazánkban láthatja a közönség, Rába Roland rendezésében, zseniális színészekkel. A történet házaspárját Nagy Ervin és Kovács Patrícia formálja meg.
Hiába a jó alap, azt is el lehet rontani, ha rossz kezekbe kerül. Szerencsére a Kramer kontra Kramer esetében semmi ilyesmiről nincs szó, sőt! Az Orlai Produkció darabjairól nagy általánosságban el lehet mondani, hogy jól megválasztott előadások, remek rendezőkkel, hibátlan szereplőgárdával, tökéletesen eltalált karakterekkel. Ez most sincs másképp. Rába Roland remekül bánt a kezébe adott anyaggal, a színészek – mind a fő-, mind pedig a mellékszereplők – remek választásnak bizonyultak.
Kovács Patrícia és Nagy Ervin is egyaránt lubickol a szerepében, mindkettőnek megvan a saját maga nagy pillanata, amikor megmutathatja, hogy igen, ez az ő szerepe. Az anyát alakító Kovács játékával remekül tár a nézők elé egy olyan problémát, amelyről napjainkban egyre több szó esik. Patrícia tökéletes érzékelteti velünk, hogy mi zajlik le egy nőben, ha elszeparálják, hogy ki tud készülni a bezártságtól és a magára hagyottságtól.
Kramerék házassága gyermekük születése után válságba kerül: a férj állandóan dolgozik, szinte semmi ideje nem marad a családra, a feleségére, már nem is beszélgetnek, folyamatosan elbeszélnek egymás mellett. A nő egyre rosszabbul érzi magát otthon, egész nap bezárva a gyerek mellett, felnőtt társaság nélkül. Az asszony egyre jobban befordul, hiába mondja férjének, hogy vissza szeretne menni dolgozni, szeretne többet kimozdulni, az üzenet nem jut el a férfi tudatáig: heti egy alkalomnál többször nem tud bébiszittert finanszírozni, neki fontos munkahelyi kötelességei vannak így nincs lehetősége arra, hogy ő üljön otthon a gyerekkel, és különben is, az anyának a dolga, hogy nevelje a kicsit, sőt, jó lenne egy testvér is.
A megoldatlan helyzetet a nő rosszul viseli, végül egy nap összepakol, fiát az apára hagyja és elköltözik. Az elhagyott férj eleinte nehezen boldogul az új feladattal, azt sem tudja mit kell csinálnia a gyerekével, de idővel belerázódik az apai szerepbe...
Nagy Ervin egészen addig, amíg nem marad egyedül a fiával, igazából jelentéktelen a darabban, addig Kovács Patríciáé a tér, azonban utána bőven kap teret arra, hogy kibontakoztassa képességeit. Él is a lehetőséggel. Az általa megformált figura remek ívet ír le, a nemtörődöm férfiból igazi édesapává fejlődik. Kétségkívül az egyik legjobb jelenete az, amikor Billyvel majmosat játszanak. Aki megnézi az előadást, biztos, hogy egy ideig azt a részt majd nem tudja kitörölni az emlékezetéből, mint ahogy sok másikat sem.
[caption id="attachment_28117" align="aligncenter" width="600" caption="Kovács Patrícia és Gerő Soma (MTI Fotó: Kollányi Péter)"][/caption]
A két főszereplő játékát remekül kiegészítik a mellékszereplők, akik közül többen nem csupán egy karaktert formálnak meg. Az előadás sikeréhez nagyban hozzájárul a jól megválasztott díszlet, a zene és a vetítés is.
A Kramer kontra Kramer tipikusan az az előadás, amely - noha megnevettet, - rengeteg aktuális, a mindennapjainkban is égető kérdést vet fel, amelyen még a színházból kilépve sokáig tipródhat az ember.
Kommentek