Kultography

Újabb operaritkaságot mutat be Vashegyi György a MüPában

Újabb operaritkaságot mutat be Vashegyi György a MüPában

Kultography írása itt: - 2012-06-23 13:10

"Jellemzően lendületes, gyors az Adrien zenéje, csupán a lassabb pillanatokban utal korának stílusára, Mozart és Haydn klasszicizmusára. Így érthető, hogy az 1763 és 1817 között élt Étienne-Nicolas Méhult miért is nevezték romantikusnak, megelőzve az igazi romantikusokat" - mondta Vashegyi György karmester, hozzátéve, hogy az előadás felér egy ősbemutatóval, hiszen a darab tudomása szerint 1801-ben hangzott el utoljára. Méhul 15 éves korában érkezett az Ardennek vidékéről Párizsba, ahol Gluck műve, az Iphigenia Tauriszban előadása gyakorolt rá nagy hatást, így ő is a glucki operastílus nyomán indult el - részletezte a karmester.

A jelenlegi produkció úgy jött létre, hogy a 2011-es Budapesti Tavaszi Fesztiválon elhangzott Rameau-előadásukat hallotta Benoit Dratwicki zenetörténész, aki a velencei Palazzetto Bru Zane kutatóintézet művészeti tanácsadója. A Fondation Bru egy széleskörű zenei kutatásokat támogató alapítvány. "Zenei központja a hihetetlen nagy erőforrásokkal és szakmai elkötelezettséggel dolgozó Palazzetto Bru, amely a barokk utáni és az első világháború végéig keletkezett zeneműveket kutatja. Az elmúlt két évben több mint 70 ritkaságot adtak ki CD-n" - mutatott rá Vashegyi György.

A szerepeket francia anyanyelvű, a francia repertoárt jól ismerő művészek éneklik: a címszereplő Philippe Do mellett Gabrielle Philiponet, Jennifer Borghi, Philippe Talbot, Marc Barrard, Nicolas Courjal, Jean Teitgen lép pódiumra. A felvétel és az előadás koncertmestere Simon Standage.

Étienne-Nicolas Méhul a glucki operareformot folytató, Webernek, Berlioznak, sőt Wagnernek is utat mutató muzsikus, Cherubini barátja és egyben riválisa negyvennél is több színpadi művet hagyott az utókornak. A Hadrianus, Róma császára (később csak Hadrianus - Adrien) minden zenei szépsége és értéke ellenére sem futott be jelentős karriert, ennek oka az adott történelmi környezetben keresendő. A forradalom alatti és utáni Franciaország több politikai rendszere is a darab felforgató jellegére hivatkozva zárkózott el repertoáron tartásától.

Forrás: MTI

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása