Kultography

A Mester és Zuriel: amikor a jó és a rossz is táncra perdül (Nyerj színházjegyet!)

A Mester és Zuriel: amikor a jó és a rossz is táncra perdül (Nyerj színházjegyet!)

Bender Krisztina írása itt: - 2012-03-01 13:28

A darab egy táncegyüttes hétköznapjaiba nyújt bepillantást. Azt gondolnánk, hogy könnyebb a saját életeteket színpadra vinni. Valóban könnyebb, mint egy teljesen más témát feldolgozni?

Részben könnyebb, részben nehezebb. Vannak olyan dolgok, amit nem lehet megmutatni a színpadon, egy élő előadás keretében, hiszen mi nem egy valóságshow-t szerettünk volna rendezni, de mégis érdekes dolgokat mondhatunk el egy táncos műhelymunkáról. Ugyanakkor könnyebb is, mert a saját természetes közegünkben mozgunk.

A Mester és Zuriel a táncegyüttes hétköznapjaival csak keretet ad egy mélyebb témának: a jó és a rossz harcának. A színészek közül sokan szeretik a negatív karaktereket, a táncosoknál létezik ilyen preferencia?

A negatív hőst mindig könnyebb sikerre vinni, mint a jót. Sokkal markánsabb jellemzői vannak, mint egy szerethető karakternek. Lehet, hogy a közönség megdobálja paradicsommal, mert nem szereti a jellemét, ennek ellenére biztos, hogy mindig emlékezni fog rá.

Hogyan dőlt el, hogy melyik táncos melyik szerepet kapja?

Az, hogy ki kapjon egy-egy szerepet, a legnehezebb kérdés, mert nagyon sok körülmény befolyásolja a választást. Az adott karaktert megformáló táncosnak nem kizárólag technikailag kell kiválónak lennie, hanem tudnia kell azonosulni az adott figurával is. Ezt sokkal könnyebb megtenni, ha az adott táncosban van valami abból a jellemből. De ha nincs, akkor sem lehetetlen eltáncolnia, csak akkor többet kell dolgozni rajta. Fontos szempont a fizikum is, hiszen minden nézőnek van elképzelése az egyes karakterekről, és ha azzal ellentéteset lát a színpadon, akkor nagyon nehéz elhitetni vele, hogy az adott ember a legjobb arra a szerepre. Például 50 évesen Rómeót játszani iszonyatosan nehéz, mert az első ráncok nem egyeztethetők össze egy fiatal, lángoló szerelmes karakterével.

A kérdés, amely végigkíséri a darabot: meg van-e írva az ember sorsa? Te hogyan viszonyulsz ehhez?

Ezt a kérdést nyitva hagyjuk a darabban: mi csak megmutatunk egy sorsot, amiből mindenki levonhatja az önmaga számára fontos következtetést. Úgy gondolom, hogy döntéseinkkel a sorsunkat szabadon alakíthatjuk, ez azonban csak a döntés szabadságáról szól, viszont minden esetben viselnünk kell a tetteink következményeit.

Az előadás célja nemcsak a szórakoztatás – mondandója van. Mi a legfőbb üzenet, melyet a Mester és Zuriel közvetít?

Nagyon sokrétű a darab. Első nézésre is biztos, hogy ébreszt gondolatokat a nézőkben, de reményeim szerint, ha valaki többször visszajön megnézni, akkor is mindig talál majd benne valami új, számára fontos mondanivalót. Egy festmény attól jó, hogy mindenkinek mást, de mégis mindenkinek mond valamit.

Úgy tűnik, a táncelőadások egyre inkább történetekben és mondanivalókban gondolkoznak, a történet nélküli táncprodukciókkal szemben. Egyre fontosabb üzeneteket átadni a külvilágnak?

Ha egy táncmű csak a szemnek ad valamit, akkor is érdemes megnézni, de ha szól is valamiről, és így a lélek is lát valamit, akkor sokkal nagyobb élménnyé válik egy előadás. Úgy gondolom, hogy akinek van lehetősége komplexebb művet létrehozni, annak bűn csak szimplát alkotnia.

Általában mennyi idő, míg egy ilyen volumenű darabnál az első ötletfoszlányokból premier lesz?

Van, amikor évek, de nálunk ez most kevesebb időbe telt, alig valamivel több mint fél év volt. Gyorsan megszerettem a forgatókönyvet, ezért hamar jöttek a megvalósítási ötletek is. A Nemzeti Táncszínházban pedig kitűzték a bemutató időpontját, így ez is arra ösztökélt, hogy ne üljek tétlenül a darab fölött. Az a tapasztalatom egyébként, hogy minél tovább melengeti valaki a szíve alatt a készülő művet, annál jobb lesz, hiszen az idő folyamán beérik az előadás.

Koreográfiákat készítesz világbajnokságokra is, színpadra is. Melyiket szereted jobban?

Mindkettőnek megvan a maga szépsége, de a színház számomra sokkal több lehetőséget nyújt. Ezért azt mondom, hogy aki Dalotti-művet akar látni, az inkább üljön be a színházba.

Gondolom, van már néhány ötlet, vagy akár több is a következő darabokra. Miről szól majd a legközelebbi produkció, és mikorra várható?

Az emberben mindig motoszkál valami, de nem lehet tudni, hogy mikor találkozik olyan emberekkel és lehetőségekkel, akikkel és amikor ezt megvalósíthatja. Egyelőre minden energiámat a Mester és Zuriel köti le!

Nyereményjáték! Küldd el a lenti kérdésre vonatkozó helyes választ a jatek@kultography.hu címre, és nyerj 2 belépőt a Botafogo Táncegyüttes új darabjának zártkörű bemutatójára!
Az előadás időpontja: 2012. március 13., kedd - 19 óra.
Beküldési határidő: március 6. 12 óra.

Mi volt a Botafogo Táncegyüttes legutóbbi darabjának címe?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása