A vendégjátékok mellett két kísérő rendezvényre is sor kerül. December 20-án, kedden 12.30-kor rövid ünnepség keretében megkoszorúzzák a Léda című darab szerzőjének, az egykor hazánkban is élt Miroslav Krleža szobrát a Ludovika Parkban. December 22-én, csütörtökön, 13 órakor az Új Színházban egy kiállítást rendeznek a Belgrádi Nemzeti Színházban vendégeskedő világhírű operaénekesekről, színészekről, rendezőkről, ahol többek között Pavarottiról, Liz Taylorról és Menzelről is láthatunk majd fényképeket.
December 21-én a Szerb Nemzeti Színház előadásában látható a Babahajó, ami egy tehetséges írónő kálváriáját mondja el a nehéz gyerekkortól az alkoholizmusig. Rendkívüli módon, a főhőst különböző szerepekben közismert mesék sorában látjuk, a Hófehérkétől a Békakirályon át a Jancsi és Juliskáig. Az ártatlannak hitt mesékből pedig kibomlik a felnőtt világ romlottsága. Milena Markovic igazsága erőteljes, provokatív és meggyőző. Ezt így is játssza a Szerb Nemzeti Színház – szenvedélyes játékmódjuk erejét tovább fokozza az élő balkáni zene a színpadon.
December 22-én a Dervis és a Halál című előadást tekinthetjük meg a Belgrádi Nemzeti Színház vendégjátéka során. Szabadság és elnyomás, hatalom és jog, hűség és árulás, bosszú és helytállás: ezek a témák jellemzik Meša Selimović A dervis és a halál című színdarabját. Művének cselekményét a szerző a múltba vetítette, a török időkbe, a történés színhelye egy boszniai kisváros, hősei mohamedán papok, török tisztségviselők, bírók, katonák, polgárok, poroszlók. Az előadás hangulatát a Kelet titokzatossága, a mohamedán vallás misztikus bölcsessége, a rejtelmes homályba vesző múlt határozza meg, miközben a főhős aktuális, a XXI. század emberét érintő kérdéseket feszeget.
December 20-án a Horvát Nemzeti Színház előadását, a Ledat mutatják be. A Leda az egyetlen dráma, melyet Krleža személyesen először „szerelmi játéknak“, majd pedig komédiának is nevezett. Mint vicces pont az „i“-re a nehézkes és sötét glembaji ciklusra, a Leda egy pillanattal a protagonisták szexuális aktusa után kezdődik. A darab igazi szerelmi játék, szóbeli és testi játék a szerelemmel és annak árnyalataival, ahogy azt a polgárokhoz és arisztokratákhoz tartozó személyes érdekek és makacsságok igénylik, azon osztályhoz, amely az októberi forradalom után Krleža személyes meggyőződése szerint „pusztulásra van ítélve.“ A dráma dekadens szellemét és szereplőinek hedonizmusát két éjszakai pillangó egészíti ki, akik lesik kuncsaftjaikat, amíg „munkahelyükön“ a zágrábi utcák ködös dekorációján, az utolsó Glembajok és vágyaikból vagy érdekükből lefekvők közötti intrika megoldása folyik.
Kommentek