A Müpa bevételeiben a 2005-ös indulás és 2010 között 76 százalékról 62-re csökkent az állami támogatás aránya, illetve a gazdasági világválság hatásai és a kulturális szolgáltatások piacának változásai is új kihívások elé állítják az intézményt.
"Öt évre szóló stratégiai terv elkészítésével a Művészetek Palotája arra keres megoldást, hogy a megváltozott körülményekhez való alkalmazkodással, új irányok nyitásával hogyan tarthatja fenn a minőségi kultúra képviseletében elért nemzetközi pozícióját, rendezvényeinek színvonalát és mennyiségét" - mondta Káel Csaba vezérigazgató az intézmény hétfői sajtótájékoztatóján. - "Az elkövetkező évek egyik legfontosabb feladata a koprodukciók létrehozása, a hazai és nemzetközi intézményekkel közös előadásokban összeadódik a résztvevők kulturális tőkéje és tapasztalata, míg a költségek és a bevételek megoszlanak."
A Művészetek Palotája az összefogás szellemében hívta meg évadnyitó sajtótájékoztatójára a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemet, a Magyar Állami Operaházat, a Budapesti Fesztiválközpontot, az Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapot (MTVA-t), a Magyar Turizmus Zrt.-t. és az épület rezidens intézményeit, a Nemzeti Filharmonikus Zenekart, a Nemzeti Táncszínházat és a Ludwig Múzeumot.
Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház kormánybiztosa hangsúlyozta, a dalszínház látványos gesztust tesz azzal, hogy a most futó évadba korábban beállított Ring-produkciójának első darabját visszavonja addig, amíg a Művészetek Palotája műsorán tartja a Tetralógiát. Bíznak abban, hogy a Müpa Wagner-produkcióiba addig is meghívják a legjobb magyar énekeseket, és e tekintetben bírják Káel Csaba vezérigazgató ígéretét. "A Budapesti Fesztiválközpont számára is különösen időszerű és fontos a kiemelkedő jelentőségű intézmények összefogása, az együttműködés, a költségek megosztása és a közös tervezés" - fogalmazott Vitézy Zsófia, a központ ügyvezetője.
A Müpa 2012-es évét is Haydn A teremtése nyitja, ezúttal a La Scintilla zenekart vezényli Fischer Ádám. 2007 után tér vissza a Müpába a Sir Neville Marriner dirigálta Academy of St. Martin in the Fields kamarazenekar, január 25-i koncertjükön Martin Helmchen játssza Mendelssohn II. zongoraversenyét. A háromszoros Grammy-díjas Chanticleer énekegyüttes szintén járt már a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, Love Story című estjük a gregoriántól a popzenéig válogat a kórusirodalomból január 29-én.
Bryn Terfel bariton február 4-i, Rosszfiúk című estjén a zeneirodalom antihőseinek bőrébe bújik a Gareth Jones által dirigált Budapest Filharmóniai Társaság Zenekarának és Énekkarának kíséretében. Esa-Pekka Salonen két Sibelius-darabot tűzött a londoni Philharmonia Zenekar műsorára, melyet repertoárjuk fontos elemével, Beethoven VII. szimfóniájával egészítenek ki március 5-én. Május 18-án a világ legrégebben alapított ma is működő szimfonikus együttese, a lipcsei Gewandhaus fellépése hozhatja lázba a komolyzenei közönséget.
Tovább folytatódik a hazai szimfonikus zenekarokat bemutató Szimfonikus felfedezések sorozat is, a Savaria Szimfonikus Zenekar, a Zuglói Filharmónia, a Miskolci Szimfonikus Zenekar és a Concerto Budapest részvételével, és olyan szólistákkal, mint Rohmann Ditta, Devich Gergely, Baráti Kristóf és Oláh Kálmán.
Kommentek