A filmművészet újra és újra erőt és ihletet merít önmagából, nem ritka mindössze néhány esztendővel korábbi filmek remake-je sem. Egy száz évvel korábbi alkotás felújítása viszont miden bizonnyal egyedülálló élmény a művészeknek és a közönségnek is. A Magyar Filmhét nyitófilmje, A tolonc október 13-án kerül bemutatásra a MÜPÁ-ban, október 16-án pedig már a lyon-i filmfesztiválon szerepel.
Az Oscar-díjas Kertész Mihály 1914-ben Jászai Mari főszereplésével forgatott némafilmjét ugyanis meghívta a lyoni Lumiére Filmfesztivál. A cannes-i filmfesztivál művészeti igazgatója, Thierry Fremaux által alapított világhírű mustra fókuszában épp A tolonchoz hasonló filmtörténeti kincsek állnak.
A tolonc című film a magyar és egyetemes filmtörténet unikális alkotása. A Casablanca (1942) Oscar-díjas rendezője, Michael Curtiz, azaz Kertész Mihály e korai filmje Kolozsváron forgott 1914-ben. Az egyik főszerepben a korszak színészóriása, Jászai Mari látható, Berky Lili és Várkonyi Mihály társaságában, akik szintén a kor nagy sztárjai voltak. Az ártatlanul kitoloncolt magyar cselédlány története Tóth Ede nagy sikerű népszínművének mozgóképes adaptációja, a forgatókönyvet Janovics Jenő a kolozsvári színház egykori igazgatója írta.
A tolonc igazi filmritkaság, hiszen száz éve készült és Jászai Marinak ez az egyetlen fennmaradt filmje. A MaNDA legértékesebb gyűjteményi darabjai között tartja számon a film egyetlen nitrokópiáját, melyet The Undesirable címmel feltehetően amerikai moziforgalmazásban vetítettek a 20-as években, majd szerencsés véletlenek sorozatának köszönhetően került vissza Magyarországra 2008-ban, a felújítást követően pedig most újra moziba csábít.
Kommentek