A koncertek alkalmával olyan hagyományos hangszerek kerülnek fókuszba, mint a tárogató, a cimbalom, a kaval, vagy éppen a didzseridú és a sámándob. Ezeket olykor a legmodernebb technikával együtt szólaltatják meg a muzsikusok, miközben a műfaji nyitottságot és a kísérletező kedvet zenei határátlépések is fűszerezik.
A november 16-i alkalomra a mindig megújulni tudó Transglobal Underground alapító tagjai összegyűjtöttek Európa országaiból olyan zenészeket, akik tradicionális zenét ötvöznek modern, elektronikus hangzással, abból a célból, hogy egy közös lemezt készítsenek. A U.N.I.T.E – A Gathering of Strangers című albumon igazi etno-csemege hallható – cseh, dán, lengyel, magyar, francia, brit, ír, bolgár zenék. Ahogy ők mondják: „Ez egy utazás kezdete. Az album a térkép, de nem tudjuk, hogy melyik utazó mit tapasztal az út során.” Az este folyamán csatlakozik a Perunika Trio, Jim Moray brit népdalénekes és Miki Shaw VJ. A magyar vonalat Kovács Nóri (Balkán Fanatik), Barvich Iván (Sebő-együttes) és DJ Lepe (Balkán Fanatik) képviseli.
November 17-én Kenderesi Gabit, a Kampec Dolores énekesnőjét, szövegíróját, az együttes számos koncertjét átszövő mesék szerzőjét ezúttal Krasznahorkai László Északról hegy, Délről tó, Nyugatról utak, Keletről folyó című regénye inspirálta. A koncerten belüli félórás bábopera-előadást az együttes legújabb dalai övezik. Az együttes zenei vezetője Hajnóczy Csaba gitáros, aki a legendás Kontroll Csoport felállás legfontosabb zeneszerzője volt.
November 18-a a Balkán Jazz Project estéje ígérkezik különleges zenei utazásnak. A nép- és világzene, a jazz és a kortárs zene területén egyaránt otthonosan mozgó szaxofonos, Borbély Mihály vezetésével két együttesből összeállt csapat erőteljes ritmusokat, finoman áttetsző, lírai melódiákat és fergeteges táncdallamokat egyaránt megszólaltatnak. Vendégük lesz Teodoszij Szpaszov a bolgár kaval világszerte elismert virtuóza, aki egyaránt sokat tett a hangszer hagyományainak megőrzéséért és annak megújításáért is. Számos díj kitüntetettje, pályafutása során együtt dolgozott többek között Ennio Morriconéval is. A Balkán Jazz Project és Teodoszij Szpaszov előkészületben lévő lemezük zenei anyagát mutatja be, melyben Borbély és Szpaszov szerzeményei mellett feldolgozások is szerepelnek. Az est másik különleges vendége, Carlo Rizzo a tamburinok mestere, aki a délolasz és perzsa népzenék avatott előadója, sőt maga fejlesztett hangszereken is hallható.
Végül november 23-án a cimbalomé és a tárogatóé lesz a főszerep. Különböző felépítésük és jellegük ellenére több hasonlóságot is mutat a két leginkább magyarnak tartott hangszer. A világzenei törekvések elterjedése óta mindkettő reneszánszát éli. Születésük, fejlesztésük Schunda Venczel Józsefnek, a korszakalkotó hangszerkészítőnek érdeme: 1874-ben jegyeztette be a cimbalom pedálos változatának szabadalmát. A tárogatóét 1897-ben jelentette be, igaz, vetélytársa, Stowasser János két nappal megelőzte őt, és manapság inkább az utóbbi nevéhez köthető változat használatos. A koncert első részében Kiss Gy. László, a Fesztiválzenekar klarinétművésze szólaltatja meg a tárogatót. Kortárs zeneszerzők több mint 25 kompozíciót dedikáltak már neki, ezekből válogat. Egy népzenei összeállítást is eljátszanak Árendás Péter brácsás és Lelkes András nagybőgős közreműködésével. Az este második részében - mivel a cimbalom több zenekari funkciót is vállalni tud -, kétcimbalmos felállásban a hangszerek felváltva szólóznak és kísérnek. Balogh Kálmán és Lukács Miklós népdalfeldolgozásaiból és néhány saját szerzeményből álló repertoárja új hangszerelésben szólal meg. Dés András (aki Palya Bea zenésztársaként is ismert) ütőhangszereken, Novák Csaba nagybőgőn egészíti ki kvartetté a produkciót.
Kommentek