Mint ahogy arról már korábban beszámoltunk, világpremierre készül a Magyar Állami Operaház. Az idén 100 éves születésnapját ünneplő A kékszakállú herceg vára, valamint a Bolero új dimenzióját ismerheti meg a közönség, mégpedig szó szerint.
Komlósi Ildikó fejéből pattant ki az ötlet, hogy mi lenne, ha a mozik és színházak után a komolyzene világába is becsempésznék a modern technikát, és az épített díszlet helyett 3D technikával dolgoznának. Kevesen tudják, hogy Magyarország amúgy is élen jár ennek fejlődésében, így nem véletlen, hogy a világpremierre is itt kerülhet sor. A producer, Francesco Stochino Weiss (Komlósi művésznő férje) úgy vitte végig a projektet, hogy az Operaház körül kialakult helyzetet figyelembe véve minden költséget vállalt (az elmúlt hónapokban ugyanis egyik igazgatónak sem állt jogában anyagi jellegű elköteleződést vállalni). "Ezek a költségek nagyjából 10 év alatt térülnek meg, de nem akartuk, hogy bárki megelőzzön minket"-mondta a szerdai sajtótájékoztatón a producer.
Győriványi Ráth György karmester és Komlósi Ildikó is egyetértett abban, hogy komolyan ügyeltek arra, hogy Bartók és Ravel művéhez a legnagyobb szakértelemmel nyúljanak, és hogy ezek semmilyen kárt ne szenvedjenek amiatt, hogy modern technológiával készül a díszlet.
A kékszakállú herceg várában Komlósi Ildikót Judit szerepében, míg Kovács Istvánt a herceg alakjában láthatjuk majd. A Bolero koreográfusa a világhírű Lola Greco, aki saját társulatával adja elő Ravel talán legismertebb művét. Rajta kívül olyan táncosokat láthatunk majd a színpadon, mint Francisco Velasco, vagy éppen Penelope Sanchez Erena.
A technikai stáb vezetője Adrew Quinn, aki az egyik legnagyobb szakértője a 3D-nek színházi berkekben, 20 éve dolgozik számítógépes grafikusként. Ő felel majd azért, hogy a közönség által látott valós idejű képek a lehető legjobb beállításokkal legyenek láthatóak. De rajta kívül a stáb valamennyi tagja rendelkezik valamilyen művészi végzettséggel, így a próbák során nagyon könnyű volt a munka. Ezt már Komlósi Ildikó árulta el a Kultography-nak. A művésznő szerint erre nagy szükség is volt, hiszen viszonylag gyorsan kellett dolgozniuk egy nemzetközi csapatban, és ezért különösen fontos volt a művészi szakértelem. A világhírű mezzoszoprán szerint a lehető legmélyebb tisztelgés az, hogy az idén 100 éves Bartók darabot dolgozhatták át 3D-be.
A próbák az Erkel Színházban folytak, mivel ennek színpada tökéletesen alkalmas a nagy vászon kifeszítésére, és ahogy azt már említettük, minimális mennyiségű egyéb díszlet is elég az előadáshoz. A zenekar és a teljes gárda lassan átteszi székhelyét az Operaházba, ahol szeptember 7-én, várhatóan teltház előtt mutathatják be Maurice Ravel és Bartók Béla műveit. A két darab között állítólag közös szálakat is felfedezhetünk majd, de erről többet nem árultak el a szervezők.
Bővebb információ a stábról és a technológiáról a 3D Live weboldalán érhető el.
Kommentek