Nem akármilyen feljegyzésekről van szó: e „tanúvallomás” minden kétséget kizáróan bizonyítja, hogy az amerikai titkosszolgálat 1958-tól – legalább ötven éven át – próbálta befolyásolni a magyar szórakoztató ipar „fejlődési folyamatát”.
A „cég” egyik médiuma – ki tudja, hányan lehettek összesen? Legát Tibor, rock and roll ügynök volt, aki a mesterséges időtlenség, valamint majdnem tökéletes magyarnyelv-tudása mögé rejtőzve, popsztárként, újságíróként, sőt „celebférjként" és közlekedéstörténeti szakértőként (!) is permanens bomlasztást próbált előidézni nemcsak nemzeti show business, de egyéb gazdasági-kulturális területen is.
2008 végén, a válság kirobbanása után, az amerikai titkosszolgálat befagyasztott minden olyan számlát, amivel a nyugat- és kelet-európai kultúrát befolyásolni próbáló ügynökeit finanszírozta. Legátot nyugdíjazták, aki – az őt ért megrázkódtatások hatására – úgy döntött, a nyilvánosság elé tárja feljegyzéseit, és részletesen beszámol fél évszázados aknamunkájáról. Retorziótól nem kell tartania – egykori felettesei szerint egy rock and roll ügynöknek úgysem hisz senki, hiszen a világ úgy tudja: nincsenek rock and roll ügynökök. Legát is úgy véli, hogy nincs félnivalója, mert csupán annyit mond: „Akkor árulók sincsenek”.
Az előadássorozat első részében a rock and roll ügynök képernyőn keresztül kommunikál a közönséggel, s egyebek mellett elmeséli, hogyan került Budapestre és főleg miért. Emellett részletesen ismerteti az ún. „Elvis-titkot”, ami alapjaiban változtatta meg az Egyesült Államok viszonyát a kultúrához. A könnyed szórakozásra vágyóknak sem kell csalódniuk: az est folyamán, szellemidézés keretében megjelenik a híres Filkó, aki elsőként élte át Magyarországon a rock and roll érzést, a Sweet Jane együttes pedig zenés bomlasztást ígér. Ha minden a tervek szerint alakul (amire minden esély megvan), Legát legborzalmasabb rémálma is megelevenedik: milyen az, ha egy rock and roll ügynök Frank Sinatrának képzeli magát?
Az előadás a Tranzit Art Caféban látható.
Kommentek