Sira Quiroga egy madridi szabászműhelyben él édesanyjával együtt, és az esküvőjére készül. Azonban a véletlen folytán megismerkedik egy férfival, akivel Marokkóba megy, felrúgva eddigi életét, átadva magát a szerelemnek. A férfi azonban rövid időn belül egy fillér nélkül, hatalmas adóssággal faképnél hagyja. A tartozás és a spanyol polgárháború kirobbanása miatt Sira nem térhet haza. Hamarosan összebarátkozik egy seftelésből élő asszonnyal, aki segíti, támogatja, pénzhez juttatja, hogy egy ottani divatszabászatot tudjon nyitni. A szabászat beindul, és egy csapásra híre megy ügyes varrónőnek. Ezzel látszólag megoldódnak a problémái, miközben Európa lángban ég. Sira tudatlanul él, nem foglakozik a körülötte dúló harcokkal. Ekkor kap az angol titkosszolgálattól egy felkérést, térjen vissza Madridba, ahol szintén indít egy szabászatot, azonban a német hatalmasságok feleségeinek. Személyazonossága nem derülhet ki, régi életével nem kerülhet kapcsolatba. Sira kémnek áll.
Vajon az a lány, akit becsaptak, kiraboltak, és egy ismeretlen ország ismeretlen kultúrájába találja magát egyes egyedül, hogyan tud boldogulni? Vajon az a lány, aki gyerekkorában egy pincében tanulta az alapvető iskolai anyagokat és kiskorától kezdve dolgozott, akinek fogalma sem volt a nagybetűs életről, megállja-e a helyét a kémkedés szövevényes hálójában? Visszatérve Madridba, el tudja kerülni régi életének nyomait, vagy a múlt visszarántja, veszélyezve ezzel mindent, amiért visszatért? És vajon rátalál újra a szerelem?
Sira egy hétköznapi lány, hétköznapi gondokkal, aki csak a varráshoz ért. Először édesanyja óvta, majd a vőlegénye, aztán a szeretője, aki elcsábította Afrikába. Mindig függött valakitől. Csak a pillanatnak élt, csak azzal foglalkozott, ami a közvetlen környezetében történt. Mikor hirtelen magára marad, kétségbeesik, fél, retteg, sír, de az élni akarása erősebb. Segítő kezek nyúlnak felé, bíznak benne, ami erőt ad számára az újrakezdéshez. Felvesz egy álcát, amit kifelé mutat megrendelőinek, belül azonban még mindig tele van kérdésekkel, kétségekkel.
Érdekes volt figyelni, ahogy a lány énje oldalról oldalra kibontakozik, formálódik, ahogy a tudatlan lányból öntudatos, probléma felismerő és megoldó nő válik. A korábban mindig másoktól függő Sira először egyedül, magányosan, majd kettős életével birkózik nem mindennapi módon. Az írónő rendkívül szimpatikus alakot gyúrt könyve hősnőjének, amivel elhiteti, hogy ez akár valóságos történet is lehet.
A könyv betekintést ad a spanyol polgárháború viszontagságaiba, a második világháború spanyol- angol-német konfliktusaiba, a hatalmak sakkjátszmáiba. Megismerhetünk egy darabot Marokkó 20. századi történelméből, kultúrájából és a tehetősebb emberek életéből. Ízelítőt ad az akkori divat világából, a ruhák készítéséből, kellékeiből. Azonban ezek az ismeretek csak a történet teljességét adják, korántsem elég mély tudás.
A regény egyes szám első személyben íródott, olyan részletekbe menő leírásokkal, mint például egy Delphos ruha elkészítése, vagy a személyes érzelmek. Ezek a részletezések megakadályozták, hogy én is elsodródjak a történet folyásával és Sira helyére képzeljem magam. Mégis faltam a könyvet, mivel pont az aprólékos elbeszélés nem engedte, hogy előre lássam a folytatást. Senki ne számítson véres kémregényre, ez nem az. Inkább történelmi, romantikus regény egy nő szemszögéből, aki nem fél elindulni az ismeretlenbe.
Kommentek