Ha a MU Színház vagy az A38 valamihez hozzányúl, abból legtöbbször valami jó sül ki. Épp most az a szerencsénk, hogy az Újbuda Jazz Fesztivált együtt szervezik, így remélhető, hogy egyrészt változatos programkínálat lesz a dolog vége, másrészt a jazz mellett sok más érdekesség is szerephez jut. Az Újbuda önkormányzatának közreműködésével született fesztivál az évek során igazi nemzetközi rangú és színvonalú zenei eseménnyé nőtte ki magát, amelyen az európai és tengerentúli dzsessz legnagyobbjai éppúgy fellépnek, mint hazai tehetségek.
A 2011-es fesztivált némiképp beárnyékolja, hogy nemrégiben hunyt el a hazai kortárs improvizatív zene vitathatatlan zsenije, Szabados György – az idei fesztivált az ő emlékének szentelik a szervezők. Ennek megfelelően a koncertek elsősorban az etno jazz és a szabad improvizációs zene köré szerveződnek, ismét csak nemzetközi fellépőgárdával.
Újdonságként a fesztiválsorozat történetében először nagyszámú kísérőprogramra is sor kerül: mindkét helyszínen egy-egy dzsesszfotó-kiállítás nyílik, illetve az A38-on Peter Brötzmann életrajzi dokumentumfilmjének magyarországi ősbemutatója lesz.
A háromnapos rendezvénysorozat (szeptember 2-4.) tulajdonképpen esti koncertekből épül fel, amelyeket 18 és 20 órai kezdési időpontokkal a MU Színházba és az A38 Hajóra hirdettek meg. Az első estén egyrészt a zseniális Mats Gustaffson által alapított, a klasszikus svéd jazz örökzöldjeit kicsit a Vienna Art Orchestra módjára szétszedő majd összerakó Swedish Azz formáció lép fel, valamint a káosz-jazz legkiválóbb honi lovagjai, a Pop Ivan, (amely nevét Bodor Ádám regénybeli hegycsúcsáról kapta).
[caption id="attachment_8963" align="aligncenter" width="650" caption="Swedish Azz"][/caption]
Szeptember 4-én, vasárnap este a Dresch Mihály nevével fémjelzett Tariqa a magyar népzene, a jazz és a marokkói gnawa rituális zene ötvözetét nyújtja. A különleges hangszereket váltogató szaxofonvirtuózt a Magyarországon a berber zenét elsőként játszó Said Tichiti kíséri gembrin, a marokkói pengetős hangszeren. Lukács Miklós cimbalmon, Kovács Ferenc hegedűn és trombitán játszik és a jazz körökben szintén népszerű Halmos András dobol.
A szintén az utolsó napon fellépő, alapvetően duóként működő, de koncertjeire, lemezfelvételeire alkalmi zenésztársakkal kibővülő Zventa-Sventana két hölgy, illetve a producer Jurij Uszacsev projektje. A Zventa-Sventana, amely nevét a nagy orosz spirituális filozófus, Danyiil Andrejev egyik központi alakjáról, egy képzeletbeli istennőről nyerte, markáns módon kísérli meg modernizálni a tradicionális orosz-szláv népzenét. Folk, dzsessz, funk, elektronika kavarog a duó impulzív muzsikájában, de a lényeg mégiscsak a két fantasztikus hangú énekesnő. A duót ezúttal magyarországi muzsikusokból verbuválódott alkalmi együttes kíséri.
Kommentek