Kultography

Októberben Budapest lesz a kortárs jazz fővárosa

Októberben Budapest lesz a kortárs jazz fővárosa

Kultography írása itt: - 2016-09-19 10:52

Ha valaki azt a célt tűzné ki maga elé, hogy két hét alatt a jelenkori jazz legváltozatosabb előadóit hallgatná meg élőben, annak október 7. és 23. között a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon a helye. A nyitónapon egyből az elektronikus nu jazz egyik legfontosabb zenekara, a Koop feltámadásának lehet részese, egy héttel később egy nap kipipálhatja a legendás Yellowjackets és a franciák egyik legfontosabb big bandje, az Orchestre National de Jazz fellépését, fesztiválzárásként pedig a 17 évesen már Chick Coreával együtt zongorázó Hiromi koncertjét nézheti meg.

koop-001_19671_953353.jpgkoop-001_19671_953353.jpgA dallamos, táncos, szvinges nu jazz hozta meg a világsikert a Koop számára. A sokáig Svédország egyik legfontosabb zenei exportcikkének számító duó három nagy sikerű lemez után váratlanul feloszlott. A csapat zeneszerzője, Oscar Simonsson hat év hallgatás után szervezett új együttest, többek között a csodálatos hangú litván dzsesszénekesnő, Jazzu közreműködésével. A Koop Oscar Orchestra október 7-én az A38-on tartja első koncertjeinek egyikét, ahol már a tisztán akusztikus hangzásé lesz a főszerep. Az új szerzemények mellett biztosan felcsendülnek a régi nagy slágerek is, folyamatos extázisban tartva a közönséget.

Két koncertet is ad a Yellowjackets október 14-én a Budapest Jazz Clubban. Az 1977-ben alapított kvartettben a múltban nem kisebb nevek működtek közre, mint a dobos Peter Erskine és Terri Lyne Carrington, a mai napig kultikus legendaként tisztelt Jaco Pastorius vagy Jimmy Haslip. A zenekaralapító zongorista, Russell Ferrante mellett szaxofonon az összes eddigi tag közül is a legnagyobb kedvencnek számító Bob Mintzer, dobon az 1987 és 1999 között közreműködő, majd 2010 óta újra oszlopos tagnak számító Will Kennedy, basszusgitáron pedig a 2015-ben érkező Dane Anderson fog játszani. Ugyanitt október 8-án a Bágyi Balázs New Quartet Homage to Shakespeare című lemezét mutatja be, míg október 13-án az Erkel-díjas zeneszerző és zongoraművész, Márkus Tibor 60. születésnapját ünnepli sztárvendégekkel. A pályakezdő magyar jazzmuzsikusok támogatására létrehozott Lakatos Ablakos Dezső-ösztöndíj nyertesei - Oláh Dezső, Pecze Balázs, Kanizsa Georgina és Balogh Zoltán – pedig a Fuga koncerttermében mutatkoznak be.

ondj.jpgA Budapest Music Centerben október 11-én a zürichi zongorista-zeneszerző Nik Bärtsch jazzből, funkból. kortárs, szakrális és rituális zenéből táplálkozó formációjával a The Mobile Extendeddel avatja be a közönséget különleges ritmikájú kompozíciós világába. A jelenleg Olivier Benoit vezette Orchestre National de Jazz október 14-én legújabb albumáról, a Berlinről is játszik, élőben is megmutatva, miként lehet városportrék segítségével felfedezni Európa újzenei tájait. Először érkezik Magyarországra az amerikai ütőhangszeres legenda, Adam Rudolph, akinek játéka többek között Herbie Hancock, Wadada Leo Smith és Pharoah Sanders albumain hallható, a nemrégiben elhunyt Yusef Lateeffal pedig tizenöt lemezt készített. A Go: Organic Orchestra elnevezésű projektében helyi zenészekkel dolgozik, az általa kifejlesztett tisztán improvizatív vezénylési metódussal. Budapesten alkalmi zenésztársai jól ismert, kiváló szólisták lesznek. A színpadon Harcsa Veronikát, Márkos Albertet, Hock Ernőt, Dresch Mihályt és Grencsó Istvánt is hallhatjuk.

A CAFe jazzkoncertjeinek sorát a virtuóz technikájáról és elképesztő energiákkal teli előadásiról ismert japán zongorista, Hiromi zárja a Müpában október 21-én. Igazi csodagyerekként kezdte pályafutását, első koncertjét tizenkét évesen adta, két évvel később a Cseh Filharmonikusokkal játszott, majd 17 évesen Tokióban találkozott Chick Coreával, aki egyből meg is hívta másnapi koncertjére - természetesen fellépőnek. Közös albumuk 2007-ben jelent meg. Budapestre a 2011-ben alakult Trio Projecttel érkezik. A formációnak idén áprilisban már a negyedik albuma jelent meg Spark címmel, ami egyben Hiromi tizedik CD-je. Különleges kohéziós erőket sejtet a három tag között, hogy kitartanak a trió mellett, hiszen a ritmusszekció mindkét tagja rendkívül keresett muzsikus.

Kern András, mint nagymama a Belvárosi Színházban?

Kern András, mint nagymama a Belvárosi Színházban?

Október 7-én mutatja be az Orlai Produkciós Iroda Kern András és Szabó Kimmel Tamás főszereplésével Dés Mihály sikerregényéből adaptált Pesti barokk című előadást Göttinger Pál rendezésében. A színpadi változatot Kern András készítette.

pesti_barokk_plakat_874.jpgunnamed_11.jpg“Budapesti bulik a nyolcvanas évek derekán. Szerelmi bonyodalmak, hódítások, megcsalások, barátságmítoszok, besúgók. A harmincegynéhány éves Koszta János otthonosan mozog ebben a világban, mégsem találja a helyét. A felhíguló Kádár-korszakban kell léteznie - szeretteit elengednie, zavaros nőügyeit tisztáznia, kezdődő felnőttségét kitalálnia. Mennie vagy maradnia - közben pedig élnie. Honnan is kezdje? És hová juthat el? Mire megy azzal, hogy okosan látja élete hülyeségeit? Szerethető, szánalomra méltó, gyenge és erős felváltva.  Egyetlen stabil pont van az életében: a nagyanyja…” - írja a színlap.

Göttinger Pál elmondta, Kern András találta ki, hogy legyen a Pesti barokkból egy darab. "Orlai Tibor akkor keresett meg azzal, hogy érdekelne-e, amikor Dés Mihály még az első változatát írta. Hónapok teltek el, mire kiderült, hogy Kern és Dés közösen fogják írni, még további hónapok teltek el, mire tényleg írták is, szóval bőven volt idő végiggondolni, megismerkedni a darabbal. Elolvastam, és örömmel vállaltam, elsősorban András személye miatt. Csupa fiatal szereplője van a darabnak, és hozzájuk Kern András, aki már akkor is Kern András volt, amikor ez a történet játszódik. Így ez egy olyan sokfenekű, izgalmas helyzet, amivel volt kedvem foglalkozni" - mesélte a rendező.

A Belvárosi Színházban októberben debütáló előadás szereplői Kern András, Szabó Kimmel Tamás, Bánfalvi Eszter/ Grisnik Petra, László Lili, Schruff Milán és Mészáros Máté.

Különleges táncszínházi produkciók a Nemzeti Színházban

Különleges táncszínházi produkciók a Nemzeti Színházban

Közös évadkezdésre készül a Nemzeti Színház és a Nemzeti Táncszínház, szeptembertől különleges táncszínházi produkciókkal is gazdagodhat a Nemzeti Színházba járó közönség. A Nemzeti Táncszínház szervezésében kortárs és folklór előadások színesítik a teátrum repertoárját.

horda267_w.jpgA Nemzeti Táncszínház tizenhárom év után, 2014 őszén hagyta el a Karmelita kolostor épületét, így idén már a harmadik olyan évadát kezdi meg, amikor táncelőadásaikat különböző helyszíneken mutatják be. A 2016/2017-es évad újdonsága, hogy produkcióikat a Nemzeti Színház impozáns épületében is megvalósítják.

A közös együttműködés első darabja a Szegedi Kortárs Balett A munka gyümölcse című budapesti bemutatója lesz a Gobbi Hilda Színpadon. A szeptemberi 21-i előadás remek bemutatkozási lehetőséget biztosít a Juronics Tamás vezette társulatban dolgozó fiatal alkotóknak. De helyet kap a Nemzeti Színházban A Feledi János – Feledi Project Psychéje is, ami egy féktelen szabadságvággyal megáldott nő kétségbeesett küzdelmét mutatja be a szerelem és az élet teljességéért.

duna_csodaszarvas_dusag_50351.jpg

Egy régi-új kuriózummal is készül a Táncszínház: újra látható lesz Bozsik Yvette Kabaréja, mely a 20-as, 30-as évek német kabarévilágába kalauzolja el a nézőket a nagyszerű koreográfus segítségével, aki a Zenebohóc szerepében lép a színpadra szeptemberben és októberben is Nemzetiben. Műsorra tűztük két vidéki kőszínház tánctagozatának előadását is: a korszakalkotó olasz filmrendezőnek, Federico Fellininek emléket állító Férfiak, nők, Fellini című táncelőadás keretében a Miskolci Balett táncosai a férfi és női kapcsolatok rejtelmeibe engednek bepillantást az októberi műsorunkban. A székesfehérvári Vörösmarty Színház előadásában pedig Euripidész Hekabé című tragédiája ihlette Blaskó Borbála azonos című, tánccal és mozgással elmesélt történetét.

A Magyar Nemzeti Táncegyüttest nem kell bemutatni a Nemzeti Színház közönségének, hiszen a nagysikerű Körhinta című előadásban már bizonyította tehetségét. Október 28-án Zsuráfszky Zoltán …még Egy mondat… című alkotói estjével tisztelgünk az 1956-os forradalom és szabadságharc évfordulóján.

A flamenco a fúzió műfaja. A fiatal táncművész, Pirók Zsófia által megálmodott Suspiros – Sóhajok-ban a különböző kultúrák mozdulatai és Szokolay Dongó Balázs virtuóz játéka ötvöződik.

Az évet egy új bemutatóval, a Magyar Állami Népi Együttes Apám ablakából az ég címen készülő új darabjával zárjuk. A produkció zenéjét és koncepcióját napjaink egyik legnépszerűbb alternatív énekese, zeneszerzője, Szabó Balázs jegyzi. Az előadás ötvözi a zene, a tánc, a költészet, a színház és a bábművészet eszközeit, létrehozva egy sajátos, a tradícióból inspirálódó mai táncszínházi világot.

Fotó: Nemzeti Táncszínház

Stephenie Meyer új regénye novemberben magyarul is megjelenik

Stephenie Meyer új regénye novemberben magyarul is megjelenik

Stephenie Meyer új regénnyel jelentkezik idén novemberben, mely a titkosügynökök világába kalauzolja el most az olvasót. A vegyész várhatóan az amerikai premierrel egy időben jelenik meg magyarul is az Agave Kiadó gondozásában.

stephenie_meyer_a_vegyesz.pngstephenie_meyer_a_vegyesz_b1.jpgA burok és a Twilight saga szerzője ezúttal egy letehetetlenül izgalmas thrillert írt, főszerepben egy kivételes tehetségű nővel, aki évekig az USA egyik név nélküli fedőszervezetének a titkosügynökeként dolgozott, most azonban elvarratlan szál mások szemében, és mindent meg kell tennie, hogy életben maradjon. 

"Az amerikai kormánynak dolgozott, de ezt nagyon kevesen tudják róla. A szakmája egyik legkiválóbb tehetsége volt, egy olyan részleg legféltettebb titka, amelynek még neve sincs. Amikor pedig kockázati tényezővé vált, figyelmeztetés nélkül törtek az életére. Azóta ritkán marad egy helyen, és állandóan megváltoztatja a nevét. Megölték az egyetlen embert, akiben bízott, de ő még mindig fenyegetést jelent volt megbízóinak, mert tud valamit, amit nem kellene. Holtan akarják látni. Méghozzá hamar. Amikor a korábbi felettese felajánlja a kiutat, ő belátja, hogy nincs más választása. El kell vállalnia egy utolsó ügyet. De az információ, amelynek birtokába jut, csak még veszélyesebb helyzetbe sodorja. Élete legkeményebb harcára készül. Késlekedés nélkül veti bele magát a dolgok közepébe, ám hamar beleszeret egy férfiba, aki jelentősen rontja a túlélési esélyeit. Amint a lehetőségei elfogynak, kénytelen lesz úgy használni a különleges képességeit, ahogy a legszörnyűbb álmaiban sem képzelte volna."

Stephenie Meyer a Twilight saga és A burok óriási nemzetközi sikerei után most egy kemény, de annál elragadóbb főhősnővel tér vissza. Feszesen megírt, váratlan fordulatokban gazdag regényével ismét megmutatja, hogy miért ő ma a világ egyik legnépszerűbb írója.

A legősibb kezdeteket keltette életre a Recirquel társulata

A legősibb kezdeteket keltette életre a Recirquel társulata

Gyönyörű allegóriára, a teremtéstörténetre fűzte fel legutóbbi alkotását a Recirquel Újcirkusz Társulat. Ráadásul a látványos és meghökkentő elemek sokaságát ezúttal csupán két artistára bízták. Az élet keletkezését ezúttal Illés Renátó és Zsíros Gábor mozdulataival élhettük át a MÜPA színpadán.

non_solus_1.jpg

A Non Solus rövid, alig ötven perces produkciója egyetlen, szorosan összefűzött mozdulatsor benyomását kelti, amely az emberiség keletkezésének nagy talányát viszi színpadra rendkívül kifejező mozdulatsorokkal. A társulattól megszokott módon ismét remek egységben van a zene, a látvány és persze a gondosan kidolgozott koreográfia.

non_solus_2.jpg

Vági Bence társulata immár három éve kísérletezik újabb és újabb újszínházas, cirkuszi elemekkel, és a mostani alkotás jelentős mérföldkő az eddigi előadások között. Azzal ugyanis, hogy a már megszokott és sokszor bizonyított artista elemektől bizonyos szempontból elköszöntek és mondanivalójukat „csak” két artistára bízták, sokkal mélyebb kifejezési módot találtak a művészek.  

non_solus_3.jpg

Nehéz elemezni és leírni mindazokat a benyomásokat és érzéseket, amelyeket a zene, a mozdulatok és a díszlet egysége kelt a nézőben. A mozdulatok harmóniája, kidolgozottsága, és mindaz az erő, amely ezekhez kell nehezen szavakba önthető. Ezt érezhettük a közönségen is, akik szinte lélegzetüket visszatartva ültek még másodpercekkel az előadás vége után is.

Jó hír azoknak, akik eddig lemaradtak volna, hogy szeptember 16-án ismét látható a produkció a MÜPA programjában.

Fotók: MÜPA és Recirquel

Történetek az 1920-as évek Kanadájától az ISIS szíriai fogolytáboráig

Történetek az 1920-as évek Kanadájától az ISIS szíriai fogolytáboráig

Az ősz beköszöntével szívesen vesszük kézbe a komolyabb témákat boncolgató könyveket, legyen szó akár a női emancipációról az 1920-as évek Kanadájában, a gyermekek jogairól vagy épp egy az ISIS fogságába esett európai fényképész történetéről. Összeállításunkban most hat olyan regényt ajánlunk a figyelmetekbe, melyek többet nyújtanak puszta szórakozásnál. slider_25.jpg

1. Carrie Snyder: A futónő 

futono.jpgAz 1928-as amszterdami olimpián végre nők is indulhattak az atlétika versenyeken, melyre egészen odáig nem volt példa. Carrie Snyder regényében ezt az időszakot és történelmi jelentőségű eseményt dolgozza fel egy futónő szemén keresztül. Bár Aganetha Smart karaktere kitalált, de az 1928-as olimpián valóban volt kanadai női atléta a versenyzők között, Ethel Smith azonban nem 800 méteren, hanem a 4x100-as női váltóval nyert, valamint a 100 méteres távon állhatott fel a dobogó csúcsára. A valós történelmi helyzetek inspirálta történet lebilincselő. Nemcsak azért mert képet kapunk a kor kanadai társadalmáról és a sportolók életéről, de azért is, mert Snyder nem ragad le az 1920-as években, napjainkig kalauzolja az olvasót, bemutatván, hogy milyen a sorsa egy 104 éves olimpiai bajnoknőnek. A fordulatokban gazdag regény a női emancipációról szól, egy olyan nő életútját mutatja be, aki szembe ment a korral és a társadalmi nézetekkel már sportkarrierje során is, utána pedig modellkedni kezdett, bátran és merészen vállalva önmagát. Épp ezért mindenkinek jó szívvel ajánljuk a Libri Kiadó gondozásában megjelent A futónőt, sportkedvelőknek és a történelem iránt fogékonyaknak egyaránt.

2. Ian McEwan: A gyermektörvény

gyermektorveny.jpgIan McEwant sokan a brit irodalom egyik legjobb kortárs írójának tartják - nem érdemtelenül. Történeteit mély, ám cseppet sem túlzó érzelmekre építi, amelyeket hiteles és sokrétű karakterek élnek meg. Hősein keresztül - legyenek akár kitéve a II. világháború sokéves viharának (Vágy és vezeklés) vagy csupán egyetlen, különleges napnak (Szombat) - mindig az emberi mibenlét, a lélek, az elme titkait kutatja és fedi fel az olvasók előtt. Regényeit olvasva olyan intenzitással pörög az ember agya, mint egy jóféle krimiben, csak itt nem a tettes kiléte az érdekes, hanem az "Én vajon mit tennék a helyében?" kérdés állandó felbukkanása. A Scolar Kiadó gondozásában megjelent A gyermektörvény esetében pedig ez hatványozottan igaz - lévén maga a regény is egy bonyolult, egyszerre jogi és hitbeli kérdésre keresi a választ. Van-e bárkinek joga rávenni valakit arra, hogy az a hite ellen cselekedjen, ha csak így menthető meg az illető élete? És mi van akkor, ha egy 17 éves, már nem teljesen gyerek, ám nem is igazán felnőtt kamaszról van szó? Ebben a korántsem egyszerű ügyben kell döntésre jutnia Fiona Maye bírónőnek, miközben nemcsak a magánéletének széthullása nehezíti meg a dolgát, de az ügy középpontjában álló 17 éves Adammel való megismerkedése sem marad érzelemmentes. Döntése pedig ezúttal valóban életet vagy halált jelent...

3. Centauri: Jákob botja

jakob.jpgTovábbra is Jack London varázslatos alakja lebeg Centauri újabb, a Jégvágóhoz kötődő, de önállóan is olvasható regénye felett. Ám most nem az író vélt vagy valós családi kapcsolatait boncolgatja tovább, hanem arról tudhatunk meg többet, hogy hogyan lehet Jack Londonná válni. És ez valamennyire igaz is, már ha a hamisítatlan amerikai hős London életét egy ilyen, ugyancsak tipikusan amerikai család- és kalandregény képében képzeljük el. Na de miért is ne tennénk? A hagyományos értelemben vett férfi lét klasszikus értékeinek pápájaként London több generációnyi kalandvágyó fiú előtt járt példával, de hogy ő hogyan jutott el eddig, az legalább ugyanannyira érdekes és kalandos, mint bármelyik regénye. San Francisco utcáin egy fiatal fiúval ismerkedünk meg, aki egyszer majd ez a nagy író, ez a példakép lesz - de itt és most ő sem több mint egy egyszerű srác, aki úgy dönt, az ismert helyett az ismeretlent választja. Mi pedig vele tartva talán tényleg megtanulhatunk valamit arról, hogyan is lehet Jack Londonná válni. A Jákob botja a Magvető Kiadó gondozásában jelent meg.

4. Puk Damsgård: Az Iszlám Állam fogságában

iszlam.JPGDaniel Rye dán fényképész tizenhárom hónapon át volt az Iszlám Állam nevű terrorszervezet, az ISIS foglya Szíriában. 2014 júniusában hatalmas váltságdíj fejében szabadult. Az akkor huszonhat éves Daniel a neves dán újságírónőnek, Puk Damsgård-nak mesélte el a történetét, aki megrázó dokumentumregényt írt belőle. A tényfeltáró beszámoló Daniel Ryéval és családjával készült számos interjú és beszélgetés alapján született, s nemcsak azt mutatja be az olvasónak, hogy milyen borzalmakat kellett elszenvednie Danielnek, hanem azt is, hogy milyen lehetetlen dilemmákkal szembesült, és milyen idegölő tárgyalásokat folytatott a családja az emberrablókkal. A szerző beszélt fogolytársakkal, dzsihadistákkal, szakértőkkel és informátorokkal, és ritka bepillantást enged annak a túsztárgyalónak a titkos műveleteibe, aki Daniel és fogolytársa, a Dzsihád John által lefejezett James Foley amerikai újságíró felkutatásán és kiszabadításán dolgozott. Az Iszlám Állam fogságában augusztusban, Pap Vera-Ágnes fordításában jelent meg az Európa Könyvkiadónál.

5. Alexandra Salmela: 27, avagy halál teszi a művészt

27.JPGFinnország különös hely lélegzetelállítóan gyönyörű helyekkel és elbűvölően fura emberekkel, akik számára a csend és a szauna a mindennapok vallása. De leginkább a csend a szaunában, némi alkohollal körítve. Ennek ellenére - vagy éppen ezért - kiváló helyszíne lehet a személyes útkeresésnek, az elmélyedésnek, a művészi kiteljesedésnek. Angie, a regény sodródó főhőse, éppen valami ilyesmire vágyik. Hogy pontosan mire van szüksége azt nem tudja, de egyvalamiben biztos: áhított hírneve elérését 27 éves korában bekövetkezett halála fogja biztosítani. És mivel Angie már a huszonhetedik évét tapossa, nem maradt sok ideje, hogy valami maradandót alkosson mielőtt csatlakozik a legendás Huszonhetesek táborához. Ám, ahogy már említettem, Finnország furcsa hely, és egy kedves család szaunakunyhójában meghúzódva olyan dolgokra is rájöhet az ember, amikre egyáltalán nem is számított. Még talán az is kiderülhet, hogy nem csak a halál lehet mágikus a huszonhetedik évben. A 27, avagy a halál teszi a művészt című regény a Scolar Kiadó gondozásában jelent meg. 

+1 Jordi Llobregat: Vesalius titka

vesalius.JPGBarcelona, 1888 májusa. Alig néhány héttel az ország első világkiállításának megnyitója előtt több fiatal lány borzalmasan megcsonkított holttestére bukkannak. Sebeik egy feledés homályába merült, régi átkot idéznek. A könyörtelen gyilkos utáni hajszába három civil is belekeveredik. Daniel Amat, az Oxfordban élő fiatal tanár, aki különös körülmények között meghalt édesapja miatt tér vissza Barcelonába. Bernat Fleixa, aki újságíróként dolgozik a Correo de Barcelonánál, és leghőbb vágya egy olyan esetről írni, amely végre híressé teszi. Az orvostanhallgató Pau Gilbert, akinek minden lépését súlyos titkok övezik. A gyilkos kézre kerítése érdekében ők hárman egy olyan 16. századi anatómiai kézirat nyomába erednek, amely merőben megváltoztathatja a tudomány állását. Jordi Llobregat regénye az egyik legváratlanabb és legnagyobb sikert arató történelmi krimi volt Spanyolországban tavaly. A megjelenését követően több mint tizenöt országban keltek el a kiadás jogai, többek között az Egyesült Államokban is, hazánkban az Agave Kiadó gondozásában jelenik meg a Vesalius titka.

Villányi bor- és gasztrotúra gluténérzékenyként

Villányi bor- és gasztrotúra gluténérzékenyként

A Villányi borvidék tavasztól őszig csábító célpontja a gasztronómia szerelmeseinek, hiszen nem csak kiváló borok kóstolására van lehetőség, de a helyi éttermek is kitűnő kulináris élményeket kínálnak. Összeállításunkban egy speciális szempontból teszteltük a villányi éttermeket és pincészeteket, kíváncsiak voltunk mennyire figyelnek oda az ételintoleranciában vagy allergiában szenvedőkre, különös tekintettel a gluténérzékenyekre.

villany_pinceszet.jpgGere Attila Pincészete

gere.jpgGere Attila 1991-ben feladva tanult szakmáját megalapította a Gere családi vállalkozást, mely ma egyike Magyarország legismertebb pincészeteinek. Ennek fényében mi is ellátogattunk pincetúrájukra, mely keretében egy hat tételből álló borkóstolásra is sor került. Elsőként egy könnyű és ízletes Olaszrizlinggel hangolódtunk a sétára, miközben Gere Attila felesége, Katalin mesélt a kezdetekről és a család generációkon átívelő szőlőművelési hagyományairól és a borászkodásról. A bejárás során még megízleltük többek között a Merlot, a Syraht és a Kopárt is a Gere Pincészet kínálatából, utóbbi kettőbe pedig azonnal beleszerettünk. A kiváló borok mellé saját sütésű lepénykenyeret kínáltak a résztvevőknek, számunkra pedig külön sütöttek gluténmentes kenyeret, melyet egy kisebb kosárban tálaltak, a búzalisztből készült kenyértől jól elkülönítve. Ehhez természetesen az kellett, hogy már a pincetúrára való emailes jelentkezésben jelezzük számukra a gluténérzékenységet. A pincetúra 2.990 Ft volt fejenként és közel 2 órás időtartamú.

Polgár Pincészet

10406679_1693159420905636_2404505200906457355_n.jpgPolgár Zoltán és felesége vezetésével a pincetúrán és a borkóstoló vacsorán is részt vettünk, melynek családias, barátságos hangulata semmihez sem volt fogható. A pincetúra itt merőben eltért a Gerééknél tapasztaltaktól, míg ott egy modern "üzemet" néztünk meg, addig a Polgár Pincészetnél egy régi, hagyományos pincében barangoltunk, nedves falak mellé állított hordók között. A pince ékköve a borkápolna, melynek kazettás mennyezete és kialakítása lenyűgöző látványt nyújt, igazi különlegesség gyertyafényben üldögélni ott és finomabbnál, finomabb barrique-olt borokat kóstolgatni. A vacsora során nem okozott problémát a gluténmentes ételek biztosítása, a három fogásos vacsora a mellé kínált borokkal élvezetes és rendkívül laktató is volt, így a sajttálat és a prémium borokat majd legközelebb kóstoljuk meg. A 2012-es Aranyhárs elnevezésű desszert bor igazi különlegesség, mely a hölgyek körében biztos sikert arat, míg a férfiaknak a Credot és a Kékfrankost ajánljuk jó szívvel. Ha pedig időnk engedi érdemes egy délelőtt során részt venni a Polgár Zoltán vezette dűlőtúrán is, mely során Villány tetején borozgatva tudhatnak meg többet a vidékről és a szőlőtermesztésről. A pincetúra 1500 FT/fő, a dűlőtúra 3000 Ft/fő.

Kúria Borétterem

kuria.jpgA Kúria Borétterembe már csak azért is érdemes ellátogatni, mert a kialakítása magával ragadó, hisz nem túl gyakran szokott az ember első osztályú ételeket enni egy csodásan felújított pincében. A Hoffmann Oszkár vezette konyha pedig több mint elsőosztályú. A séf számára nem okoz problémát, hogy gluténérzékenyek számára is ínycsiklandó fogásokat készítsen, vagy úgy alakítsa át a már meglévő ételt, hogy az gluténmentes legyen. Az általunk megkóstolt Pecsenyekacsa lilakáposztával, hideg almapürével és hagymás törtburgonyával mesés volt, a kacsamell egyszerre volt szaftos és omlós, miközben a bőre tökéletesen ropogósra sült. Mellé a Tiffán Pincészet Csenge elnevezésű fehér borát kóstoltuk. Mivel az étteremnek nincsen saját pincészete, ezért a borlapon hét pincészet borai közül válogathatunk.

Halasi Pince

halasi.jpgA Villány központjában lévő pincesoron sétálgatva fedeztük fel a Halasi Pincészet éttermét. A hatalmas kerthelyiség rusztikus berendezésével rögtön elnyerte a tetszésünket, amit csak tovább fokozott a remek kilátás a Villányi borvidékre és a látvány grillkonyha. Az étteremben már az étlap kialakításakor gondoltak az ételintoleranciában és allergiában szenvedőkre, így minden egyes étel alatt megtalálható, hogy milyen allergént tartalmaz. Emellett a pincérek készségesen segítenek a vendégeknek, amennyiben az aktuális heti ajánlat közül szeretnének választani. Bár a Libamáj grillezett gyümölcsökkel, burgonyapürével nagyon csábító volt, végül mégis a heti ajánlatban szereplő tarjára esett a választásunk, amit fokhagymapürével, szalonna chipsszel és petrezselymes burgonyával tálaltak, és nem is kellett csalódnunk. Mivel két borkóstoló között tértünk be az étterembe, így a Halasi Pincészet borait nem fedeztük fel, de a limonádét jó szívvel ajánljuk a kissé megfáradt vendégeknek. 

Egy hétvége alatt csupán ennyi pincészetet és éttermet tudtunk kényelmesen bejárni, de aki több napra készül, még bőven akad választási lehetősége, ha gluténérzékenyként vacsorázni szeretne vagy borkóstolón akar részt venni. A Mandula Étterem és Bor-Bár, a Bock Pincészet és az Óbor Étterem is szerepel a villányi gasztro-bakancslistánkon, ahogy többek között a Jammertal Borbirtok meglátogatása is. Villány kiállta a gluténérzékeny tesztünket, így jó szívvel ajánljuk mindenkinek, tapasztalatunk szerint bármelyik pincébe vagy étterembe is térnek be, a személyzet kedvesen és segítőkészen fogadja a különleges igényekkel érkező vendégeket.

Fotók: Gere Attila Pincészete, Polgár Pincészet, Kúria Borétterem, Halasi Pincészet

Arkangyal éjjel - célkeresztben a nők és az erőszak viszonya

Arkangyal éjjel - célkeresztben a nők és az erőszak viszonya

Baráth Katalin hat évvel ezelőtt A fekete zongorával robbant be a hazai krimiirodalomba, idén nyáron megjelent új regénye azonban már nem az 1900-as évek elején játszódik, hanem napjaink Budapestjén. Az Agave Kiadónál megjelent Arkangyal éjjel témája a nők és az erőszak viszonya, főhőse pedig egy olyan igazságosztó, amilyet még a magyar irodalom sosem látott. 
ae.jpg

A sikert hozó David Veron-sorozat helyszíne a századforduló Magyarországa volt, honnan jött az ötlet, hogy egy napjainkban játszódó regényt írj?

barath_katalin.jpgBaráth Katalin: A konkrét ötlet elég hirtelen támadt. Egyrészt tavaly tavasszal volt egy lazább hónapom, és a nők ellen elkövetett erőszak témája akkor nagyon a levegőben volt, ahogy most is. Másrészt már régóta úgy érzem, mintha a kortárs hazai irodalom csak történelmi távlatból lenne képes bizonyos problémákat tárgyalni. Olvasóként szerintem túltermelés van ezen a téren, és ráadásul valami tanáros-prédikálós attitűd is körül lengi ezeket a műveket, ezt a tendenciát íróként pedig nincs kedvem erősíteni. Ha valami olvasóként nem vonz, az íróként se szokott. Mivel ez fordítva is igaz, ezért fogtam ehhez a korszakában és témájában is forró történethez. Kipróbáltam tudok-e olyan mai regényt írni, amit olvasóként is levennék a polcról.

A regény témája kifejezetten aktuális, hiszen nincs olyan hét, hogy ne olvasnánk vagy látnánk a híradóban valami elborzasztó riportot, kezdve a gólyatábori nemi erőszakoktól egészen a családon belüli erőszakig.

Igen, ezek az ügyek nagyon benne vannak a levegőben, félig-meddig szerencsére, mert végre beszélni kezdtünk erről a problémáról, és végre nem vesszük természetesnek, normálisnak. A regényben azért igyekeztem komplexebben hozzányúlni a témához. Így történt, hogy általában a nők és az erőszak viszonya vált az Arkangyalban témájává, ami egy nagyon összetett, szövevényes viszony. Mindenekelőtt azonban egy jó, működő, kerek regényt akartam írni, mert az emberek szerintem nem szívesen olvasnak regénynek álcázott szociálpolitikai pamfleteket, legföljebb lelkifurdalásból vagy sznobizmusból.

A cselekményben vissza-visszaköszönnek napjaink hírei, mint például az erőszakoskodó egyetemi HÖK-ös. Miért döntöttél úgy, hogy ilyen valós szálakat is beemelsz a fiktív történetbe?

Egy mai történetet akartam írni, ezért kézenfekvő volt, hogy a mai olvasók számára ismerős helyzeteket, helyszíneket, eseteket fogok szerepeltetni. Ettől lesz hiteles, aktuális és valóságos a regény, legalábbis szerintem. A történelmi krimiket is így írom, egy csomó korabeli eseményt bele szoktam fűzni a történetbe, a valóságot mindkét esetben ugyanolyan eszközökkel igyekszem megteremteni.

A regény főhősnője igazán különleges figura, nem egy szokványos nő. Magas, robusztus alkatú és simán megveri a férfiakat. Ki ihlette a névtelen bosszúállót, az arkangyalt?

Senki. Mondanám, hogy sajnos, mert egy ilyen karakter nagy ritkaság az irodalomban, a magyar irodalomban meg aztán különösen. A nyugati képregény-irodalom gazdagabb ilyen téren, főleg mostanában, amikor a nőalakok is egyre realisztikusabbak, és szaporodnak a női olvasókat is megcélzó történetek.

covers_394403.jpgA verekedések leírása részletekbe menő és pontos, esetleg te magad is űzöl valamilyen küzdősportot? 

Ezek a jelenetek abszolút a képzelet termékei, nem szereztem a saját bőrömön tapasztalatokat, és ez így is van jól. Szeretem a szépen megkomponált akciójeleneteket, minden filmet élvezettel nézek, ahol gondot fordítanak az ilyesmire. Nekem csak az volt a célom, hogy ha lehet, kerüljem az abszurd megmozdulásokat, és főleg, hogy ezek a jelenetek is mondjanak valamit a szereplőkről, hogy a mozgásukkal, a testük reakcióival is jellemezzem őket.

A regény lezárása arra enged következtetni, hogy nem zárkózol el a folytatástól. Esetleg a következő regényben megtudhatjuk a főhősnőnk nevét is?

A főszereplő nevének az  eltitkolása eleinte nem volt szándékos, csak a regény közepén tűnt föl, hogy nincs neve, ami végül is annyira nem meglepő egy egyes szám első személyben, monológ formában elmesélt történetnél. Úgy gondoltam végül, hogy egy név több problémát okozna, mint amennyit segítene, olyan asszociációkat keltene az olvasókban, amikre nincs szükség. Folytatást egyelőre nem tervezek, de persze bármi lehetséges, legfőképpen azért, mert megszerettem azt a hangot, amelyen az Arkangyal éjjel beszél.

Jelenleg dolgozol újabb könyvön?

Lassan fél éve szedegetem össze egy sci-fi regény darabjait, szálait, világát, gyűjtöm a szükséges információkat, építem a történetet, úgyhogy lassan ideje leülni és írni. Ezt egyszeri műfaji kirándulásnak tervezem, tartozom magamnak, és a sci-fi iránti lelkesedésemnek annyival, hogy teszek egy kísérletet. Ezen kívül alkalmasint két kisregény-ötletet is farigcsálok, mindkettő krimi. De hogy az említettekből mikor lesz konkrét regény, még nem tudom, mert mindig vannak más, határidős írnivalók, jelen esetben egy dokumentumfilm-forgatókönyv.

"Fiúk nem balettoznak, és kész." Vagy mégis?

"Fiúk nem balettoznak, és kész." Vagy mégis?

Billy Elliot története először 2000-ben filmként hódította meg a világot, majd egy évre rá megszületett Melvin Burgess regénye, utána pedig következett Elton John zenéjével a musical változat is. Idén nyáron Budapestre is begyűrűzött a Billy Elliot őrület, az Operában Szirtes Tamás rendezésében láthatjuk a zseniálisan táncoló kisfiú történetét, a könyvesboltokban pedig a Lee Hall forgatókönyve nyomán született regényt vehetjük meg. Utóbbit jó szívvel ajánljuk mindenkinek, az előadással azonban komoly problémáink vannak.

billy2.jpgbilly.jpg1984-ben járunk az angliai bányászsztrájk idején. Észak-Angliában a helyzet napról napra feszültebb, bányászok és rendőrök összecsapásaitól hangos a világsajtó, és visszafojtott lélegzettel figyel mindenki, hogy vajon ki fog győzedelmeskedni, Margaret Thatcher vagy a munkások. Mindeközben Jackie Elliot kisebbik fia, Billy apja tudta nélkül, balettozni kezd bokszolás helyett. A 12 éves kisfiúnak vérében van a zene és a tánc, ahogy azt demenciában szenvedő nagymamájától megtudjuk, akiből hivatásos balerina is lehetett volna. S mi történik, amikor a zord, kemény, bányász apuka megtudja, hogy kisfia balettozik? Kitör a botrány...

A nyolcvanas évek Észak-Angliájában egy fiú nem balettozik, nem riszálja magát, hanem bokszol, focizik vagy birkózik, az férfias, táncolni "csak a buzik táncolnak" - ahogy azt Jackie Elliot is közli fiával, mikor kiderül, hogy a boksz edzés helyett balett órákra jár. Jackie és Tony Elliot, akik egész életükben a tárnákban hajtottak nap, mint nap, most az utcán küzdenek az igazukért, és csípőből elutasítanak mindent, ami nem passzol beszűkült gondolkodásmódjukhoz. Kiabálások, könnyek, veszekedések hosszú sorára van szükség, míg megértik, hogy ha megfosztják Billyt a lehetőségtől, hogy balett-táncos legyen, akkor örök boldogtalanságra kárhoztatják.

Melvin Burgess regénye, melyet Lee Hall forgatókönyve alapján írt meg, kiváló társadalomkritika a nyolcvanas évek Angliájáról, miközben megtanítja az olvasót a legfontosabb leckére, hogy mindig legyen hű önmagához, és hagyja, hogy szerettei azt tegyék, ami boldoggá teszi őket. A Billy Elliot a családi összetartozásról, a támogatásról, az elfogadásról szól, épp ezért szívem szerint kötelező olvasmánnyá tenném nemcsak az általános iskolásoknak, de a szüleiknek is, hogy akkor is támogassák gyermeküket, ha épp olyasmire vágyik, ami nem megszokott vagy épp társadalmilag nem elfogadott az adott közegben.

A regény elolvasása után azonnal jegyet váltottam az Operában látható Billy Elliot musicalre is, hiszen egy ilyen kiváló történetet, ennyi remek karakterrel öröm viszontlátni a színpadon. Legalábbis ezt hittem. A Szirtes Tamás által rendezett darab azonban nem épp az a Billy Elliot, amit a könyvből és a 2000-ben bemutatott filmből megismertem. A Madách Színház direktora, ugyanis úgy döntött, hogy "non replica" verzióban, azaz nem a külföldi nagy sikerű produkció másolataként, hanem újraértelmezve rendezi meg a musicalt, bár ne tette volna. Felszínes, giccses és messzemenőkig öncélú előadás született így, melyből minden hiányzik, ami valóban drámaivá teszi a történetet. Jó kérdés, hogy vajon kiben nem bízott Szirtes Tamás: a színészeiben, hogy képesek lennének-e eljátszani az erős drámai szerepeket, a közönségben, hogy szeretné-e a kemény üzenetekkel megtűzdelt előadást vagy önmagában, hogy képes lenne-e megrendezni egy komoly dráma musical változatát? Bármelyik esetről is van szó, a végeredmény önmagáért beszél. A horror árú jegyekért cserébe a nézők végignézhetik, ahogy műanyagba öntik és cukormázzal feldíszítik Billy Elliot történetét.

billy_elliot.jpgA darabból olyan fontos részletek maradtak ki, mint Billy elhunyt édesanyjának zongorája. Hiszen miért is lenne fontos az a hangszer, amelyen Billy imád "pötyögni", mert édesanyjára emlékezteti, és amit az édesapa feldarabol tűzifának karácsonykor, hogy ha már valódi ajándékot és lakomát nem tud nyújtani a családjának, legalább egy kis meleget biztosítson számukra a fogvacogtató ínség idején. Ugyan, ez mellékes, ahogy a sztrájkolók nélkülözésének pontos bemutatása is, hiszen az nem vicces. Továbbá mellékes a musical alkotói szerint az a jelenet is, amikor Jackie Elliot és nagyobbik fia, Tony egymásra talál, és mindent félredobnak, hogy segítsenek Billynek felvételizni a Királyi Balettintézetbe. Míg a könyvben és a filmben ez az egyik legfontosabb katartikus jelenet, addig a musicalben végignézhetjük ennek tökéletes ellentétét, veszekedést, verekedést, és ahogy Tony káromkodva faképnél hagyja az apját. Egyszerűen érthetetlen ez a jelenet, mintha a szerző és a rendező nem látta volna a filmet és nem olvasta volna a könyvet. Érthetetlen az is, hogy miért kellett bohócruhába bújtatni és óriás cipőkkel körülvéve táncoltatni Billyt és meleg barátját Michaelt, holott Michael női ruhába öltözése és beszélgetései Billyvel pont nem a bohóckodásról szólnak, hanem az önképének fejlődéséről, ahogy rádöbben, hogy a saját neméhez vonzódik. Az Operában elfogadás nincs, buzizás cserébe annál inkább!

Az előadás hibáiban nem az a legbosszantóbb, amikor drámai elemeket, jeleneteket kihagynak vagy éppen megmásítanak, hiszen a musical egy könnyed műfaj és nem lehet színpadon ugyanúgy ábrázolni egy történetet, mint a filmvásznon, de az már komoly probléma, ha üressé, felszínessé és csilli-villi, giccses vígjátékká változtatnak egy drámát. Mindehhez még pluszba társul a karakterek motivációjának szinte teljes hiánya, valamint a totális logikátlanság. Csak hogy a legnagyobb és legfájdalmasabbat kiemeljem, mégis mi indokolja azt, hogy az előadás végén Billy azt mondja a családjának, hogy nem vették fel a balettintézetbe, miközben felvették? Az előadás alapján az indok az volt, hogy így a Tonyt alakító színész - aki kora alapján simán Billy apja is lehetett volna - még egyszer káromkodhat és barackot nyomhat a gyerek fejére. 

Hosszan lehetne még sorolni az előadás hibáit, mert minden jelenetre jut vagy egy tucat belőlük, épp ezért, akit érdekel a Billy Elliot, ne az előadásra váltson jegyet, hanem vegye kézbe a Cartaphilus Könyvkiadónál megjelent regényt vagy nézze meg a filmet, mert ezekből életre szóló tanításokra tehet szert.

Fotó: Magyar Állami Operaház

"Hallo, we apologize for Rihanna"- szólt egy ausztrál üzenete Barbadosra

"Hallo, we apologize for Rihanna"- szólt egy ausztrál üzenete Barbadosra

 

Mint azt már internet szerte olvashattuk Rihanna mély csalódást okozott. Nem volt elég a 30 perces késés, de Riri olyan semmit mondó arccal nyomta végig azt a maradék 1 órát, hogy nekem fájt. Ez után a cikis bukás után kétkedve vártam a hétfői Sia koncertet.

016_sia-xl.jpgAz ausztrál dalszerző-énekesnő is késett ugyan 20 percet, de olyan előadást tett a színpadra, ami profihoz méltó. Lehet vitatkozni, hogy milyen koncert illik egy fesztiválhoz, de egy biztos, Sia nem vette semmibe közönségét, mint ahogy azt kedves csütörtöki kolléganője tette. Az egész show egy elejétől a végéig megkomponált előadást volt. Sia a háttérben meghúzódva énekelte el a dalokat, csak a dobogó helyét változtatták néha amin állt, de lényegében nem nagyon "zavart be" a színpadképbe. A show főszereplői a táncosok voltak, akik minden számhoz különböző koreográfiát adtak elő. Talán tényleg a show a legjobb szó, hiszen a számokat illetően kb. fel is tehettünk volna egy CD-t. Természetesen hallhattuk a nagy klasszikusokat mint például a Cheap Thrills, a Chandelier vagy a Titanium (ft. David Guetta).


Az estét egy finoman elhelyezett fricska színesítette, a Diamonds című szám eléneklése után az egyik táncostól a következő mondatott hallhattuk miközben egy telefonkagylót tartott a füléhez: "Hallo? We apologize for Rihanna" (Halló? Mi kérünk elnézést Rihannáért!)

001_sia-644x429.jpgVan, aki nyilván több szívre és lélekre vágyott volna, zenekarral és több kommunikációval a közönség felé. Ez már ízlés kérdése, mi meg voltunk elégedve.


A hétfői napon Sia mellett a tinik egyik jelenlegi kedvence a CHVRCHES is tiszteletét tette az A38 sátorban. A skót szintipop trió hozta a 3 legnagyobb slágerét, de azon kívül nem igazán tett ránk túl nagy benyomást. Jó kezdés lagymatag közép rész, majd a slágerekkel erős befejezés. Ezzel párhuzamban az Oasisból is ismert Noel Gallagher a Nagyszínpadon szórakoztatta egy igen jó hangulatú koncerttel a közönséget. Azért a saját dalokon kívül felcsendült például a Wonderwall kicsit átdolgozva, mely így is nagy sikert aratott.

 

 

Sziget, szerelmem!

Sziget, szerelmem!

Idén jöttem rá, hogy mennyi emlék fűz a nyár legnagyobb Budapesti fesztiváljához. Az elmúlt pár évben mindig megfogadom, hogy jövőre már nem megyek, hiszen drága, hangos, poros és amúgy is öregszem, aztán látom a plakátokat, ellepik a várost a karszalagos külföldiek és lám itt állok Sia koncertjén…

sziget1.jpg16 évesen először végigsétálva a K- hídon azt hittem valami álomba csöppentem. Minden színes, minden új, mindenki kedves. Helyszínről helyszínre barangoltam be a fesztivált minden nap más és más ismerősömmel, de így sem jutottam soha a végére. Először még Excelben összeállítottam, hogy melyik nap mire vagyok kíváncsi. szerintem 1 napig sem sikerült tartani magam a tervezethez. A következő évben már nem is próbálkoztam ilyesmivel, sodrottam az árral és az ismerősökkel.   Emlékeztek még a Milli tejbárra ahol tömtük magunkba a túrós csuszát? Akkor az volt az volt a top. Ma már sziget szerte válogathatunk a legjobb étkezdék között, a fesztivál igazi gourmet paradicsommá változott. A programok is egyre csak bővülnek: sok cirkuszi és színházi előadás, kiállítás, mozi, csoportos program, vagy akár a civil sziget.

sziget2.jpgEgyütt nőttem fel a Szigettel. Láttam hogyan fejlődik, és növi ki magát egy nemzetközileg elismert fesztivállá. Szerelmek, barátságok, élmények és az összetartozás élménye kötnek ide. Együtt örültem jó pár szigetlakó ismerősömmel az első konténeres WC-nek, ültem fel a Sziget Eye-ra vagy vittem vissza a kötelezően kiváltandó szemeteszsákot, üresen.  Az arculat fejlődésével a design is ámulásra késztet. Bármerre járunk, valami valahol mindig világít, csillog vagy forog. Igen, ez a sziget már nem az a sziget ami 10 éve volt. A teltház gyakorlatilag lehetetlenné teszi a közlekedést bizonyos csomópontokon, és igen, egyre kevesebb magyar szót hallani. Bele kell törődni és lassan átadni a staféta botot a fiatalságnak. De azért jövőre találkozunk, ugye?!

Négy ínyencség a szépirodalom kedvelőinek

Négy ínyencség a szépirodalom kedvelőinek

Eljött az augusztus és bár időnként már meg-megcsap az ősz távoli illata, azért még javában tart a nyár. A könnyű strandolvasmányoktól kissé megcsömörlötten egy kis szépirodalmi összeállítással készültünk, hiszen ez az időszak nemcsak a felhőtlen pillanatok, de a szabadság ideje is, amikor talán több figyelmünk, kedvünk jut egy-egy nagyobb lélegzetvételű vagy éppen lelket felkavaró mű befogadására.

befunkycollage1_1.jpg
3111635_5.jpgTamás Zsuzsa: Mit tud a kert

A kötet olyan vékonyka, hogy szinte kínálkozik csak úgy zsebre vágni, fél kézzel fellapozni két gondolat között, de a fizikai méret megtévesztő. Ezek a versek komoly mélységeket érintenek, hihetetlen érzékenységgel rezonálnak halálra, anyaságra, nőiségre és egyáltalán, a létezésre. Fényből is, árnyékból is akad benne bőven, s a verssorok olyan ajtókat nyitnak meg, amelyek mögött az olvasó önmagával találkozhat. “Mit tud a kert a reményről?/Mondd, vajon emlékszik-e ránk?/Vagy úgy növeszti fája gyűrűjét,/hogy nem tudja azt a délutánt?” Tamás Zsuzsa Mit tud a kert című kötete, mely a Magvető Kiadónál jelent meg kényelmes lustulásra és a nyári nyugalom megzavarására kifejezetten alkalmas és ajánlott.

 

743723f.jpgÁmosz Oz: Júdás

Az izraeli író legújabb regénye pillanatok alatt vált könyvsikerré Európában. A szerelmi történetnek álcázott regény főhőse, Smuel Asch voltaképpen önmagát, élete célját keresi a vérontások utáni Jeruzsálemben, ahol az áhított, de elérhetetlen szerelem mellett saját eszmei démonjaival, és népének történelmi örökségével is szembe kell néznie. A történet szövetébe pedig bravúrosan van beleszőve a karióti Júdás alakja, aki körül több a becsontosodott válasz, mint a kérdés, ám a szerző nem átallja föltenni e kérdéseket, és a főhős szájába adva meglehetősen új válaszokat is adni rájuk. Lebilincselő, szívszorító és letehetetlen olvasmány Ámosz Oz regénye, mely az Európa Könyvkiadó gondozásában jelent meg.

 

1194554_2.jpgKántor Péter: Egy kötéltáncos feljegyzéseiből

Aki kötélen egyensúlyoz, jól tudja, hogy egy dolgot nem szabad: lenézni. Emelt fő, pillantás a horizonton és könnyed (vagy annak tűnő) lépések. Belül persze feszít a szív, szorít a gyomor, de a tekintet és a láb könnyű. Kántor Péter novelláit olvasva is ezt érezhetjük: könnyen befogadható (vagy annak tűnő) történetek vasárnapi ebédről, nagymamáról, bútorokról, sétákról. És persze álmok, képek és rohanás, korrajz, gyász, szerepjáték. Mindez azonban biztos kézzel, nyugodt, előre szegezett pillantással tárul az olvasó elé, de valahol, a történetek alján, lent, a mélyben ott az a kis szívszorítás, az az ismerős, "nemszeretem gyomorremegés". Csak le ne nézzünk! Az Egy kötéltáncos feljegyzéseiből című kötet a Magvető Kiadónál jelent meg.

 

hasnyalmirigynapl.jpgEsterházy Péter: Hasnyálmirigynapló

Az idei könyvhéten még dedikálta Hasnyálmirigynapló című kötetét, mely a legtöbb példányban eladott mű volt az egyhetes rendezvényen, majd alig egy hónap múlva, július 14-én, már Esterházy Péter halálhírével volt tele a média. Temetésén Várszegi Asztrik pannonhalmi főapát úgy fogalmazott: Esterházy Péter újjáteremtett szavakban tudta elmondani a teremtés kimeríthetetlen valóságát és tragédiáját, gyönyörűségét és ellentmondásosságát. Hasnyálmirigynapló című kötete fájdalmasan lenyűgöző, mely olyan kérdéseket boncolgat, hogy mit lehet tenni, ha a test, amely addig mindenestül a munkát szolgálta, egyszerre az írás ellen fordul? Mi történik az "ontológiai derűvel", amikor a halálos betegség mindennapi gyakorlattá válik? Megírható-e szerelemként a hasnyálmirigyrák? Esterházy Péter utolsó könyve, mely a Magvető Kiadó gondozásában jelent meg, nem egyszerű történet, de számunkra kötelező olvasmány.

Életre kel a fantáziavilág a Szigeten

Életre kel a fantáziavilág a Szigeten

Óriási sárkány, űrlények és űrhajók, polip karokon, felhőkön és egyéb furcsaságokon megpihenő emberek. Nem, ezek a képek nem egy fantasztikus film jelenetei, „csupán” a Sziget hétköznapjait tarkító pillanatok. A Fesztiválköztársaság különböző szegleteiben ugyanis idén is majd’ száz köztéri installációval találkozhatunk.sziget_art_of_freedom_kiemelt.jpg 

sziget_art_of_freedom.jpgAz Art Of Freedom pályázatra minden évben várják a lelkes dizájnerek, képzőművészek, fényszobrászok vagy ügyes „amatőrök” ötleteit, a legjobb pályamunkák a Sziget Fesztiválköztársaság terein kelhetnek életre. Idén kétszáznál is több pályamunka érkezett – köztük külföldről is – melyekből mintegy százzal találkozhatunk is majd a fesztiválon. Így érdemes két koncert között figyelmesen körbejárni a Szigetet, ahol olyan alkotásokkal találkozhatunk, mint a szemétből és lomból épült Űrkomp 3.0, a polip karokat formázó Octopuff, a csillagképeket megidéző Csillagos égbolt vagy a napfénytől óvó Chillagszemű juhász. A több tucatnyi installáció némelyike remek pihenőhely – mint a hűs árnyékot adó Kerekerdő az ArtZone-ban vagy az esernyőkből épült Szerelem Pavilon -, de vannak vidám pillanatokat szerző, szelfizésre csábító szobrok is, - mint az életnagyságú birkákat formázó Pop Sheep vagy az ide tévedt UFO család. Mert a Sziget sokszínűségéhez hozzátartoznak az apró, rejtett szépségek és az égig emelkedő alkotások is, amik megnevetettnek, aktivitásra késztetnek, vagy éppen elgondolkoztatnak. Pont úgy, ahogy a bicskei diákok által épített Dragon Of Freedom, ami 15 ezer PET-palackból kel életre, hála 70 diák szorgalmának. A Vajda Kreatív Csoport egyébként visszatérő pályázó, akiknek minden alkotása újrahasznosított anyagokból épül, hogy felhívják a figyelmet környezetünk védelmére, a legaktívabb diákok pedig 80-100 órát is dolgoznak az installációkon, amiért Sziget bérlet a jutalom. 

A Fonalgerillák csapata 2011 óta köti be a város köztereit és villamosait, hogy kézi kötéssel és horgolással széppé tegyék azokat. A kötőtűs brigád az elmúlt években a Fröccskert fáit bújtatta kötött ruhákba, idén pedig az emblematikus Sziget felirat „I” betűjére csapnak le, amihez várják a Szigetlakók segítségét is. Az „I” betűből ugyanis a fesztivál első napján 14 órától bárki feltűzheti a saját kötött-horgolt alkotásait, hogy megszülethessen egy nemzetközi virágoskert.

150 éves a Fővárosi Állat- és Növénykert

150 éves a Fővárosi Állat- és Növénykert

A Fővárosi Állat- és Növénykert egyike a világ legrégebbi állatkertjeinek, megnyitására 1866. augusztus 9-én került sor, vagyis augusztus 9-én, kedden lesz pont 150 éves. A jeles eseményre sok mindennel készülnek az állatkert dolgozói, mind a születésnapon, mind másnap számos izgalmas programmal, koncerttel várják a nagyközönséget.

zoo_150ev_fb_hirlevel_900x450.jpgzoo_150eves_logo_ok.jpgAugusztus 9-én már 9 órától számos programmal várja a Fővárosi Állat- és Növénykert a látogatókat. A Főkapu térnél a Nagyszínpadon egész nap népi játékokat próbálhatnak ki az apróságok, de lesz több mesekoncert, fellép többek között Bíró Eszter is Állati Zenés ABC előadásával, míg a Madarak együttes hatalmas állatkerti mulatsággal készül a jeles napra. Délután egy órától a Nagytó parton kézműves foglalkozások és állatbemutatók, klasszikus zenei koncertek és mesekavics festés lesz a program, míg a Tigriskifutónál bábjátékkal és bűvésztrükkökkel szórakoztatják a gyerekeket, de lehetőség lesz állatfigurák készítésére is. Az Ausztrálházban több beszélgetésre is sor kerül a nap folyamán, Németh Kristóf, Oroszlán Szonja és Dolák-Saly Róbert is mesél az állatkerthez és az állatokhoz fűződő viszonyáról. A Madagaszkár-házban pedig többek között Geszti Péter és Pogány Judit várja a látogatókat egy-egy órára.

Augusztus 10-én az ünnepi programsorozat tovább folytatódik. A Főkapu térnél 9 órától a Papajazz zenél 11-től pedig a fergeteges brazil ritmusok játsszák majd a főszerepet a bejáratnál. Délben Mester László "Pintyő"  és zenésztársai muzsikálását hallgathatjuk meg a Nagytó partjánál, aki azonban inkább Dél-amerikai dallamokra kíváncsi, neki Luis Eduardo Castagno koncertjét ajánljuk, aki egyenesen Buenos Airesből érkezik és a Dél-Amerika kifutónál zenél barátaival közösen. Délután háromtól az India-házban Mesés India címmel nézhetjük meg a a Calcutta Trió előadását, míg a Szavannaházban pedig Ibrahima Fal "Ibro"  Szenegálból, Said Tichiti Marokkóból és Vázsonyi János előadásában afrikai ritmusokra rophatjuk.

További információ az állatkert honlapján található.

Merész teremtéstörténet Wm. Paul Youngtól

Merész teremtéstörténet Wm. Paul Youngtól

A 22 millió példányban elkelt sikerkönyv, A Viskó szerzőjének új, minden eddiginél felforgatóbb regényét jövő hét hétfőtől már itthon is megvásárolhatjuk. Wm. Paul Young legújabb kötete, az Éva az Alexandra Kiadó gondozásában jelenik meg.

eva.jpgb150db3b-e8f3-43e1-9d10-4702ed55a0ee.jpgTörténetünk hőse, John, a Begyűjtő különös helyen él; szigete a világok határán fekszik, egy dimenziók közti redőben. Egy nap az óceán hatalmas konténert sodor a partra, melyben tizenkét holttest hever. A roncsok közt kutatva John egy fiatal lányra bukkan, aki csodával határos módon túlélte a tragédiát. A sziget Gyógyítói és Tudósai hamarosan felfedezik, hogy a lány genetikai adottságai nem mindennapiak: teste minden egyes sejtjében ott hordozza az egész emberiséget...

Lilly felépülése lázálmokkal és hallucinációkkal terhes, látomásai során Éva, Minden Élők Anyja látogat el hozzá, hogy felfedje előtte az elfeledett igazságot a teremtésről és a bűnbeesésről. Álom és ébrenlét, mitológia és valóság fonódik szorosan egymásba, Lilly pedig ráeszmél, hogy neki is óriási szerepe van az események alakulásában, a tét pedig nem más, mint Ádám és Éva leszármazottainak múltja és jövője.

Wm. Paul Young Kanadában született, gyerekkorát viszont Új-Guinea bennszülött törzsei között töltötte misszionárius szüleivel. Kezdetben csupán közeli barátainak és családtagjainak írta történeteit, míg A Viskó (melynek megírásában saját, fiatalkori útkeresése inspirálta) el nem hozta számára az ismertséget. Mindkét eddigi regénye felkerült a New York Times sikerlistájának első helyére.

Könyvet a férfiak kezébe!

Könyvet a férfiak kezébe!

„Segítsd a férfit, hogy rátaláljon!” Az Athenaeum Kiadó mozgalmat indít a férfiak olvasásáért. Az olvasás az elmúlt 25 évben elveszítette a férfiakat. Egyszerűen eltűntek. Igen, mi is ismerünk olvasó férfiakat, sőt, író férfiakat is ismerünk. Ha azonban elemezzük a nagy (egységes) mérőszámokat, a helyzet drámaisága élesen, pontosan rajzolódik ki. A könyvvásárlók óriási többsége nő.

13697086_1080717978631834_3551141122083331535_n.jpg13697086_1080717978631834_3551141122083331535_n.jpgA nők 150 éve küzdenek a jog előtti egyenlőségért, az esélyegyenlőségért és az egyenlő bánásmódért. Az emancipációs (és egyéb gender) mozgalmak eredményeit, további céljait könyvtárnyi irodalom foglalja össze, ezernyi egyetemi kutatás viszi tovább – ezeket az eredményeket civil kezdeményezések igyekeznek a hétköznapi valóságba is átemelni. Tisztelet a nőknek, akik a többi nőért harcolnak!

Van azonban egy terület, ahol a nők mára akkora túlsúlyra tettek szert, hogy az kifejezetten riasztó, káros és veszélyes. Pontosítunk: nem a nők túlsúlya a riasztó, hanem a férfiak alulreprezentáltsága. Ez a terület az olvasás. Az olvasás az elmúlt 25 évben elveszítette a férfiakat. Egyszerűen eltűntek. Igen, mi is ismerünk olvasó férfiakat, sőt, író férfiakat is ismerünk. Ha azonban elemezzük a nagy (egységes) mérőszámokat, a helyzet drámaisága élesen, pontosan rajzolódik ki. A könyvvásárlók óriási többsége nő. 

Éppen ezért az Athenaeum Kiadó ad hoc mozgalmat indít „Segítsd a férfit, hogy rátaláljon!” szlogennel.

1. Felhívást intéznek olvasóikhoz, hogy ajánljanak olvasnivalót férfi ismerőeiknek a Facebookon #segitsdaferfit hashtaggel, készítsenek mémeket, amelyek a párok közös olvasását, az olvasás, férfiakra gyakorolt hatását jeleníti meg!

2. Felhívást intéznek minden Facebook felhasználóihoz, hogy segítsen eljuttatni ezt az üzenetet a lehető legtöbb emberhez!

3. Felhívást intéznek a magyar médiához, hogy foglalkozzon a kérdéssel, segítsen társadalmi párbeszédet kezdeményezni a témáról – mert megoldások mindig a diskurzusokból születnek.

4. Felhívást intéznek minden magyar könyvkiadóhoz, hogy csatlakozzanak a mozgalomhoz, és együtt, akár közös rendszerben segítsenek a férfiakat visszatalálni az olvasáshoz.

Márai klasszikus mondata: Gondold meg, hogy csak az ember olvas. Ma ez így érvényes: Gondold meg, hogy csak a nő olvas. Meggyőződésünk, hogy csak az olvasó nő az, aki segíteni tud abban, hogy ez megváltozzon.

Egészség és jó kapcsolatok, íme a kulcs mindkettőhöz!

Egészség és jó kapcsolatok, íme a kulcs mindkettőhöz!

Milyen mértékben befolyásolják gondolataink, érzelmeink és hitünk a fizikai egészségünket? Miért van az, hogy rekordszámú fiatal férfi képtelen boldogulni a tanulmányaival, nem tud szót érteni a lányokkal, és szexuálisan is kudarcot vall rendszeresen? Ezekre a kérdésekre ad válasz a Libri Kiadónál megjelent két könyv, a Gyógyító elme és a Nincs kapcsolat.

slider_24.jpggye.jpgJo Marchant, PhD-fokozatú genetikus és mikrobiológus már számtalan ismeretterjesztő témában publikált az elmúlt években, most pedig a mentális állapotunk élettani hatásait vizsgálva vont le következtetéseket, és írta meg Gyógyító elme - Az orvosod te magad légy! című könyvét. Marchant abból indul ki, hogy manapság, ha egy páciens betegnek érzi magát, de az orvosa nem tudja képalkotó és egyéb diagnosztikai vizsgálatokkal kideríteni a problémáját, akkor lényegében egészségesnek tartja. Az orvosok szerinte nem foglalkoznak az elmével, és az elme testre gyakorolt hatásával, épp ezért, ha nem találnak valami kézzel fogható tünetet vagy tünetegyüttest, akkor magával a ténnyel, hogy a páciens betegnek érzi magát, nem tudnak mit kezdeni. Az író szerint másfajta hozzáállásra van szükség, ugyanis ha jobban odafigyelnének az orvosok a mentális állapotra, és annak a testre gyakorolt hatását elismernék, hatékonyabban léphetnének fel az áltudományos tanok és hamis terápiák ellen is.

Részletesen ír a kötet első felében a placebohatásról, a hipnózisról, a bélműködés lassításáról, az ízek és szagok immunrendszerünket erősítő hatásairól, sőt a szavak erejéről is. A könyv második felében pedig már kicsit tudományos fantasztikus vizekre evez, mert olyan jelenségekről van szó, mint a génjeink működésének befolyásolása. De olyan pszichológiai trükkökről is ír, amelyek által jobban megérthetjük, miért reagálunk egyes helyzetekre úgy ahogy, és e kapcsán a stressz káros hatásáról, a negatív gondolatok romboló és roncsoló erejéről is olvashatunk.

Összességében Jo Marchant kötete egy érdekes olvasmány, tele olyan jelenséggel és magyarázattal, amit az olvasó vagy elhisz vagy sem, azonban izgalmas felfedezéseket is tehetünk saját magunkkal kapcsolatban a könyvet lapozgatva, ezért az erre nyitott olvasók számára jó szívvel ajánljuk a Gyógyító elmét.

3196869_4.jpgNikita D. Coulombe, a világhírű szociálpszichológus közreműködésével írta meg Nincs kapcsolat - hová lettek a férfiak című könyvét Philip Zimbardo, mely egy olyan problémakört vázol fel és ad megoldási módokat, ami mindannyiunkat, férfiakat és nőket, szülőket és gyereket egyaránt érint. Zimbardo azt tapasztalta, hogy az elmúlt évtizedekben erős változáson mentek át a férfiak és a férfi szerepkörök. Köszönhetően az apa nélküli családoknak, az iskolarendszerek hiányosságainak, a környezet és technológia változásának korunk fiatal férfiai számtalan falba ütköznek életük során, és a legtöbbet képtelenek ledönteni legyen szó tanulásról, munkáról vagy akár a nőkről.

A probléma gyökere az író szerint onnan ered, hogy míg a feminista mozgalmak által a női szerepek újra lettek gondolva, és folyamatos párbeszéd van róluk, ezáltal alkalmazkodnak a jelenkor igényeihez, azonban mindez a férfiak esetében nem történt meg. Elvárjuk a fiatal felnőtt férfiaktól, hogy mind egyenes jellemű és kezdeményező állampolgárok legyenek, akik felelősséget vállalnak cselekedeteikért, és másokkal karöltve egységben dolgoznak a közösség fejlesztésén és nemzetük felvirágoztatásán. A probléma az, hogy sem a család, sem a társadalom nem erre motiválja őket, helyette csírájában folytja el kreatív, intellektuális és szociális képességeik kibontakozását, írja Zimbardo. A részletesen levezetett problémahalmazra azonban válaszokkal is készült az író, mint például, hogy a családon belül hogyan kell feloldani a tabutémákat, milyen szerepe van egy apának a családban, milyen lépéseket kellene tenniük a kormányoknak és iskoláknak, és természetesen a férfiakat is megszólítja, hogy mit tehetnek ők saját maguk sikerességéért. 

A Nincs kapcsolat egy érdekes problémára hívja fel a figyelmet, melyről szeretünk tudomást sem venni, vagy csak puffogni az orrunk alatt - "Ezek a fiatalok!" dörmögéssel. Az író által megvilágítva, azonban már egész más színben tűnnek fel az olvasó előtt a fiatal férfiak. Zimbardo könyve megosztó olvasmány, lesznek részek, amikkel biztos nem értünk egyet, lesznek, amik elgondolkoztatnak, sőt lelkesen bólogatunk olvasásközben. Leginkább a szociálpszichológia iránt érdeklődők számára ajánljuk a könyvet, de azon férfiak számára is hasznos olvasmány lehet, akik nem érzik jól magukat a bőrükben, és szeretnének ez ellen tenni valamit.

Mai napra

„Naponta megújuló boldogság, hogy valaki beszél hozzám a könyv lapjairól, és ezt az élményt megismételhetem, sőt ez az élmény a korom és életkörülményeim áltozásával mindig más és mást közöl.” (Szabó Magda)