Kultography

A tetovált lány és a majdnem Jack Sparrow szerelme

A tetovált lány és a majdnem Jack Sparrow szerelme

Blahó Dávid írása itt: - 2015-04-18 16:38

Azért csak majdnem, mert itt kalózkodásról szó sincs - maximum a szíveket rabolják el eme XVII. századi történet szereplői. Aki kíváncsi egy Hollandiában felejtett dögös vörös és matróznak álló kedvese romantikus sztorijára, annak érdemes behúznia a The Gentle Storm debütáló lemezét.tgs_kiemelt.jpg

press_cover_01.jpgA költői ellentmondást tükröző zenekarnév tulajdonképpen egy projekt, amelyet az 50-es évei közepén járó progresszív rock legenda, Aryen Lucassen, illetve a hollandusok egyszerre legtündéribb és legbevalóbb angyalkája, Anneke van Giersbergen alkot. A zenei részekért a gitáros/basszeros Lucassen, míg a szövegekért és az énekért van Giersbergen hölgyemény felelt. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a csapatban még olyan kaliberű muzsikusok zörögnek, mint a dobos Ed Warby (ex-Gorefest), a billentyűs Joost van den Broek (ex-After Forever) vagy mint a basszusgitáros Johan van Statum (Stream of Passion), akkor holland léptékkel mérve itt egy valódi supergrouphoz van szerencsénk. A nevek nagyságához pedig méltó maga a produkció is.

Különösebb mögöttes megfejtést a The Diary című albumon nem kell keresni: a XVII. századi Hollandia aranykorába nyerhetünk bepillantást, méghozzá két szerelmes levelezésén keresztül. Az ország kereskedelmi és hajózási nagyhatalommá nőtte ki magát, így aztán a történet főhőse is megpattan a németalföldről, és két éves „csónakázásra” indul távoli tájak felé. Szerelmetes mátkáját azonban otthon hagyja, így köztük az egyetlen kapcsolat – wifi és skype hiányában – az egymásnak írt leveleik lehetnek. Ez a levelezés adja a lemez alapkoncepcióját, ami nem csupán puszta fikció, ugyanis 1666 és 1668 között a tengerész Joseph Warwijck valóban kiterjedt levelezést folytatott az Indiába vezető hajóútja alatt feleségével, Susanne Vermeerrel. Sajnos a történet vége nem happy end: a megannyi megpróbáltatás után hazatérő férjet asszonya halálhíre, illetve két esztendős gyermekük fogadja. Mivel azokban az időkben a levelezés sem volt éppen zökkenőmentes, a család feje egyik hírről sem értesült korábban…

press_photo_01.jpgA sosemvolt fapapucsomban fogadnék arra, hogy Hollandiában óriási népszerűségnek örvend majd a produkció, de semleges füllel hallgatva is grandiózus alkotás, amely egyenesen üvölt egy színházi interpretációért. Hiszen monumentális a hangszerelés, helyenként komolyzenére hajazó betétekkel és kórusokkal, kellő drámával (The Moment), romantikával és jó értelemben vett teátrális felhangokkal. Aryen Lucassen alaposan kitett magáért komponistaként, az egészet pedig megkoronázza Anneke káprázatos hangja és dallamvilága. Már csak néhány látványos díszlet, szereplők és egy tánckar kell a tökéletes előadáshoz, ami után garantált lenne a viharos taps és az álló ováció.

Az anyag másik különlegessége, hogy a hagyományosabb, rockos/szimfonikus (storm) verzió mellett megkapjuk a dalokat visszafogott, akusztikus (gentle) formában is. Itt aztán még inkább kijönnek a kürt, a nagybőgő, a mandolin, a vonósok, sőt, a cimbalom szépségei is (főként igaz ez a címével is sokatmondó Shores of India tételben). Dalokra felesleges is lebontani az albumot, hiszen a történet összefüggően hallgatva, egyvégtében állja meg a helyét. Mindenképpen érdemes még szólni a gyönyörű borítóról, illetve arról, hogy a formáció koncertezik is a The Diary szerzeményeivel.

Kíváncsi vagyok, hogy Hollandia határain túl mennyire lesz népszerű a The Gentle Storm, és hogy vajon valaha lesz-e belőle színházi produkció. Utóbbira már csak a csodálatos Anneke miatt is szívesen beneveznék.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása