Kultography

Iskolai tanóra, ahol életek gyógyulnak

Iskolai tanóra, ahol életek gyógyulnak

Kultography írása itt: - 2014-05-03 17:01

A Vörösmarty Mihály Általános Iskola nem sokban különbözik más magyar közoktatási intézményektől, ám tíz éve a MUS-E program tagjaként olyan tanrendi órán is járhatunk, amin máshol nem. MUSSLI.png

muse2.jpgA programról, amelyet Yehudi Menuhin hívott életre, már korábban beszámoltunk, de úgy éreztük, szeretnénk személyesen is részt venni egy ilyen alkalmon, így jutottunk el a Vörösmarty Általános Iskolába, ahol Orosz Helga és férje, Szarka Orosz Csaba  óráján jártunk.

Az ide járó gyerekek közül sokan hátrányos helyzetűek, hiszen olyan családokból érkeznek, ahol a mindennapi megélhetés nehézkes, és ez nyomokat hagy bennük, sokszor úgy, hogy fel se fogják mindezt. De az anyagi helyzeten túl sokak számára  a szülők alacsony iskolázottsága, az apa vagyanya bizonytalan jelenléte,  magatartászavar, hiperaktívitás, roma, vagy más kisebbségi származás mind olyan tényező lehet, amitől a gyermek szociálisan hátrányos helyzetűnek mondható. A MUS-E által szervezett órák lényege éppen az, hogy ezeket a legbelső, kimondhatatlan érzéseket hozzák elő a diákokból a művészetek eszközrendszerének felhasználásával, így segítve az érzelmeik feldolgozását. A programban -multikulturalitására jellemzően-, minden művészeti ág képviselteti magát, így a képzőművészet, a zene, a tánc,  vagy a színház is. Az órákat jellemzően művészek tartják. Jelen esetben a színházi foglalkozás volt a soron.

muse.jpgBemelegítésként két csapatra osztották az osztályt, és egy olyan játékban versenyeztek, ahol a résztvevő csapatok székeken állva, azokat maguk alól a kijelölt cél felé rakosgatva versenyeztek egymással. Mivel mindkét csapatban voltak ügyes és kissé suta tagok egyaránt, Helga arra bíztatta a résztvevőket, hogy a gyengéket nem kritizálva, hanem tanácsolva próbáljanak egyre jobbak és gyorsabbak lenni.

A „lényeg” csak ez után következett, az év végi iskolai előadásra készülő mini darabok próbájára került sor. A forgatókönyvet és szövegeket még korábban maguk a gyerekek találták ki, a próba során Helga és Csaba értékelte a látottakat és adott tanácsokat az ifjú színészeknek. A pozitív és negatív kritika egyaránt jelen volt a szavaikban, de a gyerekek szemlátomást annyira élvezték a munkát, hogy senki nem vette a szívére a hallottakat, mindenki heves bólogatással és koncentrációval hallgatta az értékelést, közben újabb ötletek születtek, és az előadás újabb lépést tett a tökéletesedés útján.

muse2_1.jpgA gyerekek azt se vették észre, hogy közben véget ért az óra, és ami igazán szembetűnő volt, az a változás az arcokon a  gyorsan elrepülő óra elejéhez képest. Akkor még érezhető volt néhol a fáradtság, néhol a rosszkedv, amit sokszor egymás szurkálásával próbáltak levezetni a nebulók. Az óra végére ennek nyoma sem volt, mindenki jókedvű kacagással és hangos tapssal követte társai előadását. Mindez pedig minden kétséget elsöprően igazolja, hogy a MUS-E óra valóban betölti azt a küldetést, amit megálmodtak neki, és amiért az iskola tíz éve csatlakozott és tanrendi órái közé vette fel ezeket a foglalkozásokat.

A programot a MUS-E Magyarország Közhasznú Egyesület működteti Magyarországon immáron húsz éve, ez idő alatt hat város egy-egy iskolája csatlakozott. A MUS-E órákhoz az iskolák és a gyermekek  is ingyenesen juthatnak hozzá. A foglalkozások szervezését,  az órák technikai bonyolítását, eszközeit és a programban résztvevő művészek és pedagógusok képzését az egyesület civil támogatókon keresztül tudja fedezni, így aki szívesen hozzájárul ehhez az igazán életrevaló kezdeményezéshez, az megteheti, erről bővebb információk a MUS-E honlapján találhatók, de egy most indult kezdeményezésnek köszönhetően egy miskolci iskola csatlakozását közvetlenül is lehet segíteni.

Számunkra egy MUS-E óra után is  egyértelművé vált, hogy az iskola valóban az életre nevel, de hogy milyen lesz az az élet? Nos, ez rajtunk múlik. 

mus.jpg

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása