Kultography

Csak a hangomat figyelje!

Csak a hangomat figyelje!

Pataki Anita írása itt: - 2013-06-06 10:30

A moziba érve talán mégis felmerül Önben, hogy nem a saját döntése vezette idáig. Hogy én tettem valamit Önnel, hogy rávettem valamire, amit nem is akart valójában. De amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan távozni is fog ez a gondolat. Hiszen miért is ne akarná megnézni az Oscar-díjas Danny Boyle legújabb filmjét? Bolond lenne kihagyni! Főleg úgy, hogy tudja, a három főszerepet olyan remek színészekre osztották, mint James McAvoy, Rosario Dawson és Vincent Cassel! Már önmagában ennek a négy névnek az említése, el kell hogy altasson minden kétséget afelől, hogy vajon tényleg érdemes-e beülni a vetítőterembe. De tudja mit? Rendben, ha Önnek ennél is több bizonyíték kell, tőlem megkaphatja. Végül is, mint tudjuk, csupán a népesség öt százaléka esik a könnyen befolyásolható kategóriába. És nyilvánvaló, hogy Ön nem tartozik közéjük. Nem, Önnek tények kellenek, adatok és vélemények, hogy aztán sajátot alkothasson a segítségükkel. És ez igazán tiszteletreméltó tulajdonság!

Lássuk csak, hol is kezdjem... Itt van nekünk Simon (James McAvoy), aki egy aukciósházban dolgozik. Egy nap megtörténik a krízis, amire az első munkanapja óta módszeresen tréningezték: rablók rontanak a nyugodtan licitálgató milliomosok közé. Simon azonnal menti is a legértékesebb képet, gépiesen követve a szabályzatot. De, mint ahogy az lenni szokott (de ne gondoljon semmi klisére kérem, ennyi hagyománytisztelés minden nagyszerű filmbe belefér) a bűnözők is ismerik a rutint, így Franck (Vincent Cassel) nemcsak a képet rejtő táskát szerzi meg, de egy istenes fejbeverést is ajándékoz Simonnak a puskatussal. Ám Simont a műtétet követő kórházi lábadozás és a hőssé való kikiáltása után hazatérve keserű meglepetés éri: Franck rajta keresi a képet, ugyanis a táskában nem találta. Részleges amnéziában szenvedő hősünk viszont hasonlóan sötétben tapogatózik a holléte irányában. Miután az agresszió nem ér el semmilyen javulást, felkeresi Elizabethet (Rosario Dawson), a hipnoterapeutát, hátha az alternatív gyógyászat ezen szegmense visszahozza az emlékeit - és egyben megmenti az életét is.

Nos, ennyi már elég lesz? Nem? Pedig a történetből többet nem adhatok, igazán sajnálom. De higgye el, csakis az Ön érdekében cselekszem. A világért sem tenném tönkre a szórakozását a fordulatok lelövésével. Annyit viszont mondhatok, hogy ilyen gyönyörű és élvezetes operatőri és vágói munkát ritkán lát az ember. Tehát, ha Ön legalább annyira vizuális, az esztétikára és a stílusra érzékeny ember, mint amennyire sejtem, akkor egy pillanatra sem akarja majd becsukni a film közben a szemét. Ám ha tévednék, és mégis inkább a jó történetvezetés, az elmés dialógusok és a búvópatakként felbukkanó, groteszk és sötét humor az, ami megfogja Önt - nos, azt hiszem ezen a ponton már nem fog meglepődni, ha azt mondom, a Transz az Ön filmje. Egyedüli figyelmeztetésként arra azért felhívnám a figyelmét: a Transz nem a gyenge idegrendszerűeknek vagy a figyelemzavarral küszködőknek való.

Dehát mit is magyarázkodok itt? Hiszen pontosan tudjuk, hogy Ön meg akarja nézni ezt a filmet. És nem csak azért, mert én most azt mondom, hogy az eddigi felhozatal alapján, ha csak egy filmet néz meg az évben, akkor a Transz legyen az, hanem mert Ön így határozott. Mert a rendelkezésére álló információk alapján ez tűnik bölcs döntésnek. Vagy mert éppen egy álomban látta. Talán imádta Boyle előző filmjeit. Esetleg azért, mert gyönyörűnek tartja valamelyik színészt. Bárhogy is legyen, tökéletesen szuverén döntést hozva ül majd be a moziterem plüssfoteljébe! Igaz?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása